@J.E, Weet jij wat HDR/HLG toevoegt aan de kwaliteit van het beeld? Waarom denk je dat KPN tijdens het EK deze UHD (HD met HDR) zender beschikbaar stelt?
@J.E, Weet jij wat HDR/HLG toevoegt aan de kwaliteit van het beeld? Waarom denk je dat KPN tijdens het EK deze UHD (HD met HDR) zender beschikbaar stelt?
Wat KPN doet doet mijn oled tv ook alleen ik haal de bron niet via KPN maar elders op de streaming zonder tussenkomst van een kpn ontvanger, daarom gaf ik het verschil aan ja de nron moet wel 4K HDR zijn ook je tv moet dat ondersteunen, 1 van beide niet aanwezig is het ook niet aanwezig.
HDR (High Dynamic Range) is een techniek in je televisie die ervoor zorgt dat je veel meer contrast, mooiere kleuren, helder beeld en realistische details ziet. Hierdoor zien jouw films er zo levensecht uit dat het lijkt alsof je in de bioscoop zit.
En deze techniek wordt steeds beter maar goed dat is een ander punt .
Wat KPN doet met UHD/HLG 4K ontvanger prima in beter beeld kwaliteit, maar nogmaals ben ben niet afhankelijk om voor het beste beeldkwaliteit de EK te kunnen zien daar heb je hele maal geen 4K ontvanger voor van KPN nodig want in je eigen tv zit het allemaal al ingebakken dat was mijn punt net als Netflix etc, in 4K HDR atmos en weet ik allemaal niet,.
Als ik netflix wil kijken of disney + etc heb ik KPN tv helemaal niet nodig dan alleen een internet verbinding en kan kijken in 4K HDR in beste belldkwaliteit ook de EK of ander aan content in 4K hdr etc.
Dacht dat ik mijn punt wel gemaakt had waarom ik niet afhankelijk ben van een 4K ontvanger van KPN.
J.E. schreef:
Wat KPN doet doet mijn oled tv ook alleen ik haal de bron niet via KPN maar elders op de streaming zonder tussenkomst van een kpn ontvanger, daarom gaf ik het verschil aan ja de nron moet wel 4K HDR zijn ook je tv moet dat ondersteunen, 1 van beide niet aanwezig is het ook niet aanwezig.
De bron hoeft geen 4K HDR te zijn, sterker nog, NPO 1 UHD is geen 4K HDR maar HD HDR.
Waar haal jij die NPO 1 UHD stream dan vandaan?
J.E. schreef:
Waar haal jij die NPO 1 UHD stream dan vandaan?
Als ik goed tussen de regels door lees bij een dienst die hier geen distributie rechten voor betaald.
Via NPO Start of Nos Live zal die UHD stream niet worden doorgegeven.
Rowi. schreef:
Als ik goed tussen de regels door lees bij een dienst die hier geen distributie rechten voor betaald.
Ik betwijfel het, ik heb echt het gevoel dat @J.E denkt dat de televisie er wel UHD (HD + HDR) van maakt maar dat is natuurlijk niet het geval. De televisie doet de upscaling van HD naar 4K maar HDR/HLG moet toch echt in de aangeleverde stream zitten. Ja, televisie bevatten van allerlei beeldverbeteraars maar voor echte HDR/HLG moet je toch echt bij de bron zijn. Het in het distributiekanaal toevoegen van HDR/HLG is vragen om problemen en zal ook nooit een echt goed resultaat geven.
Rowi. schreef:
Ik betwijfel het, ik heb echt het gevoel dat @J.E denkt dat de televisie er wel UHD (HD + HDR) van maakt maar dat is natuurlijk niet het geval. De televisie doet de upscaling van HD naar 4K maar HDR/HLG moet toch echt in de aangeleverde stream zitten. Ja, televisie bevatten van allerlei beeldverbeteraars maar voor echte HDR/HLG moet je toch echt bij de bron zijn. Het in het distributiekanaal toevoegen van HDR/HLG is vragen om problemen en zal ook nooit een echt goed resultaat geven.
HDR zit in de stream het max wat er uit haald op de stream in hoogsste resolutie en je toestel ondersteunt al die funkties, heeft je tv de beste beeldkwaliteit in HDR 4K kijken zonder upscaling het kan anders zijn dan op de glasvezel met een 4K ontvanger, maar dat weet ik niet weet de bron niet wat KPN an max doorstruurt, het moet van 2 kanten komen. zewel je tv ondersteuund het en de bron
4K stream HDR Atmos direkt van de stream uit de bron geeft het beste resultaat je tv hoeft niet te upscalen dan via de 4K kpn ontvanger? vraag mij af of er verschil is in kwaliteit UHD/HLG/HDR via de tv ontvanger of rechtstreek via de stream zonder ontvanger en denk dat het er verschil in zit onderling
Beeldverbeteraars heb je niet nodig betreft de instellingen om je beeld wat mooier te laten zien op de max stream uit de bron, behalve wat donker of lichter zetten van je beeld wat persoonlijk is en met een oled tv kan wit vel zijn aan de ogen.
Ja elke tv doet tegewoordig upschaling in resolutie de een wat beter dan de ander met een 4K toestel daar heb je wel verbeteraar bij nodig anders is het soms niet om aan te zien, wel een verschil met een HD of UHD tv toestel, de bron in kwaliteit ook niet onbelangrijk en verschil tussen oude en nieuwe films heeft bepalende factoren hoe het plaatje er uit komt te zien.
Rowi. schreef:
HDR zit in de stream het max wat er uit haald op de stream in hoogsste resolutie en je toestel ondersteunt al die funkties, heeft je tv de beste beeldkwaliteit in HDR 4K kijken zonder upscaling het kan anders zijn dan op de glasvezel met een 4K ontvanger, maar dat weet ik niet weet de bron niet wat KPN an max doorstruurt, het moet van 2 kanten komen. zewel je tv ondersteuund het en de bron
4K stream HDR Atmos direkt van de stream uit de bron geeft het beste resultaat je tv hoeft niet te upscalen dan via de 4K kpn ontvanger? vraag mij af of er verschil is in kwaliteit UHD/HLG/HDR via de tv ontvanger of rechtstreek via de stream zonder ontvanger en denk dat het er verschil in zit onderling
Beeldverbeteraars heb je niet nodig betreft de instellingen om je beeld wat mooier te laten zien op de max stream uit de bron, behalve wat donker of lichter zetten van je beeld wat persoonlijk is en met een oled tv kan wit vel zijn aan de ogen.
Ja elke tv doet tegewoordig upschaling in resolutie de een wat beter dan de ander met een 4K toestel daar heb je wel verbeteraar bij nodig anders is het soms niet om aan te zien, wel een verschil met een HD of UHD tv toestel, de bron in kwaliteit ook niet onbelangrijk en verschil tussen oude en nieuwe films heeft bepalende factoren hoe het plaatje er uit komt te zien.
Eerder op je punt HDR kun kun niet toevoegen deze techniek zit er op of niet op je toestel ,als de bron HDR doorstuur en je toestel heeft deze funktie niet kun je door allerlei fratsen niet toevoegen laat staan er gebruik van maken en andersom ook, dat geldt het zelfde als met het Atmos tecniek op je tv, van stereo geluid maak je geen Atmos sound. als de bron niet aanwezig is.
En waar haal jij nu die NPO 1 UHD stream vandaan @J.E?
Ik haal de NPO 1 UHD stream niet op via stream, wat er op wordt uitgezonden via dat kanaal ziin andere kanalen, het is specifiek de EK, geef wel toe niet alles is te streamen in max kwaliteit een Ek WK of olympiche spelen wordt vaak wel uitgezonden, gewone normalle zenders of programmas niet mogelijk om het beste er uit te kunnen halen op de stream, dat heeft weer andere oorzaken dat is met Netflix Disney + etc. wel het geval aan content wat er wordt aangeboden Dus heb specifiek geen 4K ontvanger nodig on de EK te kunnen zien in hoge beeld kwalitet daar ging het om.
Wil je het beste uit je toestel halen wat het kan is via youtube te streamen al is het een demo dan heb je echt 4K HDR-10,20 Atmos laat staan 8K zonder upschaling een wereld van verschil is genoeg content te vinden om op je tv er uit te halen wat het kan, dan gewoon via de normale kanalen hoe de bron is kun je zien via geheime code van je tv toestel die je met je afstandbedieninig invoerd dan weet je gelijk wat de kwaliteit van de stream.
Ik haal de NPO 1 UHD stream niet op via stream, wat er op wordt uitgezonden via dat kanaal ziin andere kanalen, ...
Het is nog steeds heel cryptisch.
Dus heb specifiek geen 4K ontvanger nodig on de EK te kunnen zien in hoge beeld kwalitet daar ging het om.
Dat klopt op zich wel alleen ken ik maar een paar officiële methoden om de EK in 1080p met HDR te kunnen zien.
Ik kan je echt niet meer volgen @J.E.
Dit topic gaat over NPO 1 UHD zender en niet over 4K, 8K, Netflix, Disney+ of wat dan ook.
Kijk je het EK straks via een TV ontvanger van KPN of op een andere manier?
En als dat op een andere manier is, hoe dan?
Als dat wel via een TV ontvanger van KPN is dan zal dat dus een 4K ontvanger zijn immers de NPO 1 UHD zender is, zoals eerder gezegd, enkel beschikbaar op de 4K ontvangers van KPN (5202 en 7022) en niet op de HD ontvangers van KPN (2260 en 2952).
Ik kan je echt niet meer volgen @J.E.
Dit topic gaat over NPO 1 UHD zender en niet over 4K, 8K, Netflix, Disney+ of wat dan ook.
Kijk je het EK straks via een TV ontvanger van KPN of op een andere manier?
En als dat op een andere manier is, hoe dan?
Als dat via een TV ontvanger van KPN is dan zal dat dus een 4K ontvanger zijn immers de NPO 1 UHD zender is, zoals eerder gezegd, enkel beschikbaar op de 4K ontvangers van KPN (5202 en 7022) en niet op de HD ontvangers van KPN (2260 en 2952).
Dat is wat KPN biedt, KPN heeft geen alleen recht om de EK uit te zenden toch, via de glasvezel, er zijn andere wegen te vinden om te zien naar de EK in hogere beeldkwalitet via stream, tenslotte gaat het om de beeldkwaliteit, voor EK Netflix etc, heb ik geen KPN nodig alleen een internet verbindig.
De beeldkwalitij op NPO1UHD zal wel goed zijn en ook superieur . maar dat kan ik niet weten heb geen 4K ontvanger van KPN maar een HD ontvanger met display die wil ik niet ruilen voor een 4K ontvanger omdat ik de meerwaarde er niet van inzie, vindt het beeld op de normale zenders al prima genoeg en bepaalde content zie ik via de streem zoals netflix in beste kwaliteit dan doet de ontvanger niets,
kijk ook geen netflix etc, via de tv ontvanger en daaar zie je wel degelijk verschil dan rechtstreeks via de stream op je tv waar het al op zit, ook wel logisch tecniek wat verouderd en geen 4K vind de oude ontvangers best wel goed beeld weergeven het verhaal met HD glas op 601 voor beter beeld heb ik nog nooit ondekt aan verschil op mijn oled scherm.
J.E. schreef:
er zijn andere wegen te vinden om te zien naar de EK in hogere beeldkwalitet
Welke dan?
Waarom geef je nu telkens geen antwoord op mijn vraag?
J.E. schreef:
Welke dan?
Dat snap ik wel gezien de opmerking dat alleen internet genoeg is en de opmerking er zijn andere wegen, dan gaat het bijna zeker niet om een legale methode.
J.E. schreef:
Welke dan?
Dat snap ik wel gezien de opmerking dat alleen internet genoeg is en de opmerking er zijn andere wegen, dan gaat het bijna zeker niet om een legale methode.
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om hier geen manieren te plaatsen die niet legaal zijn. Ik verwacht het niet, maar benoem het wel alvast voor de zekerheid.
Dit wordt intussen een discussie zonder het over het UHD NPO 1 kanaal zelf te hebben.
Wat mij betreft kan er gemodereerd gaan worden, dit wordt zo een ondoorzichtig onsamenhangend verhaal....
Dit wordt intussen een discussie zonder het over het UHD NPO 1 kanaal zelf te hebben.
Wat mij betreft kan er gemodereerd gaan worden, dit wordt zo een ondoorzichtig onsamenhangend verhaal....
Ik ga er in eerste instantie vanuit dat er geen kwade bedoelingen zijn, een discussie moet best kunnen. Vandaar mijn opmerking eerder vanavond.
Ik snap wel je punt, dus hierbij mijn verzoek aan iedereen om niet off topic te gaan.
Komt er gewoon op neer dat een KPN-klant niet echt blij is dat hij NPO 1 UHD niet kan zien omdat hij gebruik maakt van een HD ontvanger. En er toch graag naar wil kijken. En denkt dat dit mogelijk is omdat zijn televisie 4K is en de technieken die een HD ontvanger niet ondersteund doe kan opvangen. En dit gaat dus niet. Er is namelijk op geen enkele wijze een voor consumenten directe stream van NPO 1 UHD zonder tussenkomst van een provider beschikbaar.
Op 4k televisies van Samsung, LG en met televisies en streaming apparaatjes (4k) met Android-TV / Google-TV is npo 1 uhd ook te krijgen.
Zo had ik het vorige ek in 2021 extra scherp. Met dus Samsung 4k/uhd televisie met de app en Arris VIP2952 in huis. Nu staat er wel een 4k ontvanger naast.
We gaan het beleven. Hopelijk niet te donker.
@PeterG bedoel je via de NPO Start app of
de kpn itv app?
Kpn itv app. Kanaal 690. Achter 538TV dus. Wordt volgende week toegevoegd.
@Buurman20 Ha buurman , ga je toch de overstap naar kpn doen. Ben benieuwd hoe jullie de tv+ box gaan ervaren.
Groeten van &buurman
Is er al iemand die de bitrate van NPO 1 UHD heeft kunnen meten?
Ik begrijp dat Ziggo die zender met een bitrate van 16Mbps aanbiedt. Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde zal zijn t.o.v. de 14,2Mbps stream van de gewone NPO 1 zender.
Daarnaast vraag ik me af of die stream in unicast via de TV+ Box en via de smart-TV app dezelfde bitrate zal hebben.
@Buurman20 Ha buurman , ga je toch de overstap naar kpn doen. Ben benieuwd hoe jullie de tv+ box gaan ervaren.
Groeten van &buurman
Dat heb je goed opgemerkt &buurman. Toevallig vandaag het installatie pakket binnen gekregen en a.s. vrijdag kunnen we online gaan. We hebben een tweejarig contract afgesloten bij KPN met internet 200/200 en 2 TV+ boxjes. We zijn op onze leeftijd niet meer zoveel eisend betreffende de TV box mogelijkheden en als het beeld maar goed is en mijn vrouw haar series, tranentrekkers en quizzen kan opnemen en kijken. Verder vind ik de hogere upload wel een must voor de cloud back-up…… ik houd je op de hoogte.
groeten
de andere buurman
Is er al iemand die de bitrate van NPO 1 UHD heeft kunnen meten?
Ik begrijp dat Ziggo die zender met een bitrate van 16Mbps aanbiedt. Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde zal zijn t.o.v. de 14,2Mbps stream van de gewone NPO 1 zender.
Daarnaast vraag ik me af of die stream in unicast via de TV+ Box en via de smart-TV app dezelfde bitrate zal hebben.
Weten we vrijdag toch pas als het EK begint.
Ziggo heeft op dit moment ook nog niet de NPO1 vanmiddag nog ronde de 12 mbit gemeten met testen.