Skip to main content

Kijk het EK voetbal 2024 in UHD bij KPN. Op 14 juni start het EK! Wij zorgen er als trotse partner van de KNVB voor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in Ultra HD.

Beleef het EK voetbal 2024 in UHD

Het EK voetbal komt er weer aan. Op vrijdag 14 juni spelen Duitsland en Schotland de openingswedstrijd. Nederland speelt zijn eerste wedstrijd op 16 juni. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in Ultra HD! 

Dit hoort bij de KPN Voor Jou extra's van juni. Alle extra's vind je hier:

Hoe kijk ik het EK in UHD?

We gaan de beelden uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde. Zo weet je zeker dat je elke passeerbeweging of doelpunt prachtig in beeld ziet.

• Heb je TV+ en voldoende internetsnelheid? Dan kun je, tijdens het EK voetbal, NPO 1 UHD via de TV+ Box (DIW 7022) ontvangen gewoon op kanaal 1. Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
    • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)
  • Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die HDR volgens de HLG standaard  ondersteunt. 
  • Kijk je tv via de KPN SmartTV App? Dan krijg je ook toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690.  

• Kijk je tv via de KPN TV App? Cast kanaal 690 naar een televisie die die HDR volgens de HLG standaard ondersteunt. 

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen. Dan kijk je natuurlijk het EK op kanaal 1 in HD. 

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 14 juni t/m 14 juli.  

Het EK is weer voorbij, de UHD optie is uitgezet. Dit betekent dat de keuze voor UHD weg is op kanaal 1 van TV+ en dat kanaal 690 weer verdwenen is. 

Als jouw TV+ Box aanstond op het moment dat wij de optie hebben verwijderd kan het zijn dat je hem nog wel ziet. Hij zal dan verdwijnen als je TV+ Box op stand-by is geweest.

Donker beeld bij het EK in UHD. Wat kan ik doen?

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Veelgestelde vragen

Welke snelheid moet ik minimaal hebben om NPO 1 UHD te kijken? 

Je moet minimaal 38 Mbit/s aan internetsnelheid hebben.

NPO 1 UHD is via de TV+ Box (DIW 7022) op kanaal 1 te ontvangen. Hoe zet je dit aan en uit?
Via de zapbanner/informatiebalk kun je Ultra HD aan- en uitzetten.
Zet de zender op NPO1 → pijltje 2x naar beneden drukken →  Daar zie je EK in UHD staan. Als je daar op drukt kan je het aan of uitzetten en daarna bevestigen met OK. 

Waarom kan ik het NPO 1 UHD kanaal niet vinden?  

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38 Mbit/s).

Hoe zie ik welke tv-ontvanger ik heb?

Op de voorkant van de tv-ontvanger staat welk type je hebt. 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die HDR (volgens de HLG standaard) ondersteunt.

Kan ik ook NPO 1 UHD kijken via tv.kpn.com?

Nee, de webversie ondersteunt geen Ultra HD. Deze zender is alleen op onze tv-ontvangers, smart tv app en mobiele apps (d.m.v. casten) beschikbaar. Zie het lijstje bovenaan het artikel voor meer details.
De gewone NPO 1 kan je wel kijken via tv.kpn.com.

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien tv-beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. 

Komt het EK in UHD ook beschikbaar op Digitenne?

Nee, op Digitenne zal NPO 1 UHD niet beschikbaar komen. 

Ik juich eerder of later dan mijn buren, hoe komt dit?

Hiervoor hebben we een handig artikel:

ik kan de UHD stream zien (staat rechtsboven in beeld) maar het signaal is SDR (zie ik op de TV statistieken info) . Ondanks dat ik HDR10 aangezet heb in de TV+ box instellingen.

Kijk via Denon x3600h op philips TV.

oplossing was bij de Denon instellingen "4k signaal formaat" op "verhoogd" te zetten. Op de Philips TV moest dezelfde soort instelling op "optimaal".

even voor de duidelijkheid, is het nou wel of geen 4k? uhd vind ik niet echt bijzonder verschil geven , leuk maar.met ern 5 inch tv os 4k toch mooier.

Geen 4k

het is 1080p50 met HDR

wat grappig: overal bij aankondigingen ek staat 4k uitzending.. volgens diverse kranten en websites is het 4k uitzending. denk dat ze verschil tussen uhd en 4k niet weten.

maar goed uhd vind ik geen prio , 4k wel . 4k maakt beeld juist scherper meer details..

klopt, had het ook graag in 4K gezien, bestaat al jaren deze resolutie, zelfs 8k is er al. 

UHD HDR zorgt helaas niet voor meer pixels, maar wel voor mooiere kleuren en contrasten.

daarnaast geeft die 50fps wel al vloeiender beeld. 
heb een 100hz tv, dus heb nog ruimte 😜

even voor de duidelijkheid, is het nou wel of geen 4k? uhd vind ik niet echt bijzonder verschil geven , leuk maar.met ern 5 inch tv os 4k toch mooier.

Geen 4k

het is 1080p50 met HDR

wat grappig: overal bij aankondigingen ek staat 4k uitzending.. volgens diverse kranten en websites is het 4k uitzending. denk dat ze verschil tussen uhd en 4k niet weten.

maar goed uhd vind ik geen prio , 4k wel . 4k maakt beeld juist scherper meer details..

ok ,heb tijdens de redelijk eentonige wedstrijd rond gekeken. kpn zelf zegt het goed, kijk je bij ziggo vodafone staat letterlijk 4k uhd. grappig. als je goed leest zie je dat er geen 4k is bij npo1.…

o ja nu net 4-0

Paar jaar geleden Euro 2020 (in 2021?) UHD via de VIP5202 perfect beeld gehad. Dat was geloof ik in het jaar dat er ook een prima test was met Eurosongfestival in Dolby Atmos. 

Het UHD beeld nu met de TV+ box valt me vies tegen. Welke instellingen ik ook probeer, ik krijg het niet zoals toen met Euro 2020. Te donker. Alles al geprobeerd… Morgen maar eens even ergens een VIP5202 ritselen, kijken of dat beter is… Wellicht dat mijn ESPN UHD dan ook beter is. Dan UHD maar via de 5202 kijken. Heb nog wel een HDMI ingang over….

En wat ik helemaal niet snap is als ik de streamingdiensten via de TV+ box of via AppleTV content in UHD of 4K of whatever kijk, ik dan perfect beeld heb…. 

Apart hoor @KarenenRobertenMees .Euro 2020, in '21 zonder publiek, viel hier tegen. Erg donker. Had wel alleen de app ervoor toen. 

Nu. Zelfde tv. TV+ en ook de app. Beiden nu prima met HD HDR. 

Moet op de Samsung wel HDR instelling dynamisch kiezen. Echt wel mooi beeld. Wat meer gestoken dan via HD+.

Psst. Het zit ook op 690 van de TV+ Box. Kan kanaal 1 gewoon op NPO 1 HD+ blijven 👍🙂

Vervelend dat het stereo geluid  10 dB harder doorgestuurd wordt dan Dolby Digital. Als je zapt van NPO 1 UHD naar een andere zender is het DD geluid een stuk zachter. Hopelijk komt Dolby Digital snel terug.

Dat kun je bij geluidsinstellingen op vip5202 aanpassen dat kanalen met stereo standaard zachter worden weergegeven.

Ik heb de tv+ box daar is volgens mij die optie er niet. 

Waarom noemt kpn deze extra optie niet gewoon HDR tijdens de EK. UHD staat voor ultra high definition en heeft een hogere resolutie (4k) dan full HD. Dit wordt vaak gecombineerd met hdr10 of Dolby Vision.

Is dit een trucje om meer Ziggo klanten naar binnen te harken? Want 4k is het absoluut niet en wat heb ik aan HDR met een edge backlight lcd paneel.

Apart hoor @KarenenRobertenMees .Euro 2020, in '21 zonder publiek, viel hier tegen. Erg donker. Had wel alleen de app ervoor toen. 

Nu. Zelfde tv. TV+ en ook de app. Beiden nu prima met HD HDR. 

Moet op de Samsung wel HDR instelling dynamisch kiezen. Echt wel mooi beeld. Wat meer gestoken dan via HD+.

Psst. Het zit ook op 690 van de TV+ Box. Kan kanaal 1 gewoon op NPO 1 HD+ blijven 👍🙂

In ‘21 mét publiek, maar dat terzijde. 
690 is bij mij bekend hoor. 
Maar waarom moeten er allerlei instellingen aangepast worden terwijl ik UHD/4K streamingconsent zonder aanpassingen op ook dezelfde TV wél goed kan bekijken. Snapiknie…

Nou, even het zg. “UHD” gebeuren ingeschakeld, maar snel weer terug naar Dolby Vision! Niet om aan te gluren op die TV+ box. Veel donkerder en weer de bekende “krak” in het geluid bij het zappen. Geluid bovendien te zacht. Dit is niks.

Paar jaar geleden Euro 2020 (in 2021?) UHD via de VIP5202 perfect beeld gehad. Dat was geloof ik in het jaar dat er ook een prima test was met Eurosongfestival in Dolby Atmos. 

Het UHD beeld nu met de TV+ box valt me vies tegen. Welke instellingen ik ook probeer, ik krijg het niet zoals toen met Euro 2020. Te donker. Alles al geprobeerd… Morgen maar eens even ergens een VIP5202 ritselen, kijken of dat beter is… Wellicht dat mijn ESPN UHD dan ook beter is. Dan UHD maar via de 5202 kijken. Heb nog wel een HDMI ingang over….

En wat ik helemaal niet snap is als ik de streamingdiensten via de TV+ box of via AppleTV content in UHD of 4K of whatever kijk, ik dan perfect beeld heb…. 

De box is niet de oorzaak maar de doorgifte, rwchstreeks via app was hij ook te donker

De box is niet de oorzaak maar de doorgifte, rwchstreeks via app was hij ook te donker

De oorzaak zit in het bron-signaal. Ook Ziggo DVB-C UHD is te donker. Het is ingewikkeld om op een stream passende HDR- en SDR-kleurinformatie te geven. Meestal zitten de fouten bij de zenders en TVs. 

Hier is b.v. een mooi uitleg over HDR (en de moeilijkheden van HLG)

https://fwd.nl/beeld/alles-over-hdr-formaten/

HLG gebruikt een bitdiepte van 10 bits, maar kan ook 12 bits gebruiken. Een belangrijk detail is dat HLG ook gebruik maakt van de Rec.2020 kleurruimte. Dat betekent dat het signaal enkel kan getoond worden op schermen die deze kleurruimte ondersteunen. Of concreet: als je een conventionele SDR-tv hebt van enkele jaren geleden, dan zal die een HLG-signaal niet correct kunnen weergeven. De compatibiliteit met ‘SDR-tv’ slaat eigenlijk enkel op recente modellen die niet de nodige piekluminantie hebben, maar wel de Rec.2020 kleurruimte ondersteunen.

De oorzaak zit in het bron-signaal. Ook Ziggo DVB-C UHD is te donker. Het is ingewikkeld om op een stream passende HDR- en SDR-kleurinformatie te geven. Meestal zitten de fouten bij de zenders en TVs. 

Hier is b.v. een mooi uitleg over HDR (en de moeilijkheden van HLG)

https://fwd.nl/beeld/alles-over-hdr-formaten/

HLG gebruikt een bitdiepte van 10 bits, maar kan ook 12 bits gebruiken. Een belangrijk detail is dat HLG ook gebruik maakt van de Rec.2020 kleurruimte. Dat betekent dat het signaal enkel kan getoond worden op schermen die deze kleurruimte ondersteunen. Of concreet: als je een conventionele SDR-tv hebt van enkele jaren geleden, dan zal die een HLG-signaal niet correct kunnen weergeven. De compatibiliteit met ‘SDR-tv’ slaat eigenlijk enkel op recente modellen die niet de nodige piekluminantie hebben, maar wel de Rec.2020 kleurruimte ondersteunen.

Dankzij een tip op dit forum heb ik m’n Samsung tv op Dynamic gezet, geweldig resultaat, al zou het misschien niet nodig moeten zijn.

Grappig in mijn slaapkamer een full hd tv geeft ook UHD (logo NOS) aan, al is de weergave full hd.

Beeld word er ook niet beter van natuurlijk.

Grappig in mijn slaapkamer een full hd tv geeft ook UHD (logo NOS) aan, al is de weergave full hd.

Dat klopt want de NPO 1 UHD zender is ook "gewoon" HD echter voorzien van HDR en dat mag (helaas) ook UHD genoemd worden.

Op m’n LG oled 55ev6 geeft de tv bij Dolby vision beelden (van bijv Netflix) via de KPN ontvanger rechtsboven in het beeld kortstondig aan dat het om een dolby vision signaal gaat. Ik heb de KPN box op het HDR 10 signaal ingesteld. Het beeld tijdens de voetbalwedstrijd was flets. De tv schakelt niet om naar HDR. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan? 

Op m’n LG oled 55ev6 geeft de tv bij Dolby vision beelden (van bijv Netflix) via de KPN ontvanger rechtsboven in het beeld kortstondig aan dat het om een dolby vision signaal gaat. Ik heb de KPN box op het HDR 10 signaal ingesteld. Het beeld tijdens de voetbalwedstrijd was flets. De tv schakelt niet om naar HDR. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan? 

Bij mij was het een HDMI instelling op de TV.  Je moet afh van het merk TV het signaal/formaat op Optimaal/verhoogd zetten.

Bedankt allemaal voor de feedback hier.

We nemen dit mee en geven het door aan onze technische mensen, interessant om te zien hoe HDR werkt en hoe de verschillende benamingen per merk verschillen. Hier gaan we zeker naar kijken. 

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

nu heeft de 7022 ook opties, deze synchroniseren niet goed met elkaar. en een tip voor iedereen er zit een lichtsensor op de meeste tv,s voor energiebesparing, (regeld de backlight) die wil ook wel eens ermee bemoeien zodra je uhd hdr gebruikt.

en een vraag voor kpn:

geluid kan op passthrough, is dit niet een optie voor beeld? zodat de tv het regeld.

goed om te weten : onze philips tv heeft 2 uhd hdr opties: dolby vision en hdr10.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Bij mij was het een HDMI instelling op de TV.  Je moet afh van het merk TV het signaal/formaat op Optimaal/verhoogd zetten.

De HDMI instellingen per HDMI ingang staan al op de optimale instelling. Bij de volgende wedstrijd zal ik de HDMI instelling wijzigen. 

Ik kreeg op 1 kastje alleen maar zwart beeld, HDR instelling stond op automatisch. Pin reset gedaan waarbij heel Android ook opnieuw geïnstalleerd werd en toen was het probleem opgelost. Andere kastje deed het wel gewoon.

Ik dacht uit een eerder bericht begrepen te hebben dat je de TV+ Box op HDR10 zou moeten instellen en niet op Dolby Vision.

Dat is juist. Ik heb bij een tv met dolby vision het beeld gezien bij deze instelling. Resultaat was een wazig en dof beeld. Op mijn tv met alleen HDR10 was het wel vrij aardig maar ik begrijp na alle reacties hier dat het per merk verschilt en dat ook de tv instellingen nog een aardige rol hebben.

Lijkt me dan vrij lastig om een eenduidige kwaliteit te bieden want ik schat in dat velen de tv gewoon willen aanzetten en kijken,

transfer snelheden van de switch naar de kpn tv+ box gisterenmiddag en avond.  De waarde van 17.11 Mbps is met UHD op NED1 en de waarde van ca 14 Mbps is de eerste 10 kanalen. 

…..en waarom zijn de “4K” kanalen InUltra op 692 en LoveNature op 693 wél goed??

Leuk om zo eens het verschil te zien als er daadwerkelijk wordt overgeschakeld naar UHD tijdens de wedstrijd. Kijk maar eens goed naar het veld. Het gras wordt groener 😀

Zie hieronder (in werkelijkheid is het mooier om te zien):

Nu nog Dolby weer terug, dat maakt het wel compleet. Dit had beter van te voren getest mogen worden. Eerdere doorgifte naar de klanten toe?

Al moet ik wel zeggen dat ZDF een voller stadiongeluid heeft door de surroundspeakers dan de NPO als ik op NPO 1 HD luister. Op naar morgen!