Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

Mijn tv mét HDR lijkt tot dusver ook vrij nutteloos aangezien de DIW7022 van KPN geen HDR(10) meegeeft over de HDMI 🥲

Begrijp ik het nu goed en is het beeld van UHD gelijk aan de HD alleen dan met HDR? Dus een TV zonder HDR heeft er niks aan?

Mijn tv mét HDR lijkt tot dusver ook vrij nutteloos aangezien de DIW7022 van KPN geen HDR(10) meegeeft over de HDMI 🥲

Hoezo geeft de TV+ Box geen HDR(10) mee over de HDMI?

Ik heb een DIW 7022 en als ik het aan zet heb ik pikzwart beeld, ook met HDR10. Wat kan dit zijn?

update: gewisseld met een andere ontvangen, en die werkt wel

Hoezo geeft de TV+ Box geen HDR(10) mee over de HDMI?

Dat vraag ik mij dus ook af! Heb gekeken in de OSD van m’n LG C2, deze geven ook aan dat het inkomende HDMI signaal SDR is. (Zie de foto’s linksonder)

Als ik ‘m op Dolby Vision zet schakeld hij wél naar een Dolby Vision signaal, uiteraard nadat ‘ie ge-reboot is.

wat ik hier lees wordt ook wel verwarrend:

de diw7022 instellingen :hdr sdr enz. 

de tv instellingen hdr enz. 

deze worden steeds door elkaar benoemd.

wat er wordt vergeten zie ik: welke hdmi versies.. hdmi 1.4 2.0 2.1 hebben enorme verchillen incl de kabels. jawel het is niet een 1 en 0 maar ook foutcorrecties  heb je een kabel van bv action moeten er meer foutcorrecties uit worden gevoerd met direct gevolg op het beeld. de corectie is in het beeld. geluid gaat altijd wel goed op sync. na.

Ik heb de standaard kabel van KPN er tussen die erbij geleverd wordt en heb een kabel van 70 euro getest van Hellotv  (1.5 Meter HQ HDMI Kabel High End Ultra kopen? HelloTV) geen verschil in beeld of geluid

Ik heb de standaard kabel van KPN er tussen die erbij geleverd wordt en heb een kabel van 70 euro getest van Hellotv  (1.5 Meter HQ HDMI Kabel High End Ultra kopen? HelloTV) geen verschil in beeld of geluid

Wat zal het verschil wel maken? Bij HDMI-verbinding heb je of beeld of geen beeld, afhankelijk van de eis van de data-stroom en de specs van de kabel. Voor NPO1UHD met 17.5Mbs of 4.5Gbs raw is al een highspeed-hdmi goed genoeg. De kwaliteit van de kabel beslist niet over kwaliteit van beeld/geluid maar over wel/geen verbinding

Wat zal het verschil wel maken? Bij HDMI-verbinding heb je of beeld of geen beeld, afhankelijk van de eis van de data-stroom en de specs van de kabel. Voor NPO1UHD met 17.5Mbs of 4.5Gbs raw is al een highspeed-hdmi goed genoeg. De kwaliteit van de kabel beslist niet over kwaliteit van beeld/geluid maar over wel/geen verbinding

dat hoor je mij niet zeggen toch of ik wel of nietbeeld heb.

Maar er zijn er hier een paar die zeggen dat je de duurste kabels nodig heb voor beste beeld.

Maar voorde KPN boxen is dat overkill en kan je het af met de highspeed kabels van de action als je wilt vandaar de reactie

Zojuist toch even 690 aangezet op de vip5202 in combinatie met een Samsung UE50TU7020 en mijn huisgenoot de voetballiefhebster vind dit toch mooier dan kanaal 1, verder niks ingesteld kortom werkt prima. Dit kanaal doet bij ons wat het moet doen.

Ps ik lees hier een paar reacties terug iets over de TV+ box betreffende HDR10(+)en Dolby Vision. HLG wat voor dit kanaal wordt gebruikt staat daar helemaal los van dat is een op zichzelf staande HDR variant.

Ps ik lees hier een paar reacties terug iets over de TV+ box betreffende HDR10(+)en Dolby Vision. HLG staat daar helemaal los van dat is een op zichzelf staande HDR variant.

Ja, het is echt misleidend van de moderator zelfs.

Hier is een goed artikel over hoe je handmatig jouw tv op voetbal-event kan fijn instellen

https://fwd.nl/beeld/zo-stel-tv-optimaal-in-wk-voetbal-sporten/

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Dat is juist. Ik heb bij een tv met dolby vision het beeld gezien bij deze instelling. Resultaat was een wazig en dof beeld. Op mijn tv met alleen HDR10 was het wel vrij aardig maar ik begrijp na alle reacties hier dat het per merk verschilt en dat ook de tv instellingen nog een aardige rol hebben.

Lijkt me dan vrij lastig om een eenduidige kwaliteit te bieden want ik schat in dat velen de tv gewoon willen aanzetten en kijken,

dolby vision had ik juist goed beeld maar donker. hdr 10 werd het waziger en nog donker. daarna op sdr gezet enachtig mooi vloeind beeld. je kan aan de grasmat zien dat het sdr is. 

wat er duidelijk gebeurd met hdr dolby vision: te veel kleurvezadiging, daardoor wordt het onnatuurlijker. dan kan je wel weer gaan spelen met de instelling dynamisch ed maar dat elke keer te moeten vind ik niet acceptabel.

mijn persoonlijke mening: uhd tov sdr vind ik geen toegevoegde waarde zolang het op 1080p blijft. 

Mijn conclusie na wat reacties te hebben gelezen is dat het resultaat sterk van de tv afhangt. Bij mij is het heel behoorlijk en voegt het wat toe. Kan me voorstellen dat iemand anders de optie heeft uitgezet.

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Dat is juist. Ik heb bij een tv met dolby vision het beeld gezien bij deze instelling. Resultaat was een wazig en dof beeld. Op mijn tv met alleen HDR10 was het wel vrij aardig maar ik begrijp na alle reacties hier dat het per merk verschilt en dat ook de tv instellingen nog een aardige rol hebben.

Lijkt me dan vrij lastig om een eenduidige kwaliteit te bieden want ik schat in dat velen de tv gewoon willen aanzetten en kijken,

dolby vision had ik juist goed beeld maar donker. hdr 10 werd het waziger en nog donker. daarna op sdr gezet enachtig mooi vloeind beeld. je kan aan de grasmat zien dat het sdr is. 

wat er duidelijk gebeurd met hdr dolby vision: te veel kleurvezadiging, daardoor wordt het onnatuurlijker. dan kan je wel weer gaan spelen met de instelling dynamisch ed maar dat elke keer te moeten vind ik niet acceptabel.

mijn persoonlijke mening: uhd tov sdr vind ik geen toegevoegde waarde zolang het op 1080p blijft. 

Mijn conclusie na wat reacties te hebben gelezen is dat het resultaat sterk van de tv afhangt. Bij mij is het heel behoorlijk en voegt het wat toe. Kan me voorstellen dat iemand anders de optie heeft uitgezet.

Bij mij ook.

Ik heb me box op HDR 10 gezet en met Samsung TV op Dynamisch beeld anders was het gras grijs haha

Wel grappig geen 4K tv maar op Me oude Samsung schakelt hij nu ook over op UHD wel meteen perfect beeld.

grappig dat dit dus op me oude tv ook werkt

Het lijkt wel of het beeld nu bij de wedstrijd Italië Albanië beter is dan gisteren.

Het lijkt wel of het beeld nu bij de wedstrijd Italië Albanië beter is dan gisteren.

Wedstrijd van 18u (Spanje - Kroatië) zag er ook erg goed uit met die lage zon.

Op het moment dat de zon net aan de rand van het beeld zichtbaar werd gemaakt kon je echt goed zien wat HDR kan doen. Al is het misschien nog geen of maar 1000nits... Best  fel licht! 

Wel grappig geen 4K tv maar op Me oude Samsung schakelt hij nu ook over op UHD wel meteen perfect beeld.

Dat is feitelijk hoe HLG hoort te werken.

HLG is an HDR format that uses the HLG transfer function, BT.2020 color primaries and a bitdepth of 10-bit.[8] HLG was designed to be backward compatible with SDR UHDTV. However, HLG is not intended to be fully backward compatible with traditional SDR displays that cannot interpret BT.2020 colorimetry

HLG is er al sinds 2015 dus wat is in het geval die tv oud?

Eens. Dat gevoel heb ik ook. Zeer mooi beeld nu.

Waarom kan ik voetbal niet kijken op de Italiaanse zender. 

Duitsland, België, BBC, kan wel 

@Spadino blijkbaar heeft Rai uno niet de rechten om het voetbal ook hier in NL uit te zenden. 

Perfect beeld in UHD HDR/HLG … Ik ben er heel blij mee. 

Ik heb een DIW 7022 en als ik het aan zet heb ik pikzwart beeld, ook met HDR10. Wat kan dit zijn?

update: gewisseld met een andere ontvangen, en die werkt wel

Dat had ik gisteren ook. Ik heb het kastje gereset naar fabrieksinstellingen met de paperclip en toen deed het andere kastje het ook.

Bij mij werkt het goed en het verschil is heel duidelijk met het gewone signaal. Echt scherper ook, zou zweren dat het wel 4K was. ( ik weet het schijnt allebei 1080p te zijn). Ik kan vrij snel wisselen tussen 1 en 690 om te testen. TV instellingen HDR en gewoon zijn trouwens niet heel anders. Je ziet ook meer kleurnuances bijvoorbeeld in de tinten van het gras.

Dat is feitelijk hoe HLG hoort te werken.

HLG is an HDR format that uses the HLG transfer function, BT.2020 color primaries and a bitdepth of 10-bit.[8] HLG was designed to be backward compatible with SDR UHDTV. However, HLG is not intended to be fully backward compatible with traditional SDR displays that cannot interpret BT.2020 colorimetry

Mijn TV op slaapkamer heeft geen HDR is een TV van 2013 oude full HD Samsung EU40ES6140 is het type.

maar was wel blij dat UHD aanging tijdens de wedstrijd was wereld van verschil met beeld

Mijn TV op slaapkamer heeft geen HDR is een TV van 2013 oude full HD Samsung EU40ES6140 is het type.

maar was wel blij dat UHD aanging tijdens de wedstrijd was wereld van verschil met beeld

Dat geloof ik meteen, ik ben heel benieuwd wat je bij de geavanceerde beeldinstellingen ziet mogelijk bt.1886

Ik snap alle enthousiaste reacties niet zo goed. Ja, ik heb op mijn 5202 op zender 690 een fantastisch beeld, maar dat heb ik op zender 1 ook. Zie ik verschil in beeldkwaliteit? Om eerlijk te zijn niet, en mijn vrouw ook niet.

Misschien is onze tv er dan niet geschikt voor? Wij hebben een Samsung UE43AU8070U.

Ik snap alle enthousiaste reacties niet zo goed. Ja, ik heb op mijn 5202 op zender 690 een fantastisch beeld, maar dat heb ik op zender 1 ook. Zie ik verschil in beeldkwaliteit? Om eerlijk te zijn niet, en mijn vrouw ook niet.

Misschien is onze tv er dan niet geschikt voor? Wij hebben een Samsung UE43AU8070U.

Het verschil bij mij is echt heel duidelijk. Dat kan echt niet missen. Met name gisteren waren de.uhd beelden zeer goed wat mij betreft. Had je wel het npo uhd logo in beeld?