Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn VIP5202 draadloos aansluiten? Sinds aanleg glasvezel is het anders

• January 15, 2026
  • 11 reacties
  • 108 keer bekeken

Goedemorgen,

Misschien is deze vraag al ergens gesteld, maar ik kan het niet zo makkelijk terugvinden.

Sinds gister (14-01-2025) ben ik de trotse bezitter van glasvezel! Voor een achterliggend gebied is dat echt een gigantische vooruitgang.

Met de aansluiting van de glasvezel heb ik ook een nieuw tv kastje gekregen. De VIP5202.

Mijn probleem is het volgende:

De glasvezel komt binnen via de meterkast. Waar ook de good old koperkabel voor de telefoon binnenkomt. Mijn modem staat in de woonkamer, vlakbij het aansluitpunt van de vorige telefoonaansluiting.

Nu ligt er vanuit de meterkast door mijn hele huis een kabel om het modem met glasvezel te verbinden. Mijn oplossing was om mijn modem dan naar de meterkast te verplaatsen. Maar nu krijg ik via diverse topics door dat de VIP5202 niet draadloos te verbinden is en als je dat wil moet je 2 WiFi versterkpunten kopen of huren. Maar dat gaat weer bovenop de abonnementsprijs die toch al niet zuinig is. €5 per maand is best een pittig bedrag op jaarbasis om te huren.

Ik ben KPN al heel lang trouw en ik wil er ook bij blijven, maar die ethernet kabel dwars door mijn huis vind ik toch wel een beetje vervelend. Ik ben niet heel stabiel meer op mijn benen en als ik dan in de nacht loop te spoken en over de kabel struikel (niet geheel ondenkbaar) dan vind ik dat één keer nog niet zo erg, maar ik ben motorisch ook niet de meest ontwikkelde persoon, dus ik voorzie daar wel een probleem ontstaan dan.

Hoe kan ik dit oplossen, zonder extra kosten?

Groetjes

Barbara

Beste antwoord door Ik_Combineer

De telefoon gaat via zo een stopcontact wat in de jaren 70/80 standaard in woningen werd geplaatst (een standaard PTT wandplaat zeg maar).

Maar de koperkabel komt in de meterkast binnen schrijf je. Dan kan de kabel van meterkast naar woonkamer vervangen worden door de juiste kabel. En het stopcontact in de woonkamer ook. Zodat het stekkertje past.

Een kabel trekken kun je door een KPN monteur laten doen door een installateur ​@Barbara1977 

Als monteur wil ik deze twee reacties in de spotlight zetten. Dit doen we geheel kostenloos en dan hoef je niks te verplaatsen of te huren.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2026

Beste ​@Barbara1977 zonder kosten gaat niet lukken, maar het is technisch wel mogelijk.

Als je een kruipruimte hebt, kun je vanaf de glasvezelkast een netwerkkabel naar de huiskamer (laten) leggen, daar je modem, telefoon en tv-kastje op aansluiten, klaar is kees.

Zo heb ik het in het verleden ook gedaan en werkt perfect.

Succes.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 15, 2026

Hoi ​@Barbara1977 .

Weet je zeker dat het de Arris VIP5202 is? Maar de DIW7022? Staat het kpn logo op de voorkant. 

Één wifipunt is voldoende voor de 5202. Die superwifi verbindt je draadloos met je modem. Zet 'm in de woonkamer. Op de superwifi zit een lan aansluiting voor de ontvanger. En het is gelijk ook een wifipunt voor apparaten. 

Voorwaarde: wifi ontvangst van modem vanuit meterkast moet in de woonkamer nog redelijk zijn. Anders kan zo'n extra wifipunt er ook niks mee.

Zo'n superwifi kun je huren voor maar € 2,49 per maand. Na de eerste maand ook weer op te zeggen. 

SuperWiFi huren:

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja&heading=superwifi

Verder kun je er ook voor kiezen om voor tv naar TV+ te gaan. Die ontvangers werken zelf al via wifi. De omzetting van iTV naar TV+ kun je in MijnKPN doen.

• January 15, 2026

De glasvezel komt binnen via de meterkast. Waar ook de good old koperkabel voor de telefoon binnenkomt. Mijn modem staat in de woonkamer, vlakbij het aansluitpunt van de vorige telefoonaansluiting.

Hoe komt die koperkabel van meterkast naar woonkamer? 

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

De telefoon gaat via zo een stopcontact wat in de jaren 70/80 standaard in woningen werd geplaatst (een standaard PTT wandplaat zeg maar). Maar die aansluiting is een kleiner stekkertje dan de netwerkkabel.

En via de kruipruimte gaat mij niet lukken en ik heb ook niet iemand die dat zomaar even kan. 

De vooruitgang is  leuk en de zogenaamde ‘zelfde prijs’ abonnement (“nee, er veranderd niets”) wordt wel verkapt in het huren c.q. aanschaffen van dit soort apparaten…...

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

Hoi ​@Barbara1977 .

Weet je zeker dat het de Arris VIP5202 is? Maar de DIW7022? Staat het kpn logo op de voorkant. 

Één wifipunt is voldoende voor de 5202. Die superwifi verbindt je draadloos met je modem. Zet 'm in de woonkamer. Op de superwifi zit een lan aansluiting voor de ontvanger. En het is gelijk ook een wifipunt voor apparaten. 

Voorwaarde: wifi ontvangst van modem vanuit meterkast moet in de woonkamer nog redelijk zijn. Anders kan zo'n extra wifipunt er ook niks mee.

Zo'n superwifi kun je huren voor maar € 2,49 per maand. Na de eerste maand ook weer op te zeggen. 

SuperWiFi huren:

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja&heading=superwifi

Verder kun je er ook voor kiezen om voor tv naar TV+ te gaan. Die ontvangers werken zelf al via wifi. De omzetting van iTV naar TV+ kun je in MijnKPN doen.

Ja, het is zeker de VIP5202

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 15, 2026

Een kabel trekken kun je door een KPN monteur laten doen door een installateur ​@Barbara1977 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 15, 2026

Met die is het alleen op te lossen met één SuperWiFi punt als het niet mogelijk is een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer bij het modem te (laten 😉) maken. 

Of je wijzigt in MijnKPN interactieve tv naar TV+. Met een tv kastje wat via wifi verbonden kan worden. 

Ik heb het glasvezelpunt, opzettelijk, in de woonkamer laten komen. Maar dat is bij jou nu te laat. Verplaatsen kost meer dan de andere oplossingen. 

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

Met die is het alleen op te lossen met één SuperWiFi punt als het niet mogelijk is een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer bij het modem te (laten 😉) maken. 

Of je wijzigt in MijnKPN interactieve tv naar TV+. Met een tv kastje wat via wifi verbonden kan worden. 

Ik heb het glasvezelpunt, opzettelijk, in de woonkamer laten komen. Maar dat is bij jou nu te laat. Verplaatsen kost meer dan de andere oplossingen. 

Dat gingen ze bij mij niet doen. Dan moesten ze om het hele blok heen de kabel trekken. Ik woon tegen een dijk aan en heb zodoende geen mensen achter mij wonen dat ze het zodoende op de juiste plek konden laten binnekomen. Met de kabeltv hebben ze dat toentertijd (begin jaren 90) wel gedaan

• January 15, 2026

De telefoon gaat via zo een stopcontact wat in de jaren 70/80 standaard in woningen werd geplaatst (een standaard PTT wandplaat zeg maar).

Maar de koperkabel komt in de meterkast binnen schrijf je. Dan kan de kabel van meterkast naar woonkamer vervangen worden door de juiste kabel. En het stopcontact in de woonkamer ook. Zodat het stekkertje past.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 15, 2026

Als monteur wil ik deze twee reacties in de spotlight zetten. Dit doen we geheel kostenloos en dan hoef je niks te verplaatsen of te huren.

• Auteur
  • Topper
  • January 16, 2026

Dank voor deze reacties! Ik heb contact gehad met KPN (telefonisch) en er wordt wat bedacht. Maar waarschijnlijk wel met meerkosten 😔, maar als dat éénmalig is, dan is dat niet zo heel erg dramatisch