Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik met de L8 afstandsbediening mijn tv aanzetten?

• December 9, 2025
  • 8 reacties
  • 51 keer bekeken

Ik kan met mijn afstandsbediening L8 niet mijn tv aanzetten, alleen de tv-ontvanger DIW7022. Met mijn vorige afstandsbediening/tv-ontvanger lukte dat wel via instellingen. Nu zie ik in instellingen geen optie om met het aanzetten van de tv-ontvanger ook tevens de tv aan te zetten.

Beste antwoord door PeterG

Als je HDMI CEC gebruikt gaat alles aan en uit met de "kpn" knop.

Tv ontvanger:

Instellingen ⚙ - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - HDMI CEC 

Hdmi cec aan 

Automatisch starten aan 

Automatisch stand-by aan, maar uit indien je radio wilt kunnen luisteren via soundbar of versterker met de tv uit.

Zie ook

8 reacties

• Auteur
  • Topper
  • December 9, 2025

Aanvulling op mijn vraag: het betreft KPN TV+ Box 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Dan moet je de kpn afstandsbediening nog wel even instellen voor jou merk televisie. Die knoppen zijn nog niet ingesteld.

Een stuk of 10 merken kan automatisch ingesteld via de box. Via Bluetooth gaat de code dan naar de afstandsbediening.

Van de overige 980 (...) merken dien je het handmatig in te stellen. Net als bij je oude afstandsbediening.

kpn.com/ab 

• Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

IK heb jouw advies opgevolgd. Helaas, ook dat heeft niet geholpen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • December 10, 2025

Als je HDMI CEC gebruikt gaat alles aan en uit met de "kpn" knop.

Tv ontvanger:

Instellingen ⚙ - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - HDMI CEC 

Hdmi cec aan 

Automatisch starten aan 

Automatisch stand-by aan, maar uit indien je radio wilt kunnen luisteren via soundbar of versterker met de tv uit.

Zie ook

• Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

PeterG, bedankt voor jouw informatie. Ik heb ondertussen gegoogeld en op de site van kpn.com de stappen  “afstandsbediening afstemmen” doorlopen. Bij stap 6 heb ik het pdf-document met merken en tv-codes gedownload. Daarin staan de 3-cijferige codes van elk type tv en de “Stappen”. Achter elk merk staan verschillende codes die je moet uitproberen. Bij de vierde code van mijn Panasonic tv werkte mijn afstandsbediening en kon ik de tv aan- en uitzetten.

• Auteur
  • Topper
  • December 10, 2025

PeterG, ik heb toch nog jouw laatste aanwijzing opgevolgd. Ik dacht dat het instellen van de afstandsbediening met de 3-cijferige code afdoende was, maar als de tv te lang heeft uitgestaan werkt de tv aanzetten niet meer. Jouw aanwijzing is perfect. Bedankt hiervoor.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Bij de vierde code van mijn Panasonic tv werkte mijn afstandsbediening en kon ik de tv aan- en uitzetten.

maar als de tv te lang heeft uitgestaan werkt de tv aanzetten niet meer

Dat is best raar. Nu heeft HDMI CEC ook als voordeel dat je een knopje minder hoeft in te drukken, en dat waarschijnlijk de juiste HDMI-ingang vanzelf geselecteerd wordt. Dus waarschijnlijk vind je het wel prima zo.

Maar als je tóch meer wilt weten: doet de L8 het dan ook niet als je dichter bij je televisie gaat zitten? En zo nee: doet de afstandsbediening van je televisie het dan nog wel?

(Je kunt ook zien of de L8 dan een infraroodsignaal uitzendt. Maar ik neem toch aan van wel. Slechte batterijen zouden bijvoorbeeld juist problemen geven als je de afstandsbediening veel gebruikt, niet als je die een tijdje niet aangeraakt hebt.)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Hover. Wat fijn dat het dan toch gelukt is! Zoals je merkt denkt iedereen graag even mee. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze dan gerust!