Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

beeld op sdr is scherper . uhd niet te kijken. in de schaduw niet te volgen.

Hier juist andersom UHD juist super scherp en mooie heldere kleuren beter als op 690

Maar ligt lijkt wel aan de TV want op me zoontjes TV is het ook niet mooi

Hoe zet ik de oorspronkelijke instellingen weer aan: dus regulier beeld.

Hier ook weer uitgezet: donker en zacht geluid. Het is het gewoon nog niet.

Het loont om even een beetje het topic door te lezen, bijvoorbeeld de vorige pagina nog:

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/het-ek-2024-in-uhd-bij-kpn-614018/index12.html?postid=1957980#post1957980 

In de infobalk EK in UHD selecteren om het weer uit te zetten @IRaptorrr 

Het loont om even een beetje het topic door te lezen, bijvoorbeeld de vorige pagina nog:

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/het-ek-2024-in-uhd-bij-kpn-614018/index12.html?postid=1957980#post1957980 

Gedaan. Zoekfunctie toonde dit topic niet met  “uitzetten uhd”!!!

Vermoedelijk worden er frames gedropt omdat de tv moeite heeft met de beeldfrequentie. Toen ik de KPN TV+ box net had moest ik de box ook op een specifieke frequentie forceren om geen dropouts te hebben. Dit probleem was na verschillende box f/w updates weg, maar nu kennelijk weer terug. Overigens treedt dit niet op in de niet EK UHD modus. Ik de box trouwens in de 4k2 50 Hz staan. Misschien moet ik de 1080p modus nog proberen. 

Waarom/waardoor is mij onduidelijk. 

Ik heb de TV+ box aangesloten op een Yamaha RX-A3070 receiver in passthrough en dan op een LG Oled55E7N uit 2017. Deze ondersteunt geen HDR10 maar wel HLG. Ik heb de TV+ box op HDR prioriteit Dolby Vision laten want anders geen beeld. Beeld daardoor donker maar na picture op Sport gezet te hebben was het beeld heel mooi op de beeld en geluid dropouts na dan. Gelukkig waren er niet zoveel dropouts. Als er dropouts was duurde het voor mijn gevoel zeker 10 seconden voordat het beeld terug kwam. Overigens had/heb ik meer audio dropouts dan beeld dropouts. 

@Rh1no

Het UHD kanaal is 1080p 50 Hz. De beeldfrequentie moet dus geen enkel probleem zijn. 

Hier box output op 4k/2k 50 overigens. 

UHD kanaal prima.

Het zal eerder zijn dat het beeld niet lekker door de versterker komt. 

Ik heb de tv+ box op 1080p gezet, last de tv de rest doen. Prima beeld zo lekker scherp, lijk zelfs soms 3d 😁

Ik heb de tv+ box op 1080p gezet, last de tv de rest doen. Prima beeld zo lekker scherp, lijk zelfs soms 3d 😁

Haha dan heb je misschien te diep in het glaasje gekeken 😂

Helaas ook hier na het aanpassen van alle instellingen zoals in dit topic vermeld een te donker beeld op een Samsung C93 OLED TV uit 2023.

Dit is een tv met een zeer helder beeld. Bij kijken van 4k op YouTube of een streamingdienst spat het van scherm af. Dus kijk maar gewoon in HD.

Erg jammer dat het anno 2024 niet mogelijk is om er voor te zorgen dat dit gewoon op alle tv's werkt. Ik wijs hier niet naar KPN of NPO  maar in het algemeen.

Net ook bi me Buurman gekeken bij Ziggo maar dat was ook niet wat ik hier lees donker of flets.

KPN is dus niet enige (hier nog steeds afkloppen als UHD aan springt wordt het meteen scherp en mooi)

Op 1080p50 geen beeld dropouts meer. Wel 1 audio dropouts.

Ja doe ik ook niet maar toen hij overschakelde naar UHD merkte je het meteen dat het beeld mooier werd.

Maar op zoon oude TV had ik niet verwacht dat hij naar UHD zou omschakelen.

De box schakelt in dit geval om niet de TV. Ik.zag op mijn TV bt1886 niet bt 2100 of st2084 wat bij HDR hoort.

Ps @MennoG78 

"Hier juist andersom UHD juist super scherp en mooie heldere kleuren beter als op 690"

690 is het UHD kanaal lees ik iets niet goed?

deze wedstrijd meerdere malen stilstaand beeld.bij uhd en sdr. 30.min op uhd gekeken maar te onduidelijk door donker beeld. 

ps de laatste.update bij de 7022 geeft ook haperingen in beeld , kan daar dus ook nog eens aan liggen

Bij mijn TV staat HLG14, ik kan echt niet vinden wat betekent 14

Bij mijn TV staat HLG14, ik kan echt niet vinden wat betekent 14

Ik hou me al wat jaartjes bezig met HDR enzo maar het enige wat ik kan vinden of bedenken is dat hlg in 2014 door het Japanse NHK + de BBC is geïntroduceerd. 

Al drie keer even zwart beeld op de DIW 7022. Ben ik de enige?

Opgelost door resolutie DIW op 1080p50 te zetten. (Nb eerder gemeld probleem geen HDR HLG melding op beeldscherm verholpen door even stroom van de DIW te halen). Perfect beeld nu!

Hmm, misschien moet ik de box ook een keer stroomloos maken.

Ik ben even aan het testen met de vip5202 HDR mode AUTO geeft de TV op kanaal 690 bij Gamma HLG weer op kanaal 1 en 660 zie ik BT.1886

Zet ik HDR mode op AAN dan geeft elk kanaal ST.2084 weer bij Gamma

HDR mode UIT  heeft bij elke kanaal ook 690 bt.1886 tot resultaat en juist met deze instelling is kanaal 690 op mijn Samsung het mooiste beeld bij Aan en Auto geven de drie kanalen geen significant verschil wat kleur/levendigheid betreft.

Ik ben even aan het testen met de vip5202 HDR mode AUTO geeft de TV op kanaal 690 bij Gamma HLG weer op kanaal 1 en 660 zie ik BT.1886

Zet ik HDR mode op AAN dan geeft elk kanaal ST.2084 weer bij Gamma

HDR mode UIT  heeft bij elke kanaal ook 690 bt.1886 tot resultaat en juist met deze instelling is kanaal 690 op mijn Samsung het mooiste beeld bij Aan en Auto geven de drie kanalen geen significant verschil wat kleur/levendigheid betreft.

Mooi zoekwerk! 👍👍👍

Aangezien de tv een belangrijke schakel in het geheel is, die interpreteert uiteindelijk het binnenkomende signaal, lijkt het me goed als je ook merk en type van je tv even vermeldt. En of er nog andere apparatuur tussen zit (versterker ofzo) en in welke hoedanigheid die nog wat met het signaal doet. (pass through of niet etc) 

Ik kan via de nVidia Shield Pro kanaal 690 ontvangen.

Maar iets zit mij toch niet lekker, vooral dat in de email en website staat: “Natuurlijk wil je het EK in haarscherpe beeldkwaliteit bekijken. Daarom kijk je het EK in Ultra HD, op onze speciale zender NPO 1 UHD. Let op: je hebt wel voldoende internetsnelheid en een televisie nodig die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.   

Maar dat is toch geen UHD, ik had begrepen dat UHD toch iets anders is.

Wat is het verschil tussen Full HD en Ultra HD?

Ultra HD wordt ook wel 4K genoemd, aangezien de resolutie die met Ultra HD behaald wordt vier keer hoger is dan met Full HD tv. De 4K heeft een resolutie van 3840 x 2160 pixels. In vergelijking kunnen we aangeven dat Full HD een resolutie heeft van 1920 x 1080 pixels. Dit betekent dat het UHD-scherm vier keer zoveel pixels heeft en daardoor nog meer details krijgt. 4K / Ultra HD wordt al jaren toegepast in bioscopen. Bij kleinere schermen komt ook af en toe de term HD Ready voorbij. Bij een HD ready televisie betekent dit dat de beeldresolutie minimaal 1280 x 720 pixels is.

???

@JWittenberg de TV betreft een Samsung UE50TU7020 de VIP 5202 is hier direct op aangesloten. Verder is wat de TV betreft in de instellingen Algemeen-Beheer externe apparaten-Invoersignaal Extra aan voor HDMI2 waar de VIP 5202 op is aangesloten.

@bandicoot UHD en 4K hebben een andere betekenis afhankelijk van het onderwerp.

Voor het maken van content is 4K de juiste term voor fysieke schermen en distributie is uhd de juiste term.

For the display market, UHD means 3840x2160 (exactly four times HD), and 4K is often used interchangeably to refer to that same resolution. For the digital cinema market, however, 4K means 4096x2160, or 256 pixels wider than UHD.

https://www.extremetech.com/extreme/174221-no-tv-makers-4k-and-uhd-are-not-the-same-thing

@bandicoot je bent zeker niet de eerste en enige die hierover valt. Het antwoord is op zich heel simpel:

NPO kijkt naar de EBU (European Broadcasting Union) en die zegt dat 1080p50 met HDR gewoon UHD genoemd mag worden.

Daarbij is de redenering dat ten opzichte van normaal 1080p (sdr) een HDR uitbreiding meer toevoegt dan een uitbreiding naar 4K (zonder HDR). De uitzendstraat helemaal 4K HDR maken is vaak te kostbaar en komt als bron nog te weinig voor (vindt men).

Of iedereen met bovenstaande eens of blij is, dat is een ander verhaal.

Toegegeven, zolang het volk nog voornamelijk naar GTST kijkt, wat maar net het keurmerk SD ontstijgt, kan je de npo eigenlijk geen ongelijk geven. Dan is het inderdaad "paarlen voor de zwijnen". 🤣

Ja doe ik ook niet maar toen hij overschakelde naar UHD merkte je het meteen dat het beeld mooier werd.

Maar op zoon oude TV had ik niet verwacht dat hij naar UHD zou omschakelen.

De box schakelt in dit geval om niet de TV. Ik.zag op mijn TV bt1886 niet bt 2100 of st2084 wat bij HDR hoort.

Ps @MennoG78 

"Hier juist andersom UHD juist super scherp en mooie heldere kleuren beter als op 690"

690 is het UHD kanaal lees ik iets niet goed?

Op 690 zie ik geen UHD er bij staan en schakelt er niks over en is het beeld hele tijd al minder mooi