Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Ik heb de VIP5202 met een Fritz box en 1000 mbit glasvezel, alles bekabeld met goede kabels aangesloten. 
Als ik het ek in uhd op kanaal 690 bekijk, bevriest het veel na 1 minuut kijken. Ik heb de VIP5202 al gereset maar zonder resultaat. Iemand suggesties?

Ik heb de VIP5202 met een Fritz box en 1000 mbit glasvezel, alles bekabeld met goede kabels aangesloten. 
Als ik het ek in uhd op kanaal 690 bekijk, bevriest het veel na 1 minuut kijken. Ik heb de VIP5202 al gereset maar zonder resultaat. Iemand suggesties?

Hi @JeroenDijkhof, welkom hier. 

Werkt alles verder wel goed op de ontvanger? Ik lees dat je de ontvanger hebt gereset, heb je deze stappen gevolgd op onze kennisbank

Mocht dit ook niet helpen, zou je een eigen topic aan willen maken zodat we hier specifiek naar kunnen kijken, dan blijft het hier overzichtelijk.

Wel leuke toevoeging dat UHD beeld is bij mij wel stuk scherper als normaal beeld is ook mooier van kleur veel voller en scherper.

Als ik kijk hoeveel mbit er loopt is dit tussen de 19 en 21 mbit

Heel leuk dat UHD! Wel mooier, echter wordt nu alleen op beeld gelet…

normale NPO heeft wel betere audio… die heeft Dolby… de UHD heeft stereo…

waarom niet ook de UHD met dolby??

Ik heb hier gewoon Dolby met NPO1 UHD

Wat betreft Stereo op NPO 1 UHD:

Er waren problemen met het Dolby geluid. Wel zo'n 15 hikups per minuut. Daarop heeft KPN besloten het stereo geluid door te geven.

Volgende week gaan ze weer een poging doen om het 5.1 geluid door te geven. Zonder hikups dan.

Beter goed stereo dan bagger 5.1 mensen. En het is tv en geen film ofzo. Dan is beeld toch wel het voornaamste. 🙂

Het stereo vind ik overigens veel fijner dan dat surround 5.1 op NPO 1. Daar is de commentator best zacht. Moet dan mijn center maximaal zetten….

Zo te zien al gedaan want ik heb weer Dolby nu

Nou ik heb UHD uitgezet beeldkwaliteit is echt een stuk beter zelfde het geluid! Maar dan gaat op alle kanalen het beeld stotteren. Vooral op het UHD kanaal (ned1) en ja mijn tv kan het aan. Alles geprobeerd wat kpn aangeeft maar helaas. 

Jammer had het graag in UHD willen kijken😢

Er waren problemen met het Dolby geluid. Wel zo'n 15 hikups per minuut. Daarop heeft KPN besloten het stereo geluid door te geven.

Volgende week gaan ze weer een poging doen om het 5.1 geluid door te geven. Zonder hikups dan.

Beter goed stereo dan bagger 5.1 mensen. En het is tv en geen film ofzo. Dan is beeld toch wel het voornaamste. 🙂

Het stereo vind ik overigens veel fijner dan dat surround 5.1 op NPO 1. Daar is de commentator best zacht. Moet dan mijn center maximaal zetten….

Volgens mij niet hoor. Gewoon nog alleen stereo.

Waar zie je dat het dolby is? Kan het zijn dat je versterker het omzet vanwege een instelling of op een pro-logic stereo stand staat? 

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

Waar zie je dat het dolby is? Kan het zijn dat je versterker het omzet vanwege een instelling of op een pro-logic stereo stand staat? 

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

Op de TV+ box geeft hij dit door aan me TV die zegt ook Dolby  via Optical naar me soundbar zegt hij ook Dolby gister was het nog Stereo

Lang verhaal kort: dooie mus. Niet voor het eerst, overigens 😒

Hoezo dooie mus is compleet verschil met het normale beeld en geluid dus taal geen dooie mus

Hoezo dooie mus is compleet verschil met het normale beeld en geluid dus taal geen dooie mus

Mag jij vinden. Idee een 10, uitvoering een 3.

Gewoon ff benieuwd. 

Kan het zijn dat

Op de TV+ box geeft hij dit door aan me TV die zegt ook Dolby  via Optical naar me soundbar zegt hij ook Dolby gister was het nog Stereo

Bizar, hier vip5202 alleen stereo. Raar dat het gedrag zo verschilt per platform. 

net uhd uitgezet en het beeld is veel helderder en duidelijker, die uhd van npo is niet echt handig ps wij hebben net een nieuwe tv met alle uhd en andere mogelijkheden erop. 

Ik had daar vooral bij Samsung last van. Bij Philips zag het er wel aardig uit. Samsung op dynamisch zetten vond ik weer wat overdreven kleuren opleveren en was op andere zenders niet om aan te zien. Ook al is je TV nieuw ik vond deze website een goede hulp om natuurlijk beeld te krijgen. https://www.test-aankoop.be/hightech/tv-s/module/de-optimale-beeldinstelling-voor-uw-televisie

Mooi scherp maar helaas donker beeld met fletse kleuren via het UHD kanaal op m’n LG C2.

Uiteraard HDR10 aangezet, HDR-continue/automatisch beide geprobeerd en meerdere restarts gedaan van de DIW7022.

Als ik ook kijk bij de input status overlay (linksonder op de foto’s) van de tv staat er ook simpelweg dat er géén HDR binnenkomt van de DIW7022.

Jammer want zo is het (los van de scherpte winst) ondermaats en niet bruikbaar in mijn ogen…

Dat Teletekst niet wordt doorgegeven op kanaal 690 (i.c.m de Arris vip5202)  is misschien niet zo'n ramp. Wel is het jammer dat de ondertiteling hiermee ook komt te vervallen voor hen die dit nodig hebben

Mag jij vinden. Idee een 10, uitvoering een 3.

Ook dat mag jij vinden

Hier spatzuiver beeld en super strak en perfect geluid

Geluid is hier Dolby stereo ​​​​​​.  2.0 dus. Omdat ontvanger geluid staat op Dolby Digital Plus.

Dan zet ie pcm stereo naar Dolby stereo.

Maar geen surround 5.1.

Alleen links en rechts 

Ik kreeg een melding op tv dat ik UHD kan activeren voor voetbal EK. Zender npo1. Vreselijk!!! We zien bijna niets zo donker.Hoe krijg ik het weer hersteld? Heb al bij instellingen gekeken maar weet niet hoe ik npo 1 voetbal EK van UHD afkrijg. Rest vd zenders staab gelukkig goed.

net uhd uitgezet en het beeld is veel helderder en duidelijker, die uhd van npo is niet echt handig ps wij hebben net een nieuwe tv met alle uhd en andere mogelijkheden erop. 

Ik had daar vooral bij Samsung last van. Bij Philips zag het er wel aardig uit. Samsung op dynamisch zetten vond ik weer wat overdreven kleuren opleveren en was op andere zenders niet om aan te zien. Ook al is je TV nieuw ik vond deze website een goede hulp om natuurlijk beeld te krijgen. https://www.test-aankoop.be/hightech/tv-s/module/de-optimale-beeldinstelling-voor-uw-televisie

Hoe zet je uhd uit op npo 1 ( voetbal ek) rest vd zenders is gelukkig al uit

Uitzetten via de infobalk @Femmie27 

Nou Peter G. Heel erg bedankt!! Kleine handeling maar kwam er zelf niet op , nogmaals bedankt!!!

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Dat is juist. Ik heb bij een tv met dolby vision het beeld gezien bij deze instelling. Resultaat was een wazig en dof beeld. Op mijn tv met alleen HDR10 was het wel vrij aardig maar ik begrijp na alle reacties hier dat het per merk verschilt en dat ook de tv instellingen nog een aardige rol hebben.

Lijkt me dan vrij lastig om een eenduidige kwaliteit te bieden want ik schat in dat velen de tv gewoon willen aanzetten en kijken,

dolby vision had ik juist goed beeld maar donker. hdr 10 werd het waziger en nog donker. daarna op sdr gezet enachtig mooi vloeind beeld. je kan aan de grasmat zien dat het sdr is. 

wat er duidelijk gebeurd met hdr dolby vision: te veel kleurvezadiging, daardoor wordt het onnatuurlijker. dan kan je wel weer gaan spelen met de instelling dynamisch ed maar dat elke keer te moeten vind ik niet acceptabel.

mijn persoonlijke mening: uhd tov sdr vind ik geen toegevoegde waarde zolang het op 1080p blijft. 

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

Correct! 

wat ik hier lees wordt ook wel verwarrend:

de diw7022 instellingen :hdr sdr enz. 

de tv instellingen hdr enz. 

deze worden steeds door elkaar benoemd.

wat er wordt vergeten zie ik: welke hdmi versies.. hdmi 1.4 2.0 2.1 hebben enorme verchillen incl de kabels. jawel het is niet een 1 en 0 maar ook foutcorrecties  heb je een kabel van bv action moeten er meer foutcorrecties uit worden gevoerd met direct gevolg op het beeld. de corectie is in het beeld. geluid gaat altijd wel goed op sync. na.