Skip to main content
Vraag

Het geluid van mijn TV+ box geeft geknepen geluid weer via Denon versterker

• October 13, 2025
  • 18 reacties
  • 152 keer bekeken

Ik heb een Denon AVC A110 en heb beschikking tot een thuisbioscoop. Echter als ik TV kijk komt er een geknepen signaal uit. Ik heb geprobeerd om optisch het signaal naar de versterker te sturen als via HDMI (8K Kabel), maar het geluid komt er heel slecht uit. In de instellingen heb ik geprobeerd of het geluid anders is via, dolby digital, of dolby digital + als Passthrough, maar het geluid blijft er slecht uitkomen. Ik moet mijn versterker op volume 60 zetten voordat er iets geluid uitkomt. 

Als ik via netflix 4K of Disney 4K kijk, dan is volume 60 niet mogelijk, want dan ervaar je volledig bioscoop geluid en blaas je alle glazen uit de kast.

Wat is de beste optie om verbeterd geluid uit de KPN box te krijgen, zodat ik ook met normale tv een beetje proper geluid uit mijn boxen kan krijgen. 

18 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ik heb ook een Denon Receiver. Ik heb het geluid op passtrough. Zo hoort dat volgens mij ook, want je wilt het geluid van het bronmateriaal, in de KPN+ decoder, 1:1 doorgeven en de Denon het orginele brongeluid laten verwerken.

Video heb ik bijvoorbeeld in de Denon op passtrough, omdat je de tv het video-signaal wilt laten verwerken.

Wat er mis is met het KPN kastje is dat het regelmatig voorkomt, dat je een opname hebt bekeken en daarnal live TV gaat kijken het geluid ineens 10db te hard is. Dit komt omdat het audio-signaal ineens stereo is ipv. dolby Digital. Na een herstart is het dan weer ok. Of na het beeld stilzetten en terug naar live tv wil ook wel eens helpen. Dit kun je checken met de Denon android app.

Nog iets over het geluid. Ik zelf gebruik het KPN kastje niet meer voor Kodi, Netflix, Prime ed. Ik heb de Google TV streamer 4k (Android 14) omdat ik gek wordt van de framerate mismatch als je bv. Netflix kijkt. Maar om terug te komen op het geluid. Wat ik heb gemerkt is dat bij het kijken naar Netflix of Prime, standaard Dolby Atmos wordt weergegeven. (als je teminste Premium netflix hebt). Zowel bij Netflix als Prime is dit formaat erg gecomprimeerd en klinkt er “gekenepen” zoals jij het noemt. De spraak vanuit de center speaker klinkt erg zacht tov. het omgevingsgeluid. Ik heb dat opgelost door een ander geluidsspoor in Netflix te kiezen. (Audio selectie tijdens het kijken naar een film of serie) Geen Dolby Atmos, maar Dolby Digital (uit mijn hoofd). Het mooie is, Netflix onthoud deze instelling.

Dit is het lastige als je een goede receiver hebt, als de bron slecht geluid heeft hoor je dat ook meteen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 14, 2025

Dank voor je reactie.

Ik heb de geluidsinstellingen in het KPN-kastje op passthrough staan, maar het geluid blijft slecht. De versterker staat op volume 60, maar dan komt er alleen geluid uit de centerspeaker en geen surround sound. Ik kan de versterker wel op verschillende geluidsweergaven zetten, maar dat verbetert niets.

Ik heb Netflix Premium en kijk graag met Dolby Atmos, omdat ik een 13.1-set van Dali heb aangesloten op mijn Denon-versterker.

Ik kwam zojuist op het idee om de KPN+ app op mijn Sony-tv te installeren (zoals ik ook doe voor Disney+, Netflix en Solcon). Het geluid komt nu wél tot zijn recht: met volume 30 komt het uit alle speakers, ongeacht welke geluidsweergave ik op de versterker kies.

Is dat KPN-kastje nou zó slecht dat het geluid er zo beroerd uitkomt?!

Ik heb KPN gebeld; zij gaven aan dat er geen upgrade beschikbaar is en dat de beste kwaliteit wordt doorgegeven. Toch vreemd dat het fysieke kastje bar slecht geluid levert, terwijl het via de app perfect werkt.

Misschien het proberen waard voor anderen — het is echt een wereld van verschil!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Ik moet mijn versterker op volume 60 zetten voordat er iets geluid uitkomt. 

Druk op de Google Assistant knop en zeg "Volume maximaal”

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Ik moet mijn versterker op volume 60 zetten voordat er iets geluid uitkomt. 

Druk op de Google Assistant knop en zeg "Volume maximaal”

Dit klopt idd. Heb ik ook 2x gehad!

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 14, 2025

Dat zou mooi zijn als het zo simpel was 😉

Volume staat al 100%, het probleem zit echt in de geluidsdoorvoer van het KPN-kastje zelf. Via de KPN+ app (geïnstalleerd op de Sony tv) werkt het namelijk wél perfect met Atmos en surround.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Volume staat al 100%, het probleem zit echt in de geluidsdoorvoer van het KPN-kastje zelf. 

Raar, bij me als ik met volume maximaal van TV+box en mijn versterker op 60 (ik neem aan 60%), bellen de buren de politie (maak niet uit of Netflix of TV-zender)

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 14, 2025

Ik heb de geluidstoevoer van het KPN-kastje op 100% staan en mijn versterker op 60%. Komt echt geknepen geluid uit. Het verschilt soms per zender, maar het is niet zoals je stelt dat er hard geluid uitkomt. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • October 14, 2025

Dan zou ik het kastje omruilen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Is de tv+ box rechtstreeks met hdmi verbonden met de receiver, of loopt het via de tv?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

Het kastje is rechtstreeks met de versterker verbonden. Dus niet via de tv. Heb ook een ander kanaal geprobeerd. Geeft geen verschil. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 15, 2025

Hey ​@Robert Dol, welkom! Wat een gek probleem dat het geluid zo ontzettend zacht is. Fijn dat er al zo goed meegedacht wordt door de anderen. Ik zie dit:

Het kastje is rechtstreeks met de versterker verbonden. Dus niet via de tv. Heb ook een ander kanaal geprobeerd. Geeft geen verschil. 

De TV+ Box zit nu verbonden met de versterker, ik begrijp dat je dit getest hebt met zowel een HDMI kabel als met een optische kabel. En daar zit dan geen verschil in qua geluidsbeleving.

Heb je de mogelijkheid om te testen of het geluid zich anders gedraagt als je de TV+ Box op de tv aansluit, en de Denon vervolgens op de tv? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

Hoi Erik,

dank voor je reactie, deze optie heb ik nog niet geprobeerd, hier ga ik nog even mee puzzelen 👍🏻

Het valt mij wel op dat zowel beeld en geluid beter en helderder is als ik de KPN+app installeer op de tv. 

Mijn eerste gedachte is dat de Sony tv het geluid van de KPN-Box omvormt naar ingestelde geluidskwaliteit. Denk dat hier ook een passthrough functie opzit.  Ik ga het uitproberen en laat het nog even weten 👍🏻

Hey ​@Robert Dol, welkom! Wat een gek probleem dat het geluid zo ontzettend zacht is. Fijn dat er al zo goed meegedacht wordt door de anderen. Ik zie dit:

De TV+ Box zit nu verbonden met de versterker, ik begrijp dat je dit getest hebt met zowel een HDMI kabel als met een optische kabel. En daar zit dan geen verschil in qua geluidsbeleving.

Heb je de mogelijkheid om te testen of het geluid zich anders gedraagt als je de TV+ Box op de tv aansluit, en de Denon vervolgens op de tv? 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 20, 2025

Dat zou mooi zijn als het zo simpel was 😉

Volume staat al 100%, het probleem zit echt in de geluidsdoorvoer van het KPN-kastje zelf. Via de KPN+ app (geïnstalleerd op de Sony tv) werkt het namelijk wél perfect met Atmos en surround.

Dit klinkt interessant, ik heb momenteel nog een iTV abonnement en bij mij geeft de KPN+ app geinstalleerd op mijn Philips Smart TV (Android TV) en TCL Smart TV (Goolge TV) alleen stereo audio, GEEN meerkanaals Dolby Digital + / Atmos. Netflix, Disney+ Apps op de TVs geven dit wel gewoon.
Wordt dit dan meerkananaals met een TV+ abonnement en werkt dat ook met opnamen in de TV+ App? Mijn huidige “oude” TV ontvangers (HMB2260 en VIP2952) ondersteunen wel Dolby Digital + bij live  TV en bij opnamen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Via de KPN+ app (geïnstalleerd op de Sony tv) werkt het namelijk wél perfect met Atmos en surround.

Dit klinkt interessant, ik heb momenteel nog een iTV abonnement en bij mij geeft de KPN+ app geinstalleerd op mijn Philips Smart TV (Android TV) en TCL Smart TV (Goolge TV) alleen stereo audio, 

Ken je de placebo-effect? Omdat de TV foutief aangeeft, heeft men plotseling perfecte Atmos surround geluid. Met TV-App kan men alleen stereo krijgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 20, 2025

Dit klinkt interessant, ik heb momenteel nog een iTV abonnement en bij mij geeft de KPN+ app geinstalleerd op mijn Philips Smart TV (Android TV) en TCL Smart TV (Goolge TV) alleen stereo audio, GEEN meerkanaals Dolby Digital + / Atmos. Netflix, Disney+ Apps op de TVs geven dit wel gewoon.
Wordt dit dan meerkananaals met een TV+ abonnement en werkt dat ook met opnamen in de TV+ App? Mijn huidige “oude” TV ontvangers (HMB2260 en VIP2952) ondersteunen wel Dolby Digital + bij live  TV en bij opnamen.

Hoi Arthur,

Ik heb een Sony Bravia 4K VH21. Daar kan ik verschillende geluidmodussen laten afspelen. Dit is in mijn optiek de beste instellingen. Dolby dynamisch op standaard gezet en niet gecomprimeerd. Ik zou de geluidsmodus nog op dolby audio kunnen zetten, maar merk dat het stemgeluid er in bioscoop beter uit de  centerspeaker komt. Aan het geluid te merken komt het goed tot zijn recht. 

@TDN nog nooit van het placebo effect gehoord. ​het komt er iig niet geknepen uit. 

@Erik van KPN  welke geluidssoorten word er via de app (Android tv) standaard uitgezonden is dat standaard stereo zoals TDN stelt? Toen ik met kpn belde, werd er aangegeven, dat er meerdere geluidsoorten werden uitgezonden en er geen plus abonnement beschikbaar is. Dus ik heb met IPtv al de beste kwaliteit. Wel was het Afhankelijk welk signaal er uitgezonden wordt, want heb je een oude film, dan heb je een totaal ander geluid dan een nieuwe film. 

het geluid via de tv heb ik nog niet geprobeerd. Beetje lastig met een wandmontage en vrij vlakke tv. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • October 20, 2025

Kan dit topic niet zo goed volgen. Vraag is, zoals ik heb begrepen, kpn+ verbonden aan denon receiver geeft slecht geluid?

Gewoon het kpn+ kastje achter in een hdmi poort van de denon steken. Bij het kpn+ kastje audio pass thru. Dan moet het ok zijn, niet meer of minder.

Hier 1:1 : dd in en dd uit.

Werkt het niet, is er iets mis met het kpn+ kastje.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

@TDN nog nooit van het placebo effect gehoord. ​het komt er iig niet geknepen uit. 

Het komt van de geneeskunde, waar patiënten medicijn krijgen met of zonder werkzame stof zonder hun te vertellen. Door het vertrouwen dat de medicijnen zouden werken, voelen de patiënten met placebo (zonder werkzame stof) ook beter.

Hier is hetzelfde effect, door valse informatie geloof je dat de TV-App surround geluid heeft, en voelt je ook dat het beter klinkt. 

Verder is beter het geluid niet van TV of ontvanger te laten bewerken. De AV-receivers kunnen het geluid veel beter bewerken dan de TV. Dus alles op passthrough, en bij de receiver het passende equalizer programma kiezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 20, 2025

De KPN TV+ app voor Android-TV geeft echt alleen stereo. PCM.

Daat is geen surround 5.1 uit te krijgen. ​@Arthur71 ​@Robert Dol 

Ik heb in de woonkamer daarom de TV+ box. Want er staat een surround set naast de televisie.