Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik muziek luisteren via de tv ontvanger en versterker zonder de tv aan te hebben?

• August 12, 2025
  • 6 reacties
  • 96 keer bekeken

Goedendag, zit met een probleem.

Ik heb sinds kort een tweedehands pioneer versterker sc-2022. Nu kon ik met mijn oude versterker muziek luisteren zonder dat de tv aan was.  De optische zat vanuit het tv kastje  via een splitter en vanuit de splitter ging de tulp naar de versterker. De tulp in de aux.

Op mijn huidige versterker zit geen aux, wel andere tulipingangen, hdmi en optische  Nu heb ik de tulp in de sat. ingedaan en de optische in de optische. Maar waar ik hem in doe, ik krijg geen geluid. Wie heeft er een.oplossing ? 

Beste antwoord door Henk2304

Ik heb voor dat doel de optische uitgang van de ontvanger aangesloten op de optische ingang van m'n soundbar. Op de soundbar moet ik als geluidsbron "optical" selecteren. Wellicht moet je alleen de optische ingang van je versterker gebruiken en die instellen op de juiste geluidsbron. Welke ontvanger heb je? Als dat de tv+ ontvanger (DIW7022) is moet je daarop ook S/PDIF activeren. Op oudere ontvangers hoeft dat niet.

Ik heb de HDMI-ARC uitgang van de tv aangesloten op de HDMI-ingang van de soundbar. Als de tv aangaat schakelt de soundbar automatisch om naar die ingang en weer terug naar optisch als de tv uitgaat. 

6 reacties

• Antwoord
  • August 12, 2025

Ik heb voor dat doel de optische uitgang van de ontvanger aangesloten op de optische ingang van m'n soundbar. Op de soundbar moet ik als geluidsbron "optical" selecteren. Wellicht moet je alleen de optische ingang van je versterker gebruiken en die instellen op de juiste geluidsbron. Welke ontvanger heb je? Als dat de tv+ ontvanger (DIW7022) is moet je daarop ook S/PDIF activeren. Op oudere ontvangers hoeft dat niet.

Ik heb de HDMI-ARC uitgang van de tv aangesloten op de HDMI-ingang van de soundbar. Als de tv aangaat schakelt de soundbar automatisch om naar die ingang en weer terug naar optisch als de tv uitgaat. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 12, 2025

Beste ​@brunomax ik zie genoeg (digitale) geluidsingangen, die kun je allemaal proberen.

Maar ik denk dat je de goede bron niet gekozen hebt om je geluid af te spelen.

Voorbeeld:

je hebt als bron tulp#1 gekozen terwijl je de kabel aangesloten hebt op S/PDIF#2, dan hoor je dus geen geluid.

Even de bron op S/PDIF#2 zetten en je hoort je geluid.

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben een leek er in. Zegt mij niets.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@brunomax, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Kom je er uit zo?

• August 12, 2025

Bedankt voor je antwoord, maar ik ben een leek er in. Zegt mij niets.

Zorg dat je een handleiding hebt bij je versterker. Als die er niet meer bij zat is die waarschijnlijk nog wel te vinden op internet. En kijk dan met name bij de bron (source) selectie mogelijkheden naar hoe je de versterker instelt op optical (ook wel aangeduid met S/PDIF of TOSLink oid). De tulpingang zou ik niet aansluiten/gebruiken:alleen optisch zou voldoende moeten zijn, dan kan de splitter er ook weer tussenuit. 

Wellicht heb je een familielid of kennis met verstand van zaken die je wel wil helpen. 

• Auteur
  • Topper
  • August 12, 2025

Dank jullie wel,  het is opgelost 

Mijn dank is groot 

Gr Roel