Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik het beste een OOQE soundbar aansluiten?

• November 4, 2025
  • 6 reacties
  • 44 keer bekeken

MarjanK
Nieuwkomer

Ik heb een OOQE soundbar gekocht en wil die aansluiten op mijn Philips-tv uit 2011 voor beter geluid. De tv heeft allerlei poorten, o.a. 3 x HDMI en Digital out. Geprobeerd te verbinden via ARC/HDMI kabel, maar wat blijkt: in het KPN-menu voor geluid op mijn toestel kan ik de uitvoer van het geluid niet op bijv HDMI-2 of HDMI-side zetten. Er is alleen keus tussen HDMI en Optical.

Voordat ik nu een Optical kabel ga kopen wil ik weten: gaat het daarmee wel werken? En zo ja, wat voor soort optische kabel moet ik aanschaffen?

6 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1903 reacties
  • November 4, 2025

Hallo ​@MarjanK , als je de soundbar aan je tv verbindt, moet je het menu van de tv gebruiken om het geluid naar de soundbar te sturen.

Als je de soundbar aan je KPN ontvanger aansluit, kan je het KPN-menu gebruiken. Het KPN-menu gaat alleen over je tv-ontvanger van KPN.

Zoek dus eerst even in de instellingen van je tv hoe je daar de soundbar kan gebruiken.

MarjanK
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • November 4, 2025

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik begrijp dus dat er een nog ander Instellingen-menu op te roepen moet zijn (nl. die van mijn tv-toestel, helemaal los van de KPN) dan de Instellingen die ik oproep via het menu van mijn afstandsbediening van de KPN? Oeps, nog nooit gedaan, en toch menig invoer- en uitvoerapparaat aangesloten in al die jaren dat ik de tv heb. Nooit nodig gehad. Ik ga proberen te achterhalen hoe dat moet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14158 reacties
  • November 4, 2025

Voor instellen van het geluid op de tv, moet je uiteraard wel de ab van de tv gebruiken.

Het is al een oude tv, maar ik denk dat je in de tv “geluid via externe speakers” moet kiezen.

HDMI 1 voor de KPN tv ontvanger.

HDMI 2 voor de (meestal ARC, was er toen al dacht ik) voor de soundbar.

Als de Soundbar HDMI heeft, adviseer ik om die te gebruiken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11540 reacties
  • November 4, 2025

Beste ​@MarjanK welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Je kunt de tv-decoder via een optische kabel aansluiten op de soundbar en kun je radio luisteren zonder de tv aan te hebben, 't is maar een voorbeeld.

PeterG
Superuser
  • 65685 reacties
  • November 4, 2025

In mijn Philips uit 2012 is alleen HDMI 1 voor ARC aan te zetten. In het screenshot is 'uit' geselecteerd. 

Hij heeft er 4. 3 aan de achterkant, een beetje verborgen. En één aan de zijkant. 

Bij mij heeft de tv ontvanger altijd in HDMI 2 gezeten op deze tv, Joop2011. Nu zit de chromecast Google-TV daarin.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8779 reacties
  • November 6, 2025

Goedemorgen ​@MarjanK, welkom hier op onze Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Mooi om te zien dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en hier je vraag stelt, ik zie dat ook al veel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen, super! Wat is op dit moment de stand van zaken, is het inmiddels allemaal gelukt? Hoor het in ieder geval graag van je 😊