Skip to main content

Beste allemaal,

Net nieuw bij KPN en nu kan ik niet meer via de jack aansluiting voor het geluid via de home cinema maar heeft KPN dus een optische aansluiting. Daar zit een oranje afdichting in. Moet die er eerst uit alvorens een koppeling erin te steken? Of druk ik dat zo door? Dat is de vraag eigenlijk. Dan kan ik een verloop van jack naar optisch bestellen..

 

Groeten Jarno

 

Admin: reactie afgesplitst naar eigen topic

Als ik op een foto kijk lijkt me dat een klepje wat naar binnen klapt als je er een plug in doet.

Anders is het een plugje wat uitsteekt zodat je het makkelijk kan pakken.


Dag @Jarno80. Van harte welkom hier op het Forum (en bij KPN :wink: ). Wat @PeterG zegt klopt helemaal: dit is inderdaad een klepje. Je kunt hier gewoon doorheen drukken. Op onze website geven we nog aanvullende uitleg over het aansluiten van een Home Cinema Set. Wellicht heb je daar nog iets aan. :slight_smile:  Mocht je nog ergens anders vragen over hebben, dan lees ik het graag. 


Op onze website geven we nog aanvullende uitleg over het aansluiten van een Home Cinema Set. Wellicht heb je daar nog iets aan. :slight_smile:  Mocht je nog ergens anders vragen over hebben, dan lees ik het graag. 

Bij die uitleg heb je meerdere opties. Welke optie het meest geschikt is zal afhankelijk van jouw apparatuur zijn. Je kan namelijk ook HDMI gebruiken om jouw tv-ontvanger aan te sluiten, waarbij je ook weer 2 opties hebt:

  • Van tv-ontvanger naar de Home Cinema set, en daar vandaan naar de tv (zoals het op die site staat). Vanuit de Home Cinema set kan het signaal weer doorverbonden worden naar de tv met een HDMI kabel.
  • Van tv-ontvanger naar de tv, en van daaruit naar de Home Cinema set.

In beide bovenstaande gevallen kan (indien je een werkende HDMI ARC aansluiting hebt op zowel de tv als op de Home Cinema) met 1 afstandbediening het volume regelen. De luidsprekers van de tv worden automatisch uitgeschakeld zodra de Home Cinema door de tv word herkend. Je kan dan dus met de afstandbediening het volume van de Home Cinema regelen.

Let hierbij wel op dat ARC (Audio Return Channel) wel op jouw tv en Home Cinema moet werken.

 

Bij de optie met een optische kabel zal zowel de tv als de Home Cinema ieder hun eigen geluid geven, en moet bij beide apparaten het volume apart worden ingesteld.

 

Indien jouw Home Cinema alleen beschikt over een analoge audio ingang kan je kijken op jouw tv een analoge uitgang heeft (of eventueel oudio out via scart ondersteund). In dat geval kan je met een analoge kabel of met een scart naar tulp aansluiting de verbinding in stellen.

 

 


Indien je een directe verbinding van de ontvanger naar je geluidsinstallatie wilt opzetten zou je kunnen googelen op “Digitaal naar analoog audio converter”. Dit is een kastje die je tussen de optische uitgang van de tv-ontvanger en de analoge ingang van je versterker plaatst.


Ik zie dat @Sietse Fliegen en @mrGanesha nog een aantal goede adviezen geven. :thumbsup_tone2: Kun je hiermee uit de voeten, @Jarno80? En is je vraag zo beantwoord? 


Dag @Jarno80. Gezien je niet meer hebt gereageerd, ga ik ervan uit dat je vraag zo is beantwoord. :slight_smile:  Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden.


Reageer