Skip to main content
Vraag

Het nieuwe TV kastje geeft alleen maar problemen

• July 30, 2026
  • 5 reacties
  • 106 keer bekeken

Dick Wassink
Nieuwkomer

Wij hebben de KPN box 12 in de meterkast en omdat we geen bedraad internet hebben hadden we het systeem met 2 adapters in de sopcontacten en zo kregen we via het stroomnet het internet op ons oude KPN kastje met de rode/groene aan uit knop. Over het algemeen prima tv en lekker snel zappen etc. alleen als we via onze Sony Android Google Tv naar b.v. wielrennen keken op de HBO sport app dan viel het beeld soms weg doordat de wifi uitviel.

Op 20 juli 2026 gebeld met 08000402 en daar kreeg ik het antwoord dat het probleem opgelost zou worden als ik dat oude kastje inruilde voor het nieuwe kpn+ kastje want daar zit ook de HBO max app op. Op mijn vraag of ik niet beter in plaats daarvan het KPN WIFI2 punt gelevert zou krijgen  was het antwoord ; dat kan maar we denken dat dit niet nodig is.

De volgende dag was het nieuwe kastje er al en vanaf dag 1 veel problemen.

Het zappen duurt erg lang( bij het oude kastje was het tjak en hij stond op de volgende zender)

Dan als je naar een serie  kijkt met nogal veel wat ze noemen cinema noir beelden dat werd dat niet een beetje opgepimt maar juist nog donkerder, je zat naar een zwart vlak te kijken. Heeft volgens velen te maken met een software fout die KPN nog steeds niet via een update hesteld.

Verder valt het beeld vaak stil terwijl het geluid doorloopt en als je dat probeert te herstellen komt de mededeling in beeld ; wilt u terug naar live TV? terwijl we echt niet gepauzeerd hadden. na zappen en retour nog steeds op alle kanalen stilstaand beeld. dan de stekker van het kastje er uit om de boel teresetten en dan doet hij het weer voor zo lang het duurt. D

ie reset heb ik in de afgelopen 8 dagen al 6 keer uitgevoerd. Wij zijn beiden 83 plus en als mijn vrouw alleen thuis is kot ze hier niet uit en kan ze verder geen TV kijken. Ik heb meerdere keren de KPN gebeld en gezegd dat ik terug wil naar de oude situatie van voor 21 juli 2026 en dan krijg je het antwoord; Nee, dat kan niet en dan denk ik Noord Korea? waarom kan dat niet? Wat je uitzet kun je toch ook weer aanzetten of ben ik nu helemaal van het padje? Waarom houden ze het afzetten niet 14 dagen op en in ieder geval tot je de oude kastjes  retour hebt gedaan? Ze dwingen je haast om over te stappen naar Zggo of Odido waar ik ook niet op zit te wachten.

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 30, 2026

Hallo ​@Dick Wassink ,

Een idee zou zijn om alsnog SuperWifi-punten te gaan gebruiken.

Nog beter is om de ontvanger bedraad aan te sluiten op het modem. 

Dick Wassink
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 30, 2026

Beste Noordzee, de super wifipnten gebruik ik al en bedrad is moeilijk en bijna onmogelijk.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

Dus je hebt toch de stopcontact adapters vervangen door Superwifi2 punten?

Wat betreft het noir beeld: misschien staat nu HDR instelling op continu, als je dat op automatisch zet zou het beter moeten zijn. Als het dan nog steeds niet goed is (of het stond al op automatisch) kun je die op SDR zetten. voor meer details zie:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

De adapters waarbij het signaal via het stroomnet gaat voldoen tegenwoordig niet meer. Ook niet met de oudere ontvangers.

Ik vermoed zelfs dat je de nog de meer dan 15 jaar oude MT 2360 (kpn DVS 200) had. Die is helemaal gevoelig voor verstoring op het lichtnet. 

Ik denk dat de wifi niet sterk genoeg is bij de tv. Je had er met het televisietoestel al last mee.

Om de wifi ter hoogte van je tv te verbeteren heeft een SuperWiFi op diezelfde plek geen zin. Die moet dan wat dichterbij richting kpn modem om de wifi op te pakken waar het nog goed is. De tv en tv+ kastje kunnen vervolgens met de SuperWiFi verbonden. 

TIP. Om de werking van de tv+ ontvanger via die stopcontact data adapter te verbeteren zal videomodus unicast wel verbetering brengen. 

Tandwiel - beeld 

Een modem in de meterkast is voor wifi een slechte plek. Wifi is een platte ballon vanaf het modem. Modem middelpunt. Wifi goed tot 6 meter; daarna snel afnemend. Stenen Muren, zeker met metalen steunwerk, verzwakken het signaal ook. 

Meterkast is vaak ook bij buitenmuur. Halve wifi al de deur uit.

Al die elektriciteit in die kast is ook niet goed voor de wifi.

Erwin van KPN
Moderator

Ik kan me goed voorstellen dat deze overstap erg frustrerend is geweest. Je had een situatie die voor jullie prima werkte en na de wijziging ervaar je juist meer problemen. Zeker als je aangeeft dat een reset regelmatig nodig is en je vrouw daardoor mogelijk zonder tv komt te zitten, is dat natuurlijk niet de bedoeling.

De TV+ Box werkt inderdaad anders dan de oudere ontvanger. Een stabiele verbinding is daarbij extra belangrijk. Omdat je aangeeft dat je al SuperWifi-punten gebruikt, ben ik benieuwd hoe deze precies zijn geplaatst. Een SuperWifi-punt naast de tv helpt namelijk alleen als het punt zelf op die plek nog een goede verbinding met het modem heeft.

Zou je kunnen aangeven welk type SuperWifi-punten je gebruikt en waar deze staan opgesteld?