Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik casting functie aanzetten op de Soundbox?

• June 6, 2026
  • 58 reacties
  • 362 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Hoe kan ik de Chromecast/Airplay functie aanzetten op de KPN+ Soundbox? Ik zie namelijk alleen de Apple TV box op mijn telefoon maar geen Chromecast of Airplay functie op mijn iPhone als ik wat wil streamen naar mijn TV.

Beste antwoord door freak969

Alles is opgelost wifi stond op de TV nog niet aan, dus nu weliswaar niet via Chromecast maar met Airplay gaat het ook prima met streamen, buiten de KPN box om. Dank voor de hulp.

58 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Hallo ​@freak969 ,

Je kunt daarvoor Bluetooth gebruiken. 

Het koppelen van een smartphone

Daarvoor is een duidelijke uitleg beschikbaar. Belangrijk is dat je ‘Bluetooth speaker mode’ dan weer aanzet. Zie verder dit artikel: 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Dank je, ga ik proberen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Hallo ​@freak969 ,

Daarvoor is een duidelijke uitleg beschikbaar. Belangrijk is dat je ‘Bluetooth speaker mode’ dan weer aanzet. Zie verder dit artikel: 

Ik krijg alleen geluid maar geen beeld als ik iets door stream naar mijn TV nu. Er gaat iets mis?

• June 6, 2026

Dat klopt Bluetooth laat alleen audio horen.

Dat staat volledig los van Casten via Chromecast.

Je zal meer hebben aan dit topic.

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-box-en-tv-soundbox-167/casten-naar-de-ingebouwde-chromecast-op-de-kpn-tv-box-en-tv-soundbox-582958

.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Dat klopt Bluetooth laat alleen audio horen.

Dat staat volledig los van Casten via Chromecast.

Je zal meer hebben aan dit topic.

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-box-en-tv-soundbox-167/casten-naar-de-ingebouwde-chromecast-op-de-kpn-tv-box-en-tv-soundbox-582958

.

Ik zie die mogelijkheid helemaal niet in de iPhone staan b.v.: KPN DIW7022 Helemaal niets gerelateerd aan de KPN box.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Hallo ​@freak969 ,

Ik krijg alleen geluid maar geen beeld als ik iets door stream naar mijn TV nu. Er gaat iets mis?

Dat klopt, je kunt alleen geluid casten naar de Soundbox. 

Wil je iets met beeld van jouw iPhone casten naar jouw TV, dan heb je b.v. een Chromecast of een Google TV Streamer nodig. Nu heeft mijn TV toevallig een ingebouwde Chromecast. Maar als jouw TV die niet heeft, dan zul je een externe Chomecast of een Google TV Streamer op jouw TV moeten aansluiten. 

Meer informatie over de Google TV Streamer: 

https://nl.homecinesolutions.fr/blog/posts/779-de-chromecast-neemt-afscheid-en-maakt-plaats-voor-de-google-tv-streamer?gad_source=1&gad_campaignid=21425002764&gbraid=0AAAAAD38hQ0NuqDyJiNJWuhUwYrWBLEQt&gclid=EAIaIQobChMIyYfQg6LzlAMVmM5EBx1mLDHgEAAYAyAAEgIvBfD_BwE

en bv hier te koop : 

https://www.bol.com/nl/nl/p/google-tv-streamer-4k-2025-slimme-streaming-stick-chromecast-functionaliteit-4k-ultra-hd/9300000185078740/?Referrer=ADVNLGOO002020-S---PMAX-C-20488639589&gad_source=1&gad_campaignid=20492901322&gbraid=0AAAAAD5OnmPUFYwQWMGOxn4xDFU6kAeLM&gclid=EAIaIQobChMIhtfwyqLzlAMVep2DBx2Vvi2GEAAYASAAEgICmPD_BwE

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Je moet toch gewoon kunnen casten (geluid én beeld dus) naar de Soundbox? Het maakt deel uit van Android-TV en is dus verplicht.

Ook Apple ondersteunt gebruik van chromecast. 

De box moet niet op eco stand-by staan. Maar aan of snelle start.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Nee zonder Chromecast streamer moet het ook kunnen en naar je KPN+ TV Soundbox. We hadden eerst een normale KPN+ box toen kon het wel, maar een paar weken terug kregen we de Soundbox en nu kan het ineens niet meer. Ik zie op mijn telefoon dus geen enkel apparaat behalve mijn Apple TV die in een andere kamer staat. Maar wil dus vanaf mijn iPhone streamen naar de KPN+ soundbox.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Je moet toch gewoon kunnen casten (geluid én beeld dus) naar de Soundbox? Het maakt deel uit van Android-TV en is dus verplicht.

Ook Apple ondersteunt gebruik van chromecast. 

Ik heb nog niet gekeken of de TV op eco stand staat. Waar kan ik dit vinden?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Ik heb nog niet gekeken of de TV op eco stand staat. Waar kan ik dit vinden?

Het gaat om de instelling van de Soundbox. 

Kies in onderstaand menu voor Energiebesparing. 

Open de Instellingen.

Kies voor Menu Weergave. Je krijgt nu de instellingen voor het opstartscherm, om het startscherm te veranderen, en favoriete apps en zenders in te stellen.

Op de TV+ Soundbox is de volgorde van deze opties iets anders, en het sorteren van je favoriete apps ontbreekt daar als optie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Ik heb nog niet gekeken of de TV op eco stand staat

Niet de tv. Maar de Soundbox moet niet op eco stand-by staan. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Ja dat begrijp ik inmiddels. Ik ga het straks even proberen. Vaag dat dit het probleem zou kunnen zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Als de box gewoon aan is, er is dan bijvoorbeeld een zender te zien, moet ie in de keuze opties je telefoon staan. 

De Soundbox is overigens VSB3918 in die lijst. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Bij energiebesparing staat hoog, geoptimaliseerd en laag. Heb ik hem op hoog gezet maar stond op geoptimaliseerd maar maakt niets uit. ECO stand zie ik niet staan. Zie niets veranderen op mijn telefoon. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Oh. Het heet weer eens anders dan bij de standaard box.

Energiebesparing moet dus op laag. Dan kan je in stand-by er direct naar casten. In hoog en geoptimaliseerd werkt het niet in stand-by. 

Maar als ie aan is dan moet casten gewoon werken. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Op laag gezet maar nog niets in de telefoon te zien waar ik mee zou kunnen casten naar de TV. Zie alleen nog de Airplay functies van mijn Apple TV elders in huis.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Gebruik uitsluitend het cast icoon in een streaming app.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Ik probeer wat van de schatkamer.nl te casten vanuit de browser maar dat lukt niet en daar staat alleen het Airplay logo. Terwijl er gewoon met Chromecast gekeken zou kunnen worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

@freak969 Met een iPhone kan je niet generiek casten naar Android, de App moet het ook ondersteunen. Vanuit welke app wil je casten? Zonder ondersteuning van de app moet je een aparte App installeren om het hele scherm naar chromecast spiegelen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Het is geen app, het is een website schatkamer.nl waar je oude series en programma’s kan kijken. Deze zou Chromecast ondersteunen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

De chromecast functie kan niet uit. Dat is dus het probleem niet. 

Ik laat dit verder maar even aan de moderators en het tv team. Want hij moet gewoon chromecast functie hebben net als alle andere Android-TV en Google-TV apparaten. 

Ik neem aan dat je ook geen tv met Android-TV/Google-TV hebt.

Je hebt 'm niet op gast wifi???

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Nee gewoon een Samsung TV.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Daar heb ik 4 jaar geleden een Nokia 8000 streamingbox voor gekocht. Was wel klaar met de beperkingen van Tizen. Geen F1TV app, Geen Chromecast,.…

De laatste 3 jaar is die vervangen door de kpn DIW7022 van Sagemcom. 

Je hebt de Soundbox toch niet met gast wifi verbonden hè?

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Nee hoor staat gewoon op het hoofd account.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Ook Google account? Al zou dat volgens mij niet uit mogen maken voor chromecast.