Skip to main content
Beantwoord

Heb het idee dat beeldkwaliteit van de KPN TV+ smart tv app hetzelfde is als via de tv-ontvanger

• July 12, 2025
  • 11 reacties
  • 339 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Klopt het dat de kwaliteit van de TV App op mijn Chromecast niet onder doet voor televisie kijken via de settopbox van de KPN

Beste antwoord door PeterG

De glasvezel streams voor NPO, RTL en Talpa zijn beter dan die zenders via de app. 661-670 uitsluitend via ontvanger. 

Maar de overige streams zijn ongeveer gelijk. 

Op mijn 43" ogen de streams van de smart-tv app uitstekend. 

De Arcadyan is wel een oud beestje overigens. Die kun je laten vervangen door de Arris VIP5202 (4k).

11 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • July 12, 2025

Ligt eraan of je gewoon HD of UHD wil kijken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • July 13, 2025

De glasvezel streams voor NPO, RTL en Talpa zijn beter dan die zenders via de app. 661-670 uitsluitend via ontvanger. 

Maar de overige streams zijn ongeveer gelijk. 

Op mijn 43" ogen de streams van de smart-tv app uitstekend. 

De Arcadyan is wel een oud beestje overigens. Die kun je laten vervangen door de Arris VIP5202 (4k).

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 13, 2025

Hallo ​@Glasblazer ,

De belangrijkste zenders worden (indien je glasvezel hebt) door KPN via de ontvanger een stuk scherper doorgegeven. De zenders hieronder worden namelijk via 14,2 MB/s uitgezonden en de anderen allemaal via 7 MB/s. Via de TV app is alles in 7 MB/s. 

Bij jouw ontvanger gaat het om zenders vanaf positie 661. Bij KPN TV+ is de betere beeldkwaliteit gelijk al vanaf positie 1 te zien. 

De betere beeldkwaliteit is momenteel van toepassing op: 

NPO 1

NPO 2

NPO 3

RTL 4 

RTL 5 

SBS 6

RTL 7

NET 5 

Veronica 

RTL 8 

RTL Z

SBS 9

Viaplay TV

Verder heb je ook nog een paar zenders in het aanvullende 4K-pakket die via de TV-app niet zichtbaar zijn. O.a. ESPN UHD.

Wij hebben hier een actief lid die regelmatig metingen doet. Onlangs nog, je kunt het teruglezen in dit topic: 

• July 13, 2025

Kijk je live tv? Of kijk je alleen maar terug via de gids of opnames? 

Want de hogere beeldkwaliteit waar men het in de reacties hierboven over heeft is alleen van toepassing bij live tv kijken. 

• July 13, 2025

Klopt het dat de kwaliteit van de TV App op mijn Chromecast niet onder doet voor televisie kijken via de settopbox van de KPN

Dat hangt echt puur en alleen van jouw eigen perceptie af. 

Aan wat voor TV hangt die Chromecast? Het staat en valt grotendeels met de beeldverwerkingssoftware in de televisie. Hoe groter het scherm hoe minder goed het over zal komen. Dat is met een TV ontvanger niet veel anders, in de basis is alles HD 1920×1080 voor de huidige generatie televisies moet dat worden opgeschaald naar 3820×2160.  Dan is een hogere bitrate beter.

Die genoemde cijfers zijn leuk maar zeggen wezenlijk niet heel veel. 14 Mbps H.264 kan er hetzelfde uit zien als 7 Mbps HEVC/H.265 de stelregel is wel hoe lager de bitrate hoe meer informatie verlies voor zowel beeld als geluid.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

Hoi ​@Marlon92 . Op de Arris en Arcadyan zijn opnames van 661 - 670 ook 14,2 Mbps. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Ik heb een televisie van 43inch en 4K. Vanwege het kleine scherm ziet het er al gauw allemaal mooi en strak uit. Ik kijk niet echt veel televisie, maar zou de zenders met hoge kwaliteit, als ik de volgorde zelf zou kunnen bepalen, plaatsen op de plekken die nu ingesteld staan voor lagere kwaliteit. De lagere kwaliteit ziet er al goed uit en nu de App van de KPN deze kwaliteit benadert, sluit ik niet uit dat mijn settopbox in een kast verdwijnt. Nog minder kabel en apparaten.

In het verleden was de kwalitiet van het beeld via de App niet alleen beroerd maar het schakelde allemaal erg traag.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

43", klein???? Mwah.

Bij iTV blijft de hoge kwaliteit (14,2 Mbps) 661 -670.

Bij TV+ staan ze wel vanaf 1.

In de app is geen hoge kwaliteit. Maximaal 7,2 Mbps. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Ik stap als alles strak draait over op TV+ dan sla ik veel vliegen in een klap. Lekker compact en faseer ik de Chromecast uit. Dan richt ik via Kodi de mediaplayer in op de KPN Androidbox

• July 16, 2025

Hoi ​@Marlon92 . Op de Arris en Arcadyan zijn opnames van 661 - 670 ook 14,2 Mbps. 

Met dit verschil dacht ik, dat ook terugkijken en opnames op deze ontvangers alleen via multicast doorgegeven worden en dan dus wel ook in 14,2 Mb/s, toch? Of is dat daar inmiddels ook aangepast? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 16, 2025

Met dit verschil dacht ik, dat ook terugkijken en opnames op deze iTV ontvangers alleen via multicast doorgegeven worden en dan dus wel ook in 14,2 Mb/s, toch?

Klopt ​@Henk2304 

Of is dat daar inmiddels ook aangepast? 

Bij opnames en terugkijken is alleen sport 14,2 Mb/s; rest programma's niet, maar talkshows, nieuws e.d. hebben dat naar mijn mening ook niet nodig.

Verder zijn ESPN en Ziggo Sport 100% 14,2 Mb/s, MITS je unicast kijkt. Live na kort pauzeren dus. Live multicast (+beste kwaliteit, ahum) deelt de streams met iTV en die zijn 7,2 Mb/s.

Verder zijn op TV+ ook RTL Z en Viaplay TV(51) en Viaplay  TV+(€, 230) 14,2 Mb/s (LIVE).