Skip to main content

Het EK 2024 in UHD bij KPN

Het EK 2024 in UHD bij KPN
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

494 reacties

• Helper
  • 29 reacties
  • 14 juni 2024

Hier valt het geluid af en toe een seconde weg en audio loopt niet meer synchroon. Snel maar weer uitgezet. 

• Topper
  • 21 reacties
  • 14 juni 2024
Sanne van KPN schreef:

Hi @Jack van Dijk! Ik raad je dan aan om de stappen voor het oplossen van foutcode nmc-400 door te nemen.

Als dat niet helpt, maak dan een eigen topic aan, dan helpen we je daar verder! 

@Ruier Gek dat het beeld zwart blijft. De andere tips die na jouw bericht kwamen voor het instellen van de beeldinstellingen helpen ook niet? 
Welk type TV heb je?

Een Sony 4K Ultra HD. Ik heb diverse instellingen geprobeerd, ook de tips uit vorige berichten: nog niet gelukt. Op de andere (oudere niet-4K) tv werkt het wel. 

PS nu langs een vijftal kanalen gezapt, en dan doet hij het wel als ik terugga naar 1, maar even later als ik even weg- en terugzap is het beeld weer zwart. Ik houd het maar bij kanaal 690

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 14 juni 2024

Eventjes op HDR gezet maar inderdaad flets en donker, paar instellingen geprobeerd maar valt in het niet bij "normale HD glas" zenders.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 14 juni 2024

krijg in de info balk geen keuze ultra hd op 1 ?

heb ook kanaal 690 niet

iscorpio
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 59 reacties
  • 14 juni 2024

Zonder UHD op 1 heb ik slecht geluid (stereo?). Om beter beeld te krijgen moet ik inderdaad HDR10 instellen maar geluid is slecht.

Met HDR10 instelling op 690 ook goed beeld (niet meer donker) en goed geluid.

Jammer dast KN het ons zo moeilijk maakt.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 14 juni 2024

krijg in de info balk geen keuze ultra hd op 1 ?

heb ook kanaal 690 niet

bedankt voor de uitleg 

werkt nu perfect 

PeterG
Superuser
  • 60960 reacties
  • 14 juni 2024

Jammer dast KN het ons zo moeilijk maakt.

Dat is niet kpn. HDR10 is gewoon de meest gebruikte norm.

Dolby Vision wordt alleen door Amazon Prime en door Netflix (indien 4k abonnement en alleen de 4k titels) ondersteund. Maar ook dat werkt gewoon met HDR10. Daar werkt het meeste mee dus gewoon daarop laten staan.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7469 reacties
  • 14 juni 2024

@iscorpio Wat je noemt over het geluid in stereo klopt. Zie ook het eerdere bericht van Erwin:

Erwin van KPN schreef:

Hoi allemaal.  We krijgen signalen binnen dat de zender nu alleen in stereo is. Dat klopt!  Er is getest met dolby maar helaas gaf dat nog complicaties waardoor het geluid wegviel. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten! Daarom is er besloten om voorlopig even alleen stereo door te geven.  

We proberen het volgende week opnieuw. 

PeterG
Superuser
  • 60960 reacties
  • 14 juni 2024

Beter goed stereo dan slecht 5.1. Wat is die commentator slecht te volgen nu tijdens de opening zeg! Ik zit nog op standaard NPO 1 HD+ nu met 5.1.

Ga straks eens even HD/HDR proberen tijdens de wedstrijd. Via kanaal 690 ook op de TV+ beschikbaar gelukkig.

Want via UHD op Kanaal 1 zat ik net 20 seconden op beeld en geluid te wachten. Toen was mijn geduld wel op. 690 duurt ook nog enkele seconden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 107 reacties
  • 14 juni 2024

Is het niet zo dat we pas echt uhd hdr krijgen als de voet bal begint? Dan pas kan je uhd aanzetten op je box.

Dat was paar jaar geleden ook zo dacht ik.

• Topper
  • 35 reacties
  • 14 juni 2024

Nou... Kijkende naar de opening. Vergelijkend met het uhd ESPN kanaal…

Het uhd effect springt bij mij nog niet van het scherm. In vergelijking met de fakkels op ESPN uhd stelde het vuurwerk bij de opening niet veel voor. Sowieso een lichte grijze waas over het beeld. Kleuren ietwat flets. Kanaal 661 npo1 glas ZIET er beter uit.

Ik denk dat er nog wat aan de instellingen aan de zendende kant gedaan mag worden. Lijkt erop dat niet het hele dynamische bereik van hlg benut wordt. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 968 reacties
  • 14 juni 2024

Ik heb zwart beeld met uhd aan

John van der Have
Nieuwkomer

Ja lekker die streep ongelooflijk dat ze dat niet van te voren fixen

iscorpio
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 59 reacties
  • 14 juni 2024

Zie ik nu een zwarte verticale streep in beeld? Zowel op 1 als op 690. Andere zenders niet

dglavie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 31 reacties
  • 14 juni 2024

Zit gewoon een dikke streep op de camera hahaha

Forum|alt.badge.img

Precies bij start van de wedstrijd werd het signaal pas daadwerkelijk UHD met HLG. (Logo NPO 1 - LIVE is nu vervangen door NPO 1 - UHD).

• Topper
  • 12 reacties
  • 14 juni 2024

Streep is weer weg ;)

Zit een zwarte streep in ultra hd

John van der Have
Nieuwkomer

Streep is weg maar uhd ook 😂

• Topper
  • 35 reacties
  • 14 juni 2024

En opeens een zwarte streep door het beeld. Alleen dit kanaal gelukkig. 1 en 661 zijn ok. Blokje met stand en tijd zijn half doorzichtig en dat is op de andere kanalen ook niet zo dus misschien is dat iets gecrasht, daar kan je als kpn dan ook

niets aan doen. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 14 juni 2024

Opeens verschijnt er een verticale streep in beeld.  Dus maar teruggeschakeld naar niet ultra HD.

Hebben hier meer mensen last van?

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 968 reacties
  • 14 juni 2024

Waarom heb ik zwart beeld in hemelsnaam en de rest hier kennelijk niet

• Topper
  • 21 reacties
  • 14 juni 2024

Beeld was op Philips tv ook zwart na paar keer zappen heb ik nu wel uhd beeld. Heb ik de KPN receiver hdr op continue gezet.

Maar ook donker beeld dit heb ik snel kunnen oplossen door HDR intensief te selecteren in beeld menu van mijn tv. Het is zeker haarscherp en mooi beeld.

Geluid is ook prima heb wel een Marantz receiver wat mij wel opvalt dat het het geluid wel anders binnenkomt via UHD 

Input is alleen stereo 2.0 ondanks dat er DD+ staat maar Marantz maakt hier dan wel 3.1 als output

Zet ik udh uit dan is dan komt het wel als input 3.1. en out 3.1. 

Hopelijk wordt hier nog aan gewerkt geluid en dat je gelijk UHD beeld en niet eerst 5x zappen en dan weer naar terug naar 1 voor UHD beeld. 

• Topper
  • 35 reacties
  • 14 juni 2024

Streep weer weg inderdaad. En scoreblokje weer normaal. 

PeterG
Superuser
  • 60960 reacties
  • 14 juni 2024

Is dat de middellijn die ik in beeld zie? Oh nee, toch niet. Het zijn 2 dunne zwarte lijntjes.

Zat net op ZDF, terug op NPO 1 UHD 1 minuut in de wedstrijd krijg je dat dubbele streepje.

….

en terwijl ik dit typ is het weg.

…...

Heb nu wel mooi beeld via UHD. Van de 4 instellingen die ik op de Samsung heb voor HDR kies ik wel dynamisch. Bij de gewone zenders geeft dat weer oververzadiging. Die zijn dan weer mooi met instelling Standaard.

In de box staat het op HDR10.

Conclusie. HD+ op TV+ en 661 zijn echt prachtig. Maar NPO 1 HDR is toch net even wat meer gestoken. Hou 'm dus maar eens even aan. Maar dan wel via 690 op de TV+ box. Via kanaal 1 op UHD zit ik 30 seconden of meer naar niks (zwart/stil) te staren, dat schiet niet op.

…..

WACHT EENS EVEN. Volgens mij is het ineens helemaal geen UHD meer. Ze zijn ineens waziger. Nu is het standaard NPO 1 ineens meer gestoken en mooier!!