Skip to main content

Kan HDMI kanaal niet wijzigen

Hoi @Willy37  

Heb je de afstandsbediening wel geprogrammeerd voor je TV?
Zo ja druk dan op de sourceknop (de knop onder de 7) en binnen enkele seconden op de grote ronde knop om het HDMI kanaal te veranderen.
Lukt het niet dan weer proberen en sneller drukken.
 


Niet bij alle modellen televisies wordt het bronkeuze knopje ondersteund. Verder zijn er voor veel merken televsies meer codes. Eén van de andere codes kan dan wel ondersteuning hebben voor ook dat knopje.

Of wissel van bron met de bij de televisie geleverde afstandsbediening.


Bij mij is het met deze knop op de afstandsbediening van KPN.
 

 


Hoi @Willy37, de anderen hebben je zo te zien al op weg geholpen met tips. Is het daarmee gelukt om het HDMI kanaal te wijzigen?


Kan niet wisselen van hdmi kanaal


AB reageert niet op tv. Kan niet naar boven of naar beneden lopen met de pijltjes. Lijkt alsof hij vaststaat in het menu


Na gebruik Bluetooth is hij overgesprongen naar hdmi 2 en krijg hem niet terug op hdmi 3


Hoi @Marijke2024 
Druk op de sourceknop, dat is de knop helemaal linksonder, wat @Paul.K zo mooi op de foto aangeeft en druk daarna direct op de pijltjestoetsen om het hdmi-kanaal te veranderen.
Dus niet wachten want dan moet je weer overnieuw beginnen


Ik heb hetzelfde probleem nadat ik Videoland gecast heb. Kan niet meer terug naar ander HDMI kanaal en dus gewoon tv kijken.  Pijltjes werken niet nadat ik knop onder 7 heb ingedrukt. Wie kan mij helpen??


Je kunt de source knop (knop onder 7) meerdere keren achter elkaar indrukken, dan werkt ook.


Nee helaas ook dat werkt niet…


@Sugo, gaat er dan wel een rood lampje branden op je KPN afstandsbediening als je de bron-knop indrukt? Zo ja: lukt wisselen wel met de afstandsbediening van de televisie? En als het met de afstandsbediening van de televisie ook niet werkt: wat als je je televisie even aan en uitzet?

En is het altijd na casten? Voor de zekerheid: werkt(e) het ooit wél?

En welke ontvanger heb je? Omdat je het over casten hebt, waar je dan blijkbaar een andere HDMI-ingang voor nodig had, is het denk ik geen TV+ Box met ingebouwde Chromecast? Als het een losse Google Chromecast is, en als het dan ook niet lukt met de afstandsbediening van je televisie (of alleen nadat je je televisie even uitgezet hebt): kun je wel weer wisselen als je die Google Chromecast even loshaalt?


Beste Arjan, dank voor de uitgebreide reactie!

Het heeft gewerkt maar ik realiseer mij dat dit met de vorige ontvanger en vorige tv was. Ondertussen dus beiden vervangen. KPN ontvanger VIP 5202.  Is de huidige . Misschien is de losse chrome cast dan nu niet meer nodig ( vorige tv wel nl) en is dat het probleem…

De Chrome cast werkt dus wel maar na het bekijken van een serie via Videoland blijft ie op HDMI 3 staan. Het menuutje met de andere HDMI’s en tv komt wel in beeld maar de tv afstandsbediening reageert niet en ik kan dus geen andere keuze maken.

Loskoppelen heeft niet t gewenste effect; dan helemaal geen beeld.

 

Nog andere tips welkom en morgen op zoek naar iemand die ff ter plekke kan kijken.


De VIP 5202 heeft geen ingebouwde Chromecast. (Maar misschien kun je Videoland wel kijken zonder Chromecast, ik ken die ontvanger niet.)

Als, na gebruik van de Chromecast, veranderen van HDMI-ingang ook niet lukt met de afstandsbediening van de televisie, dan ligt dat niet aan de afstandsbediening van de KPN ontvanger.

Hoe krijg je het dan wél voor elkaar om na gebruik van de Chromecast een andere HDMI-ingang te kiezen?

En als het eenmaal weer goed werkt, kun je dan wel met de afstandsbediening van de televisie een andere ingang kiezen zolang je de Chromecast nog niet gebruikt hebt? En werkt de KPN afstandsbediening dan ook?


Niet ideaal maar oplossing gevonden! Door 2 afstandsbedieningen te gebruiken. Misschien kan het ook anders maar voor nu ben ik blij dat ik weer kan switchen.

Voorheen gebruikte ik alleen die van KPN maar nu kan ik alleen switchen op de TV afstandsbediening en niet die KPN. Geen big deal ;-)


Maar als de bron-knop op je KPN afstandsbediening nooit werkt, dan is die gewoon niet goed gekoppeld.

Het heeft gewerkt maar ik realiseer mij dat dit met de vorige ontvanger en vorige tv was. Ondertussen dus beiden vervangen.

Heb je misschien eerst de nieuwe ontvanger gekregen (toen je nog je vorige televisie had) en pas daarna ook een nieuwe televisie? Heb je dan de KPN afstandsbediening van de VIP 5202 wel opnieuw gekoppeld aan je nieuwe televisie? Met een beetje geluk is er een code waarmee het allemaal wel werkt. Zie de instructies op kpn.com/ab.

 

De rest ter informatie:

Ik vermoed dat het volgende gebeurt zodra je nu de losse Chromecast gebruikt: de Chromecast meldt via het zogenaamde “HDMI CEC” met een signaaltje via de HDMI-kabel aan de televisie dat-ie iets heeft om af te spelen. En je televisie schakelt dan om naar HDMI 3. Of doe je dat soms ook zelf met de afstandsbediening van de televisie of de Chromecast? Hoe dan ook, als het automatisch gaat, dan staat dat los van je KPN ontvanger.

Misschien schakelt je televisie ook vanzelf over op de goede ingang zodra je je VIP 5202 aanzet. Maar alleen dan, en niet ook opnieuw als je na casten iets doet met de VIP 5202 die al aanstond:

Het enige wat de 5202 ondersteunt via CEC is als de 5202 (!) wordt aangezet dat dan ook de tv aangaat. Niet andersom helaas.

Misschien is uit en weer aanzetten van de VIP 5202 ook genoeg om weer de juiste ingang te krijgen? Maar ik zou eerst proberen om de KPN afstandsbediening goed te koppelen met de televisie.


Reageer