Skip to main content
Beantwoord

Het beeld en geluid valt steeds weg op Arris VIP 5202

• December 6, 2024
  • 26 reacties
  • 258 keer bekeken

Beste lezer, het beeld en geluid valt vaak weg met bovenstaande Arris ontvanger, sluit ik het oude type ontvanger aan dat werkt alles goed.

Soms gaat het een uur goed met de VIP 5202 en dan valt beeld en geluid constant weg.

Nieuwe software gedownload ontvanger nogmaals gereset (frisse start) zonder resultaat.

Heeft iemand voor een oplossing?

Alvast bedankt voor de moeite.

H.J. Simpelaar.

Beste antwoord door Maja van KPN

Kan het zijn dat je een abonnement hebt voor 100Mbit/s ​@Box-12? Als dat het geval is hoor je de 100 wel te halen, maar niet veel meer dan dat. 

Het lijkt me op dit moment sowieso raadzaam om hier even telefonisch contact over te hebben met onze klantenservice. Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten om te kijken waar de lage snelheid door veroorzaakt wordt.

Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 6, 2024

Heeft iemand hiervoor een oplossing moet het zijn.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 6, 2024

Gebruik je de hdmi-kabel die door kpn is bijgeleverd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2024

Ik heb naderhand beide kabels vervangen die zijn bijgeleverd. Daarna heb ik geen storingen meer gehad.

Bedankt voor de tip. Er zat een Cat 5.0 kabel tussen, niet de nieuwste.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 9, 2024

Wat mooi dat het na het vervangen van de kabels allemaal storingsvrij blijkt te zijn ​@simpelaar 😊 Bedankt dat jij dit balletje aan het rollen hebt gebracht ​@Katana321 👌🏼

• February 24, 2025

Wat mooi dat het na het vervangen van de kabels allemaal storingsvrij blijkt te zijn ​@simpelaar 😊 Bedankt dat jij dit balletje aan het rollen hebt gebracht ​@Katana321 👌🏼

@Maja van KPN  Wij hebben precies dit zelfde probleem. We hebben de Arrix nu een paar dagen, aangesloten met bijgeleverde HDMI-kabel, en telkens dit probleem. We hebben een gloednieuwe Samsung TV die 4k, Ultra HD etc allemaal aankan. Het heeft 1,5 dag prima gewerkt en nu deze problemen. Ook met de servicedesk van KPN zijn we gisteren niet tot een oplossing gekomen. Wat me opvalt is dat in het instellingenmenu (onder “ Beeldscherm”) is te zien dat Arris telkens automatisch terugspringt van “UHD” naar “SD”, bij “Best mogelijke kwaliteit bij deze TV-ontvanger”. HDR-mode staat “aan”. Is er nog een andere/betere HDMI-kabel leverbaar door KPN of is dit weer een ander probleem?  Goed te weten dat de HDMI-kabel rechtstreeks is aansloten van de Arris 5202 op de TV, zonder splitter. Ook hebben we verschillende HDMI-poorten op de gloednieuwe TV geprobeerd; allen met hetzelfde resultaat.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 24, 2025

Is de ontvanger wel direct met een kabel aangesloten op het modem ​@Box-12 ?

• February 24, 2025

Is de ontvanger wel direct met een kabel aangesloten op het modem ​@Box-12 ?

Via de DVS van KPN. Heeft altijd perfect gewerkt met de oude ontvanger. Ook de eerste dag van aansluiting Arris goed gewerkt. Geen storingen in de verbinding van de DVS en ook goede Wifi(-snelheid). Heeft niets met de DVS te maken volgens ook de servicemedewerker die ik gisteren heb gesproken. 

Is er dan ook een relatie tussen de DVS-aansluiting en het feit dat de beeldscherminstelling (zie hierboven) telkens verspringt van UHD naar SD?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 25, 2025

Hmm, ik wil het niet uitsluiten ​@Box-12, aangezien de DVS wel degelijk van invloed kan zijn op de kwaliteit van je signaal. Zou je -puur om te testen- de Arris met een rechtstreekse kabel aan willen sluiten, zodat we kunnen kijken of het dan wél goed blijft gaan? Als dat geen verschil maakt kijken we uiteraard even verder, maar dit is wel iets dat we eerst echt even uit moeten sluiten!

• February 25, 2025

Hmm, ik wil het niet uitsluiten ​@Box-12, aangezien de DVS wel degelijk van invloed kan zijn op de kwaliteit van je signaal. Zou je -puur om te testen- de Arris met een rechtstreekse kabel aan willen sluiten, zodat we kunnen kijken of het dan wél goed blijft gaan? Als dat geen verschil maakt kijken we uiteraard even verder, maar dit is wel iets dat we eerst echt even uit moeten sluiten!

Dank je.

Dat (bekabeld) heb ik gisteren getest en issue blijft hetzelfde. Helaas.

Kun je me svp nog wel eens (technisch) uitleggen hoe  het signaal van het moden naar de digitale ontvanger van invloed kan zijn op UHD of SD? 

Volgens mij moet je het zoeken in het signaal van de Arris naar de TV.

Wat is op dit moment de allerbeste HDMI-kabel die verkrijgbaar is op de markt? Daarmee zou ik wel eens willen testen.

• February 26, 2025

@Maja van KPN 

Dank je.

Kun je me svp nog wel eens (technisch) uitleggen hoe  het signaal van het moden naar de digitale ontvanger van invloed kan zijn op UHD of SD? 

Volgens mij moet je het zoeken in het signaal van de Arris naar de TV.

Wat is op dit moment de allerbeste HDMI-kabel die verkrijgbaar is op de markt? Daarmee zou ik wel eens willen testen.

@Maja van KPN 

Maja kun je svp nog even reageren? Het is best wel een issue en daardoor ergernis.

Net weer iets bijzonders meegemaakt: omdat de beeldscherminstelling (in het Arris-menu) werderom autiomatisch was teruggezet van UHD naar SD hebben we de HDMI-kabel eruit gehaald en weer opnieuw aangesloten. Dat werkt even goed. 
Het opvallende was nu dat het TV-menu van Samsung ipv met een KPN-icoon (als nieuw aangesloten HDMI-appraat) komt met TV-icoon: “ Ziggo Mediabox” .

Wij hebben (nog) niets met Ziggo dus dit is wel heeel vreemd.

Maakt Ziggo ook gebruik van deze Arris-boxen?

Tegen de KPN-medewerker heb ik afgelopen weekend al verteld dat ik het idee heb dat wij een gebruikte/refurbished Arris-box hebben ontvangen. Dit omdat de Box bovenop helemaal smerig was, bij het uit de doos halen. Ook zat de box (en kabels) niet netjes verpakt in plastic of zo maar gewoon los in de kartonnen doos. De kabels was een soort boterhamzakjes-sluiting omheen geklemd.

Kan het te maken hebben met de Arris-box? 
Kunnen jullie svp checken of wij een nieuwe Arris box danwel een eerder gebruikte Arris-box hebben?

Net getracht via de zelfredzaamheid in de KPN-app om de Arris-box dan maar om te wisselen.
Dat gaat niet en geeft ook een foutmelding, zie schermafdruk:

Nu lees ik elders op het forum dat KPN ook een nog betere decoder heeft: KPN TV+ Box

Is het mogelijk die decoder eens te testen svp?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 26, 2025

Het opvallende was nu dat het TV-menu van Samsung ipv met een KPN-icoon (als nieuw aangesloten HDMI-appraat) komt met TV-icoon: “ Ziggo Mediabox” .

Hier ook een Samsung. De lijst met apparaten daarin begint gewoon met Ziggo. Die komt zodra er een nieuw apparaat wordt herkend.  Dat is ook bij verwijderen en terugplaatsen hdmi plug. 'KPN' staat er ook in. Je moet zelf de juiste keuze maken. 

En je ontvanger gaa steeds van HD Standaard naar SD dus. Heb je koper en wat is je werkelijke bandbreedte?

http://kpn.com/speedtest

• February 26, 2025

Hier ook een Samsung. De lijst met apparaten daarin begint gewoon met Ziggo. Die komt zodra er een nieuw apparaat wordt herkend.  Dat is ook bij verwijderen en terugplaatsen hdmi plug. 'KPN' staat er ook in. Je moet zelf de juiste keuze maken. 

Nee hoor ​@PeterG. Sorry, maar dat is niet zo. We hebben de box nu al een aantal malen opnieuw aangesloten (en tevens ook de HDMI-kabel) en tot op vandaag kwam de TV zelf telkens automatisch met het KPN-icoon als nieuw aangesloten HDMI-apparaat

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 26, 2025

Ik weet echt wel waarover ik het heb.

Zo duidelijker?

Deze keer werd ie dus niet automatisch herkent door de Samsung. Dan moet je zelf de keuze maken in de lijst die bij Samsung begint met Ziggo. 

En je ontvanger gaat steeds van HD Standaard naar SD dus. Heb je koper en wat is je werkelijke bandbreedte?

http://kpn.com/speedtest

• February 26, 2025

Ik weet echt wel waarover ik het heb.

Sorry ​@PeterG er bestaat geen enkele twijfel over je deskundigheid; gaf alleen maar aan hoe het bij ons is gelopen en wat er precies gebeurde.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 2, 2025

Dank je.

Ok duidelijk, als het met een bekabelde verbinding geen verbetering geeft, is de DVS hier in ieder geval niet de boosdoener. Je verbinding is zo snel en goed als de zwakste schakel. Als je wel een snelle verbinding binnenkrijgt op je modem, maar de verbinding via je DVS is niet goed, dan kan het zijn dat het HD signaal niet goed over kan worden gebracht.

Nu je aangeeft dat het bekabeld nog steeds mis gaat, ben ik net als ​@PeterG benieuwd naar de snelheid die je binnenhaalt. Zou je de resultaten van je speedtest met ons willen delen?

• March 2, 2025

Dank je.

Ok duidelijk, als het met een bekabelde verbinding geen verbetering geeft, is de DVS hier in ieder geval niet de boosdoener. Je verbinding is zo snel en goed als de zwakste schakel. Als je wel een snelle verbinding binnenkrijgt op je modem, maar de verbinding via je DVS is niet goed, dan kan het zijn dat het HD signaal niet goed over kan worden gebracht.

Nu je aangeeft dat het bekabeld nog steeds mis gaat, ben ik net als ​@PeterG benieuwd naar de snelheid die je binnenhaalt. Zou je de resultaten van je speedtest met ons willen delen?

@Maja van KPN  De downloadsnelheid wisselt regelmatig. Niet alleen per dag, maar ook gedurende de dag (Overdag - ‘s-avonds).

De downloadsnelheid varieert tussen 70 - 90 Mbps
De uploadsnelheid is met 23 Mbps behoorlijk constant.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 2, 2025

Hoi Maja.

Gezien de download mag het team op de achtergrond het profiel checken. Of überhaupt toegestaan staat dat de ontvanger op HD mag.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 4, 2025

Met een downloadsnelheid van 70Mbps is HD geen enkel probleem, dus dat zou hier ook niet een belemmering moeten zijn. 

Ik zie echter dat je een aantal keer UHD benoemt ​@Box-12, en daarvoor is ruim 80Mbps benodigd. Dit haal je soms wel en soms niet. Lukt het om de ontvanger vast in te stellen op HD in plaats van UHD bij het instellingenmenu? (Beeldscherm → Best mogelijke kwaliteit bij deze TV-ontvanger)

• March 4, 2025

Met een downloadsnelheid van 70Mbps is HD geen enkel probleem, dus dat zou hier ook niet een belemmering moeten zijn. 

Ik zie echter dat je een aantal keer UHD benoemt ​@Box-12, en daarvoor is ruim 80Mbps benodigd. Dit haal je soms wel en soms niet. Lukt het om de ontvanger vast in te stellen op HD in plaats van UHD bij het instellingenmenu? (Beeldscherm → Best mogelijke kwaliteit bij deze TV-ontvanger)

Of KPN levert structureel de beloofde 100 Mbit/s. Daar betaal ik immers ook voor. Qua upload komt ik nooit boven 24 Mbit/s; waarom de niet de beloofde en afgenomen 100Mbit/s is me niet duidelijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 4, 2025

Je hebt denk ik een koper aansluiting. Daarbij is de download een tot 100 Mb/s en de upload is tot 30 Mb/s. ​@Box-12 

Voor koper is 100 download / 30 upload vaak niet mogelijk. En als het wel kan het absolute maximum.

Met 70 Mbps ⬇ moet Netflix 4k, HBO 4k, Disney 4k probleemloos werken. 

😎 zet de resolutie op de box eens op 1080p 50.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 6, 2025

Of KPN levert structureel de beloofde 100 Mbit/s. Daar betaal ik immers ook voor. Qua upload komt ik nooit boven 24 Mbit/s; waarom de niet de beloofde en afgenomen 100Mbit/s is me niet duidelijk.

Je betaalt voor een snelheid tot 100Mbit/s, afhankelijk van wat er beschikbaar is via de lijn op jouw specifieke adres ​@Box-12. Het is mogelijk dat 90 het hoogst haalbare is, en je er daarom nooit bovenuit komt. Wat krijg je precies als verwachte snelheid te zien als je jouw adres invult in de postcodecheck

Verder ben ik benieuwd of het ook mogelijk was om je tv-ontvanger in te stellen op HD in plaats van UHD?

• March 6, 2025

Je betaalt voor een snelheid tot 100Mbit/s, afhankelijk van wat er beschikbaar is via de lijn op jouw specifieke adres ​@Box-12. Het is mogelijk dat 90 het hoogst haalbare is, en je er daarom nooit bovenuit komt. Wat krijg je precies als verwachte snelheid te zien als je jouw adres invult in de postcodecheck

Verder ben ik benieuwd of het ook mogelijk was om je tv-ontvanger in te stellen op HD in plaats van UHD?

@Maja van KPN  De postcodecheck geeft aan:

De maximale snelheid nu: 200 Mbit/s download en 61 Mbit/s upload.

Dat halen wij al die jaren al niet.Waar gaat dit mis?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 10, 2025

Kan het zijn dat je een abonnement hebt voor 100Mbit/s ​@Box-12? Als dat het geval is hoor je de 100 wel te halen, maar niet veel meer dan dat. 

Het lijkt me op dit moment sowieso raadzaam om hier even telefonisch contact over te hebben met onze klantenservice. Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten om te kijken waar de lage snelheid door veroorzaakt wordt.

Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei.

• March 10, 2025

Jazeker heb ik een 100/100 abo (up- en download). In al die tijd dat we klant zijn (> 25 jaar) hebben we dat echter nog nooit gehaald. Een paar jaar geleden al met de klantenservice gebeld en die gaf aan dat het ligt aan de infrastructuur van het buitengebied waar we wonen. Dat was het en daar moe(s)ten we het mee doen. 

Ik lees nu adhv de postcodecheck die je me liet doen dat de infrastructiir 200/60 Mbit aan zou moeten kunnen. Dat is dus erg vreemd. Van waar en door wie/wat wordt dit gemeten? Volgens eerdere metingen door KPN kwam er namelijk nog geen Mbit bij ons binnen?

Met het kennisniveau van de servicemedewerkers hebben slechte ervaringen. Ze laten je eerst alles resetten en standaard acties uitvoeren (wat je zelf inmiddels ook al tig keer heb gedaan) en uiteindelijk wordt het niet opgelost of je moet een betaalde monteur laten komen. Als ik rechtstreeks op (en naast) de KPN-modem de snelheid meet komen we niet verder dan max. 80/24 Mbit. KPN kan me niet uitleggen hoe de betaalde KPN-monteur dit vanaf het aansluitpunt kan verbeteren. Als het niet uitgelegd kan worden wat dit kan zijn dan heeft een betaalde monteur geen zin want dan wordt er niets opgelost en moeten er bovendien nog extra voor betalen.

Overigens: de buren komen ook niet op een hogere snelheid met precies hetzelfde KPN-abo.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 11, 2025

Jammer dat een onderzoek naar de snelheid via de klantenservice nog niks op heeft geleverd ​@Box-12, ik vind het zelf best merkwaardig dat je de 100 nooit haalt, en wil graag even met je meekijken.

Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?