Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

Voor HDR wordt 25-50% meer data verbruikt (10 of 12bit in plaats van 8bit), providers willen het liefst zo minst mogelijk betalen.

Even herhalen HDR 10 en Dolby Vision hebben eigenlijk niets met HLG te maken dat zijn drie verschillende methoden om HDR op een beeldscherm weer te geven. Die prioriteit regel is eigenlijk alleen van belang voor de apps  van de streamingdiensten op de mediabox.

Ps @Roy74 je zal bedoelen dat je zelf perfect HDR beeld hebt.

Volgens mij schreef ik dat ook maar inderdaad heb ik het over mijn oled (de 903 oled). Echt een heerlijk beeld en ik hoef er niets voor aan te passen in de tv. Ik gebruik dezelfde instellingen als bij de reguliere uitzendingen.

edit: lees nu dat ik HDR en UHD door elkaar gebruikt heb. Waarvan akte 😀

@Roy74 Tip voor je nieuwe OLED is dat je in het beeldmenu diverse HDR opties hebt, kies daarvan die terwijl je NPO 1 UHD kijkt tijdens een stukje live voetbal. Je kunt de HDR bijvoorbeeld op HDR persoonlijk instellen, en hier beeld naar jouw voorkeur vast leggen. Een andere optie is HDR Helder, naast bijvoorbeeld HDR Cinema etc. 

Op mijn OLED 937, een 2022 is het beeld meer dan goed te benoemen, juiste volle kleuren en mooi helder, niet te donker, gewoon goed te noemen. 

Op mijn tv hoef ik niets te wijzigen om een prachtig beeld te hebben. Maar ik ga op de nieuwe oled bij mijn ouders eens testen met je tips. Ik denk dat je wel gelijk gaat krijgen maar bijzonder dat dit allemaal zo verschilt per type.

Ik vind het geweldig om al deze informatie te lezen. Je leert toch wat van de achtergronden rondom de techniek en kan daarmee ook betere keuzes maken. Top hoor.

Waarom staat HDR eigenlijk niet standaard aan op alle zenders? Als ik overschakel van NPO 1 UHD naar NPO 2 is het beeld van NPO 2 even een seconde nog in HDR en schakelt daarna weer terug naar SDR. 

Dat is vreemd  omdat het materiaal op die kanalen bij mijn weten niet zo is vastgelegd. Hoe staat je mediabox ingesteld en hoe en waar zie je dat schakelen?

High Dynamic Range zet je in principe niet aan of uit het zit in het bron materiaal. Je kan alleen op een televisie of mediabox en soms in een app zoals bij Primevideo dit uitzetten. Dan krijgt dat apparaat de opdracht een andere instructieset  te gebruiken.

Als ik van 1 naar 2 zap met de AB. Dan is het beeld van de zender waar ik naartoe zap even een seconde met HDR, ook de infobalk id dan nog heel even in HDR.

stukje bij concurrent zi..

wat staat bij uhd.

in hetzelfde stuk wordt het probleem.duidelijk .

de hdr wordt doorgegeven maar de hlg codec denkt dat je een sdr tv hebt(fout in de meta) dus beeld wordt donkerder weergegeven.

tip bij zi..  zet hem op 1 (dat is hun sdr uitzending)

dus zi.. heeft dezelfde problemen. 

het ligt allemaal aan de hlg meta standaard .

Jaja, welke problemen? Als je tv het HLG signaal niet herkend dan springt die ook niet automatisch op de HDR instellingen (en zal je ongetwijfeld dat donkere fletse beeld krijgen). Maar dat ligt geheel aan jouw tv of het kastje die het (verkeerd) doorgeeft. Deze foto is uiteraard geen natuurgetrouwe weergave, in het echt ziet het er gewoon fantastisch uit 🤗

En uiteraard hoef je ook niet te spelen met diverse beeldmodi, dit is gewoon dezelfde setting die HDR10 ook gebruikt (Custom aanpassing van Expert 1 of 2 op Sony tv's, kleur zat zonder standje regenboog)

Voor wie nog wat wil uitproberen met hun instellingen op de tv om klaar te zijn voor morgen (en de tv zelf uit te sluiten als het probleem) is hier een klein testbestandje van mijn opname (op mijn Sony tv werkte het prima met de VLC player, de ingebouwde speelt misschien geen mkv bestanden af): https://mega.nz/file/MooAAZAA#kjvzJRdjGcTz8FpKap5aMgsx6M68zmwgLffvs_sY0M4

stukje bij concurrent zi..

wat staat bij uhd.

in hetzelfde stuk wordt het probleem.duidelijk .

de hdr wordt doorgegeven maar de hlg codec denkt dat je een sdr tv hebt(fout in de meta) dus beeld wordt donkerder weergegeven.

tip bij zi..  zet hem op 1 (dat is hun sdr uitzending)

dus zi.. heeft dezelfde problemen. 

het ligt allemaal aan de hlg meta standaard .

Jaja, welke problemen? Als je tv het HLG signaal niet herkend dan springt die ook niet automatisch op de HDR instellingen (en zal je ongetwijfeld dat donkere fletse beeld krijgen). Maar dat ligt geheel aan jouw tv of het kastje die het (verkeerd) doorgeeft. Deze foto is uiteraard geen natuurgetrouwe weergave, in het echt ziet het er gewoon fantastisch uit 🤗

En uiteraard hoef je ook niet te spelen met diverse beeldmodi, dit is gewoon dezelfde setting die HDR10 ook gebruikt (Custom aanpassing van Expert 1 of 2 op Sony tv's, kleur zat zonder standje regenboog)

dat klopt dus niet geheel, zodra ik bij kpn hdr aan zet wo4dt op alle 7022 ers in huis de hdr aan gezet. en alle tv,s hebbem donker beeld. de nieuwe philips die wij hebben is de enige met alle opties denkbaar.

Dus dat impliceert dat de instellingen in je profiel staan, anders kan dit nooit. Het ene kastje ‘kijkt’ echt niet in het andere, maar vreemd vind ik dit verschijnsel wel. 

Ik zet het maar aan, niet gebruiken onthoudt ie niet. Ik kies dan niet voor 'Aanzetten’ maar voor 'Misschien later’. Perceptie tussen wat 'later' voor mij is en voor KPN is blijkbaar verschillend want hij vraagt het bijna iedere keer.

Ik ga het maar aanzetten denk ik, vermoed dat ie dat wel onthoudt.

(mooie service overigens, zullen velen blij mee zijn)

Één keer aanzetten en weer uit en hij vraagt het niet meer. @basherd_wie .

Één keer aanzetten en weer uit en hij vraagt het niet meer. @basherd_wie .

Persoonlijk vind ik dat niet echt netjes, het zou mijns inziens eigenlijk gewoon mogelijk moeten zijn om direct te zeggen "Nee dank je.".

dat klopt dus niet geheel, zodra ik bij kpn hdr aan zet wo4dt op alle 7022 ers in huis de hdr aan gezet. en alle tv,s hebbem donker beeld. de nieuwe philips die wij hebben is de enige met alle opties denkbaar.

Misschien op deze Philips (met Android TV?) dan de KPN tv app proberen, dan wordt het 7022 kastje in ieder geval overgeslagen en komt het signaal direct op de tv binnen.

Misschien op deze Philips (met Android TV?) dan de KPN tv app proberen, dan wordt het 7022 kastje in ieder geval overgeslagen en komt het signaal direct op de tv binnen.

nope de tv app werkt niet lekker. ik zet hdr gewoon uit. is niet al te moeilijk. wel vreemd de tv is een van de best geteste en dan gebeurd dit.. hmm. apart.  merken zoals lg sony komen uit het land van de hlg ontwerper (ja ook bbc)

die doen het aardig..

maar de discussie gaat nu over zoveel andere punten de basis is:

hdr aan op 1 werkt niet 100%

daar ga ik mij weer op focussen.

😁

nope de tv app werkt niet lekker. ik zet hdr gewoon uit. is niet al te moeilijk. wel vreemd de tv is een van de best geteste en dan gebeurd dit.. hmm. apart.  merken zoals lg sony komen uit het land van de hlg ontwerper (ja ook bbc)

die doen het aardig..

En hebben we mijn testbestand al getest? Gewoon op een USB stick zetten en afspelen (eventueel VLC player installeren wanneer de standaard speler het mkv bestand niet herkent).

Werkt het wel dan ligt het probleem bij KPN, werkt het niet dan bij de tv 😏

testbestand geeft een foutmelding met vlc bij mij 

even twee foto,s eerste philips tv vlc

2e kon 7022 vlc

bij de 7022 wordt geen hdr aangegeven door de tv. waarschijnlijk wordt het dus hdr op sdr weergave dan wordt het dus donker.

kpn de ontvanger werkt niet goed.met de philips 55pus8548/1

Het tweede plaatje ziet er eigenlijk het beste uit van de twee maar ik weet niet of hierbij dan ook de HDR instellingen werden geactiveerd? De helderheid bij de beeldinstellingen zou op maximaal moeten springen wanneer HDR afspeelt maar het veld blijft aardig donker (zeker bij avondwedstrijden of zonder zonneschijn), vergelijkbaar met de SDR weergave. Dingen zoals het neonkleurige shirt van de scheidsrechter en kicksen van de spelers blijven wel fel. Hier even omcirkeld wat ik allemaal fel(ler) zie weergegeven (maar daarbij is het wel handig dat een tv over local dimming beschikt wat in de gemiddelde huiskamer ook lang nog niet altijd het geval is).

Dit plaatje hieronder is een indicatie van hoe de HDR van het HLG signaal zich verhoudt tot het SDR signaal en tot een bepaalde helderheid van de objecten in beeld wordt het qua helderheid gelijk weergegeven

"Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben."

Een mooie bevestiging dat ik volgend jaar mijn mobiele abonnement op Unlimited50 kan zetten. De vraag of dat snel genoeg is is hiermee beantwoord. Ik kan altijd upgraden naar unlimited300 als 50 mbps toch tegenvalt in praktijk.

Het tweede plaatje ziet er eigenlijk het beste uit van de twee maar ik weet niet of hierbij dan ook de HDR instellingen werden geactiveerd? De helderheid bij de beeldinstellingen zou op maximaal moeten springen wanneer HDR afspeelt maar het veld blijft aardig donker (zeker bij avondwedstrijden of zonder zonneschijn), vergelijkbaar met de SDR weergave. Dingen zoals het neonkleurige shirt van de scheidsrechter en kicksen van de spelers blijven wel fel. Hier even omcirkeld wat ik allemaal fel(ler) zie weergegeven (maar daarbij is het wel handig dat een tv over local dimming beschikt wat in de gemiddelde huiskamer ook lang nog niet altijd het geval is).

Dit plaatje hieronder is een indicatie van hoe de HDR van het HLG signaal zich verhoudt tot het SDR signaal en tot een bepaalde helderheid van de objecten in beeld wordt het qua helderheid gelijk weergegeven

helaas 2e plaatje is slechter 1e is de test. 2e zijn details in het donker niet te zien. ik heb gisteren via een andere optie gekeken en vreemd genoeg 4k...apart.

en perfect beeld en geluid. 

de philips tv ondersteund hlg maar het komt niet goed aangeleverd. te donker voor details. 

dus sdr kan je beter volgen

in hdr kan ik de.rugnummers In de snelheid niet lezen als voorbeeld in sdr wel. dat moet juist andersom

Hoi @steffen1, wat jammer dat dit dan nog steeds niet goed voor je werkt. Ik kreeg nog een tip van een collega om te testen, specifiek voor tv's van Philips.

Als het goed is heeft jouw tv ook een menu om de HDMI-instellingen te configureren, klopt dat? Dat zou te vinden moeten zijn via instellingen>kanalen en ingangen>HDMI #>HDMI Ultra HD. Staat jouw HDM-ingang op de standaardwaarde? Zou je hem anders eens op optimaal kunnen zetten om te kijken of dat verschil maakt?

Ik wil iedereen sowieso bedanken voor alle feedback. Dat nemen we zeker mee en koppelen we ook actief terug!

Voor een goede HDR weergave dient sowieso de HDMI instelling op 'Optimaal" ingesteld te staan.

Verder kun je in het beeld menu ook nog de instellingen van je HDR weergave kiezen, mits er op dat moment ook een HDR signaal aanwezig is. Als er op moment dat je dat wilt bijstellen, en er geen HDR signaal aanwezig is kun je het dan ook niet bijstellen.

Kan helaas nu geen foto`s bijsluiten daar ik in DE zit. 

Voor Samsung TV kan man in Expert Instelling Gamma op HLG zetten, voor LG TV in HDMI Signalling Override de EOTF op HLG.

Samsung TV - Gamma Settings​​​​
LG Signalling Override - EOTF

Voor een goede HDR weergave dient sowieso de HDMI instelling op 'Optimaal" ingesteld te staan.

Sommige gebruikers hier hebben last van zwart scherm bij HDR en moet de resolutie vast op 2k zetten. Dat is een teken dat hun TV niet volledig HDMI 2.0 compatibel is. Ze kunnen beter HDM op automatisch kiezen, dan wordt bij niet voldoende bandbreedte of incompatibiliteit automatisch de resolutie op 2k50p gebruikt in plaats van 4k50p.

Ik ben nog weer even aan het spelen geweest al geef ik niets om voetbal op een oudere Samsung ( UE49NU7100) met de ITV app naar kanaal 690 gegaan meteen prima beeld. Kijk ik bij de beeldscherm instellingen staat daar keurig HLG. 

@TDN mogelijk kijk ik niet goed maar ik lijk niet die keuze te hebben op die oudere Samsung en mijn nieuwere verder in mijn ervaring die ik hier eerder plaatste als de Vip5202 op automatisch staat herkent de televisie ook dat er HLG wordt aangeboden.