Skip to main content

Ik heb mijn samsung tv gekoppeld aan de onkyo versterker via hdmi kabels volgens schema en dat werkt prima. De bron voor het signaal is hdmi12. Nu heb ik om geluid en beeld van de tablet te koppelen een chromecast toegevoegd. Die geeft het signaal via hdmi3. Het geluid komt dan alleen via de tv.  Wel tv en versterker met optische kabel verbonden en alle toetsen op de versterker geprobeerd, maar helaas. Heeft iemand de juiste verbindingen in combinatie met de keuzetoetsen van de versterker om het geluid wel via de versterker te krijgen, die werkt bij elke hdmi van de tv?

De bron voor het signaal is hdmi12

Als de tv alleen van hdmi 1 en 2 het geluid doorgeeft via HDMI ARC naar je versterker zal dat met een apparaat op hdmi 3 niet het geval zijn. Wel apart. Kun je niet instellen dat ook van hdmi 3 geluid via ARC uitgevoerd moet worden?

BTW. Als ik de chromecast gebruik in de woonkamer met surround set steek ik 'm altijd in een hdmi poort achter in de versterker. Het beeld wordt dan via die versterker weer aan de tv doorgegeven. Maar dan kan ik de chromecast ook gebruiken voor de vele radio stations via internet zonder de tv aan te hoeven zetten.


Vraag bljft: kun je tv en versterker zo verbinden, dat het geluid van de tv, welke hdmi bron van de tv je ook kiest, altijd via de versterker gaat? Eventueel met optische kabel of tulpstekkers en hoe zit het dan met de aansluiting van versterker op de kpnbox?


kun je tv en versterker zo verbinden, dat het geluid van de tv, welke hdmi bron van de tv je ook kiest, altijd via de versterker gaat?

Ik vind het überhaupt al vreemd dat dat niet zo is.

Wat zit er op de tweede hdmi die wel geluid geeft via arc? 

Zelf zou ik bijvoorbeeld de bluray speler direct op de versterker aansluiten. Via hdmi arc / 4 kan je het beeld op de tv krijgen.

Chromecast heb ik ook in de versterker maar kan dan bv op hdmi 2. En de kpn box op hdmi 1. Die laatste dan ook nog optisch naar versterker voor radio, want op een Samsung ontbreekt helaas de instelling '’beeld uit'’.

Mijn Samsung heeft 3 hdmi poorten.

HDMI 1, aanbevolen voor bluray of playstation o.i.d. Bij mij zit hier niks op.

HDMI 2, aanbevolen voor SetTopBox

HDMI 3 / ARC. Verbinden met versterker. Apparaten met beeld op de versterker geven hun beeld evt. via de versterker op de HDMI 3 aansluiting.