Skip to main content

Doe ik iets verkeerd?

Linksboven de tv-gids zit een knop waarmee je voor de tv-gids een andere dag kunt kiezen. Maar, als ik in de tv gids een stuk naar beneden heb moeten scrollen om bij de zender van mijn keuze te komen, en ik dus van die zender iets wil opnemen wat pas over een paar dagen wordt uitgezonden, dan zie ik niet hoe ik snel bij die knop kom. Wat ik nu doe is: éérst helemaal terug omhoog om op die knop te drukken en de dag van mijn keuze aanklikken,  en dan weer helemaal terug naar beneden scrollen in de tv-gids tot ik weer bij de tv-zender ben waarvan ik iets op wil gaan nemen wat een paar dagen later komt.

Kan dat niet handiger?

Vroeger zat ik ook bij KPN, toen kon je gewoon in de gids op de zender van je keuze blijven staan en vanuit daar met pijltje naar rechts/links op de afstandsbediening navigeren naar een dag in de toekomst/verleden. Dat was handig en logisch.  Maar nu?  Of zie ik iets over het hoofd? 

Alvast dank!

Vanaf kanaal 1 NPO1 binnen de gids kun je naar boven om te kiezen welke periode je wilt zien @FlorisdeHond , zo doe ik het altijd, misschien is er een nog gemakkelijker manier, maar die weet ik niet.

 


Vanaf kanaal 1 NPO1 binnen de gids kun je naar boven om te kiezen welke periode je wilt zien @FlorisdeHond , zo doe ik het altijd, misschien is er een nog gemakkelijker manier, maar die weet ik niet.

@N.N. De TS heeft het over het probleem als je in de gids met de cursor  op bijv zender 222 zit. Hoe je dan snel naar die periode bovenin het scherm kunt gaan.


Ik ken het probleem. Ik heb het zelf ook. Het is een waardeloze constructie. Hoe het beter kan weet ik niet, maar het is gewoon niet af. Het is slordig zo.


Ik ken het probleem. Ik heb het zelf ook. Het is een waardeloze constructie. Hoe het beter kan weet ik niet, maar het is gewoon niet af. Het is slordig zo.

Ik ken het probleem van de pilot. Ik liep er toen ook tegenaan. Ik meen mij te herinneren dat er wel een manier is, maar ben kwijt hoe. Was het niet door cijfer 1 in te drukken?


Bladeren in de dagen gaat heel makkelijk met de vooruitspoelknop. En de terugspoelknop.

⏩ = 24 uur verder

⏪ = 24 uur terug

De 'speciale’ knop voor de dag in de gids van de 7022 is lastig te benaderen. Maar ik doe het al jaren met de > > en < < knoppen….😊


Ja... als je de 1 indrukt, dan ga je naar NPO 1. Dan ben je dus in meteen boven aan de zenderlijst. Vervolgens moet je nog 1 keer drukken op het pijltje omhoog in de dag te kunnen kiezen.

Daarna wil je weer terug naar de zender in de gids waar je oorspronkelijk was. Hoe kom je daar dan weer? En nee... het zender nummer weet ik natuurlijk niet meer. Dus helemaal weer eindeloos naar beneden rollen totdat je weer bij die zender bent.…

De 1 indrukken is een "hack" om snel naar boven te gaan. Maar als je ergens op zendernummer 700zoveel zit wil je helemaal niet naar boven. Je wilt dat de gids gewoon daar op die zender blijft staan. En dat je boven in het menuutje de dag kun kiezen.


@Nick83 Precies dat!

Jaren terug zat ik ook bij KPN, toen werkte het allemaal super! Alles was overzichtelijk en duidelijk.  Maar door omstandigheden hebben we tussendoor een aantal jaar bij een andere aanbieder gezeten. Nu zijn we terug bij KPN en is ineens zo veel veranderd! Maar NIET ten goede.

Sommige dingen zijn zó onlogisch en onpraktisch geworden. Er zit zelfs geen stopknop meer op onze afstandsbediening, alleen een 'return' knopje (dat gekromde pijltje). 

Ik vraag me af of de ontwerper zélf KPN wel eens uitpobeert, want het moet toch opvallen dat er veel niet lekker loopt?

 


@FlorisdeHond 

Ik denk dat je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt.

De ontwerper is in dit geval iemand van Sagemcom (Frans bedrijf)

Het is een mediabox en dat is wennen.

Maar nog steeds kunnen dingen hetzelfde.

 

Je kan hem bijvoorbeeld op tv laten opstarten.

Met de kleuren knoppen kan je nog steeds hetzelfde.

En ook de pijltjes die @PeterG aangeeft was op de “oude” KPN tv decoder hetzelfde.

Return is inderdaad stop en terug, maar dat is zo bepaald door Android. 

 

Op onze ab van de tv (LG) zit ook geen stopknop.

Zie ook hier voor informatie en gebruiksaanwijzing voor de DIW7022

 

Het is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt, moet het lukken.😉


@PeterG  Bedankt voor uw reactie! En bij ons werkt dat ook gelukkig,  met de terugspoel- / vooruitspoel-knop.

We zijn heel blij, bedankt! 

 


Sommige dingen zijn zó onlogisch en onpraktisch geworden. Er zit zelfs geen stopknop meer op onze afstandsbediening, alleen een 'return' knopje (dat gekromde pijltje).

Die STOP knop is al jaren geleden vervangen door de terug functie. En niet alleen bij KPN. Ook mijn Nokia Android-TV box heeft die niet.

Als je sinds oktober 2019 een abonnement neemt bij kpn zit de STOP knop er ook al niet meer op. Niet bij de VIP5202 en nu ook niet bij de DIW7022. Die sinds 23 januari 2023 bij de abonnementen zit.

Ook bij andere providers, als Ziggo met de Next sinds 2020 en nu Next Mini (2022), is geen STOP knop meer te vinden. 

Is zo jaren '90 met cassettedecks, video cassette recorders, band recorders, e.d.


@joop2011 u hebt gelijk hoor, sommige dingen zijn gewoon een kwestie van 'even aan wennen'.

Ik vind het alleen vaak lastig te begrijpen waarom iets wat prima functioneert ineens weer anders moet. 

@PeterG Dat klopt, ik zat in de jaren ervóór bij kpn en vond het toen gewoon duidelijk. Maarja, zoals Joop2011 ook zegt, is het vaak een kwestie van wennen. Ik ben in elk geval héél blij met de tip over de vooruitspoelknop, dat scheelt een hoop gedoe. 

👍🌼


, ik zat in de jaren ervóór bij kpn en vond het toen gewoon duidelijk.

Ook met die ontvanger deed ik de dag veranderen in de gids al met de < < en > > knoppen. Eigenlijk geen idee hoe dat anders ging of zou moeten. 😊.

Dat staat ook vermeld bij de oude.

 


@PeterG Het is niet alleen 'een dag vooruit' hoor, waarop ik doelde met 'waarom veranderen". De layout in de opnames bijv ook. Als ik een map met meerdere opnamen erin heb, en ik heb er één bekeken, dan verwacht ik als ik op stop druk weer terug in die map te belanden zodat ik de opname kan wissen. Maar in plaats daarvan beland je gewoon bovenaan al je verschillende opname-mappen en moet je dus eerst weer op zoek naar de juiste map, terwijl je vroeger gewoon rechtstreeks terug ging naar de opname die je zojuist had bekeken. Vroeger ging dat veel eenvoudiger. En zo zijn er nog wat dingetjes.

In mijn herinnering was het overigens dat rondje op de afstandsbediening waarmee je, als je daar rechts op klikte, naar een volgende dag kon. Dus dat probeerde ik  automatisch, alleen dat deed niks. Mijn fout dus kennelijk.  Als ik uw bericht zo lees, zal ik dat wel verkeerd onthouden hebben dan  🤭

Als je iets zo lang gebruikt, dan hoef je niet meer te kijken waar je op klikt, dan kun je je afstandsbediening gebruiken zonder ernaar te hoeven kijken.. maar ook de afstandsbediening is anders dan toen, dus op de automatische piloot gaat het nu niet meer, en ook dat is weer even wennen, maar heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt, vooral met jullie tips.

Nogmaals dank!


, dan verwacht ik als ik op stop druk weer terug in die map te belanden zodat ik de opname kan wissen

Dat is een bug. Niet de bedoeling ook. Wordt gerepareerd in een komende update 🙂

Alleen de indeling van de knoppen is anders. De knoppen doen verder hetzelfde. Stop knop had ik sinds 2019 niet meer. 

De terug knop is nu de stop knop. Scheelt wel een knop op de afstandsbediening 😉


Trouwens, over pauzeren/stop gesproken: met ⏯️ ga je in de gids weer terug naar “Nu”.


Dat doet me aan iets denken, Arjan.

Breedbeeldweetjes: De 'verborgen’ extra functies van de iTV afstandsbediening.