Skip to main content

Hoi ik wil mijn oude stereotoren aansluiten. Gaat om tuner. Coaxal kabel werkt niet. Ik heb digitale omvormer maar weetnket hoe die aamgesloten moet worden. Zie foto's omvormer en 

achterkant versterker en tuner. 

 

Ik meen dat @PeterG  onlangs een antwoord gaf op eenzelfde vraag met een verwijzing naar een mooie uitleg.

( staat dit nog niet bij de veelgestelde vragen ? hier dus  kennisbank )


Je moet de output van de converter rechtstreeks op de versterker aansluiten. Bijvoorbeeld op de dat/tape ingang 1.

Je tuner kan je nog wel gebruiken. Maar dan moet je er een FM antenne op aansluiten. Gaat de antennekabel nu naar de contactdoos van je kabelaansluiting ?


Die losse tuner, onderste foto, heeft geen functie bij kpn. Heb je daar überhaupt nog zenders op? Want ik zie een coax kabel en Ziggo biedt al zo'n 2 jaar geen FM zenders meer.

Kortom ik zou het zo doen. 

Trek de rode en witte rca uit die tuner en steek juist die in de converter.

Wat ook nog kan: steek het groene plugje in de mini jack van de convertor, die zit naast de rode plug. En de rode en witte tulp daarvan fan in de versterker. Op tape/dat 1 of 2 PB. 

Steek het bijgeleverde optische kabeltje in de overeenkomstige aansluitingen van de convertor en de kpn tv+ ontvanger.

Voedingskabel in de usb van de tv+ ontvanger en ronde plugje in de aansluiting op de convertor. 

Volgens bartjes zou je nu geluid moeten hebben met de versterker op instelling "tuner".

De fm tuner kan de bergkast in.


Je moet de output van de converter rechtstreeks op de versterker aansluiten. Bijvoorbeeld op de dat/tape ingang 1.

Je tuner kan je nog wel gebruiken. Maar dan moet je er een FM antenne op aansluiten. Gaat de antennekabel nu naar de contactdoos van je kabelaansluiting ?

Hoi Jan, allereerst dank voor je reactie. Ja nu gaat de antennekabel op de tuner naar de kabelaansluiting op muur (tv/radio). Ik heb nu eea aangesloten zoals Peter aangeeft. Ik  begrijp dat ik dus nog een FM antenne moet aansluiten om tuner te kunnen gebruiken? Kan coaxial kabel in geheel vervallen? Is er een langere kabel (voeding met usb naar convertor  verkrijgbaar dat je weet? Ontvanger kpn staat nl bij tv en stereo rack staat op 4 meter van tv.


Je moet de output van de converter rechtstreeks op de versterker aansluiten. Bijvoorbeeld op de dat/tape ingang 1.

Je tuner kan je nog wel gebruiken. Maar dan moet je er een FM antenne op aansluiten. Gaat de antennekabel nu naar de contactdoos van je kabelaansluiting ?

Kan ik zo'n fm antenne bestellen en mo

et die dan in de gele plug van de convertor?


Die losse tuner, onderste foto, heeft geen functie bij kpn. Heb je daar überhaupt nog zenders op? Want ik zie een coax kabel en Ziggo biedt al zo'n 2 jaar geen FM zenders meer.

Kortom ik zou het zo doen. 

Trek de rode en witte rca uit die tuner en steek juist die in de converter.

Wat ook nog kan: steek het groene plugje in de mini jack van de convertor, die zit naast de rode plug. En de rode en witte tulp daarvan fan in de versterker. Op tape/dat 1 of 2 PB. 

Steek het bijgeleverde optische kabeltje in de overeenkomstige aansluitingen van de convertor en de kpn tv+ ontvanger.

Voedingskabel in de usb van de tv+ ontvanger en ronde plugje in de aansluiting op de convertor. 

Volgens bartjes zou je nu geluid moeten hebben met de versterker op instelling "tuner".

De fm tuner kan de bergkast in.

Hoi Peter, ik wil tuner wel gaan gebruiken, kan dat niet meer? Iema d zei dat je met fm antenne wel tuner kunt gebruiken?  Coax kabel is totaal overbodig geworden dus?

 


Nee @Hay Verlinden 

In feite kan de FM tuner helemaal vervallen. Je kan bij KPN alleen radio luisteren via de TV ontvanger.

Ik mis op de foto' s dan ook de verbinding tussen de  KPN TV ontvanger en de converter. Die moet op de SPDIF ingang komen. De meegeleverde kabel zal tekort zijn. Een langere kabel kan je bijv hier bestellen:https://www.allekabels.nl/audiokabels/5/4160901/optische-kabel.html

 

Als je, naast radio ontvangst via de KPN ontvanger ook nog je tuner wilt gebruiken dan heb je een FM antenne nodig. De witte COAX heb je niet meer nodig.

 

 

 

 

 


Een FM antenne is in de meest eenvoudige versie een stukje draad.
In theorie 75cm lang, op de middenpen van de coax stekker.
De ontvangst kwaliteit, signaal sterkte hangt af van vele factoren, hoe ver en hoe sterk is de zender en wat houdt het gebouw nog tegen.
Gewoon proberen.

En, gewoon beide ontvangers aansluiten, ingangen genoeg.


Je doet met dit advies je naam geen eer aan @KeesYagi 😀

Voor de beste FM ontvangst zet je een Yagi antenne op het dak. Met een rotor om de antenne beweegbaar te maken.

 


Hoi Peter, ik wil tuner wel gaan gebruiken.

Voor de FM heb ik nu een lint antenne. De FM radio heb ik zeker 12 jaar niet gebruikt. Sinds enkele maanden wel omdat JOE nog niet via kpn is.

Bij kpn is de tv+ box ook de radio tuner. 

Ik begrijp dat ik dus nog een FM antenne moet aansluiten om tuner te kunnen gebruiken?

Ja. FM is er alleen nog via de ether. Die coax is nu al 2 jaar nutteloos. 

Kan coaxial kabel in geheel vervallen?

Ja

JanBar schreef: Ik mis op de foto' s dan ook de verbinding tussen de  KPN TV ontvanger en de converter.

Ja... waar is het SPDIF kabeltje?

 


Coax kabel is totaal overbodig geworden dus?

Als je ‘m uit de muur haalt en daar een stukje draad cq antenne aan maakt dan kun je experimenteel de beste plek opzoeken, bij het raam, op of achter een kast.

Antennetjes is typisch iets wat je in een bak met diverse kabeltjes vindt, werd/wordt  meegeleverd met een radio.


Hoi Peter, ik wil tuner wel gaan gebruiken.

Voor de FM heb ik nu een lint antenne. De FM radio heb ik zeker 12 jaar niet gebruikt. Sinds enkele maanden wel omdat JOE nog niet via kpn is.

Bij kpn is de tv+ box ook de radio tuner. 

Ik begrijp dat ik dus nog een FM antenne moet aansluiten om tuner te kunnen gebruiken?

Ja. FM is er alleen nog via de ether. Die coax is nu al 2 jaar nutteloos. 

Kan coaxial kabel in geheel vervallen?

Ja

JanBar schreef: Ik mis op de foto' s dan ook de verbinding tussen de  KPN TV ontvanger en de converter.

Ja... waar is het SPDIF kabeltje?

 

Hoi JanBar ik heb een spdif kabeltje. Hoe en waar aan moet dit dan weer aangesloten worden?? Sorry ik ben hier niet handig in.


Aan de ene kant in de spdif aansluiting van de converter en de anderen kant in de spdif van de tv+ box.

Zie de afbeelding in mijn kennisbank artikel. 

 


Aan de ene kant in de spdif aansluiting van de converter en de anderen kant in de spdif van de tv+ box.

Zie de afbeelding in mijn kennisbank artikel. 

 

Het optische kabeltje kan ook op de tv aangesloten worden (of het moet een hele oude tv zijn), handig, want als je dan een dvd-speler of Chromecast oid gebruikt hoef je de boel niet om te wisselen.

Of gaat dit alleen maar om radio-ontvangst?

 


Z'n dvd speler zit ook al aangesloten op de versterker. Dat neem ik tenminste aan aan de hand van de foto. 

En het is juist handig en fijn om de televisie uit te zetten met een radio zender. 

En de versterker is met oa praatprogramma's op zijn beurt niet nodig. 


Aan de ene kant in de spdif aansluiting van de converter en de anderen kant in de spdif van de tv+ box.

Zie de afbeelding in mijn kennisbank artikel. 

 

Top iedereen  bedankt voor jullie hulp. Het is me gelukt. Kan zowel radio via luidsprekers en tv horen alsmede tuner los gebruiken met fm antenne. Wel langere spdif kabel moeten halen. Voeding omvormer via telefoonadapter gebruikt omdat  ontvanger kpn op afstand staat van hifi set. Super bedankt !


Hoi Peter, ik wil tuner wel gaan gebruiken.

Voor de FM heb ik nu een lint antenne. De FM radio heb ik zeker 12 jaar niet gebruikt. Sinds enkele maanden wel omdat JOE nog niet via kpn is.

Bij kpn is de tv+ box ook de radio tuner. 

Ik begrijp dat ik dus nog een FM antenne moet aansluiten om tuner te kunnen gebruiken?

Ja. FM is er alleen nog via de ether. Die coax is nu al 2 jaar nutteloos. 

Kan coaxial kabel in geheel vervallen?

Ja

JanBar schreef: Ik mis op de foto' s dan ook de verbinding tussen de  KPN TV ontvanger en de converter.

Ja... waar is het SPDIF kabeltje?

 

Hoi JanBar ik heb een spdif kabeltje. Hoe en waar aan moet dit dan weer aangesloten worden?? Sorry ik ben hier niet handig in.

Top iedereen  bedankt voor jullie hulp. Het is me gelukt. Kan zowel radio via luidsprekers en tv horen alsmede tuner los gebruiken met fm antenne. Wel langere spdif kabel moeten halen. Voeding omvormer via telefoonadapter gebruikt omdat  ontvanger kpn op afstand staat van hifi set. Super bedankt !


Super !
Ook fijn dat je het even laat weten ( dat zouden er meer mogen doen :-/   ).

Wel langere spdif kabel moeten halen. Voeding omvormer via telefoonadapter gebruikt omdat  ontvanger kpn op afstand staat van hifi set.

Dan had een langere audio (tulp) kabel ook gekund.

. . . zowel radio via luidsprekers en tv horen . . .

Maar dan via de oude (=vintage) installatie  een veel beter geluid.
Met name door de (ws) grotere luidsprekers.

 


Super !
Ook fijn dat je het even laat weten (...)

Ik sluit mij hier helemaal bij aan, @Hay Verlinden! Fijn dat het werkt! En dank aan de community voor alle top adviezen 🙂.


Reageer