Skip to main content

Het EK 2024 in UHD bij KPN

Het EK 2024 in UHD bij KPN
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

494 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 18 juni 2024
iscorpio schreef:

Ik heb de UHD optie op 1 weer uitgezet. Beeld was veel te donker. Komt hier nog een oplossing voor?

Gebruik hier een LG OLED TV.

Opgelost!
Ik heb de Philips OLED908+ uit 2023 en had alle settings goed staan en toch bleef het beeld donker. 
Na het aanvinken van ‘automatisch beste resolutie’ wél HDR!!

HDR instelling op HDR-automatisch 

HDR Prioriteit op HDR10

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 172 reacties
  • 18 juni 2024
PeterG schreef:

Geluid is hier Dolby stereo ​​​​​​.  2.0 dus. Omdat ontvanger geluid staat op Dolby Digital Plus.

Dan zet ie pcm stereo naar Dolby stereo.

Maar geen surround 5.1.

Alleen links en rechts 

Hoe staat het met het Dolby Digitale 3.2.1 geluid, dit zou KPN toch na het weekend oplossen? 

We zijn nu paar dagen veder maar is nog steeds slechts  "Digitaal Stereo"! 

Zo missen we toch het stadion geluid welke bij Ziggo dus wel correct wordt doorgezet. 

Hoezo lukt dat bij KPN niet? 

Trouwens beeld ziet er op mijn OLED gewoon goed en kleurrijk uit, zowel op de TV+ box als op de Next. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 18 juni 2024

Hoop discussies hierboven maar ik wil ook wel even kwijt dat het er hier uitstekend uitziet op de 4K oled tv plus kpn tv+  box 😊. Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • 612 reacties
  • 18 juni 2024
Tv-fans schreef:

Hoe staat het met het Dolby Digitale 3.2.1 geluid, dit zou KPN toch na het weekend oplossen? 

Zo missen we toch het stadion geluid welke bij Ziggo dus wel correct wordt doorgezet. 

Je bent me net voor om dezelfde vraag te stellen.

Vanavond even de wedstrijd Portugal - Tsjechië gekeken en beluisterd via NPO 1 HD, maar het geluid was voortreffelijk over de surroundspeakers.

• Oproep aan de NPO, blijf vanaf nu van die regelknoppen voor Dolby surround af. Niet meer aankomen.
  • Oproep aan KPN, zet die knop voor Dolby maar weer aan op NPO 1 UHD.

wjb
Superuser
  • 74434 reacties
  • 18 juni 2024
JoopAtForum schreef:

Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Het EK is nu ook niet in 4K.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12914 reacties
  • 19 juni 2024

Ik heb op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gisteravond Dobly Vision aangepast naar HDR10 als voorkeur.

Nu werkt het wel goed en is het beeld goed.

Ook op Prime werkt hij nu beter.

Wel jammer, want Dolby Vision is mooier dan HDR10.

@steffen1 

Helemaal met je eens.

Behalve KPN, maakt Prime video zich ook schuldig aan de naam UHD. Alleen staat er dan vaak UHD HDR, maar ook soms alleen UHD.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Auteur
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 19 juni 2024
Tv-fans schreef:

Wordt nog aan gewerkt op de achtergrond, maar is nog niet opgelost.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 570 reacties
  • 19 juni 2024
joop2011 schreef:

Ik heb op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gisteravond Dobly Vision aangepast naar HDR10 als voorkeur.

Nu werkt het wel goed en is het beeld goed.

Ook op Prime werkt hij nu beter.

Wel jammer, want Dolby Vision is mooier dan HDR10.

@steffen1

Helemaal met je eens.

Behalve KPN, maakt Prime video zich ook schuldig aan de naam UHD. Alleen staat er dan vaak UHD HDR, maar ook soms alleen UHD.

het zijn ,verkooptermen, als je ergens zegt hdr of je zegt uhd/hdr.. dan lijkt het 2 opties. ziet er dus duurder uit. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 570 reacties
  • 19 juni 2024
PeterG schreef:

Niks moet @steffen1 .

Ik heb 'm op 2160p 50. Op de uhd zender zet ik wel de beeldmodus van de Samsung op dynamisch. 

niet moeten snap ik, alleen mocht je het beter willen hebben moet je die optie uitvoeren.. dat bedoelde ik😏

wjb
Superuser
  • 74434 reacties
  • 19 juni 2024
steffen1 schreef:
PeterG schreef:

Niks moet @steffen1 .

Ik heb 'm op 2160p 50. Op de uhd zender zet ik wel de beeldmodus van de Samsung op dynamisch. 

niet moeten snap ik, alleen mocht je het beter willen hebben moet je die optie uitvoeren.. dat bedoelde ik😏

Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 570 reacties
  • 19 juni 2024

stukje bij concurrent zi..

Full HD? Ultra HD? 4K? Hoe zit dat ook alweer?
Het heeft allemaal te maken met de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels, hoe scherper jij op de actie zit. 'Maar hoeveel pixels heeft 4K dan?' Goeie vraag, vier keer zoveel. Ter illustratie het rekenvoorbeeld:

Type TV

Resolutie

Pixels

Full HD

1920 x 1080

2.073.600

Ultra HD (4K)

3840 x 2160

8.294.400

Ruim 8 miljoen pixels. Je hoeft dus niet meer te wachten op de fotofinish.

wat staat bij uhd.

in hetzelfde stuk wordt het probleem.duidelijk .

de hdr wordt doorgegeven maar de hlg codec denkt dat je een sdr tv hebt(fout in de meta) dus beeld wordt donkerder weergegeven.

tip bij zi..  zet hem op 1 (dat is hun sdr uitzending)

dus zi.. heeft dezelfde problemen. 

het ligt allemaal aan de hlg meta standaard .

wjb
Superuser
  • 74434 reacties
  • 19 juni 2024

@steffen1, NPO 1 UHD is "gewoon" HD (1920x1080) aangevuld met HDR. Van de European Broadcast Union (EBU) mag dat UHD genoemd worden maar het blijft gewoon de HD resolutie. Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

PeterG
Superuser
  • 60898 reacties
  • 19 juni 2024

wjb schrijft: Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven

Klopt helemaal. Maar hij zit nou eenmaal op een 4k/uhd televisie. 🙂

wjb
Superuser
  • 74434 reacties
  • 19 juni 2024
PeterG schreef:

wjb schrijft: Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven

Klopt helemaal. Maar hij zit nou eenmaal op een 4k/uhd televisie. 🙂

En toch zou 1080p50 weleens een beter resultaat kunnen geven dan 2160p50.

wjb schreef:

Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 49 reacties
  • 19 juni 2024
wjb schreef:
JoopAtForum schreef:

Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Het EK is nu ook niet in 4K.

Ik bedoelde UHD 😏

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 19 juni 2024

Bij ons geeft deze UHD op NPO1 tijdens EK af en toe een rare geluidsglitz. Dan hoor je kort even rare geluid erdoor en smal zwart streepje. Dat kan zomaar een half uur om de paar minuten zo doorgaan. Is dat iets wat jullie vaker horen van klanten?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12914 reacties
  • 19 juni 2024

Laten we niet op elke slak zout leggen.

Ik lees nu tig keer hetzelfde met andere woorden omschreven.

En volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde en weet iedereen wat het is. 

Toch?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12914 reacties
  • 19 juni 2024
TedjevdM schreef:

Bij ons geeft deze UHD op NPO1 tijdens EK af en toe een rare geluidsglitz. Dan hoor je kort even rare geluid erdoor en smal zwart streepje. Dat kan zomaar een half uur om de paar minuten zo doorgaan. Is dat iets wat jullie vaker horen van klanten?

@TedjevdM 

Het forum is een klanten helpen klanten forum.

Moderator kijkt en helpt ook.

O.a. ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Heb je een goede HDMI kabel? 

Bij mij komt dit probleem gelukkig niet voor.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem bij anderen wel kan voorkomen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • 570 reacties
  • 19 juni 2024
wjb schreef:

@steffen1, NPO 1 UHD is "gewoon" HD (1920x1080) aangevuld met HDR. Van de European Broadcast Union (EBU) mag dat UHD genoemd worden maar het blijft gewoon de HD resolutie. Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

ja maar..... de meta data zorgt ook bij 1080p sdr voor donker beeld, de andere tv,s in huis hebben geen hdr en toch wordt het dan doorgegeven. 

• 765 reacties
  • 19 juni 2024

Ik wil toch nog wel even een belangrijk verschil benoemen. Wat onderbelicht is voor mijn gevoel.

UHD en 4K hebben een andere betekenis als het om fysieke beeldschermen gaat dan wanneer het om distribueren en produceren gaat. Dat verschil moeten we niet met elkaar verwarren.

Dat het bij sommige televisies niet lekker gaat met HLG kan inderdaad aan een metadata regel liggen, maar voor een belangrijk deel ligt het ook aan de software in de televisies zelf. Idealiter zou een sdr televisie alle HDR informatie uit een HLG stream moeten negeren.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1845 reacties
  • 19 juni 2024
JohnBirdman schreef:
iscorpio schreef:

Ik heb de UHD optie op 1 weer uitgezet. Beeld was veel te donker. Komt hier nog een oplossing voor?

Gebruik hier een LG OLED TV.

Opgelost!
Ik heb de Philips OLED908+ uit 2023 en had alle settings goed staan en toch bleef het beeld donker. 
Na het aanvinken van ‘automatisch beste resolutie’ wél HDR!!

HDR instelling op HDR-automatisch 

HDR Prioriteit op HDR10

Ik heb de voorloper van deze tv en heeft alleen HDR10 ondersteuning en geen dolby vision. Ik heb perfect UHD beeld tijdens de ek wedstrijden. Mijn ouders hebben de opvolger van de 908 met dolby vision en ondanks dat ik de prioriteit op HDR10 heb gezet komt de UHD hier niet goed uit de verf. Vooral erg donker beeld.

Als ik alle reacties samenvat hangt het volgens mij erg van het merk en type af of UHD een mooi resultaat geeft.

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 172 reacties
  • 19 juni 2024

@Roy74 Tip voor je nieuwe OLED is dat je in het beeldmenu diverse HDR opties hebt, kies daarvan die terwijl je NPO 1 UHD kijkt tijdens een stukje live voetbal. Je kunt de HDR bijvoorbeeld op HDR persoonlijk instellen, en hier beeld naar jouw voorkeur vast leggen. Een andere optie is HDR Helder, naast bijvoorbeeld HDR Cinema etc. 

Op mijn OLED 937, een 2022 is het beeld meer dan goed te benoemen, juiste volle kleuren en mooi helder, niet te donker, gewoon goed te noemen. 

• 765 reacties
  • 19 juni 2024

Even herhalen HDR 10 en Dolby Vision hebben eigenlijk niets met HLG te maken dat zijn drie verschillende methoden om HDR op een beeldscherm weer te geven. Die prioriteit regel is eigenlijk alleen van belang voor de apps  van de streamingdiensten op de mediabox.

Ps @Roy74 je zal bedoelen dat je zelf perfect HDR beeld hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 52 reacties
  • 19 juni 2024

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

• 765 reacties
  • 19 juni 2024
MitchSouth schreef:

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

Dat is vreemd  omdat het materiaal op die kanalen bij mijn weten niet zo is vastgelegd. Hoe staat je mediabox ingesteld en hoe en waar zie je dat schakelen?

High Dynamic Range zet je in principe niet aan of uit het zit in het bron materiaal. Je kan alleen op een televisie of mediabox en soms in een app zoals bij Primevideo dit uitzetten. Dan krijgt dat apparaat de opdracht een andere instructieset  te gebruiken.