Skip to main content
Beantwoord

Hoe aan te sluiten: KPN TV+ App op Google TV vs de KPN TV+ Box

• July 9, 2025
  • 2 reacties
  • 156 keer bekeken

Mijn abonnement gaat volgende maand pas in maar ik ben alvast aan het bedenken hoe ik straks een en ander zal gaan aansluiten. Ik overweeg om in de woonkamer geen settop box te gebruiken maar een app op mijn TV. (ik wil liever geen extra kastjes en afstandsbedieningen, voorheen had ik de Ziggo smart card via een CAM module rechstreeks in de TV zitten)

Op een TV met Google TV zoals mijn Sony Bravia XR-55A84J - 4K OLED uit 2021 is er een speciale versie van de KPN TV+ app beschikbaar. Ik heb gemerkt dat deze app anders is dan de app die je op een android telefoon installeert omdat de TV app alleen werkt als je ook echt op het KPN internet bent aangesloten (waarom?)

Wat zal de beste beeldkwaliteit zal opleveren; de TV+ app op de Google TV of een TV+ Box via Hdmi?

Ik begrijp dat de Box via multicast (vlan4) kan streamen en dat daar een hogere bitrate gebruikt wordt dan met unicast via het “normale” internet. En dat ook het zappen sneller zou moeten zijn via de Box dan via de TV app. Is dat waar?

Kan de TV app op 1 of andere manier ook multicast gebruiken als ik mijn TV aansluit op vlan 4?

Chat GPT kwam met deze antwoorden. Maar ik zou het graag van iemand horen die er echt verstand van heeft.

Vragen Waarschijnlijk antwoord Waarom?
Ondersteunt de KPN TV+ app op Google TV multicast? ❌ Waarschijnlijk niet Apps op Android TV draaien in een sandbox zonder directe multicast-API toegang
Gaat de app IGMP Join sturen via het netwerk? ❌ Onwaarschijnlijk Dat gedrag is normaal gereserveerd voor de fysieke TV+ box van KPN
Wordt het multicastadres zichtbaar bij Wireshark? ❓ Alleen als de app het expliciet aanroept Nog niet empirisch bewezen

Beste antwoord door Marlon92

Op een TV met Google TV zoals mijn Sony Bravia XR-55A84J - 4K OLED uit 2021 is er een speciale versie van de KPN TV+ app beschikbaar. Ik heb gemerkt dat deze app anders is dan de app die je op een android telefoon installeert omdat de TV app alleen werkt als je ook echt op het KPN internet bent aangesloten (waarom?)

TV kijken met de afstandsbediening in je hand mag alleen thuis. Dat is bij alle providers zo.

Ziggo bijvoorbeeld:

https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv

Of Odido:

https://www.odido.nl/tv/tv-kijken-zonder-kabel

Buitenshuis moet je casten vanaf je mobiel.

Wat zal de beste beeldkwaliteit zal opleveren; de TV+ app op de Google TV of een TV+ Box via Hdmi?

De tv ontvanger. Maar het is de vraag of je er daadwerkelijk wat van ziet. Dus probeer het gewoon uit. Er zijn tegenwoordig heel wat mensen die de app gebruiken. 

Ik begrijp dat de Box via multicast (vlan4) kan streamen en dat daar een hogere bitrate gebruikt wordt dan met unicast via het “normale” internet. En dat ook het zappen sneller zou moeten zijn via de Box dan via de TV app. Is dat waar?

Dat eerste klopt. Of dat zappen ook klopt weet ik niet.

Kan de TV app op 1 of andere manier ook multicast gebruiken als ik mijn TV aansluit op vlan 4?

Nee, kan niet. Op vlan 4 is geen internet beschikbaar. Echt alleen de tv streams maar bijvoorbeeld de gids werkt via internet. En terugkijken of opnames bekijken werkt ook via internet. En als jij Netflix start, dan wil die ook internet. Dat is op vlan 4 niet beschikbaar. 

Sowieso zal ook live tv kijken op vlan 4 met de app gewoon niet werken. Dat sluit niet op elkaar aan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

• Antwoord
  • July 9, 2025

TV kijken met de afstandsbediening in je hand mag alleen thuis. Dat is bij alle providers zo.

Ziggo bijvoorbeeld:

https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv

Of Odido:

https://www.odido.nl/tv/tv-kijken-zonder-kabel

Buitenshuis moet je casten vanaf je mobiel.

De tv ontvanger. Maar het is de vraag of je er daadwerkelijk wat van ziet. Dus probeer het gewoon uit. Er zijn tegenwoordig heel wat mensen die de app gebruiken. 

Dat eerste klopt. Of dat zappen ook klopt weet ik niet.

Nee, kan niet. Op vlan 4 is geen internet beschikbaar. Echt alleen de tv streams maar bijvoorbeeld de gids werkt via internet. En terugkijken of opnames bekijken werkt ook via internet. En als jij Netflix start, dan wil die ook internet. Dat is op vlan 4 niet beschikbaar. 

Sowieso zal ook live tv kijken op vlan 4 met de app gewoon niet werken. Dat sluit niet op elkaar aan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 9, 2025

Als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt, dan heb je op kanaal 1 - 10 en nog enkele de beste beeldkwaliteit. 14,5 Mb/s

De KPN tv+ app is 5,5 Mb/s

Dit verschil kan je goed zien, helderheid, kleuren, contrast is echt beter.

Internet, kan je geen hoge stream voor TV halen.

Kost veel teveel bandbreedte.

IPTV gaan via VLAN4 (als ik het goed heb)

Zie ook hier.

TV multicast (zowel 14,5 Mb/s als lagere streams)

Voor o.a. de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Via Vlan6, zie hier.

Voordeel is dat meerdere ontvangers gelijktijdig naar dezelfde stream kunnen kijken.

Vandaar dat dit weinig (minder) bandbreedte kost)

Als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) heb, sluit die dan bekabeld (UTP) aan en je hebt het mooiste beeld en de hoogste snelheid.😉