Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Tja, hier werkt het UHD kanaal wel. Overigens gebruik ik dan 690 via de DIW7022. Want bij de overige programma's wordt het er niet mooier op. Dan zet ik 'm weer gewoon op 1 (HD+). 1 staat hier gewoon op HD. Niet op UHD.

Ik weet wel dat ik het verschil té klein vind om naast mijn ESPN pakket ook nog voor € 2,50 ESPN UHD erbij te nemen. LoveNature is voor mij sowieso 'behang’. InPlus kijk ik al nooit naar. Uiteraard wel gekeken wat voor zender dat is. Maar meer van hetzelfde ten opzichte van Discovery, National geographic en dergelijke.

Ik heb niet gezegd dat het hier niet zou werken :)

kan het kanaal prima ontvangen, echter vraag ik mij af is het wel UHD. 
Zover ik weet zou m’n tv dit signaal moeten zien & het dit ook laten zien dmv het ballonnetje wat opkomt.

Als er tijdens de wedstrijden UHD onder het logo van NPO 1 staat is het UHD.

Ik zie het verschil tussen HD+ (danwel HDglas) wel met UHD. Maar het is een klein verschil.

Ik ben en blijf tevreden met HD. 

Er komt geen ballonnetje in het beeld tijdens UHD hoor. Alleen die verandering bij het logo van NPO 1.

Op de DIW7022: Als het voetballetje groen is heb je UHD aan op kanaal 1. Wit balletje dan kijk je HD, ook tijdens de wedstrijden.

Zelf switch ik gewoon naar het UHD kanaal 690.

Overigens gebruik ik dan 690 via de DIW7022. Want bij de overige programma's wordt het er niet mooier op. Dan zet ik 'm weer gewoon op 1 (HD+). 1 staat hier gewoon op HD. Niet op UHD.

Dat is mijns inziens ook een veel betere oplossing. KPN maakt volgens mij voor de zoveelste keer de misser dat HDR altijd een goed resultaat op zal leveren, ook als er geen HDR in het bron-signaal opgenomen is. De praktijk is, zoals we nu al meerdere keren hebben mogen ervaren, weerbarstiger.

KPN had er mijns inziens dan ook beter voor kunnen kiezen om kanaal 1 alleen zonder UHD (HDR) aan te beiden en kanaal 690 als UHD voetbalkanaal te positioneren.

Voor KPN is NPO 1 UHD het bronsignaal met HDR dus. Het is dan ook niet vreemd dat zij het aanvoer/bronsignaal in HDR aanbieden. Anders zou als provider zelf handmatig moeten gaan switchen in het signaal richting klanten van SDR naar HDR. 

Waar het in deze misgaat is bij NPO. Dit is de leverancier van het bronsignaal van NPO 1 UHD aan leveranciers. Of NPO moet SDR op een goede en betere manier als nu opwaarderen naar HDR. Of zij moeten vanuit de uitzendstraat schakelen tussen SDR en HDR. En of het dan allemaal beter wordt dat hangt dan ook weer af van de decoders die providers gebruiken. Je ziet nu bijvoorbeeld dat de decoders van Delta en Caiway van het UHD duinaal zelf een 1080i signaal maken.

Eigenlijk moet je de conclusie trekken dat de aankomende jaren een normaal 1080P/50 signaal in SDR of de HBR streams van 25+Mbps die SKV uitsturen richting klanten het beste voor consumenten is. Toch beter beeld (wellicht iets minder goed dan het technische kan) maar dan gewoon ‘plug and play’.

Eigenlijk moet je de conclusie trekken dat de aankomende jaren een normaal 1080P/50 signaal in SDR of de HBR streams van 25+Mbps die SKV uitsturen richting klanten het beste voor consumenten is.

Ik roep al jaren dat providers beter hadden kunnen kiezen voor 1080P50 i.p.v. 4K. Ik denk dat we dan vandaag de dag veel meer zenders in een beduidend betere kwaliteit hadden kunnen ontvangen terwijl de benodigde investeringen bij de zenders, in de leverstraat en in de distributie lager waren geweest dan voor 4K.

Helaas zien we juist een tegenovergestelde trend waarbij providers -omwille van de eenvoud- kiezen voor unicast distributie en daarbij de bitrates juist terugschroeven. Bij Odido is er een duidelijke verlaging geweest van de bitrates bij de introductie van hun nieuwe TV platform en ook bij KPN lijken de eerste signalen de kop op te steken aangezien het uitgesteld kijken (na pauzeren, bij terugkijken en bij opnames) van de Nederlandse publieke en commerciële zenders via de TV+ Box niet in de hoogste kwaliteit (14,2Mbps) geschiedt maar in “gewoon” HD (7,2Mbps). Dit in tegenstelling tot het uitgesteld kijken op de oude TV ontvangers wat wel altijd met de hoogste kwaliteit gebeurt.

Overigens vraag ik me wel af welke codec door SKV gebruikt wordt voor die 25+Mbps streams. Ik vermoed dat ze h.264 gebruiken. Misschien dat @TvG2016 daar meer over weet.

Overigens vraag ik me wel af welke codec door SKV gebruikt wordt voor die 25+Mbps streams. Ik vermoed dat ze h.264 gebruiken. Misschien dat @TvG2016 daar meer over weet.

Ze geven geen informatie over HBR zenders (HighBitRate 25Mbs), maar bij ESPN UHD staat

https://www.skv.nl/espn-ultra-hd/

– h265 videocodec aka HEVC
– High Dynamic Range (HDR)-variant HLG (Hybrid Log Gamma)
– Uitgebreidt kleurenpalet Wide Color Gamut 2020
– 1080p 50 fps

De zenders ESPN 1 t/m 4 worden bij SKV met een hoger bitrate doorgegeven. Standaard is dit 12 Mbps maar bij SKV geven we deze zenders door met 26 Mbps.

Ze geven geen informatie over HBR zenders (HighBitRate 25Mbs), maar bij ESPN UHD staat

Terwijl ik nu juist benieuwd ben naar de gebruikte codec voor die 25+Mbps zenders, niet naar de gebruikte codec voor die ESPN UHD zender, die wist ik al.

Ik ga eens navragen. Maar ik vermoed een H.264 stream. De onderbouwing hiervoor is dat SKV stelt dar de HBR zender op alle standaard HD apparatuur te bekijken is.

Ik ga eens navragen. Maar ik vermoed een H.264 stream. De onderbouwing hiervoor is dat SKV stelt dar de HBR zender op alle standaard HD apparatuur te bekijken is.

Dat verwacht ik ook. Dat betekent echter wel dat dat effectief een lagere beeldkwaliteit zou kunnen opleveren dan de 17Mbps o.b.v. codec h.265 van de NPO 1 UHD - HDR zender bij KPN.

Hoi!

Bij mijn LG-TV verschijnt er altijd een ballonnetje als iets HDR/Dolby/Filmmaker word afgespeeld.

Echter nu bij dit kanaal 1 , wat UHD - HDR moet zijn gebeurt dit niet?… 

is het nu wel HDR/Dolby-UHD ? Of wat snap ik niet 🤓

nee, de tv moet het aangeven, anders is het niet in de tv ingeschakeld.

Terwijl ik nu juist benieuwd ben naar de gebruikte codec voor die 25+Mbps zenders, niet naar de gebruikte codec voor die ESPN UHD zender, die wist ik al.

er wordt geen h265 codering gebruikt bij elke decoder. is al eens een discussie over geweest

er wordt geen h265 codering gebruikt bij elke decoder. is al eens een discussie over geweest

De UHD - HDR zenders worden bij de TV ontvangers van KPN o.b.v. h.265 gedistribueerd. Dat is ook waarom de zenders niet beschikbaar zijn op de 2260 en 2952.

Hoi!

Bij mijn LG-TV verschijnt er altijd een ballonnetje als iets HDR/Dolby/Filmmaker word afgespeeld.

Echter nu bij dit kanaal 1 , wat UHD - HDR moet zijn gebeurt dit niet?… 

is het nu wel HDR/Dolby-UHD ? Of wat snap ik niet 🤓

nee, de tv moet het aangeven, anders is het niet in de tv ingeschakeld.

In de tv verder is alles prima ingesteld / ingeschakeld.. 

De UHD - HDR zenders worden bij de TV ontvangers van KPN o.b.v. h.265 gedistribueerd. Dat is ook waarom de zenders niet beschikbaar zijn op de 2260 en 2952.

de service+ medewerker gaf destijds aan dat h265 niet gebruikt zou worden.. maar goed. ben er blij mee de 265 is veel beter, mits de decoder er goed mee omgaat.

In de tv verder is alles prima ingesteld / ingeschakeld.. 

er gaat een ding fout:

bij mij gebeurd Inmiddels het volgende

de tv herkend de 7022 als een dolby vision device. hij denk dat alles dolby vision is.

het lijkt erop dat de rv alleen de instelling dolby vision of hdr10 herkend in de 7022. dus niet de uitgezonden media maar de instelling. maar ondertussen zie ik via de info op de tv staan sdr uitzending. met gevold: alles wordt donkerder uitgezonden. 

dit lijkt ook met de lg te gebeuren wat ik zo uit het verhaal kan halen. de philips kan ik de info zien die binnenkomt op de hdmi poort.

er gaat een ding fout:

bij mij gebeurd Inmiddels het volgende

de tv herkend de 7022 als een dolby vision device. hij denk dat alles dolby vision is.

het lijkt erop dat de rv alleen de instelling dolby vision of hdr10 herkend in de 7022. dus niet de uitgezonden media maar de instelling. maar ondertussen zie ik via de info op de tv staan sdr uitzending. met gevold: alles wordt donkerder uitgezonden. 

dit lijkt ook met de lg te gebeuren wat ik zo uit het verhaal kan halen. de philips kan ik de info zien die binnenkomt op de hdmi poort.

Ik snap uit je verhaal nou alleen niet bij wie deze fout ligt… nu mij om het even verder want ik kijk amper voetbal ⚽️.

Interessant is het wel waarom KPN het niet lijkt te kunnen? Ander signaal van bijvoorbeeld Netflix ( 4K , Dolby-Vision ) springt er wel een ballonnetje op.

@steffen1 het gaat fout omdat de DIW 7020 blijkbaar niet goed omgaat met de HDR varianten eigenlijk zou er alleen een  instelling automatisch moeten zijn. De voorkeur instellingen zijn eigenlijk niet nodig een televisie heeft deze ook niet altijd. Wat jij ondervind met die instellingen bevestigd dit. 

Bij lineaire tv wordt in principe alleen de HLG variant gebruikt geen HDR10 of Dolby Vision. Als het native HDR10 was zou ik veel minder problemen verwachten.

Bij de streamdiensten hangt het van de filmstudio af. Wie het er voor overheeft gebruikt het dure Dolby Vision anders het rechten vrije HDR 10(+)

De VIP 5202 en de Tizen app op mijn Samsung doen het blijkbaar wel goed met HLG wat ik heb op 690 geen donkere kleuren.

@Zeeuwse heb je een DIW ik ben te lui om te scrollen. Ps als de LG smart genoeg is zou je de KPN app kunnen proberen.

@steffen1 het gaat fout omdat de DIW 7020 blijkbaar niet goed omgaat met de HDR varianten eigenlijk zou er alleen een  instelling automatisch moeten zijn. De voorkeur instellingen zijn eigenlijk niet nodig een televisie heeft deze ook niet altijd. Wat jij ondervind met die instellingen bevestigd dit. 

Bij lineaire tv wordt in principe alleen de HLG variant gebruikt geen HDR10 of Dolby Vision. Als het native HDR10 was zou ik veel minder problemen verwachten.

Bij de streamdiensten hangt het van de filmstudio af. Wie het er voor overheeft gebruikt het dure Dolby Vision anders het rechten vrije HDR 10(+)

De VIP 5202 en de Tizen app op mijn Samsung doen het blijkbaar wel goed met HLG wat ik heb op 690 geen donkere kleuren.

@Zeeuwse heb je een DIW ik ben te lui om te scrollen. Ps als de LG smart genoeg is zou je de KPN app kunnen proberen.

De tv is smart genoeg voor de app idd.

Wat bedoel je met DIW? 🥸

@Zeeuwse wat ik bedoel is welke ontvanger van KPN je hebt?

Wat Netflix en andere streamdiensten betreft hun titels zijn ofwel native HDR10 of Dolby Vision de maker van een film bepaald dat. Soms is het wel jammer dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund.

HLG zal niet dat ballonnetje van jouw LG triggeren. 

Wat Netflix en andere streamdiensten betreft hun titels zijn ofwel native HDR10 of Dolby Vision de maker van een film bepaald dat. Soms is het wel jammer dat Samsung geen Dolby Vision ondersteund.

KPN Box + begrijp ik het dan goed dat deze KPN stream HLG is?

Dan kan het inderdaad kloppen dat de tv niks aangeeft. 

KPN Box + begrijp ik het dan goed dat deze KPN stream HLG is?

Dan kan het inderdaad kloppen dat de tv niks aangeeft. 

De stream wordt zo door de NPO geleverd en feitelijk zijn alleen de wedstrijden native in deze HDR variant. Het door KPN gegeven advies om de prioriteit op HDR10 te zetten gaat tegen elke logica in want HDR-HLG is echt heel iets anders dan HDR10. 

Eigenlijk blijft het scherm zelf het belangrijkste namelijk het aantal nits of candela cd/m2 hoe lager dat getal des te minder de kijkbeleving dan gaat een TV Tonemapping gebruiken met donkere kleuren tot gevolg.

De stream wordt zo door de NPO geleverd en feitelijk zijn alleen de wedstrijden native in deze HDR variant. Het door KPN gegeven advies om de prioriteit op HDR10 te zetten gaat tegen elke logica in want HDR-HLG is echt heel iets anders dan HDR10. 

Eigenlijk blijft het scherm zelf het belangrijkste namelijk het aantal nits hoe lager dat getal des te minder de kijkbeleving.

Duidelijk genoeg voor mij thnx :)

Dat verwacht ik ook. Dat betekent echter wel dat dat effectief een lagere beeldkwaliteit zou kunnen opleveren dan de 17Mbps o.b.v. codec h.265 van de NPO 1 UHD - HDR zender bij KPN.

Ik heb de vraag voor de zekerheid even uitgezet maar ik weet zo goed als zeker dat HBR in H.264 is.

Maar wij vergelijken nu HBR met UHD. Er zijn natuurlijk een aantal redenen waarom je dit niet goed kan vergelijken. Als eerste natuurlijk dat NPO 1 UHD tijdelijk eis en HBR altijd beschikbaar is, Eigenlijk kan je HBR het beste met HD+ of normale HD bij KPN vergelijken, En dan zie je zeker een verschil. UHD in 17Mbps heeft dan wel effectief meer bandbreedte dan HBR. Maar dit wordt veroorzaakt door compressie. En dat kan ten koste gaan van details in het beeld. Ik weet dat SKV bij klanten een onderzoekje heeft gedaan onder klanten met ESPN UHD en ESPN in HBR. Daar kwam uit dat het merendeel het HBR beeld beter vonden dan het UHD beeld. En dan vooral wat betreft details. 

Overigens is er bij andere providers ook een beetje verdeeldheid over HBR. Soms wordt gesteld dat binnen die 25Mbps stream onderdelen aanwezig zijn die voor distributie richting klanten helemaal niet nodig zijn. 

@TvG2016, Het gaat mij ook niet zozeer om het vergelijk van HD-HBR met HD-HDR (UHD) maar om het distribueren o.b.v. h.265 waardoor er heel wat in bandbreedte bespaard kan worden.

Ik denk dat volledig h.265 bij providers (uitgezonderd nu Digitenne) nog een lange weg te gaan heeft. Als eerste gaan kleinere providers met in aantallen dus minder bruikleenapparatuur over. Dan de iets grotere als Odido, die toch al bezig is met een soft decodeerswap. Van de grotere providers heeft Ziggo de beste papieren. De meeste klanten met bruikleendecoder hebben al eenNext of Next Mini, Het enige probleem is DVB0C via eigen apparatuur dat verplicht is. Ik denk ook dat bandbreedte besparing door h.265 een van de belangrijkste redenen voor Ziggo zal zijn om IP-onky te worden.

En voor KPN is de TV+ decoder een pijnpunt. Ik persoonlijk vind het heel lekker werken maar als je een korte blik op dit forum doet dan zie je toch veel mensen klagen en andere de hakken in het zand steken als het om deze decoder gaat.