Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Is er al iemand die de bitrate van NPO 1 UHD heeft kunnen meten?

Ik begrijp dat Ziggo die zender met een bitrate van 16Mbps aanbiedt. Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde zal zijn t.o.v. de 14,2Mbps stream van de gewone NPO 1 zender.

Daarnaast vraag ik me af of die stream in unicast via de TV+ Box en via de smart-TV app dezelfde bitrate zal hebben.

Weten we vrijdag toch pas als het EK begint.

Ziggo heeft op dit moment ook nog niet de NPO1 vanmiddag nog ronde de 12 mbit gemeten met testen.

Ik neem aan dat er toch al wel wat proefuitzendingen zijn.

Op kanaal 999 van Ziggo is al NPO 1 UHD ongecodeerd. Maar het is tegenwoordig NPO 1 SD met 0.3Mbs

Is er al iemand die de bitrate van NPO 1 UHD heeft kunnen meten?

Ik begrijp dat Ziggo die zender met een bitrate van 16Mbps aanbiedt. Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde zal zijn t.o.v. de 14,2Mbps stream van de gewone NPO 1 zender.

Daarnaast vraag ik me af of die stream in unicast via de TV+ Box en via de smart-TV app dezelfde bitrate zal hebben.

Weten we vrijdag toch pas als het EK begint.

Ziggo heeft op dit moment ook nog niet de NPO1 vanmiddag nog ronde de 12 mbit gemeten met testen.

Ik neem aan dat er toch al wel wat proefuitzendingen zijn.

zullen ze zelf gedaan hebben dan heb het nog niet gezien

dus hoop je maar dat het werkt ;)

Wanneer komt dit kanaal (690 op een vip5202) in de lucht? Ik heb hier alle 4K en UHD toeters en bellen klaar staan maar het kanaal is nog niet beschikbaar: 670 RTL8 HD GLAS en daarna 692 INULTRA.

Had natuurlijk best wel even handig geweest om dat met de westrijden tegen Canada en IJsland even te testen. De ervaring leert dat veel tv's niet altijd reageren zoals verwacht of gehoopt.

Dus... Benieuwd wanneer het in de lucht komt! 

@JWittenberg Het is bijna zo ver! Het staat iets lager in het topic:

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni.  

@JWittenberg Het is bijna zo ver! Het staat iets lager in het topic:

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni.  

Even een tester sessie vanavond had geen kwaad gekund toch?

we moeten maar afwachten of het werkt ;)

Ik zou graag ook het EK in UHD willen zien, maar heb deze TV ontvanger: VIP2952

Wat nu?

Ik zou graag ook het EK in UHD willen zien, maar heb deze TV ontvanger: VIP2952

Wat nu?

Gebruik de smart-TV app op een moderne WebOS, Tizen of Android/Google TV.

Dat kan dus ook een Chromecast Google TV zijn.

KPN stelt dat de zender NPO 1 UHD ook op kanaal 690 via de smart-TV app te kijken zal zijn.

Ik ben zeer benieuwd of de kwaliteit echt gelijk is aan live NPO 1 UHD via multicast op de 5202 of TV+ Box. Ik vrees dat dat niet zo zal zijn maar ik laat me graag verrassen.

KPN zegt ook dat NPO 1 UHD via de TV(+) app op tablet en telefoon gekeken kan worden en dan ook naar een (ingebouwde) Chromecast gecast kan worden of vanaf een iPhone/iPad m.b.v. Airplay naar een televisie gestreamed kan worden die Airplay 2 ondersteunt.

Heb je wel een 4k/uhd televisie en niet ouder dan bouwjaar 2019 @bandicoot ?

Indien Samsung, LG of een met Android-TV download dan de KPN TV app uit de app store. 

Daarin komt het UHD HDR kanaal ook. Op 690.

Ik heb een nVidia Shield Pro, met de KPN app, maar zie geen UHD 690 oid

Maar waarom zou ik het via de app moeten kijken, heb toch een setup top box, daar verwacht ik het kanaal

Is er een voorbeeld (printscreen) waar ik eventueel moet kijken

Ik heb een nVidia Shield Pro, met de KPN app, maar zie geen UHD 690 oid

Maar waarom zou ik het via de app moeten kijken, heb toch een setup top box, daar verwacht ik het kanaal

Is er een voorbeeld (printscreen) waar ik eventueel moet kijken

Dat kanaal komt pas op 14 juni beschikbaar. Alleen niet op jouw 2952, die TV ontvanger is niet geschikt voor NPO 1 UHD.

Kan ik dan niet beter mijn set top box VIP9252 omruilen naar een nieuwe ?

Zeer zeker echter KPN ruilt geen TV ontvangers om zolang ze niet stuk zijn.

Als je een glasvezelabonnement  hebt dan zou je de 4K optie aan kunnen zetten, dan wordt jouw 2952 omgeruild voor een 5202. Na zes maanden kan je die 4K optie dan weer uitzetten. Je hoeft de 5202 dan niet terug om te ruilen.

Nog even een tip/opmerking vanuit mij. De bevinding van @Sebas14 is hier ook van toepassing. Bij HDR Prioriteit - Dolby Vision werkt de HDR niet. Je ervaart dan donker beeld en krijg je niet even een HDR-logo rechtsboven in beeld. Zorg er dus voor dat je HDR Prioriteit- HDR10 heb ingesteld op de TV+ Box.

Succes voor alle voetballiefhebbers de komende maand!

@Paul van KPN Bedankt voor deze waardevolle tip, denk dat velen onder ons dat niet weten. 

Wel zou ik als tip willen meegeven dat je dus de HLG, ook een vorm van HDR(10) bedoelt, misschien dit nog even nader toelichten? 

Trouwens, ben best tevreden met de nieuwe KPN TV+ box, maar blijft toch nog steeds wel flink tegenvallen dat je dus of Dolby Vision OF HDR Prioriteit moet instellen. 

Er zou toch een automatische stand komen, welke zelf switst tussen op DV of HDR10 of HLG? Op de voorganger UHD boxen werkte dit wel degelijk volgens mijn. 

Maar denk dat degenen die wel eens naar ESPN UHD en of Insight UHD kijken het inmiddels wel ervaren hebben dat je tv alleen HLG weergeeft, zoals je in jouw topic aangeeft. 

@Paul van KPN Bedankt voor deze waardevolle tip, denk dat velen onder ons dat niet weten. 

Wel zou ik als tip willen meegeven dat je dus de HLG, ook een vorm van HDR(10) bedoelt, misschien dit nog even nader toelichten? 

Ja, de HDR-standaard die gebruikt wordt is HLG (zoals in de startpost ook wel staat vermeld), maar qua instelling zie je HDR 10 staan.

Verder helemaal eens met wat je aangeeft natuurlijk.

Hoe laat wordt de zender toegevoegd, want op het kastje niet zichtbaar en op de app werkt hij nog niet.

Vanaf vandaag zou NPO1 UHD via kanaal 690 beschikbaar komen (ik heb VIP5202). Ik heb 1GB internet abonnement en gebruik meer dan goede kabels. Ik zou de vereiste 38mb/s naar mijn idee zeker moeten kunnen halen. 

Ik zit rond de 100mb/s (885 / 8)

Kanaal 690 is echter nog niet beschikbaar. 

Ik meen gelezen te hebben dat ik niets hoef te doen (bijv. opnieuw de software installeren wat ik overigens wel heb gedaan om zeker te zijn). 

Ben ik te vroeg en komt het kanaal later vandaag beschikbaar? 

Mooi om te lezen dat jullie staan te springen om van kanaal 690 gebruik te gaan maken. Ik verwacht dat het kanaal in de loop van vandaag live zal gaan. 

Ik zou de vereiste 38mb/s naar mijn idee zeker moeten kunnen halen. 

Er wordt 38Mbps (Mbit/s) vereist en jouw aansluiting haalt in die meting 858Mbps (Mbit/s).

Je hoeft die waarde niet door 8 te delen.

Ik zou de vereiste 38mb/s naar mijn idee zeker moeten kunnen halen. 

Er wordt 38Mbps (Mbit/s) vereist en jouw aansluiting haalt in die meting 858Mbps (Mbit/s).

Je hoeft die waarde niet door 8 te delen.

Okay, ik dacht dat 38 megabyte werd bedoeld en niet 38 megabit. 

Dank!

@GercovdBoon Ik weet niet welke bitrate KPN NPO1UHD zal doorgeven, maar het bron-signaal heeft 25Mbs, dus theoretisch kan je ook met minder dan 38mbs internet snelheid EK in UHD genieten.

Ik weet niet welke bitrate KPN NPO1UHD zal doorgeven, maar het bron-signaal heeft 25Mbs, dus theoretisch kan je ook met minder dan 38mbs internet snelheid EK in UHD genieten.

Echter zal KPN het NPO 1 UHD kanaal niet beschikbaar stellen als de maximaal haalbare snelheid onder de 38Mbps ligt. Nu is dat voor @GercovdBoon met zijn glasvezelaansluiting uiteraard geen issue.

goedemorgen ik heb nog steeds niet de zender 690 UHD ik heb de 5202.Arris glasvezel aansluiting 200 200 internet wel de andere kanalen 4k ook ESPN UHD 

Kun je ook niet voor een maand de 4k optie aanzetten, dan krijg je volgens mij de 5202. 

Na een maand deze optie weer uitzetten en kun je de 5202 mooi houden.