Skip to main content
Beantwoord

HDMI CEC: Inschakelen van Samsung tv zorgt er niet voor dat TV+ box ook aangaat

• October 5, 2025
  • 8 reacties
  • 128 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ondanks mijn 81 jaar ben ik nog best handig in het bedienen / configureren van software maar hier kom ik niet helemaal uit.

De TV+ box is via een gecertificeerde HDMI kabel op mijn QE55QN95B 55" Qled TV aangesloten en dat werkt prima.

Als ik de TV via de witte KPN afstandsbediening uitschakel dan gaat zowel de TV als de TV+ box uit dus tot zover doet HDMI-CEC zijn ding.

Schakel ik echter de TV via de KPN afstandsbediening in dan gaat de TV aan maar niet de TV+ box.

Niet dat dit een ramp is maar ik zou dit wel handig vinden.

Mijn speurwerk in de instellingen van beide apparaten heeft mij nog geen oplossing kunnen bieden.

Misschien is het helemaal niet mogelijk maar dat hoor ik dan nog wel van de leden hier op het forum.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@srna513006, ik zie dat ​@TDN al een goede tip gaf, jammer dat dat hem niet was. Volgens mij moet het wel kunnen werken maar ik ben er niet helemaal genoeg thuis om te zeggen waar dit mis gaat. 

Als je de TV+ box aanzet, gaat dan de TV ook niet aan?
Staat de TV wel op het juiste HDMI kanaal?

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@srna513006 In Samsung Algemeen → Beheer externe apparaten → Anynet+ (HDMI-CEC) en TV+Box Instelling → Beeld → HDMI CEC moet de Standby-opties aan staan.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 5, 2025

@TDN, bedankt en snelle reactie trouwens…🤙

Op de Samsung staat de optie aan.

op de TV+ box staat onder Beeld - HDMI-CEC instellingen de optie CEC actieveren ook aan, verder zie ik geen andere opties.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 7, 2025

Hoi ​@srna513006, ik zie dat ​@TDN al een goede tip gaf, jammer dat dat hem niet was. Volgens mij moet het wel kunnen werken maar ik ben er niet helemaal genoeg thuis om te zeggen waar dit mis gaat. 

Als je de TV+ box aanzet, gaat dan de TV ook niet aan?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 7, 2025

@srna513006 Ik heb met een Philips TV een soortgelijk gevalletje gehad, daar werkte. na een paar jaar de koppeling ook niet meer. Blijkbaar was toen de betreffende ingang op de TV kaduuk, op een andere ingang werkte het weer wel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Op mijn TV werkt het niet als de TV+Box in Eco-modus staat. Nu heb ik geen Samsung om zelfs te testen, maar kan zijn dat Samsung ook alleen werkt met TV+Box in normale modus.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

@Thomas van KPN , oh wat stom….😪

Als ik alleen de KPN-knop op de witte KPN afstandsbediening gebruik dan gaat alles goed, dus de TV gaat dan zowel aan als uit, is schijnbaar nog even wennen, gebruik de TV-box+ pas sinds kort.

Dus probleem is opgelost…🤙

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling 😊

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

​Dus probleem is opgelost…🤙

Evengoed ter info, mocht je nieuwsgierig zijn:

Dat is wel belangrijk. Want waarschijnlijk gaat de TV+ Box alleen aan als de televisie bij aanzetten al ingesteld staat op de HDMI-ingang waarop het ding is aangesloten. (Of zodra je naar die HDMI-ingang overschakelt.)

Maar ikzelf heb wel eens gezien dat een (oude) Samsung televisie bij uitschakelen via HDMI CEC nog even snel omschakelde naar een andere bron (zoals kabeltelevisie, ook al was daar geen signaal 😳) voordat-ie uitging. En dan bij aanzetten dus niet de goede HDMI-ingang actief had en daarmee ook de TV+ Box geen signaal stuurde:

… als je wilt dat de goede HDMI ingang meteen actief is na aanzetten TV+, en dat werkt niet, gebruik dan de TV knop op de afstandsbediening van TV+ (of die van je afstandsbediening van de TV) om dingen uit te zetten. Dus zet niet de TV+ Box uit (waarna je TV volgt) maar zet je TV uit (waarna de TV+ Box volgt).