Skip to main content
Vraag

Het nieuwe voor- en achteruit spoelen vind ik geen vooruitgang

• February 24, 2026
  • 24 reacties
  • 460 keer bekeken

Swizzel
Topper
Forum|alt.badge.img

Hebben jullie het nieuwe voor- en achteruit spoelen en wat vind je ervan?

Als je nu wil spoelen blijft je laatste beeld staan en zie je in het klein dat je aan het spoelen bent. Maar dat blijft hangen en daardoor ga je weer te ver. Daarnaast is het ook weg hoe snel het gaat 8x, 16x of 64x

Ik vind dit geen vooruitgang en ben hier niet blij mee. 

24 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Ik ontdekte dat ook vanavond, het is wel wennen dat kleine scherm.

Ik heb ook niets meegekregen van een update of zo. 

Alleen is er bij mijn KPN wijk centrale vannacht wel onderhoud geweest  

Mijn vaste telefoons hebben daar ook een tik van meegekregen, 4 handsets gaven aan een lege batterij te hebben.

Na het herstarten van de handsets gaven de handsets weer een volle batterij aan.

Heel vreemd allemaal.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • February 24, 2026

Ik heb ook mijn ervaringen en bevindingen gedeeld over het nieuwe voor- en achteruit spoelen in deze topic waar je zelf ook een bericht kan plaatsen ​@Swizzel 

Het gaat niet helemaal vlekkeloos sinds de nieuwe update.

Swizzel
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 25, 2026

Ik heb ook mijn ervaringen en bevindingen gedeeld over het nieuwe voor- en achteruit spoelen in deze topic waar je zelf ook een bericht kan plaatsen ​@Swizzel 

Het gaat niet helemaal vlekkeloos sinds de nieuwe update.

Nee, is geen fijne update. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 26, 2026

Een groot voordeel van kleinere plaatjes is dat er tijdens spoelen minder data geladen hoeft te worden, waardoor de plaatjes beter meelopen. 

Ik ben benieuwd. Update moet hier nog komen. Nu vind ik, met het hele beeld, het spoelen bij x16, x32 en zeker x64 nogal stutterig.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Swizzel. Wat bedoel je precies met...

Als je nu wil spoelen blijft je laatste beeld staan en zie je in het klein dat je aan het spoelen bent. Maar dat blijft hangen en daardoor ga je weer te ver. 

Bedoel je dat het kleine beeldje vastloopt?

• Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Ik vind het ook geen verbetering, het zal wel wennen denk ik, maar nee ben niet blij.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Ik zag het vanmorgen ook die kleine thumbnails. Ik begrijp dat die ervoor zorgen dat het spoelen snel(ler) verloopt, maar ik had daar eigenlijk helemaal geen klachten over. Ik ben niet zo kapot van die kleine thumbnails, zie mijn bericht van vanmorgen.

Swizzel
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 26, 2026

Hoi ​@Swizzel. Wat bedoel je precies met...

Als je nu wil spoelen blijft je laatste beeld staan en zie je in het klein dat je aan het spoelen bent. Maar dat blijft hangen en daardoor ga je weer te ver. 

Bedoel je dat het kleine beeldje vastloopt?

Ja soms. Maar je kan vooral slecht zien wanneer je moet stoppen. 
Dat ging eerder beter en sneller. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • February 26, 2026

Ik heb het nu even een tijd getest, maar ik vind het geen verbetering helaas.

De thumbnail loopt ook niet altijd goed mee en bij oudere opnames blijft hij ook een tijdje zwart.

Je moet nu beter kijken of je wel op het goede moment moet stoppen en ik kan maar niet wennen met pijltje naar rechts toe en dat je dan weer op OK moet drukken voor afspelen.

• Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Ik vind dit ook zeker geen vooruitgang, wat mij betreft draaien ze dit heel snel terug.

• Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Welke product owner heeft dit in hemelsnaam goedgekeurd??? Ik kan gewoon niet meer fatsoenlijk spoelen!! Dit moet echt per direct teruggedraaid worden anders ben ik echt genoodzaakt om over te stappen. Hoe kan zo'n cruciale functie zo ongelofelijk om zeep geholpen worden? Wat was er mis met het oude spoelen? 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Goed dat jullie dit aangeven. We geven deze feedback door aan de juiste mensen bij ons. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 27, 2026

Ik heb het oude spoelen nog. Ik zit nog niet op deze versie. En dat werkt gewoon goed. Al 3 jaar! Met vol beeld meelopende dia's. Zoals we ook gewend zijn van de Linux ontvangers. 

Met de nieuwe versie wordt de overgang voor gebruikers nóg groter!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 27, 2026

Oh…

Ik mis bij voetbal nog wel eens een doelpunt. Ik spoel dan terug tot de scoreteller linksboven in beeld een goal terug tikt. Die is volbeeld al niet zo groot. Laat staan met zo'n klein beeld. 

Of geeft kpn me gratis een grotere televisie? 😁

Ergo: ik heb de wijziging nog niet eens en sla mij deze keer maar over.

• Deelnemer
  • February 27, 2026

Ik vind het nieuwe spoelen ook geen vooruitgang. Ik lees dat dat kleine beeld sneller en soepeler zou moeten gaan. Maar dat is lang niet altijd zo. Het kleine beeld loopt ook nogal eens achter zodat je te ver spoelt. Ook reageren de knoppen niet altijd goed. 

Swizzel
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 28, 2026

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Goed dat jullie dit aangeven. We geven deze feedback door aan de juiste mensen bij ons. 

Het is bij mij nu zelfs zo dat het kleine beeld zwart blijft 😔

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Op bijna 3,5 meter afstand van een 55” TV scherm is het doorspoelen via dit “postzegel” schermpje niet echt gebruiksvriendelijk. Vooral als je een echtgenote hebt met een lichte oogafwijking die vaak bij de door haar opgenomen series de reclame doorspoelt. In een ander topic de handige tip gekregen dat je via de blauwe toets 5 minuten verder springt, maar een reclameblok is nooit precies 5 minuten maar eerder korter of langer. Hopelijk krijgen we de oude doorspoel optie weer snel terug. 

• Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Sinds de laatste update kan ik niet meer voor of achteruit spoelen met pijltje naar links of recht. Lukt alleen maar met de grote OK knop. Vind dit nieuwe systeem niet echt een vooruitgang, waarom niet gewoon een keer op de knop drukken en die vast houden tot je bent waar je wil zijn. Als ik nu de OK knop gebruik moet ik hem ook vast houden als ik dat niet doe stopt het voor of achteruit spoelen gelijk.

Geen plus punt

• Deelnemer
  • March 1, 2026

Waarom besluit KPN een prima werkend voor- en achteruitspoelen te vervangen voor een hopeloos onduidelijke optie. Dit na aankondiging van onderstaand bericht over een “verbetering “??

Beste klant, op 26 februari 2026 tussen 2.00 en 7.00 uur verbeteren we het netwerk in je buurt. Hierdoor kan je misschien niet internetten, tv-kijken en/of bellen. Sorry hiervoor. Kijk op kpn.com/onderhoud voor verwachte onderhoudstijden. Groet, KPN

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • March 1, 2026

Hier ook met terugkijken ​@Swizzel

Waarom besluit KPN een prima werkend voor- en achteruitspoelen te vervangen voor een hopeloos onduidelijke optie. Dit na aankondiging van onderstaand bericht over een “verbetering “??

Beste klant, op 26 februari 2026 tussen 2.00 en 7.00 uur verbeteren we het netwerk in je buurt. Hierdoor kan je misschien niet internetten, tv-kijken en/of bellen. Sorry hiervoor. Kijk op kpn.com/onderhoud voor verwachte onderhoudstijden. Groet, KPN

@Kezon die verbetering op je netwerk staat los van deze update.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bedankt voor alle feedback die jullie hierboven hebben gedeeld. Ik begrijp dat dit niet als een verbetering voelt, zeker wanneer het voorheen duidelijk en prettig werkte en nu anders is ingericht. Veranderingen in de bediening van TV kunnen wennen zijn, maar het is belangrijk dat het logisch en gebruiksvriendelijk blijft.

We hebben jullie signaal inmiddels doorgegeven aan de ontwikkelaars van het TV-platform binnen KPN. Dank dat jullie de moeite hebt genomen om dit met ons te delen. 

• Nieuwkomer
  • March 2, 2026

Kan er dan als er zo iets essentieels vveranderd er een betere uitleg hoe te gebruiken wordt gegeven. Je moet het maar uitzoeken, is voor veel mensen niet makkelijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Kan er dan als er zo iets essentieels vveranderd er een betere uitleg hoe te gebruiken wordt gegeven. Je moet het maar uitzoeken, is voor veel mensen niet makkelijk.

Dat is mijn inziens niet aan de orde ​@Phia47 , het werkt in principe in grote lijnen hetzelfde als voorheen, alleen nu met veel te kleine beeldweergave, zodatr je een vergrootglas nodig hebt om de beelden te kunnen volgen, zeker bij kleinere beeldschermen vanaf 42 inch en kleiner.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Dat is mijn inziens niet aan de orde ​@Phia47 , het werkt in principe hetzelfde als voorheen, alleen nu met veel te kleine beeldweergave, zodatr je een vergrootglas nodig hebt om de beelden te kunnen volgen, zeker bij kleinere beeldschermen vanaf 42 inch en kleiner.

Nou, ik merk wel een verschil, behalve dat té kleine beeld. In het verleden spoelde ik bij reclame op de volgende manier snel en soepel door: Eerst blauwe knop en daarna de zilveren ring naar rechts. Als ik die ring losliet, begon de opname meteen weer af te spelen. 

Als ik nu dezelfde handelingen doe en de zilveren ring loslaat, begint de opname niet meteen af te spelen. Nu moet ik dan op de Play-knop of op de Terug-knop drukken. Het is maar 1 handeling extra maar wel storend. 

Misschien dat je ​@Vikash van KPN dit nog onder de aandacht van de ontwikkelaars kunt brengen?