Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik het handzender van twee TV's een andere koppelcode geven?

• November 30, 2024
  • 13 reacties
  • 162 keer bekeken

Wij hebben nu 2 nieuwe Samsungs Smart TV in onze kamer hangen. (Deze hangen boven elkaar)

Daar 'n installateur deze 2 Tv’s heeft geïnstalleerd met 1 dezelfde KPN handzender (type C3) kunnen wij de Tv’s niet apart uitzetten.

1 TV heb ik wel kunnen verbinden met de handzender type TvHU1910, maar daar deze TV kan nog steeds aan en uit gezet worden met de handzender type C3.

Mijn vraag hoe kan ik de koppeling van de handzender C3 met de Smart TV verwijderen?

Vriendelijke groet

Johan van den Wijngaard.

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door PeterG

Mijn vraag hoe kan ik de koppeling van de handzender C3 met de Smart TV verwijderen?

Stel een ander merk tv in op de afstandsbediening C3. Een merk dat je niet hebt.

Tja, je had beter 2 verschillende merken tv kunnen kopen. De afstandsbediening van kpn (en elke vervangende) geeft Infrarood signalen. Die zijn voor 1 merk tv gelijk voor alle modellen.

De Samsung's hebben volgens mij wel eigen Bluetooth afstandsbedieningen. Die zijn wel gekoppeld met hun ‘eigen’ tv.

En 2 tv's boven elkaar? Dat komt bij mij wat raar over. Ik had er 2 naast elkaar, maar dat vond ik veel te onrustig kijken. Bij mij waren het, express, verschillende merken.

Met het Infrarood signaal van de kpn afstandsbediening zul je ten allen tijde beide tv's tegelijk bedienen. Want ze zijn van hetzelfde merk.

Handzender noemen we in Nederland een afstandsbediening.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 30, 2024

Stel een ander merk tv in op de afstandsbediening C3. Een merk dat je niet hebt.

Tja, je had beter 2 verschillende merken tv kunnen kopen. De afstandsbediening van kpn (en elke vervangende) geeft Infrarood signalen. Die zijn voor 1 merk tv gelijk voor alle modellen.

De Samsung's hebben volgens mij wel eigen Bluetooth afstandsbedieningen. Die zijn wel gekoppeld met hun ‘eigen’ tv.

En 2 tv's boven elkaar? Dat komt bij mij wat raar over. Ik had er 2 naast elkaar, maar dat vond ik veel te onrustig kijken. Bij mij waren het, express, verschillende merken.

Met het Infrarood signaal van de kpn afstandsbediening zul je ten allen tijde beide tv's tegelijk bedienen. Want ze zijn van hetzelfde merk.

Handzender noemen we in Nederland een afstandsbediening.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 3, 2024

Goedemorgen ​@JvdWijn en bedankt voor jouw bericht :)

Eigenlijk kan ik verder weinig toevoegen aan het bovenstaande antwoord van ​@PeterG en hopelijk heb jij hier dan ook iets aan gehad. Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben dan horen we dat natuurlijk ook graag!

• December 3, 2024

Beste Johan,

Ik hoop dat je na het lezen van deze berichten nog de moed op kan brengen om wat toelichting te geven.
Je vraag is :

De C3 is de afstandbediening van het kpn kastje (?)
Die heb je gekoppeld cq een code gegeven om de TV te kunnen bedienen voor aan/uit en geluid hard/zacht ?
Is dat juist ? En die koppeling wil je ongedaan maken ?
Ik zou denken geef een willekeurige code, niet die van je TV.
Of begrijp ik het verkeerd ? Ik zie er graag van.

NB: soortgelijke vragen zijn hier al eerder aan de orde geweest hier op dit forum, bv een stel die in een kamer beiden een eigen tv hebben. En zo kunnen er allerlei redenen zijn om >1 scherm te hebben in 1 ruimte.

NB2, het was niet joe die “het beste antwoord” koos veronderstel ik :-/

• Auteur
  • Topper
  • December 3, 2024

Beste

Wij hebben eerder al 12  jaar 2 dezelfde Samsung boven elkaar hangen. Dit was geen probleem

En hoe wij samen in 1 ruimte tv kijken beslissen wij nog altijd zelf, gelukkig.

Dus nu 2 nieuwe tv's QLED 4K QE43Q67D.

1 tv wordt bediend met een afstandbediening Model T4HU1910

en 1 tv wordt bediend met een afstandbediening Model D3 geleverd vanaf december 2014

Die laatst model D3, is helaas door de monteur gebruikte voor beide tv om deze in te stellen.

Dus met afstandbediening Model D3 werken nu beide tv's en dat is niet handig.

Als nu de code in de D3 gewijzigd kan worden dan kan ik hier de bewuste TV weer mee koppelen en is het probleem volgens mij opgelost.

Groten Johan

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2024

Wij hebben eerder al 12  jaar 2 dezelfde Samsung boven elkaar hangen. Dit was geen probleem

Als nu de code in de D3 gewijzigd kan worden dan kan ik hier de bewuste TV weer mee koppelen en is het probleem volgens mij opgelost.

Als het twee exact dezelfde televisies zijn, dan gebruiken die dezelfde infraroodcodes om bijvoorbeeld het volume te regelen. En dan reageren ze daar allebei op, want het onzichtbare infraroodlicht wordt door beide apparaten ontvangen.

Maar ik zou denken dat dat ook bij de oude Samsungs zo was.

Dus omdat het eerder wel werkte zoals je wilde: gaat het wel om bedienen van de televisies? Dus om het volume van de televisies? Of gaat het om het bedienen van de KPN ontvangers die aangesloten zijn aan die televisies? Dus om de zenderkeuze?

Als het om bedienen van de ontvangers gaat: ik kan me voorstellen dat de T4HU1910 via bluetooth aan een VIP5202 gekoppeld is. Het gebruik van die T4HU1910 wordt dan niet door een andere ontvanger herkent. (Mocht die VIP5202 ook nog een infraroodontvanger hebben, dan is die misschien uit zicht gezet, of afgeplakt?) En die D3 was dan via infrarood aan de andere ontvanger gekoppeld?

Is dat wat je wilt bereiken? En hoe bedienden jullie bij de Samsungs dan het volume van de twee televisies? En welke ontvangers hebben jullie?

• Auteur
  • Topper
  • December 3, 2024

Beste Arjan,

Je hebt gelijk het gaat voor alsnog om de bediening van de TV's

Deze KPN TV kastjes zijn zo geplaatst dat je met wat richtwerk de zenders e.d. goed kunt bedienen.

Het gaat vooral om het gedeelte wat jij aan tipt.

De TV aan- en afzetten, Volume harder/zachter. en Volume dicht zetten Dat zijn de problemen.

De TV zender-kastjes zijn de types ARRIS dus ik denk puur voor zender keuze. Of moeten we een ander keuze maken? 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 3, 2024

Waar hangen jou 2 samsung smarttv’s in jou woonkamer of hangt 1 samsung smart TV in de andere kamer of in jou slaapkamer. 

Want 2 samsung TV’s in jou woonkamer vind ik wel erg veel. 

En hoe groot zijn die 2 samsung TV’s? 

Want de KPN TV + afstandsbediening kan maar 1 TV aankoppelen en helaas geen 2 TV’s van hetzelfde merk aankoppelen.  Wat ga jij doen met 1 van de samsung TV? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2024

Deze KPN TV kastjes zijn zo geplaatst dat je met wat richtwerk de zenders e.d. goed kunt bedienen.

Moest je bij jullie vorige televisies ook precies richten voor aan/uit en volume?

Zo ja: misschien dat iemand de IR ontvangers in die televisies deels had afgeplakt, zodat ze alleen bij goed richten reageerden op een afstandsbediening? (En dat ook toen beide afstandsbedieningen op beide televisies werkten, als je maar goed richtte op een specifiek apparaat?)

Ik heb ook wel eens gezien dat er in televisieinstellingen een keuze was tussen twee “kanalen” voor de afstandsbediening. (Dat “kanalen” is mijn naam; ik weet niet hoe dat genoemd werd.) En dat de infrarood afstandsbediening zelf ook ingesteld kon worden op diezelfde keuze. Dus dan kon je twee televisies apart bedienen. Maar over zo’n optie kan ik niks vinden in Samsung gebruiksaanwijzingen. En als dat al bestaat in jullie televisies, dan heb je ook nog een afwijkende code nodig voor de KPN afstandsbediening.

• December 3, 2024

[..] een keuze was tussen twee “kanalen” voor de afstandsbediening. [..]

Zeker kan dat, zo heb ik het hier, 2 dezelfde tv ontvangers (niet-KPN) met elk een eigen AB, code instelbaar.

Moest je bij jullie vorige televisies ook precies richten voor aan/uit en volume?

Zo ja: misschien dat iemand de IR ontvangers in die televisies deels had afgeplakt, zodat ze alleen bij goed richten reageerden op een afstandsbediening? (En dat ook toen beide afstandsbedieningen op beide televisies werkten, als je maar goed richtte op een specifiek apparaat?)

Dat was wat ik toen hier heb gesuggereerd  :

NB: soortgelijke vragen zijn hier al eerder aan de orde geweest hier op dit forum, bv een stel die in een kamer beiden een eigen tv hebben.

Een kokertje er voor om een richteffect te krijgen.
( Dat onderwerp kon ik niet meer terug vinden. )

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 3, 2024

De TV aan- en afzetten, Volume harder/zachter. en Volume dicht zetten Dat zijn de problemen.

Wat jij wilt gaat niet werken. En kan me ook niet voorstellen dat het ooit gewerkt heeft met de kpn afstandsbediening die infrarood gebruikt van kpn. Ik had ook 2 Samsungs naast elkaar, maar die reageerden allebei tegelijk. Daar is niks aan te doen. Geloof me, ik heb het geprobeerd. Dat waren 2 verschillende modellen. Jij hebt nog eens 2 dezelfde modellen. Bij Samsung kan je dat niet instellen. 

Ik kreeg het hier pas opgelost door 1 toestel te vervangen door ander merk televisie. Toen had ik wat jij ook wil.

Na 6 jaar twee naast elkaar heb ik één tv verplaatst naar de voorkant van de kamer.

De functies aan en uit en geluid kun je wel met de twee Samsung One Remote afstandsbedieningedien die op Bluetooth werken voor elk toestel afzonderlijk bedienen. 

• Auteur
  • Topper
  • December 6, 2024

Beste allen.

Helaas bedrijven zoals KPN en Samsung. Goede producten maar hebben GEEN specifieke oplossingen.

In eerste instantie zocht ik die wel maar zijn er dus niet.

De oplossing het infra-rood-oog van 1 televisie afplakken met aluminium folie er tussen.

Deze oplossing werkt voor ons voldoende (jammer dat het technisch niet beter te regelen is) 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 8, 2024

De oplossing het infra-rood-oog van 1 televisie afplakken met aluminium folie er tussen.

Dus dan kun je van die televisie het volume helemaal niet meer regelen, en ‘m ook niet uitzetten? Terwijl dat met de oude televisies wel kon?

(Ik las elders dat de Arris VIP5202, als je die hebt, via HDMI CEC een televisie wel aan kan zetten, maar niet uit. En dat het volume niet op de ontvanger zelf te regelen is. Dat werkt allebei beter met de TV+ Box, maar die heeft weer andere eigenaardigheden. Dan ben ik toch nieuwsgierig of er in de oude situatie misschien iets deels afgeplakt was, en je toen dus goed moest richten om een specifieke televisie te bedienen?)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 8, 2024

Beste allen.

Helaas bedrijven zoals KPN en Samsung. Goede producten maar hebben GEEN specifieke oplossingen.

In eerste instantie zocht ik die wel maar zijn er dus niet.

Deze oplossing werkt voor ons voldoende (jammer dat het technisch niet beter te regelen is) 

Dat is logisch, want je hebt 2 tv's van hetzelfde merk en beide werken met dezelfde infrarood signalen.

Wat betreft de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) daar kan je meer mee, maar niet wat jij witl.

Verder is dit een perfecte KPN tv decoder die je krijgt als je het KPN tv+ abonnement hebt.

Oplossing, 1 tv vervangen door een ander merk.

P.S.

Handzender heet in Nederland afstandsbediening.

Hoe kom je aan het woord handzender?