Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Ik heb de UHD optie op 1 weer uitgezet. Beeld was veel te donker. Komt hier nog een oplossing voor?

Gebruik hier een LG OLED TV.

Opgelost!
Ik heb de Philips OLED908+ uit 2023 en had alle settings goed staan en toch bleef het beeld donker. 
Na het aanvinken van ‘automatisch beste resolutie’ wél HDR!!

HDR instelling op HDR-automatisch 

HDR Prioriteit op HDR10

Geluid is hier Dolby stereo ​​​​​​.  2.0 dus. Omdat ontvanger geluid staat op Dolby Digital Plus.

Dan zet ie pcm stereo naar Dolby stereo.

Maar geen surround 5.1.

Alleen links en rechts 

Hoe staat het met het Dolby Digitale 3.2.1 geluid, dit zou KPN toch na het weekend oplossen? 

We zijn nu paar dagen veder maar is nog steeds slechts  "Digitaal Stereo"! 

Zo missen we toch het stadion geluid welke bij Ziggo dus wel correct wordt doorgezet. 

Hoezo lukt dat bij KPN niet? 

Trouwens beeld ziet er op mijn OLED gewoon goed en kleurrijk uit, zowel op de TV+ box als op de Next. 

Hoop discussies hierboven maar ik wil ook wel even kwijt dat het er hier uitstekend uitziet op de 4K oled tv plus kpn tv+  box 😊. Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Hoe staat het met het Dolby Digitale 3.2.1 geluid, dit zou KPN toch na het weekend oplossen? 

Zo missen we toch het stadion geluid welke bij Ziggo dus wel correct wordt doorgezet. 

Je bent me net voor om dezelfde vraag te stellen.

Vanavond even de wedstrijd Portugal - Tsjechië gekeken en beluisterd via NPO 1 HD, maar het geluid was voortreffelijk over de surroundspeakers.

• Oproep aan de NPO, blijf vanaf nu van die regelknoppen voor Dolby surround af. Niet meer aankomen.
  • Oproep aan KPN, zet die knop voor Dolby maar weer aan op NPO 1 UHD.

Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Het EK is nu ook niet in 4K.

Ik heb op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gisteravond Dobly Vision aangepast naar HDR10 als voorkeur.

Nu werkt het wel goed en is het beeld goed.

Ook op Prime werkt hij nu beter.

Wel jammer, want Dolby Vision is mooier dan HDR10.

@steffen1 

Helemaal met je eens.

Behalve KPN, maakt Prime video zich ook schuldig aan de naam UHD. Alleen staat er dan vaak UHD HDR, maar ook soms alleen UHD.

Wordt nog aan gewerkt op de achtergrond, maar is nog niet opgelost.

Ik heb op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gisteravond Dobly Vision aangepast naar HDR10 als voorkeur.

Nu werkt het wel goed en is het beeld goed.

Ook op Prime werkt hij nu beter.

Wel jammer, want Dolby Vision is mooier dan HDR10.

@steffen1

Helemaal met je eens.

Behalve KPN, maakt Prime video zich ook schuldig aan de naam UHD. Alleen staat er dan vaak UHD HDR, maar ook soms alleen UHD.

het zijn ,verkooptermen, als je ergens zegt hdr of je zegt uhd/hdr.. dan lijkt het 2 opties. ziet er dus duurder uit. 

Niks moet @steffen1 .

Ik heb 'm op 2160p 50. Op de uhd zender zet ik wel de beeldmodus van de Samsung op dynamisch. 

niet moeten snap ik, alleen mocht je het beter willen hebben moet je die optie uitvoeren.. dat bedoelde ik😏

Niks moet @steffen1 .

Ik heb 'm op 2160p 50. Op de uhd zender zet ik wel de beeldmodus van de Samsung op dynamisch. 

niet moeten snap ik, alleen mocht je het beter willen hebben moet je die optie uitvoeren.. dat bedoelde ik😏

Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven.

stukje bij concurrent zi..

Full HD? Ultra HD? 4K? Hoe zit dat ook alweer?
Het heeft allemaal te maken met de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels, hoe scherper jij op de actie zit. 'Maar hoeveel pixels heeft 4K dan?' Goeie vraag, vier keer zoveel. Ter illustratie het rekenvoorbeeld:

Type TV

Resolutie

Pixels

Full HD

1920 x 1080

2.073.600

Ultra HD (4K)

3840 x 2160

8.294.400

Ruim 8 miljoen pixels. Je hoeft dus niet meer te wachten op de fotofinish.

wat staat bij uhd.

in hetzelfde stuk wordt het probleem.duidelijk .

de hdr wordt doorgegeven maar de hlg codec denkt dat je een sdr tv hebt(fout in de meta) dus beeld wordt donkerder weergegeven.

tip bij zi..  zet hem op 1 (dat is hun sdr uitzending)

dus zi.. heeft dezelfde problemen. 

het ligt allemaal aan de hlg meta standaard .

@steffen1, NPO 1 UHD is "gewoon" HD (1920x1080) aangevuld met HDR. Van de European Broadcast Union (EBU) mag dat UHD genoemd worden maar het blijft gewoon de HD resolutie. Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

wjb schrijft: Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven

Klopt helemaal. Maar hij zit nou eenmaal op een 4k/uhd televisie. 🙂

wjb schrijft: Maar de beeldkwaliteit wordt niet beter door hem op 2160p50 te zetten, 1080p50 zou precies dezelfde beeldkwaliteit moeten geven

Klopt helemaal. Maar hij zit nou eenmaal op een 4k/uhd televisie. 🙂

En toch zou 1080p50 weleens een beter resultaat kunnen geven dan 2160p50.

Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

Krijgen we de Olympische Spelen straks ook in 4K?

Het EK is nu ook niet in 4K.

Ik bedoelde UHD 😏

Bij ons geeft deze UHD op NPO1 tijdens EK af en toe een rare geluidsglitz. Dan hoor je kort even rare geluid erdoor en smal zwart streepje. Dat kan zomaar een half uur om de paar minuten zo doorgaan. Is dat iets wat jullie vaker horen van klanten?

Laten we niet op elke slak zout leggen.

Ik lees nu tig keer hetzelfde met andere woorden omschreven.

En volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde en weet iedereen wat het is. 

Toch?

Bij ons geeft deze UHD op NPO1 tijdens EK af en toe een rare geluidsglitz. Dan hoor je kort even rare geluid erdoor en smal zwart streepje. Dat kan zomaar een half uur om de paar minuten zo doorgaan. Is dat iets wat jullie vaker horen van klanten?

@TedjevdM 

Het forum is een klanten helpen klanten forum.

Moderator kijkt en helpt ook.

O.a. ik ben net zoals jij klant bij KPN.

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Heb je een goede HDMI kabel? 

Bij mij komt dit probleem gelukkig niet voor.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem bij anderen wel kan voorkomen.

@steffen1, NPO 1 UHD is "gewoon" HD (1920x1080) aangevuld met HDR. Van de European Broadcast Union (EBU) mag dat UHD genoemd worden maar het blijft gewoon de HD resolutie. Of de TV ontvanger nu op 2160p50 of op 1080p50 instelt mag dus niets uitmaken. In het éne geval wordt de upscaling door de TV ontvanger gedaan (2160p50) en in het andere geval (1080p50) laat je de upscaling over aan de televisie. Veelal doet een televisie dat net iets beter en dus zou 1080p50 zelfs te prefereren zijn.

ja maar..... de meta data zorgt ook bij 1080p sdr voor donker beeld, de andere tv,s in huis hebben geen hdr en toch wordt het dan doorgegeven. 

Ik wil toch nog wel even een belangrijk verschil benoemen. Wat onderbelicht is voor mijn gevoel.

UHD en 4K hebben een andere betekenis als het om fysieke beeldschermen gaat dan wanneer het om distribueren en produceren gaat. Dat verschil moeten we niet met elkaar verwarren.

Dat het bij sommige televisies niet lekker gaat met HLG kan inderdaad aan een metadata regel liggen, maar voor een belangrijk deel ligt het ook aan de software in de televisies zelf. Idealiter zou een sdr televisie alle HDR informatie uit een HLG stream moeten negeren.

Ik heb de UHD optie op 1 weer uitgezet. Beeld was veel te donker. Komt hier nog een oplossing voor?

Gebruik hier een LG OLED TV.

Opgelost!
Ik heb de Philips OLED908+ uit 2023 en had alle settings goed staan en toch bleef het beeld donker. 
Na het aanvinken van ‘automatisch beste resolutie’ wél HDR!!

HDR instelling op HDR-automatisch 

HDR Prioriteit op HDR10

Ik heb de voorloper van deze tv en heeft alleen HDR10 ondersteuning en geen dolby vision. Ik heb perfect UHD beeld tijdens de ek wedstrijden. Mijn ouders hebben de opvolger van de 908 met dolby vision en ondanks dat ik de prioriteit op HDR10 heb gezet komt de UHD hier niet goed uit de verf. Vooral erg donker beeld.

Als ik alle reacties samenvat hangt het volgens mij erg van het merk en type af of UHD een mooi resultaat geeft.

@Roy74 Tip voor je nieuwe OLED is dat je in het beeldmenu diverse HDR opties hebt, kies daarvan die terwijl je NPO 1 UHD kijkt tijdens een stukje live voetbal. Je kunt de HDR bijvoorbeeld op HDR persoonlijk instellen, en hier beeld naar jouw voorkeur vast leggen. Een andere optie is HDR Helder, naast bijvoorbeeld HDR Cinema etc. 

Op mijn OLED 937, een 2022 is het beeld meer dan goed te benoemen, juiste volle kleuren en mooi helder, niet te donker, gewoon goed te noemen. 

Even herhalen HDR 10 en Dolby Vision hebben eigenlijk niets met HLG te maken dat zijn drie verschillende methoden om HDR op een beeldscherm weer te geven. Die prioriteit regel is eigenlijk alleen van belang voor de apps  van de streamingdiensten op de mediabox.

Ps @Roy74 je zal bedoelen dat je zelf perfect HDR beeld hebt.

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

Dat is vreemd  omdat het materiaal op die kanalen bij mijn weten niet zo is vastgelegd. Hoe staat je mediabox ingesteld en hoe en waar zie je dat schakelen?

High Dynamic Range zet je in principe niet aan of uit het zit in het bron materiaal. Je kan alleen op een televisie of mediabox en soms in een app zoals bij Primevideo dit uitzetten. Dan krijgt dat apparaat de opdracht een andere instructieset  te gebruiken.