Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik casting functie aanzetten op de Soundbox?

• June 6, 2026
  • 58 reacties
  • 362 keer bekeken

Toon eerste bericht

58 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Nee.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 7, 2026

Hallo ​@freak969 ,

Je kunt daarvoor Bluetooth gebruiken. 

Het koppelen van een smartphone

Daarvoor is een duidelijke uitleg beschikbaar. Belangrijk is dat je ‘Bluetooth speaker mode’ dan weer aanzet. Zie verder dit artikel: 

Ik krijg alleen geluid maar geen beeld als ik iets door stream naar mijn TV nu. Er gaat iets mis?

Dat klopt, je kunt alleen geluid casten naar de Soundbox. 

Wil je iets met beeld van jouw iPhone casten naar jouw TV, dan heb je b.v. een Chromecast of een Google TV Streamer nodig. Nu heeft mijn TV toevallig een ingebouwde Chromecast. Maar als jouw TV die niet heeft, dan zul je een externe Chomecast of een Google TV Streamer op jouw TV moeten aansluiten. 

Meer informatie over de Google TV Streamer: 

https://nl.homecinesolutions.fr/blog/posts/779-de-chromecast-neemt-afscheid-en-maakt-plaats-voor-de-google-tv-streamer?gad_source=1&gad_campaignid=21425002764&gbraid=0AAAAAD38hQ0NuqDyJiNJWuhUwYrWBLEQt&gclid=EAIaIQobChMIyYfQg6LzlAMVmM5EBx1mLDHgEAAYAyAAEgIvBfD_BwE

en bv hier te koop : 

https://www.bol.com/nl/nl/p/google-tv-streamer-4k-2025-slimme-streaming-stick-chromecast-functionaliteit-4k-ultra-hd/9300000185078740/?Referrer=ADVNLGOO002020-S---PMAX-C-20488639589&gad_source=1&gad_campaignid=20492901322&gbraid=0AAAAAD5OnmPUFYwQWMGOxn4xDFU6kAeLM&gclid=EAIaIQobChMIhtfwyqLzlAMVep2DBx2Vvi2GEAAYASAAEgICmPD_BwE

Probeer het dan eens op deze manier, 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Dat is niet nodig want Chromecast zit al in de KPN+ box. Daar is geen aparte ontvanger voor nodig.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 7, 2026

Dat is niet nodig want Chromecast zit al in de TV. Daar is geen aparte ontvanger voor nodig.

Dan kun je rechtstreeks casten van jouw iPhone naar jouw TV. 

Zo doe ik het ook met bv programma’s van nos.nl. 

Uiteraard moet de bron (de website) casten wel mogelijk maken.

Casten naar de Soundbox is overbodig als je in jouw TV al een ingebouwde Chromecast hebt. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Vreemd dat het niet lukt. Ik zie nergens het Chromecast logo op de iPhone.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 7, 2026

Start op jouw iPhone een video via YouTube of start een video op nos.nl. Dan zie je direct het Chromecast-tekentje.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Ik heb het nog eens geprobeerd met de KPN+ app maar daar ook alleen het AirPlay logo en hij ziet alleen mij Apple TV maar niet de KPN box. We zijn pas verhuisd en op het andere adres kon ik wel gewoon streamen naar mijn TV en zag ik ook Samsung bij mijn opties om naar te streamen naar mijn TV op de iPhone. Op mijn oude adres had ik geen Apple TV.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@freak969 Zoals geschreven, je kan niet casten naar Android chromecast als de App niet ondersteunt. Om te casten moet je of een AirPlay server op de Android TV installeren of een Cast-App of de iPhone installeren. Met 3rd party App is ook niet echt casten maar mirroren (spiegelen), dus je volledige iPhone scherm wordt op de Android TV afgebeeld.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Zoals geschreven lukte het altijd wel op mijn vorige woon adres. Daar had ik geen Apple TV maar zag ik wel de Samsung TV op mijn Iphone. Dus blijkbaar kan ik los van de KPN box wel streamen naar deze TV maar nu omdat ik hier een Apple TV heb elders in huis, ziet mijn telefoon alleen deze Apple TV maar niet de KPN+ box/soundbox. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn telefoon die Samsung ook weer ziet op mijn telefoon? Het werkte zoals gezegd wel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@freak969 Samsung heeft ingebouwde Airplay ondersteuning. Maar dat staat los van jouw vraag over KPN Soundbox. Om te casten van iPhone naar Samsung moeten beide apparaten in dezelfde wifi-netwerk verbonden zijn.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Dan weet ik wat het probleem is denk ik. De TV staat sinds de verhuizing nog niet op WiFi.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 7, 2026

Alles is opgelost wifi stond op de TV nog niet aan, dus nu weliswaar niet via Chromecast maar met Airplay gaat het ook prima met streamen, buiten de KPN box om. Dank voor de hulp.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

Noordzee schreef: Casten naar de Soundbox is overbodig als je in jouw TV al een ingebouwde Chromecast hebt. 

Hij heeft een Samsung. Daar zit geen build-in chromecast in. Tizen. ​@Noordzee .

freak969 schreef: Alles is opgelost wifi stond op de TV nog niet aan,

😁

Kennelijk kan een iPhone direct naar een Samsung televisie casten met de build-in Airplay. Met een Android lukt direct naar Samsung casten niet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 7, 2026

Dat is niet nodig want Chromecast zit al in de TV. Daar is geen aparte ontvanger voor nodig.

Dan kun je rechtstreeks casten van jouw iPhone naar jouw TV. 

Zo doe ik het ook met bv programma’s van nos.nl. 

Uiteraard moet de bron (de website) casten wel mogelijk maken.

Casten naar de Soundbox is overbodig als je in jouw TV al een ingebouwde Chromecast hebt. 

Tsja ​@PeterG 

Dat schreef hij toch echt zelf. 

Maar goed, het probleem was dus dat hij de WiFi niet had aangezet in zijn TV. Dan lukt het casten natuurlijk niet. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

Samsung heeft Airplay. Beslist geen Chromecast. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Het is ook niet belangrijk, hij doet het en Airplay vind ik persoonlijk beter dan Chromecast.

• June 7, 2026

Kennelijk kan een iPhone direct naar een Samsung televisie casten met de build-in Airplay. Met een Android lukt direct naar Samsung casten niet.

Jazeker wel met de smart view scherm spiegel optie. Daarom ben ik zo blij dat diverse vakantie parken standaard Samsung televisies hebben met een LG is niks mogelijk. Met Smart view hoef ik zelf geen Chromecast mee te nemen.

Het is ook niet belangrijk, hij doet het en Airplay vind ik persoonlijk beter dan Chromecast.

Logisch dat is hetzelfde eco systeem.

Terzijde mogelijk zal je de Google Home app op je smartphone moeten installeren om hoe dan ook van de Chromecast mogelijkheid gebruik te kunnen maken. Maar dat was in ieder geval met de oudere Chromecasts voor het instellen het geval.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Dat ga ik niet doen want ik gebruik Airplay daar voor.

• June 7, 2026

Dat ga ik niet doen want ik gebruik Airplay daar voor.

Ook dat begrijp ik. Maar kan je vanuit andere apps wel de Chromecast functie naar de Soundbox gebruiken?

Als het met de DIW7022 lukte moet het met de soundbox ook lukken.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Nee, ik zie geen Chromecast logootje alleen Airplay.

• June 7, 2026

Nee, ik zie geen Chromecast logootje alleen Airplay.

Helder.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft op de website van de schatkamer lees ik het volgende.

"Chromecast kun je alleen gebruiken met de Chrome of Edge browser op een Windows of Android systeem." Ik lees ook dat Airplay niet wordt ondersteund maar dat is dan achterhaald? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

"Chromecast kun je alleen gebruiken met de Chrome of Edge browser op een Windows of Android systeem." Ik lees ook dat Airplay niet wordt ondersteund maar dat is dan achterhaald? 

Chromecast werkt alleen met met Chromium-Engine, dus ook met Chrome op Linux, maar niet met Chrome op iOS (Webkit-Engine)

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Ja hier doet hij het gewoon hoor. Dus wellicht achterhaalde info.

• June 7, 2026

Mooi daar gaat het om. Dan heeft casten via de soundbox geen meerwaarde.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Je gebruikt zeker Safari en geen Chrome, Chrome browser ondersteunt geen casten op iOS