Skip to main content
Beantwoord

Heeft het zin om de snelheid internet te verhogen met een trage netwerkadapter?

• May 27, 2025
  • 5 reacties
  • 62 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Onlangs kreeg ik als kado van KPN een snelheidverhoging van 100 naar 200 MB. Prima bedankt daarvoor, maar wat heb je eraan bij tv? Ik heb een TVbox+ DIW7022, die heeft een ehternetadapter van 10-100 MB , dus blijft mijn snelheid daar hangen op max 100 MB. Voor mijn pc is het prima, maar de tvbox zou dan eigenlijk een upgrade moeten hebben met een nieuwe ehternetadapter van 1000 MB.

Beste antwoord door PeterG

Voor de TV box is zelfs die 100 Mb/s over the top. 

Hoogste streams zijn de KPN 4k zenders als je die hebt. Die zijn 25 Mb/s

Bij Netflix zijn die 15 Mb/s. Die kunnen omdat het niet live is efficiënter coderen.

Via wifi is de begrenzing er overigens niet.

Je kunt prima 200 Mb/s nemen. Dan kan er meer tegelijk. Je moet zo'n  bandbreedte niet per apparaat zien natuurlijk.

Overigens zijn wat oudere laptops en pc's vaak ook begrensd op 100 Mb/s.

AANVULLING: De tv ontvangers maken GEEN gebruik van de internetsnelheid van je abonnement mits je live kijkt via multicast. Via unicast gaat het wel “ten laste” van de snelheid in je abonnement. Unicast is alles wat niet live is, tenzij je bij "beeld” ook unicast hebt ingesteld. En een deel van de minder bekeken zenders via TV+.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 27, 2025

Beste ​@Citroentje de DIW heeft standaard een ingebouwde Gigabitverbinding voor een bekabelde aansluiting.

Is echter door KPN afgeknepen naar 100Mbit/s, daar er maar weinig snel dataverkeer voor tv nodig is.

Ik meen bij Netflix in 4K maximaal 15Mbit/s, zie onderstaande link:

https://help.netflix.com/nl/node/306

Onder voorwaarden kun je de DIW ook draadloos aansluiten en kan deze wel hogere bitrates aan, maar geeft geen voordelen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 27, 2025

@JanD ,

Even heb ik nog overwogen dan draadloos te werken met de tvbox maar brengt dus weinig voordelen. KPN heeft dus voor de toekomst de mogelijkheid mocht het nodig zijn de snelheid te verhogen. Dank aan allen voor de antwoorden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 27, 2025

Voor de TV box is zelfs die 100 Mb/s over the top. 

Hoogste streams zijn de KPN 4k zenders als je die hebt. Die zijn 25 Mb/s

Bij Netflix zijn die 15 Mb/s. Die kunnen omdat het niet live is efficiënter coderen.

Via wifi is de begrenzing er overigens niet.

Je kunt prima 200 Mb/s nemen. Dan kan er meer tegelijk. Je moet zo'n  bandbreedte niet per apparaat zien natuurlijk.

Overigens zijn wat oudere laptops en pc's vaak ook begrensd op 100 Mb/s.

AANVULLING: De tv ontvangers maken GEEN gebruik van de internetsnelheid van je abonnement mits je live kijkt via multicast. Via unicast gaat het wel “ten laste” van de snelheid in je abonnement. Unicast is alles wat niet live is, tenzij je bij "beeld” ook unicast hebt ingesteld. En een deel van de minder bekeken zenders via TV+.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Citroentje, zoals al uitgelegd door enkele community leden heeft de verhoging voor het tv kijken geen effect. Uiteraard kun je het wel merken bij het internetten. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 28, 2025

Oh ja, nog vergeten te melden.

De tv ontvangers maken GEEN gebruik van de internetsnelheid van je abonnement mits je live kijkt via multicast. Via unicast gaat het wel “ten laste” van de snelheid in je abonnement. Unicast is alles wat niet live is, tenzij je bij "beeld” ook unicast hebt ingesteld. En een deel van de minder bekeken zenders via TV+.