Skip to main content
Beantwoord

Herhalingen worden ook weer opgenomen bij seizoensopname. Dit is irritant

• August 1, 2025
  • 6 reacties
  • 93 keer bekeken

Wat vervelend is is dat een serie afleveringen van een willekeurige zender heel vaak bijv 3 maanden later, als het in de herhaling is, weer automatisch wordt opgenomen.

Is er geen "einde serie" signaal waarop het opnameprogramma reageert?

Nu ga je weer kijken en kom je erachter dat je het allemaal al gezien hebt, maar je opnameruimte loopt wel automatisch vol zo. 

Is dit een "bug” bij mij of is dit normaal bij iedereen zo? En/of is er iets aan te doen?

Serie afgelopen → automatische serieopname ook afgelopen en niet vanzelf opnieuw beginnen

Beste antwoord door Erik van KPN

Wat vervelend is is dat een serie afleveringen van een willekeurige zender heel vaak bijv 3 maanden later, als het in de herhaling is, weer automatisch wordt opgenomen.

Klopt, dat is hoe de serie opname werkt. Een ingestelde serie opname zal alle afleveringen van het seizoen in kwestie opnemen die niet al aanwezig zijn in je lijst met opnames. Dat betekent dus ook dat, als je gekeken afleveringen verwijdert na het kijken, een herhaling ervan opnieuw opgenomen wordt. Dit is bewust zo om te zorgen dat als iemand een aflevering gemist heeft bij het inplannen, of als er door een glitch een aflevering niet opgenomen wordt, een herhaling ervan alsnog/wel wordt gedaan.

Nee, die is er niet. Je kunt dit soort dingen voorkomen door opgenomen en al bekeken afleveringen niet direct te verwijderen. Of, als je met de hele serie klaar bent, de serie opname actief te verwijderen zoals Katana aangeeft:

Zelf voorkom ik dat altijd door bij Opnames / Gepland de betreffende serie te verwijderen.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Zelf voorkom ik dat altijd door bij Opnames / Gepland de betreffende serie te verwijderen.

Of bedoel je het anders?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

Ja dat is inderdaad nu voor mij ook de manier om het te doen. Dus dat kan wel zo handmatig.

Maar dan kom ik erachter dat het een reeds opgenomen serie is, nadat ik al weer 10 afleveringen heb laten opnemen en het dan pas ga kijken. 

Met de huidige stand van de techniek zou dat toch slimmer moeten kunnen lijkt me.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ja dat is inderdaad nu voor mij ook de manier om het te doen. Dus dat kan wel zo handmatig.

Maar dan kom ik erachter dat het een reeds opgenomen serie is, nadat ik al weer 10 afleveringen heb laten opnemen en het dan pas ga kijken. 

Met de huidige stand van de techniek zou dat toch slimmer moeten kunnen lijkt me.

Het is zo wie zo een hele goede methode om te doen.

De geplande opname box wordt anders ook veel te groot (vol)

In theorie moet het wel werken, maar als de zender dezelfde code meegeeft (en dat gebeurd helaas erg vaak), dan denk de opname dat het de geplande opname moet opnamen (vrijgeven op de Server, zodat je kunt kijken)

• August 2, 2025

Bij veel reclamezenders is een herhaling een programma dat dezelfde week of zo nog eens wordt uitgezonden. Een programma dat veel later (3 maanden of zo) opnieuw wordt uitgezonden wordt daar niet gezien als herhaling maar als "nieuwe" uitzending, waarbij ook de seizoensaanduiding hetzelfde blijft. Ze moeten toch wát uitzenden rondom al die reclames! Bij publieke zenders is dat meestal niet zo.

Her verwijderen van geplande serieopnames na afloop van een seizoen is dus een goede handelwijze. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 5, 2025

Klopt, dat is hoe de serie opname werkt. Een ingestelde serie opname zal alle afleveringen van het seizoen in kwestie opnemen die niet al aanwezig zijn in je lijst met opnames. Dat betekent dus ook dat, als je gekeken afleveringen verwijdert na het kijken, een herhaling ervan opnieuw opgenomen wordt. Dit is bewust zo om te zorgen dat als iemand een aflevering gemist heeft bij het inplannen, of als er door een glitch een aflevering niet opgenomen wordt, een herhaling ervan alsnog/wel wordt gedaan.

Nee, die is er niet. Je kunt dit soort dingen voorkomen door opgenomen en al bekeken afleveringen niet direct te verwijderen. Of, als je met de hele serie klaar bent, de serie opname actief te verwijderen zoals Katana aangeeft:

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Helder. Dank voor de antwoorden.

Hier maak ik dus uit op dat het geen "bug” is, die op termijn opgelost gaat worden, maar een bewust gekozen systeem. Handmatig de serieopname verwijderen is de beste en enige optie.