Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Hoi allemaal.  We krijgen signalen binnen dat de zender nu alleen in stereo is. Dat klopt!  Er is getest met dolby maar helaas gaf dat nog complicaties waardoor het geluid wegviel. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten! Daarom is er besloten om voorlopig even alleen stereo door te geven.  

We proberen het volgende week opnieuw. 

Is dit al weer een keer geprobeerd?

Het laatste bericht was dat we dit nog aan het testen zijn gezien het geluid nog steeds wegvalt. Zodra we horen dat het werkt en aangezet is dan laten we het weten!

Hoi @steffen1, wat jammer dat dit dan nog steeds niet goed voor je werkt. Ik kreeg nog een tip van een collega om te testen, specifiek voor tv's van Philips.

Als het goed is heeft jouw tv ook een menu om de HDMI-instellingen te configureren, klopt dat? Dat zou te vinden moeten zijn via instellingen>kanalen en ingangen>HDMI #>HDMI Ultra HD. Staat jouw HDM-ingang op de standaardwaarde? Zou je hem anders eens op optimaal kunnen zetten om te kijken of dat verschil maakt?

Ik wil iedereen sowieso bedanken voor alle feedback. Dat nemen we zeker mee en koppelen we ook actief terug!

even twee foto,s. hij zet de tv niet in hdr mode:

foto 1 optimaal..

instelling uhd aan op de 7022

Gebaseerd op de onderste foto lijkt het erop dat de TV van Steffen1 geen HLG/HDR binnen krijgt vanuit de DIW7022. Ik heb bij mijn eerder genoemde televisies gemerkt dat als het signaal er is de TV dit wel oppakt. Zowel met de KPN itv app als met de vip 5022.

Geen idee wat er nu bij Steffen misgaat zou dat dan de HDMI kabel zijn? Of is het veel eenvoudiger er is een kans dat de Philips van @steffen1 simpelweg geen HLG ondersteunt.

ik meen nog geen exact model te hebben gelezen.

Het is de 55PUS8548/1 dus daar zou het niet aan moeten liggen

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid

de tv ondersteund hlg, signaal is eraar wordt niet als hdr doorgegeven. 4 4k ultra kabels van 10 tot 30 euro ... incl de kpn originele kabel.

Admin: quote(s) verwijderd i.v.m. leesbaarheid

55pus8458/12

Dat lijkt inderdaad goed ik ben dan toch heel benieuwd wat via de KPN itv app gebeurt op de tv van steffen1

Mijn LG OLED48C34LA (2023) geeft een te donker beeld na het begin van het EK2014. Alleen op Kanaal1/NPO1. Ik heb een glasvezelaansluiting i.c.m. DIW7022. Na contact met KPN heb ik de TV van Dolby Vision naar HDR10 gezet. Toen was het beeld goed. Betekent dit dat ik na dit kampioenschap terug moet naar Dolby Vision? Moet ik nu al voor bv. Netflix steeds terug moet naar Dolby Vision?

@Zeezicht Goed gezien, fijn dat je nu met de instelling HDR10 goed beeld hebt. Standje Dolby Vision kan niets met de HLG waarden. 

Inderdaad moet je constant schwitsen tussen of de Dolby Vision stand, of de HDR 10 modus. 

Het zou automatisch moeten kunnen wisselen tussen beide standen, hetgeen op de TV+ box nob steeds niet mogelijk is. Vreemd wat de vorige UHD boxen van KPN ging het automatisch wisselen tussen of de DV of de HDR 10, c.q. de HLG stand wel automatisch. 

Verder krijgt KPN het Dolby Digitaal 3.2.1 geluid signaal niet correct, onbegrijpelijk. 

Het digitale geluids spoor zou storingen veroorzaken? 

Wel op mijn andere tv ontvanger een Next van, juist Ziggo, is het geluid spoor wel in orde. 

Met gebruik van mijn Atmos set up je waan je je dus alsof je in het stadion er zelf midden inzit. 

@Slimmerik. Dank voor je reactie. Dit is inderdaad vreemd om steeds te moeten switchen. Hoop dat KPN snel gaat oplossen. 

Krijgen we nu ook NPO3 in UHD, aangezien daar nu ook wedstrijden uitgezonden worden? 

Helaas alleen NPO1 voor nu, maar wie weet volgende keer ook NPO 3!

Verder krijgt KPN het Dolby Digitaal 3.2.1 geluid signaal niet correct, onbegrijpelijk. 

Dit snap ik ook even niet. Na ruim een week nog steeds geen Dolby geluid op NPO 1 UHD. Dat zo'n grote aanbieder als KPN dit nog steeds niet heeft opgelost.

Goede voorbereiding is het halve werk.

(Was vanavond wel weer een prachtig Dolby geluid op de normale NPO 1 HD en NPO 3 HD)

Dat lijkt inderdaad goed ik ben dan toch heel benieuwd wat via de KPN itv app gebeurt op de tv van steffen1

de itv app heeft geen hlg..... 

bij de wedstrijd van gisteravond had ik mooi beeld. maar.... steds stilstaand en uitvallend beeld.

omzetten naar sdr en alles ging goed. wederom bij tv info sdr. bij beiden instellingen.

ik heb wel even bij philips nagevraagd of hlg wel wordt gezien als hdr signaal bij de info.

(zou ook nog kunnen)

Dit snap ik ook even niet. Na ruim een week nog steeds geen Dolby geluid op NPO 1 UHD. Dat zo'n grote aanbieder als KPN dit nog steeds niet heeft opgelost.

Goede voorbereiding is het halve werk.

(Was vanavond wel weer een prachtig Dolby geluid op de normale NPO 1 HD en NPO 3 HD)

toevallig viel mij op dat bij mijn info dolby digitaal aan stond.. 3.2 stond erbij. op sdr 2.0 en geluid was best goed op hdr zolang hdr werkte.. alles.lijkt tv afhankelijk te zijn😏

Heb een 5202 modem en een internetsnelheid van 46 Mb/sec. Dat is binnen de eisen die worden gestelt om het WK in hoge kwaliteit te ontvangen. Maar het werkt niet. Kanaal 690 is ook niet zichtbaar in de gids. Wat gaat hier fout?

Heb een 5202 modem en een internetsnelheid van 46 Mb/sec. Dat is binnen de eisen die worden gestelt om het WK in hoge kwaliteit te ontvangen. Maar het werkt niet. Kanaal 690 is ook niet zichtbaar in de gids. Wat gaat hier fout?

Soms moet je de tv ontvanger eerst even herstarten vanuit het menu. 

De TV ontvanger via het menu opnieuw gestart. Helaas had dat geen effect. Geen kanaal 690.

Zijn er nog andere opties?

Nico

Frisse start gedaan?

Ook even 30 seconden stroomloos gehad?

Gekeken of het niet toevallig verborgen staat?

Als je een eigen zenderlijst gebruikt komt het daarin óók niet vanzelf. Moet je nog toevoegen, aanvinken, onder de instellingen voor zenderlijsten. 

Als dat allemaal niet helpt heb je het UHD kanaal toch niet. 

Het verschil is echter niet zo groot want het is gewoon HD. Met beeld verbeter techniek HDR.

Ik kijk inmiddels weer via het standaard HD kanaal. Rustiger aan de ogen vind ik. 

Smaken verschillen inderdaad ik kijk liever naar de UHD variant omdat die scherpen voller van kleuren is bij mij. 690 is juist niet mooi en toont onrustig.

Op me zoontjes TV is het inderdaad andersom maar dat is ook een TV met HD ready nog voor de rest voldoet die prima.

Dit dan wel op de TV+ boxen (2 x UHD strak en mooi beeld 1 x niet mooi en 690 wel goed)

Smaken verschillen inderdaad ik kijk liever naar de UHD variant omdat die scherpen voller van kleuren is bij mij. 690 is juist niet mooi en toont onrustig.

Maar kanaal 690 is toch juist de UHD variant?

Wat bedoel je nu?

Wat bedoel je nu?

Op de TV+ box is dit gewoon ook op Kanaal 1 @wjb op 690 is het beeld fletcher bij mij en niet mooi.

Zoals ik al zei dit zal persoonlijk zijn en ook per TV is het weer anders

Wat bedoel je nu?

Op de TV+ box is dit gewoon ook op Kanaal 1 @wjb op 690 is het beeld fletcher bij mij en niet mooi

Ook op de TV+ Box zou kanaal 690 altijd het UHD kanaal moeten zijn en is kanaal 1 alleen UHD als je dat zo ingesteld hebt staan. Je zou dan dus eigenlijk mogen verwachten dat kanaal 690 en kanaal 1 in UHD mode precies hetzelfde beeld leveren.

Ook het opnieuw installeren van de TV ontvanger software zorgt er niet voor dat kanaal 690 werkt.