Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn Marantz NR 1200 aansluiten op de TV+ Box?

• October 6, 2025
  • 5 reacties
  • 65 keer bekeken

Een aantal jaren geleden heb ik een geluidsinstallatie gekocht en aan gesloten op de KPN box. Ik kreeg wat problemen en monteurs van KPN zijn komen kijken. Ik kreeg te horen dat het probleem niet bij KPN kon liggen en dat daarom mijn geluidinstallatie afgekoppeld moest worden. Nu heb ik al enige tijd een nieuwe TV (Samsung QE-32LSO3T) en wil ik mijn systeem goed werkend krijgen. Ook wil ik dat als de TV uitstaat ik toch naar de radio (via de KPN box) kan luisteren. Op het forum las ik dat daar een TOSlink voor nodig is. Voor het afkoppelen van mijn geluidsinstallatie (door KPN) was er een HDMI verbinding tussen de box en de NR 1200 en ook een HDMI ARC verbinding tussen de NR 1200 en mijn TV. 

Vraag: Is die TOSlink dan nodig of kan dat zonder (vanwege HDMI ARC)? Ook wil ik (zoveel mogelijk) de KPN afstandbediening gebruiken.

Beste antwoord door PeterG

Nou, aangezien je versterker geen surround is is ook alleen de optische Toslink voldoende voor zowel televisie als radio.

HMDI ARC, wat een hdmi verbinding is van het televisietoestel naar de versterker buiten de DIW7022 om, is vrij onnodig met zo'n versterker.

Het is een stereo versterker, in de specs bij Tweakers zie ik nml 2.1 wat dus 2 speakers + (optionele) basbox inhoudt.

! Zet de geluidsuitvoer van de DIW7022 op stereo. (ik vermoed zo maar dat je DAC geen Dolby geluid ondersteund)

Instellingen → apparaat → apparaat voorkeuren → weergave en geluid

Toslink kan direct van de box naar de versterker. Dus kan ook de tv uit indien radio geluisterd wordt.

HDMI ARC is een hoogwaardige geluidsverbinding van de televisie naar de versterker. TV uit is geen geluid, dus onhandig bij radio.

Ik heb derhalve beide verbindingen naar de versterker. V.a. de TV en direct van af de box.

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 6, 2025

Welke ontvanger heb je van KPN? Arris VIP5202, VIP2952, Arcadyan HMB2260, Sagemcom DIW7022 ?

Handigste;

Box → hdmi → tv en tv → hdmi arc - HTS (hdmi arc aansluiting)

En om radio te luisteren zonder tv aan:

Box → optische Toslink → HTS. 

Indien HTS geen Toslink ingang heeft:

Bij Arris VIP2952 en Arcadyan HMB2260 gebruik analoge kabeltje (mini jack - 2 x RCA)

Voor Sagemcom ontvangers en Arris VIP5202

Box → Toslink → omvormer D➡A → analoog naar HTS

Het is geen surround versterker zo te zien in de specs. Zet dus het uitgangsgeluid van de kpn ontvanger op 'stereo’.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik uit de titel.

Klopt dat?

De Marantz heeft een HDMI eARC uitgang zag ik via Google.

Je kan de Marantz ook aansluiten op HDMI 2 (eARC) van de tv.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Beste PeterG, dank voor je snelle reactie,

Het is een  Sagemcom DIW7022. Met HTS bedoel je de versterker? Ja, die heeft een optische poort. Als ik je antwoord goed heb begrepen heb ik die TOS link nodig ook al heb ik de HDMI ARC aangesloten,

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Beste Joop2011, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb ook begrepen dat je dan op je TV de ARC-functie op aan moet zetten. Heb ik dan toch de TOS link nodig?

Zoals jullie begrepen hebben ben ik niet zo thuis in deze materie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Nou, aangezien je versterker geen surround is is ook alleen de optische Toslink voldoende voor zowel televisie als radio.

HMDI ARC, wat een hdmi verbinding is van het televisietoestel naar de versterker buiten de DIW7022 om, is vrij onnodig met zo'n versterker.

Het is een stereo versterker, in de specs bij Tweakers zie ik nml 2.1 wat dus 2 speakers + (optionele) basbox inhoudt.

! Zet de geluidsuitvoer van de DIW7022 op stereo. (ik vermoed zo maar dat je DAC geen Dolby geluid ondersteund)

Instellingen → apparaat → apparaat voorkeuren → weergave en geluid

Toslink kan direct van de box naar de versterker. Dus kan ook de tv uit indien radio geluisterd wordt.

HDMI ARC is een hoogwaardige geluidsverbinding van de televisie naar de versterker. TV uit is geen geluid, dus onhandig bij radio.

Ik heb derhalve beide verbindingen naar de versterker. V.a. de TV en direct van af de box.