Skip to main content

Nu vandaag valt het helemaal op dat er steeds een “hick-up” in het geluid zit. Was de laatste tijd helemaal niet zo, maar het is wel vervelend. Vooral wanneer je naar muziek op TV luistert. 

 

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

@ronvmeijer Het "hick-up” (bij zender met multicast maar zonder dolby audio) kwam bij mijn ontvanger als ik de audio instelling op passthrough instel, op automatisch of andere instelling was er niet. Was al sinds paar updates, heb ik al gemeld, maar kreeg geen aandacht van KPN. Ik meld sindsdien geen bugs meer, zonde van mijn moeite en tijd. 


@ronvmeijer Het "hick-up” kwam bij mijn ontvanger als ik de audio instelling op passthrought instel, op automatisch of andere instelling was er niet. Was al sinds paar updates, heb ik al gemeld, maar kreeg geen aandacht van KPN. Ik meld sindsdien geen bugs meer, zonde van mijn moeite. 

Ik adviseer je toch om het te melden. Vele meldingen maken het serieus genoeg. Ik heb inderdaad de audio op “PassTrough” staan, want de box mag bij mij totaal niks aan de audio veranderen/aanpassen. Ik wil dat m’n Sonos ARC de audio instellingen aanpast indien nodig en daarom gebruik ik genoemde instelling 


@ronvmeijer Meeste gebruikers gebruiken geen audio apparatuur uit hogere segment en merken het niet. Ik heb op hifi receiver aangesloten en bij ieder "hick-up” knippert het HDMI symbool. Ik heb gemeld, hoe het gebeurt, bij welke instelling het gebeurt, wanneer het gebeurt en bij welke zenders het gebeurt. Maar wordt afgedaan alsof ik niet weet hoe ik mijn tv+ontvanger moet instellen, dan ben ik klaar mee.


@ronvmeijer Meeste gebruikers gebruiken geen audio apparatuur uit hogere segment en merken het niet. Ik heb op hifi receiver aangesloten en bij ieder "hick-up” knippert het HDMI symbool. Ik heb gemeld, hoe het gebeurt, bij welke instelling het gebeurt, wanneer het gebeurt en bij welke zenders het gebeurt. Maar wordt afgedaan alsof ik niet weet hoe ik mijn tv+ontvanger moet instellen, dan ben ik klaar mee.

Ja dat begrijp ik dan wel. Jammer dat er niet op gereageerd wordt. 


Ik merk dat het bij NPO1 steeds is. Tijdens het €urovisie Circus was het een regelrecht drama, hele stukken vielen weg (soms wel 1-2 seconden). Gisteren wederom naar NPO1 gekeken en weer van die Hick-Ups...RTL heeft het niet, dus merkwaardig mag je het wel noemen.


Hi @ronvmeijer, als ik je eerste berichtje goed begrijp, heeft het een hele tijd goed gewerkt maar ervaar je nu onderbrekingen in het geluid. Hoe staat het er nu voor, en sinds wanneer ervaar je deze hick-ups?

Toch even voor de zekerheid, want zonder de juiste en complete informatie begin ik niks:

  • Ik lees dat je gebruik maakt van Sonos apparatuur, hoe is dit nu aangesloten?
  • Het gebeurt bij live tv kijken, maar niet op alle zenders: welke wel? 
  • Hoe zit het bij bijvoorbeeld terugkijken van programma's?
  • Ervaar je de hick-ups ook als je tijdelijk test zonder andere geluidsapparatuur er tussen? 
  • Maakt het verschil als je de geluidsinstellingen nakijkt en eventueel aanpast?

Ik heb het alleen ervaren op NPO1. Of NPO2 & 3 het ook hebben weet ik niet. En als ik van NPO terugkijk is het ook zo. De Sonos ARC kan maar op één manier aangesloten worden, namelijk via HDMI eARC aansluiting van de TV naar de Sonos. Een andere optie is er niet. 
 

Er zit totaal geen andere apparatuur tussen. Zonder Sonos is de audio geen Dolby 5.1 en dat is dit niet te vergelijken. 
 

Geluidsinstellingen heb ik al gechecked. Er is niks veranderd. Audio staat op “PassTrough” en daar valt niks op aan te merken. Ook de instellingen op de TV zijn nooit veranderd en staan nog net zo. Het was voorheen beslist niet zo. Het was tijdens het songfestival zo irritant dat het geluid steeds wegviel, dat ik het echt wel eerder gemerkt had anders. Het is mij echt een raadsel hoe dit nou ineens kan. 


Ik heb hier ook last van sinds kort. Heb al van alles ondernomen met de tv-kastjes en de fritz-box. Niks heeft nog geholpen. En met meerdere meldingen van andere gebruikers verwacht ik dat het een probleem aan de techniekkant van KPN zit.


Ik heb zojuist gelezen in een (zeldzame) update van de Sonos ARC dat de uitval van audio die incidenteel voorkwam hiermee verholpen is.  Zou dit zo toevallig zijn dat het alleen maar op NPO voorkwam? Tot nu toe geen “hick-up’s” meer gehad. Fingers Crossed 🤞 


@ronvmeijer Ooh, dat zou mooi zijn! Onderbrekingen in geluid kunnen veel verschillende oorzaken hebben, dat maakt het soms eerst veel zoekwerk en uitproberen om tot de oplossing te komen. Ik hoop dat 't hiermee klaar is inderdaad :)

@Xdijk Voor jou geldt hetzelfde advies als dat ik Ron eerder hierboven heb gegeven, samen met de vragen die ik stelde. Als je er verdere tips en hulp bij wilt hebben, maak dan een eigen topic aan. Leg daar zo uitgebreid mogelijk uit welke apparatuur je gebruikt, hoe alles is aangesloten en wat je al hebt geprobeerd. Op die manier kunnen zowel wij als de community het beste met je meedenken.


Helaas, tijdens alle voetbalwedstrijden heb ik hier last van. In UHD (waar de audio PCM 2.0 is) en in HD (waar de audio Dolby AC3 5.1 is). Erg irritant. Ik dacht eerst dat het opgelost was doordat ik een update kreeg van m’n Sonos ARC, maar dat blijkt dus niet het geval. KPN kom erin zo ik willen zeggen …


@ronvmeijer Opvallend dat dit gebeurt tijdens alle voetbalwedstrijden. Gaat het op andere zenders (nog steeds) goed, of kijk je op het moment geen andere zenders ivm voetbal? :) 

Ik raad je ook aan om de geluidsinstellingen toch nog eens te checken: hoe staan ze bij jou nu ingesteld? Je noemde eerder passthrough, dat is niet ons (eerste) advies. We raden ze aan in de volgorde dat ze in 't menu staan, automatisch werkt vaak het beste. 

@PeterG heb jij verder nog aanvullingen of suggesties misschien?


Bedankt voor het antwoord  Als ik nu zeg dat bijvoorbeeld SBS6 hier totaal geen last van heeft wanneer ik naar “Hart van Nederland kijk. Geen enkele hick-up… dan zou ik zeggen dat de instellingen gewoon goed staan. 


@ronvmeijer  Hi Ron, goed om te weten. En vervelend dat 't juist bij de voetbalwedstrijden wel gebeurt!

Nog even terugkomend op je audio instellingen, je vertelt dat je die op passthrough hebt staan. Ons advies is om ze op automatisch te zetten, dat werkt met de meeste audio apparatuur het beste. Ik ben benieuwd of het dan ook gebeurt, zie je kans om dit te testen? En op welke zender(s) kijk je voetbal? Dan weet ik waar het bij jou speelde, en kan ik dit signaal samen met je bevindingen meenemen.


Ik kijk voetjebal op NPO1 in zowel HD als UHD en daar zit dus helemaal geen verschil in de audio. Beide hebben er last van. Nu kijk in al een tijdje Tour de Fiets via NPO1 en daar is totaal geen enkele hick-up op te horen. Toch wel heel erg vreemd en zeker als meerdere mensen er geen last van hebben. En natuurlijk zie ik kans om de audio op “auto” te zetten, maar zie nog even geen reden om dat te doen omdat de rest namelijk helemaal goed gaat. PassTrough is toch een setting waarbij de box helemaal niks doet met de audio dan het alleen maar “as is” door te geven. Dat lijkt mij nou juist de beste setting omdat je nu m’n Sonos ARC het werk laat doen. 


Ik heb de audio op “Automatisch” gezet en merk dat het nog net zo is als toen de box op “PassTrough” stond. Deze verandering maakt dus geen enkel verschil. Het is niet alleen maar bij voetjebal, maar ook bij andere uitzendingen met name op NPO. Straks de Olympische Spelen… krijgen we het dan ook steeds weer. Nu met de nieuwste update erop nog steeds last van hick-ups. Ik kan niet zeggen elke x- minuten maar het is een beetje @random. Helaas komt het dus nog steeds voor. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik de enigste ben die hier last van heeft. 


Hi Ron, Alexandra heeft een welverdiende vakantie. Vandaar dat ik hier reageer. 

Het blijft hardnekkig. Zou ik van je mogen weten of dit op alle ontvangers gebeurt? Ik wil namelijk weten of het aan 1 ontvanger gerelateerd is. Gebeurt dit overigens ook als je het geluid via de tv zelf laat lopen buiten de Sonos om? 


Dat is voor mij niet te doen. Alle kabels zijn volledig uit het zicht weggewerkt. De Sonos laat een andere instelling niet toe. Als ik het geluid op TV zet dan schakelt hij binnen no-time weer over op “eARC”. Nogmaals de pluggen eruit trekken is geen simpele zaak en doe ik ook niet. Andere zenders hebben er geen last van zoals ik eerder omschreef. 
 

Aangezien er velen zijn die problemen met de nieuwe app van Sonos hebben en ik totaal niet, snap je denk ik ook wel dat ik niet aan de hardware ga zitten rommelen. 


Begrijpelijk Ron, maar dan is het lastig om dit de lokaliseren zo op afstand. Ook omdat ik dit niet direct kan reproduceren. Ik heb zelf de Sonos Arc + 2x Era en een sub staan en ik kijk zonder problemen op zowel op NPO als de commerciële zenders. Mijn geluidsinstellingen staan op automatisch en ik maar ook gebruik van eArc in combinatie met een LG TV. Ik kan dus moeilijk inschatten waar dit in de keten misgaat. Je zou het Sonos systeem eens opnieuw kunnen opzetten om te kijken of dat een verschil maakt, al betwijfel ik dat. 


Beste Remco,

Je suggestie  alles opnieuw op te zetten is leuk, maar onwenselijk. Ik weet niet of je van de ellende gehoord hebt die mensen hebben met de nieuwe app van Sonos, ik heb al die ellende niet, het loopt helemaal perfect bij mij en dat laat ik echt zo. Als ik met m’n iPhone naar boven loop (waar ik twee keer de One heb staan) wordt dit direct gedetecteerd en kan ik daar direct gebruik van maken. Stel je voor dat ik de configuratie opnieuw ga doen en het werkt niet meer. Ik moet er niet aan denken. 
Ik ‘krijg’ morgen of overmorgen een nieuwe TV en wellicht is het probleem dan over. Dat wacht ik sowieso af en laat ik hier weten. 


Ik ga door het stof, diep door het stof. Met al m’n ervaringen en wetenschappen heb ik altijd ontkent dat het iets met een kabel te maken zou kunnen hebben. Ik zei zelfs dat een HDMI-Kabel van de Action net zo goed was. Nu net een nieuwe Oled TV gekocht met eARC en wat blijkt: nog meer hick-ups door m’n simpele HDMI-kabel heen. Hele stukken gelezen dat het absoluut niet aan de kabel zou kunnen liggen, heb ik toch maar eentje van de betere soort besteld. HDMI 2.1 met een doorvoer van 48 mbps nog steeds met het idee dat het toch niet zou helpen. 

Toen ik hem aansloot en de TV op eARC verbind met de Sonos ARC was ik volledig verbaasd dat alles nu wel heel erg goed ging, tot het synchroon lopen van audio/video bij KPN TV+ Zoals geschreven moet ik alles terughalen uit het land der fabelen want het blijkt dus toch zo te zijn. 
 

Bij deze ben ik dus 360 graden om en zal de volgende keer niet meer zo reageren. Hoop niet dat ik iemand beledigd heb hierdoor, maar ik dacht van niet, in ieder geval is dat nooit zo bedoeld geweest. 
 

 


Hallo @ronvmeijer . Wat fijn dat je dan toch een oplossing hebt gevonden! Het is soms even zoeken en vaak moet je gewoon tegen wat dingen aanlopen en proberen inderdaad. Ik wil je bedanken dat je dit ook nog even met ons deelt Ron, dat is voor eventuele toekomstige meelezers super waardevol!

Ik ben nogmaals blij dat het nu beter voor je werkt en mocht er toch nog wat zijn laat het dan weten! 


Reageer