Skip to main content
Beantwoord

HDMI CEC instellen op KPN kastje HMB2260 mogelijk?

• July 29, 2025
  • 5 reacties
  • 108 keer bekeken

Voordat ik mijn LG OLED55C16LA kan bedienen met kpn afstandbediening dien ik met afstandsbediening TV op TV kpn HDMI te selecteren. In eerder bericht op dit forum las ik dat je dan HDMI CEC moet instellen maar is dat mogelijk op TV-kastje van dit type?

Beste antwoord door PeterG

HDMI CEC ondersteunt deze ontvanger niet.

Maar je kunt de LG afstandsbediening wel instellen om de Arcadyan mee te bedienen in plaats van de kpn afstandsbediening. 

Alleen teletekst werkt niet met de LG afstandsbediening. 

Hoe je de LG afstandsbediening kunt instellen voor "provider kpn" zal wel via het tv menu gaan. 

Andersom kan je op de witte kpn afstandsbediening de knoppen voor tv aan/uit, geluid en bronkeuze voor LG instellen. 

5 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 29, 2025

Nee dat is op deze oude KPN tv ontvanger niet mogelijk.

De Arcadyan HMB2260 is al behoorlijk oud en het wordt hoog tijd dat deze met pensioen gaat.

Bel gratis 0800-0402

En vraag of je deze oude KPN tv ontvanger mag omruilen.

Dan krijg je de Arris VIP 5202

Of zet je abonnement om naar KPN tv+ (als je contractvrij bent)

Het is dan mogelijk dat je abonnement goedkoper wordt.

Als je KPN tv+ abonnement neemt, dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en dat is een mediabox.

Zowel Arris VIP 5202 als de Sagemcom DIW7022 hebben allebij HDMI CEC.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 29, 2025

Maar o de AB van de tv-decoder met een eigen tv te verbinden is HDMI-CEC toch helemaal niet aan de orde ​@Vlindertuin123 en ​@joop2011 

Ik hebHDMI-CEC  tenminste nog nooit geactiveerd c.q. hoeven te activeren om de AB van de tv-decoder de tv te laten bedienen.

Of begrijp ik iets verkeerd?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 29, 2025

Maar o de AB van de tv-decoder met een eigen tv te verbinden is HDMI-CEC toch helemaal niet aan de orde ​@Vlindertuin123 en ​@joop2011 

Ik hebHDMI-CEC  tenminste nog nooit geactiveerd c.q. hoeven te activeren om de AB van de tv-decoder de tv te laten bedienen.

Of begrijp ik iets verkeerd?

Wat bedoel je ​@JanD ?

Ik heb de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en op de tv en op de DIW7022 CEC geactiveerd.

Werkt perfect en fijn.

Je drukt op de kpn toets rechtsboven op de KPN ab en de DIW7022 gaat aan en zet de tv aan en op het juiste HDMI kanaal.

Klik ik nogmaals op die toets, dag gaan beide uit.

Werkt echt perfect. 

Mijn vrouw vind het ook fijn, dat het zo werkt.

En op de DIW7022 (bij mij 3 geleden) stond CEC uit.

Op de LG tv in de woonkamer stond hij standaard aan (OLED tv) en op de LG tv in de slaapkamer moest ik ook CEC aanzetten op de tv (dus op beide).

De Arcadyan HMB 2206 heeft geen CEC mogelijkheid.

Dus moet je zowel de tv als de tv decoder beide aanzetten.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Heb je nog een oplossing kunnen vinden ​@Vlindertuin123? HDMI CEC gaat inderdaad niet op deze ontvanger vrees ik maar misschien kunnen we nog eens meedenken. Als ik je vraag samenvat en goed begrijp start de ontvanger dus niet op het HDMI-kanaal waar je tv-ontvanger op aangesloten zit? Heb je nog andere apparaten in huis die op deze tv zitten aangesloten?

Opent hij automatisch op een soort van thuisscherm? Dat is als ik mij het goed herinner een instelling bij LG.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • August 2, 2025

HDMI CEC ondersteunt deze ontvanger niet.

Maar je kunt de LG afstandsbediening wel instellen om de Arcadyan mee te bedienen in plaats van de kpn afstandsbediening. 

Alleen teletekst werkt niet met de LG afstandsbediening. 

Hoe je de LG afstandsbediening kunt instellen voor "provider kpn" zal wel via het tv menu gaan. 

Andersom kan je op de witte kpn afstandsbediening de knoppen voor tv aan/uit, geluid en bronkeuze voor LG instellen.