Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik kiezen voor kijken als opname bij een programma dat nog bezig is?

• May 29, 2025
  • 12 reacties
  • 179 keer bekeken

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img

Vaak kijk ik een tv programma terug via opnames (bv om de reclames te kunnen doorspoelen of programma's op BBC). Voorheen gebruikten wij Interactieve TV van KPN, en daar kon ik ieder programma in de gids selecteren en kiezen tussen terugkijken of opname kijken. Recentelijk hebben we TV+ boxen gekregen en kan ik bij een programma dat nog bezig is, niet meer direct kiezen voor terugkijken als opname, dan moet ik eerst terug naar het hoofdmenu en daar via opnames het programma opnieuw kiezen.

Kent iemand een slimmere manier?

Beste antwoord door PeterG

het item als de opname nog loopt (of automatisch bij de keuze terugkijken de opname start); dat is een stuk intuïtiever. 

Dat heb ik toch net uitgelegd? Kun je uitleggen wat je dan wel bedoeld. Want in mijn beleving is die mogelijkheid er gewoon. Ondersteun het desnoods met foto's van de schermen. Want als het mij ontgaat, zal het een kpn-er mogelijk ook niet (helemaal) duidelijk zijn. Denk ik.

En als je live kijkt naar het programma wat wordt opgenomen klik je 1 x op ok, dan krijg je de minigids. En dan nogmaals 1,5 seconde op ok (moet wel want kort ok heeft een andere functie) en je krijgt wederom de optie “opname kijken”. Dat is dan de kortste weg.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Als je in live-tv bent, op Pijl-omhoog drukken. Dan 1 naar rechts en je zit in de opnamelijst.

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Dank je wel Katana, maar dat weet ik.

Use-case is: ik ben aan het kijken in de gids, ik zie het programma dat ik wil kijken en klik erop, en zie dan de details, inclusief de knop terugkijken. Maar als het een zender is waar ik niet vooruit kan spoelen, dan moet ik eerst uit het programma, pijl omhoog, 1 naar rechts, klik, opname kiezen, klik en kiezen voor afspelen. Kortom: veel meer kliks dan voorheen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 29, 2025

Maar neem je het programma dan wel op? Want als je in de gids een programma van zeg rtl 4 hebt en je gaat van daaruit naar opgeslagen dan neem je het niet zo maar op. Of druk je dan eerst op REC en ga je daarna naar opgeslagen?

TIP: als je het bewuste programma op dat moment ook opneemt (in de gids op REC klikken) en je houdt daarna de OK knop 2 seconden ingedrukt op het programma kun je direct de opname gaan kijken! 😉

Het is volgens mij maar 1 klik meer vanuit live kijken op TV+ t.o.v. iTV.

DIW7022 Arris VIP ontvanger
1 klik omhoog voor menu menu knop (1)
1 klik naar rechts voor opgeslagen 1 klik naar beneden voor opgeslagen
ok indrukken ok indrukken
opname selecteren opname selecteren
3 x klikken op ok voor afspelen 2 x klikken op ok voor afspelen

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2025

Jazeker ​@PeterG . Ik zal het nòg concreter maken: Lubach staat bij mij als serie-opname. Als ik door de gids blader dan kan ik programma's die al zijn afgelopen selecteren en direct naar ‘opname kijken’ gaan, maar als Lubach nog bezig is, dan kan ik alleen kiezen voor terugkijken (zonder vooruitspoelen). Het verschil vind ik niet logisch. Bovendien had ik met de iTV deze keuze wèl. Nu moet ik tevoren bedenken of het betreffende programma nog loopt of al is afgelopen en op basis hiervan het pad kiezen naar de opname.

Naast deze onlogische oplossing is het zo dat vanuit de gids het 2 kliks is naar de opname van reeds afgelopen programma's, maar loopt het programma nog, dan is het minimaal 3 (vaak staat bij mij meerdere opnames van 1 programma nog in de lijst)

Groet, René

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

als Lubach nog bezig is, dan kan ik alleen kiezen voor terugkijken (zonder vooruitspoelen).

Dat is raar. Want mijn TIP was gebaseerd op een nog lopend programma wat word opgenomen vanuit de gids de opname starten. Zelf getest. 

En waarom zou je als Lubach bezig is éérst naar de gids gaan? Dan ga je toch direct naar opgeslagen. Maar het kan dus wél vanuit de gids.

Net nog getest. Met serie opname. Lopende opname hier vanuit de gids te starten. En 2 of 3 klikjes, wat maakt dát uit. 0,5 seconde langer bezig?

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2025

Dank voor de tip ​@PeterG 

Ik hoop wel dat #KPN meeleest en overweegt om de opname kijken ook beschikbaar te maken binnen het item als de opname nog loopt (of automatisch bij de keuze terugkijken de opname start); dat is een stuk intuïtiever. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 30, 2025

het item als de opname nog loopt (of automatisch bij de keuze terugkijken de opname start); dat is een stuk intuïtiever. 

Dat heb ik toch net uitgelegd? Kun je uitleggen wat je dan wel bedoeld. Want in mijn beleving is die mogelijkheid er gewoon. Ondersteun het desnoods met foto's van de schermen. Want als het mij ontgaat, zal het een kpn-er mogelijk ook niet (helemaal) duidelijk zijn. Denk ik.

En als je live kijkt naar het programma wat wordt opgenomen klik je 1 x op ok, dan krijg je de minigids. En dan nogmaals 1,5 seconde op ok (moet wel want kort ok heeft een andere functie) en je krijgt wederom de optie “opname kijken”. Dat is dan de kortste weg.

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2025

De tip werkt bij mij helaas niet. 

Sowieso in het niet erg intuïtief, en kan ik het slecht uitleggen aan mijn huisgenoten. 

Tenslotte is het een stap terug tov de iTV 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

De tip werkt bij mij helaas niet

Met de DIW7022 werkt het wel zo. Dan houdt je OK niet lang genoeg ingedrukt. 

Hoe het met de oudere ontvangers werkt weet ik niet meer. Ik heb TV+ al vanuit de testfase, nu 3 jaar. 

Ik vind dit heel prettig. Maar ja, ik weet ook niet meer hoe het eerst werkte. Zal dat eens bekijken als ik weer ergens ben die een oude ontvanger heeft…

Ik weet wel dat mijn moeder met een Arris opnames die nog gemaakt worden start vanuit het scherm opgeslagen. 

Menu - opgeslagen - laatste opname (loopt dus nog - en met ok starten. Niet veel anders dan met de Sagemcom dus. Ik weet dus eigenlijk ook niet anders eigenlijk. Volgens mij deed ik het met da Arris ook zo. Toen heette dat scherm nog opnames. 

Ik stop hier derhalve. Een kortere route is er bij mijn weten niet dan via de minigids. Stuk korter dan met de oude ontvangers in mijn optiek. 

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2025

Dank je wel

rene_kolpa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2025

Beste ​@PeterG , inmiddels nogmaals getest (na een reset van mijn eigen geheugen 😉)

De mini-gids was volledig nieuw voor mij en sowieso een hele handige functie!
Als ik daarbinnen de OK knop iets langer ingedrukt hou zie ik idd de opties voor terugkijken.

Blij mee!

Dank voor je geduld

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2025

Haha, geniet ervan! En inderdaad. Ik ben zeer geduldig. (of is het juist volhardend??? 😁)