MennoG78
Staat uhd/hdr dan wel aan voor dat kanaal op je DIW 7020?
Op welk kanaal of bron is UHD dan wel beter? Bij KPN blijft dan enkel het ESPN kanaal over die ook 1080p hlg gebruikt.
Zojuist nog een wat mij betreft verhelderend artikel gevonden wat verklaard waarom een oude sdr tv toch profijt kan hebben van een bron die HLG gebruikt.
https://www.videomaker.com/how-to/technology/understanding-hlg-and-its-impact-on-hdr-content/
Verder wordt er ook iets genoemd wat enkele problemen kan verklaren. Voor HLG hoort geen Meta Data te worden gebruikt wat bij HDR10 en Dolby Vision van belang is.
Verder klopt wat in het start topic staat geschreven niet HLG, HDR10 en Dolby Vision zijn echt 3 verschillende zaken wel met hetzelfde doel.
MennoG78
Staat uhd/hdr dan wel aan voor dat kanaal op je DIW 7020?
Op welk kanaal of bron is UHD dan wel beter? Bij KPN blijft dan enkel het ESPN kanaal over die ook 1080p hlg gebruikt.
Zojuist nog een wat mij betreft verhelderend artikel gevonden wat verklaard waarom een oude sdr tv toch profijt kan hebben van een bron die HLG gebruikt.
https://www.videomaker.com/how-to/technology/understanding-hlg-and-its-impact-on-hdr-content/
Verder wordt er ook iets genoemd wat enkele problemen kan verklaren. Voor HLG hoort geen Meta Data te worden gebruikt wat bij HDR10 en Dolby Vision van belang is.
Verder klopt wat in het start topic staat geschreven niet HLG, HDR10 en Dolby Vision zijn echt 3 verschillende zaken wel met hetzelfde doel.
Je kan op kanaal 690 het niet aan of uit zetten zoals op kanaal 1.
zoals eerder genoemd als UHD ingeschakeld wordt op kanaal 1 is het beeld mooier en strakker dit is meteen zichtbaar.
Dit verklaart waarom 1 wel mooier is dan 690 de TV+ DIW 7020 gebruikers kunnen 690 links laten liggen. Deze is specifiek voor de vip 5202 als ik het start bericht goed heb gelezen.
Dit verklaart waarom 1 wel mooier is dan 690 de TV+ DIW 7020 gebruikers kunnen 690 links laten liggen. Deze is specifiek voor de vip 5202 als ik het start bericht goed heb gelezen.
Wou al zeggen kanaal 690 op de TV+ Box doet niks is gewoon normale NPO1 niks UHD aan
Wou al zeggen kanaal 690 op de TV+ Box doet niks is gewoon normale NPO1 niks UHD aan
Klopt niet. 690 op de 7022 tv+ box is wel UHD. Heb je de opties multicast en beste beeldkwaliteit wel aan?
NPO1 op diw7022 met UHD prachtig helder beeld op Samsung TV.
Moest daarvoor wel schermresolutie op 1080p 50Hz zetten! Anders donker beeld.
Klopt niet. 690 op de 7022 tv+ box is wel UHD. Heb je de opties multicast en beste beeldkwaliteit wel aan?
Zeker!
UHD logo is nu wel zichtbaar gister niet.
Maar goed het beeld op 690 of NPO1 is gewoon zelfde nu
Beeld is perfect nu met uhd hdr, box+ is op 1080p gezet
dus, voor alleen de voetbalwedstrijd moet ok de gehele ontvanger op 1080 gaan zetten.
leuk maar niet handig. nu maar hopen dat er verbetering komt.
Niks moet @steffen1 .
Ik heb 'm op 2160p 50. Op de uhd zender zet ik wel de beeldmodus van de Samsung op dynamisch.
dus, voor alleen de voetbalwedstrijd moet ok de gehele ontvanger op 1080 gaan zetten.
Zoals Peter schrijft moet dat niet maar behalve de streamingdiensten is er eigenlijk geen reden om een hogere resolutie dan 1080p te kiezen.
Als er een aanpassen aan bron stand is of automatisch en dit werkt naar behoren zou dat de voorkeur hebben.
De box is niet de oorzaak maar de doorgifte, rwchstreeks via app was hij ook te donker
De oorzaak zit in het bron-signaal. Ook Ziggo DVB-C UHD is te donker. Het is ingewikkeld om op een stream passende HDR- en SDR-kleurinformatie te geven. Meestal zitten de fouten bij de zenders en TVs.
Hier is b.v. een mooi uitleg over HDR (en de moeilijkheden van HLG)
https://fwd.nl/beeld/alles-over-hdr-formaten/
HLG gebruikt een bitdiepte van 10 bits, maar kan ook 12 bits gebruiken. Een belangrijk detail is dat HLG ook gebruik maakt van de Rec.2020 kleurruimte. Dat betekent dat het signaal enkel kan getoond worden op schermen die deze kleurruimte ondersteunen. Of concreet: als je een conventionele SDR-tv hebt van enkele jaren geleden, dan zal die een HLG-signaal niet correct kunnen weergeven. De compatibiliteit met ‘SDR-tv’ slaat eigenlijk enkel op recente modellen die niet de nodige piekluminantie hebben, maar wel de Rec.2020 kleurruimte ondersteunen.
De oorzaak zit helemaal niet in de bron, hooguit in het KPN kastje als je die op HDR10 moet zetten (zoals ook aangehaald door Rowi in de post bovenaan deze pagina). HLG werkt heel anders dan HDR10 en de ander HDR formaten en technisch is de bodem qua helderheid precies dezelfde als het SDR signaal. Heb ook nergens last van met Ziggo op DVB-C, ook niet als de HDR uitzending nog niet is begonnen (maar dan is er idd wel gewoon al een HLG signaal en staan m'n instellingen op maximaal qua helderheid. Het beeld komt bij mijn Sony XH95 dan overeen met helderheid 35 vd 50 op het gewone SDR kanaal)
Zoals Peter schrijft moet dat niet maar behalve de streamingdiensten is er eigenlijk geen reden om een hogere resolutie dan 1080p te kiezen.
Als er een aanpassen aan bron stand is of automatisch en dit werkt naar behoren zou dat de voorkeur hebben.
wat ik bedoelde: de 7022 heb ik op 4k 59,... hz ingesteld. dit combineerd het beste op onze philips tv. maar terugzetten naar 1080 voor tv en dan weer omzetten naar 4k voor streaming... dat is wat ik bedoel.
duidelijkheid:
hdr is een open source formaat. (zie het als android)
dolby vision is geen open source( vergelijk met ios )
dan is er in hdr formaat:
hdr10
hdr10+
hlg
evt nog meer, dit zijn degene die gebruikt worden.
zie dit met qndroid bij de ene telefoon werkt het soepel de andere minder goed.
uhd is 4k ,helaas vaak gebruikt voor hdr... dat is niet slim.
als het goed is wordt hlg gebruikt bij de ek omdat het live uitzendingen zijn. helaas is hlg niet af, met gevolg dat niet elke televisie mooi beeld ermee geeft
overige opties voor hdr en dolby vision gebruikt te veel bandbreedte en geeft te veel kosten voor de tv zenders. (te weinig winst)
dat ziggo goed beeld geeft is geluk hebben.
ik krijg met geen mogelijkeid het beeld goed op mijn tv met kpn.
UHD is volgens mij NIET 4K (het kan wel)
UHD in het geval van EK is volgens mij ook geen 4K.
@joop2011, het is inderdaad niet hetzelfde. Zie ook de uitleg van Paul hierboven in de FAQ.
"Wat is het verschil tussen 4K en UHD?
4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien.
HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit.
NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. ”
Wat @steffen1 zegt is dat hij het niet slim vindt dat ook HD-HDR onder UHD valt.
Ik geef hem daar wel gelijk in immers het gebeurt maar al te vaak dat mensen denken de UHD resolutie (3840x2160) voorgeschoteld te krijgen echter ook de HD resolutie (1920x1080) aangevuld met HDR maar van de European Broadcast Union UHD genoemd worden.
Wat bij mij goed werkt: Menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie
Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10
Nog een eventueel handige tip is de website Rtings. Als je daar zoekt op je tv merk en model in combinatie met de term "Calibration Settings” kun je ook tips vinden, ook al verwacht ik dat je die instellingen zelf ook hebt gevonden.
Wat @steffen1 zegt is dat hij het niet slim vindt dat ook HD-HDR onder UHD valt.
Ik geef hem daar wel gelijk in immers het gebeurt maar al te vaak dat mensen denken de UHD resolutie (3840x2160) voorgeschoteld te krijgen echter ook de HD resolutie 1920x1080) aangevuld met HDR maar van de European Broadcast Union UHD genoemd worden.
Dank je @wjb daar had ik overheen gelezen.
@steffen1 mijn excuus.
Mee eens dat UHD heel verwarrend overkomt.
Via Google vind je bij UHD steeds 4K.
En dat is het in dit geval niet.
Ik heb o.a. Prime Video en ook zij gebruiken UHD voor 2K (HD) met HDR.
Wat bij mij goed werkt: Menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie
Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10
Nog een eventueel handige tip is de website Rtings. Als je daar zoekt op je tv merk en model in combinatie met de term "Calibration Settings” kun je ook tips vinden, ook al verwacht ik dat je die instellingen zelf ook hebt gevonden.
I.v.m. streamingdiensten heb ik hem op Dolby Vision staan.
Jammer dat de DIW7022 niet automatisch overgaat naar HDR10 als er geen Dolby Vision is.
Als ik via Streamingdiensten op de LG tv kijkt (deed ik voordat ik de DIW7022 had), dan gaat hij wel automatisch over.
Klein minpuntje van de DIW7022, hopelijk snel opgelost in een volgende update.
duidelijkheid:
hdr is een open source formaat.
Dit klopt niet High Dynamic Range (HDR) is een overkoepelende standaard.
Daarin heb je de varianten
Hybrid Log Gamma (HLG) dit is open Source.
Dolby Vision dit is niet open Source
HDR10 en HDR 10+ dit is beiden ook open source.
HLG wordt al sinds ongeveer 2016/17 door de Japanse tv NHK en de BBC gebruikt dus dat is echt wel af.
Dan zijn er nog wat andere varianten zie deze wikipedia
De problemen komen waarschijnlijk doorvhet gebruik van een meta data regel waar niet alle televisies goed mee overweg kunnen.
@joop2011 dat HDR gedoe van de DIW is juist een groot minpunt.
HDR volledig uit kunnen zetten wat bij sommige streamingdiensten kan of automatisch zouden de enige twee opties moeten zijn.
Die prioriteit opties zijn eigenlijk ook overbodig de streamapps kunnen 'zien' wat een apparaat kan en passen daar op aan wat er wordt geleverd. Zoals bij jouw televisie.
dat HDR gedoe van de DIW is juist een groot minpunt.
HDR volledig uit kunnen zetten wat bij sommige streamingdiensten kan of automatisch zouden de enige twee opties moeten zijn.
Ja, HLG is al 10 jaar oud en wordt nog niet ondersteunt van de DIW. Ik mis de optie HDR ongewijzigd door te geven (passthrough) indien hij toch niet ondersteunt. Alle 2 opties (Dolby Vision of HDR+10) zijn niet juist en sommige TV herkent de daarom HLG niet en het beeld wordt niet juist weergegeven door TV. Het is toch gek dat de KPN App op de SmartTV heeft kanaal 690 in prachtige kleur zonder enige wijziging, maar de DIW heeft moeite met kanalen 1 en 690 UHD juiste kleur door te geven aan TV.
Of HLG wel of niet wordt ondersteund door de DiW dat weet ik niet gezien de reacties dat kanaal 1 er toch bij een aantal reageerders goed uit ziet blijkbaar wel. Dat zou verder ook niet uit moeten maken want dan moet de in dezelfde stream aanwezige sdr mapping worden gebruikt, dat is het hele achterliggende doel van HLG er zou geen aparte stream/kanaal nodig moeten zijn. Het zou zowel op oudere televisies als op nieuwe goede kleuren moeten laten zien.
Of HLG wel of niet wordt ondersteund door de DiW dat weet ik niet gezien de reacties dat kanaal 1 er toch bij een aantal reageerders goed uit ziet blijkbaar wel. Dat zou verder ook niet uit moeten maken want dan moet de in dezelfde stream aanwezige sdr mapping worden gebruikt, dat is het hele achterliggende doel van HLG er zou geen aparte stream/kanaal nodig moeten zijn. Het zou zowel op oudere televisies als op nieuwe goede kleuren moeten laten zien.
Prachtig beeld via de DIW 7022! M’n oled tv uit 2016 schakelt direct naar HDR HLG.
Ik geef hem daar wel gelijk in immers het gebeurt maar al te vaak dat mensen denken de UHD resolutie (3840x2160) voorgeschoteld te krijgen echter ook de HD resolutie 1920x1080) aangevuld met HDR maar van de European Broadcast Union UHD genoemd worden.
Dank je @wjb daar had ik overheen gelezen.
@steffen1 mijn excuus.
Mee eens dat UHD heel verwarrend overkomt.
Via Google vind je bij UHD steeds 4K.
En dat is het in dit geval niet.
Ik heb o.a. Prime Video en ook zij gebruiken UHD voor 2K (HD) met HDR.
hee voordat er een eeuwige discussie komt
..
het is lastig uit te drukken in tekst, kan soms.verkeerd begrepen worden
maar officieel is de term UHD Ultra High Defenision 4k . anders is het niet. dat iedererk het leuk vind om de termen te gebruiken zoals men wilt werkt niet.
kijk maar eens naar discussies over Hdmi Arc CEC ...
philips heeft easylink en samsung weer een andere naam alles wordt geprogrameerd zoals de fabrikant het wil.
het zou fijn zijn als het wettelijk werd vastgesteld.
ps ik heb 3 avonden een zelfcursus gedaan via internet over de ontwikkeling van de 2k 4k 8k en de hdr ontwikkeling. en nog is het ingewikkeld.
wel eén ding kpn noem het GEEN uhd. hdr is de naam. niet meer of minder.
ik.kom uit de techniek. een stopcontact bestaat niet... het is een WCD wandcontactdoos. 😏😏😏 een stop zit in een meterkast.....