Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

Waarom heb ik zwart beeld in hemelsnaam en de rest hier kennelijk niet

Hier ook zwart beeld op UHD. Half uurtje geleden werkte het nog wel, maar toen zat er nogal een grijze waas overheen. 

Beeld valt toch tegen niet helder genoeg. 

Eerste wedstrijd aan het kijken in hd opening niets aan de hand wedstrijd begint heb ik een grote zwarte streep verticaal over mijn beeld terug naar gewoon niets aan de hand???

Zijn duidelijk problemen in Hilversum, waardoor er een streep te zien was over het beeld. NPO 1 UHD signaal lijkt nu weer teruggeschakeld naar het normale HD signaal. NPO 1 UHD logo is verdwenen. Op dit moment wordt er dus niet UHD wordt uitgezonden, maar opgeschaald. 

Het begint niet erg goed helaas.

LG G3 77 hier met kpn box , alle instellingen kloppen. Helaas een zwarte streep door mijn scherm lopen (verticaal , alsof er een dode pixellijn in mijn toestel zou zitten). Alleen bij de EK uitzending komt het voor. Iemand met een oplossing ?

Nou heerlijk hoor uhd tijdens de ek. Tv+ box crasht en krijg een reboot cadeau. Ik zet het maar weer uit.

Heel leuk dat UHD! Wel mooier, echter wordt nu alleen op beeld gelet…

normale NPO heeft wel betere audio… die heeft Dolby… de UHD heeft stereo…

waarom niet ook de UHD met dolby??

Er is nu weer een daadwerkelijk UHD signaal. Problemen met scorebord lijken opgelost. NPO 1 UHD staat weer in beeld.

Ik moet mijn opmerking over flets herzien. Mijn LG stond op "filmmaker mode". Heb 'm nu op "Cinema Home" staan en dan heb je wel een beter kleurenpallet. 

Ook via app is hij niet helder, te donker.

Dus ligt niet aan de box+ maar aan het signaal

Klopt viel mij ook op UHD is stereo dat geeft mijn Marantz receiver ook aan. 

En we hebben weer UHD sinds 21:20.

Tussen de 10de en 16de minuut hebben ze even de tijd genomen om het streepje te verhelpen. En tevens zijn de score balkjes nu weer normaal.

Ook bij Ziggo werd geklaagd over de streepjes.

Even gekeken toen het nog UHD was met de zwarte streep. Helaas lijkt het HDR/HLG wederom niet erg goed getest te zijn. Net als vorig toernooi kwam het niet goed binnen. Wat vele flets noemen. Goed ook te zien wanneer de 'eigen' graphics, die er later in komen, wel enorm van het beeld spatten (misschien zelfs too much). Dit zou gelijk moeten zijn met de 'ingebakken' graphics en toont een mismatch met het signaal. 

Nu ga je geheid weer krijgen dat men zegt dat het aan de instellingen van de tv ligt, maar men moet echt vanuit de uitzendstraat dit eens breeder en beter testen/instellen.

Edit: nu het signaal terug is lijken de kleuren beter, maar ik twijfel heel erg of het nu een soort vertaling van sdr is ipv hdr... Toch maar weer even langer aankijken en hopelijk is het verbeterd. 

Is eerder vanavond uitgelegd, dolby audio zorgde voor problemen en hebben ze voor nu nog uitgezet. Mogelijk later in het toernooi meer. 

Klopt viel mij ook op UHD is stereo dat geeft mijn Marantz receiver ook aan. 

Ja ik heb Denon 😉 met 5.1… jammer, kiezen tussen beter beeld of mooi surround sound.

UHD inmiddels weer werkend, maar nog steeds de grijze waas, wat het erg donker maakt. Lijkt van signaal afkomstig te zijn en niet van TV. 

Wat een geweldige mooi beeld dat UHD👍👍

Mijn geluid is nog niet helemaal synchroon, hebben meer mensen dat of ligt het aan mij?

Ook via app is hij niet helder, te donker.

Dus ligt niet aan de box+ maar aan het signaal

via een andere party is het beeld wel helder

ik krijg af en toe een soort piep en beeld hapert dan ook kort. Lg G1 Heeft iemand dit ook?

Hier via de VIP5202 uitstekend beeld hoor op 690.

even voor de duidelijkheid, is het nou wel of geen 4k? uhd vind ik niet echt bijzonder verschil geven , leuk maar.met ern 55 inch tv is 4k toch mooier.

Ik heb ook een oled 4K gallery.

let wel op dat als je nu HDR aanzet en op dit kanaal zit, dat je tv een andere instelling gebruikt. 

ik heb toen ik mijn scherm kocht, gelijk alle mogelijkheden gekalibreerd.

dus even naar je tv instellingen kijken!

bij mij is het beeld goed nu, alleen geluid nog!

even voor de duidelijkheid, is het nou wel of geen 4k? uhd vind ik niet echt bijzonder verschil geven , leuk maar.met ern 5 inch tv os 4k toch mooier.

Geen 4k

het is 1080p50 met HDR

Wat betreft Stereo op NPO 1 UHD:

Er waren problemen met het Dolby geluid. Wel zo'n 15 hikups per minuut. Daarop heeft KPN besloten het stereo geluid door te geven.

Volgende week gaan ze weer een poging doen om het 5.1 geluid door te geven. Zonder hikups dan.

Beter goed stereo dan bagger 5.1 mensen. En het is tv en geen film ofzo. Dan is beeld toch wel het voornaamste. 🙂

Het stereo vind ik overigens veel fijner dan dat surround 5.1 op NPO 1. Daar is de commentator best zacht. Moet dan mijn center maximaal zetten….