Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik TV aansluiten aan KPN box?

• January 24, 2026
  • 40 reacties
  • 415 keer bekeken

Dag mensen, graag jullie hulp. Ik heb twee vragen. Als ik groene lampjes heb op mijn nieuwe modem werkt mijn glasvezelverbinding dan? En tweede vraag: ik vind nergens meer een HDMI poort. Hoe sluit ik dan mijn tv aan? Graag jullie reactie. Mocht ik onduidelijk zijn dan geef ik graag verdere toelichting.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@R67 ,

Als de groene lampjes branden, dan werkt normaliter internet gewoon. 

Wat betreft de aansluiting van jouw TV. Je kunt de HDMI kabel aansluiten tussen jouw TV en de TV-ontvanger. De TV-ontvanger kun je via WiFi met het modem verbinden. Bedraad aansluiten kan natuurlijk ook.

Er staat ook een uitgebreide instructie in dit topic: 

KPN TV+ Box aansluiten met een netwerkkabel

Een rechtstreekse netwerkkabel is de manier van aansluiten die wij aanraden. Dit geeft de meest stabiele verbinding tussen je modem en de TV+ Box. 

Gebruik je een bekabelde verbinding met een switch ertussen? Zorg dan dat dit een switch is die IGMP snooping ondersteund.

Gebruik van een draadloze verbindingsset (DVS, signaal via het stroomnetwerk) raden wij niet aan voor TV+. Heb je een moderne DVS dan kan het goed werken, maar kunnen we ongestoorde, hoge, kwaliteit niet garanderen.

1. Sluit de netwerkkabel met de gele stekkers aan op de netwerkpoort van je KPN TV+ Box en een willekeurige netwerkpoort van het modem (Experia Box, KPN Box of FRITZ!Box).
  2. Controleer of je tv uit staat.
  3. Sluit de meegeleverde HDMI-kabel aan op de poort [HDMI] van je KPN TV+ Box en de andere zijde op een HDMI‑aansluitpunt van je tv.
  4. Sluit de kabel van de stroomadapter aan op het aansluitpunt [12V DC] van de KPN TV+ Box en steek de stekker in het stopcontact.
  5. Zet je televisie aan. Heb je geen beeld? Selecteer dan het juiste HDMI input-kanaal (source) met de afstandsbediening van je tv. Deze knop verschilt per type tv (SOURCE/AV/EXT).
  6. Wacht tot de KPN TV+ Box is opgestart.
  7. Plaats de AAA-batterijen in de bijgeleverde afstandsbediening. Koppel deze met je TV+ Box door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd ingedrukt te houden tot het blauwe lampje op de afstandsbediening brandt.
  8. Kies een taal

KPN TV+ Box aansluiten via wifi

Als je hebt besloten dat je de TV+ Box via wifi wilt aansluiten, neem dan als eerste ons aparte artikel over aansluiten via wifi door. Daarin lees je alles over hoe je de TV+ Box via wifi aansluit, en welke manieren van aansluiten wij daarin ondersteunen:

Begin daarna als volgt:

1. Controleer of je televisie uit staat.
  2. Sluit de meegeleverde HDMI-kabel aan op de poort [HDMI] van je KPN TV+ Box en de andere zijde op een HDMI‑aansluitpunt van je tv.
  3. Sluit de kabel van de stroomadapter aan op het aansluitpunt [12V DC] van de KPN TV+ Box en steek in het stopcontact.
  4. Zet je televisie aan. Heb je geen beeld? Selecteer dan het juiste HDMI input-kanaal (source) met de afstandsbediening van je tv. Deze knop verschilt per type tv (SOURCE/AV/EXT).
  5. Wacht tot de KPN TV+ Box is opgestart.
  6. Plaats de AAA-batterijen in de bijgeleverde afstandsbediening. Koppel deze met je TV+ Box door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd ingedrukt te houden tot het blauwe lampje op de afstandsbediening brandt.
  7. Kies een taal
  8. Volg nu de stappen op het scherm om de TV+ Box te verbinden met je wifinetwerk. 

40 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 24, 2026

Hallo ​@R67 ,

Wat betreft de aansluiting van jouw TV. Je kunt de HDMI kabel aansluiten tussen jouw TV en de TV-ontvanger. De TV-ontvanger kun je via WiFi met het modem verbinden. Bedraad aansluiten kan natuurlijk ook.

Een rechtstreekse netwerkkabel is de manier van aansluiten die wij aanraden. Dit geeft de meest stabiele verbinding tussen je modem en de TV+ Box. 

Gebruik je een bekabelde verbinding met een switch ertussen? Zorg dan dat dit een switch is die IGMP snooping ondersteund.

Gebruik van een draadloze verbindingsset (DVS, signaal via het stroomnetwerk) raden wij niet aan voor TV+. Heb je een moderne DVS dan kan het goed werken, maar kunnen we ongestoorde, hoge, kwaliteit niet garanderen.

1. Sluit de netwerkkabel met de gele stekkers aan op de netwerkpoort van je KPN TV+ Box en een willekeurige netwerkpoort van het modem (Experia Box, KPN Box of FRITZ!Box).
  3. Sluit de meegeleverde HDMI-kabel aan op de poort [HDMI] van je KPN TV+ Box en de andere zijde op een HDMI‑aansluitpunt van je tv.
  4. Sluit de kabel van de stroomadapter aan op het aansluitpunt [12V DC] van de KPN TV+ Box en steek de stekker in het stopcontact.
  5. Zet je televisie aan. Heb je geen beeld? Selecteer dan het juiste HDMI input-kanaal (source) met de afstandsbediening van je tv. Deze knop verschilt per type tv (SOURCE/AV/EXT).
  7. Plaats de AAA-batterijen in de bijgeleverde afstandsbediening. Koppel deze met je TV+ Box door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd ingedrukt te houden tot het blauwe lampje op de afstandsbediening brandt.
  8. Kies een taal

Als je hebt besloten dat je de TV+ Box via wifi wilt aansluiten, neem dan als eerste ons aparte artikel over aansluiten via wifi door. Daarin lees je alles over hoe je de TV+ Box via wifi aansluit, en welke manieren van aansluiten wij daarin ondersteunen:

Begin daarna als volgt:

2. Sluit de meegeleverde HDMI-kabel aan op de poort [HDMI] van je KPN TV+ Box en de andere zijde op een HDMI‑aansluitpunt van je tv.
  3. Sluit de kabel van de stroomadapter aan op het aansluitpunt [12V DC] van de KPN TV+ Box en steek in het stopcontact.
  4. Zet je televisie aan. Heb je geen beeld? Selecteer dan het juiste HDMI input-kanaal (source) met de afstandsbediening van je tv. Deze knop verschilt per type tv (SOURCE/AV/EXT).
  6. Plaats de AAA-batterijen in de bijgeleverde afstandsbediening. Koppel deze met je TV+ Box door de knoppen 7 en 9 tegelijkertijd ingedrukt te houden tot het blauwe lampje op de afstandsbediening brandt.
  7. Kies een taal
  8. Volg nu de stappen op het scherm om de TV+ Box te verbinden met je wifinetwerk. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 24, 2026

Beste ​@R67 de tv sluit je aan op een tv decoder van KPN en niet op je modem.

Heb je een tv decoder van KPN?

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

Hallo ​@R67 ,

8. Kies een taal

Begin daarna als volgt:

7. Kies een taal

Dankjewel voor je snelle reactie. Er zit geen tv box in de doos, ik heb alleen het rechthoekige modem en zo’n rond ding (waarschijnlijk de gevraagde wifi booster?). 

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

Beste ​@R67 de tv sluit je aan op een tv decoder van KPN en niet op je modem.

Heb je een tv decoder van KPN?

Je bedoelt de tv box. Dat kleine rechthoekige dingetje. Dat zit niet in de doos.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 24, 2026

@R67 

Heb je wel een TV-ontvanger besteld? (Zie de bevestiging van jouw bestelling.)

Zo ja, mogelijk komt die dan nog. Heb je informatie ontvangen over jouw TV-abonnement, dan kun je direct al kijken via de KPN TV+-app. 

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

@R67 

Zo ja, mogelijk komt die dan nog. Heb je informatie ontvangen over jouw TV-abonnement, dan kun je direct al kijken via de KPN TV+-app. 

Ik begin te vermoeden waar het probleem ligt. We hebben alleen internet besteld via kpn omdat we geen tv kijken maar wel Netflix etc. Maar als ik geen tv box heb hoe kan ik dan netflixen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 24, 2026

Aha ​@R67 ,

Dat verklaart veel.

Je kunt Netflix bij KPN ook kijken via mobiel, tablet, web, game console, Chromecast. Download de Netflix app, log in met een Netflix account en start met kijken.

Lees dit topic voor alle informatie:

• January 24, 2026

We hebben alleen internet besteld via kpn omdat we geen tv kijken maar wel Netflix etc. Maar als ik geen tv box heb hoe kan ik dan netflixen?

Wat voor tv heb je? Wat is het merk en type? Een beetje recente smarttv kan je gewoon met WiFi verbinden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2026

@R67 

Ik begin te vermoeden waar het probleem ligt. We hebben alleen internet besteld via kpn omdat we geen tv kijken maar wel Netflix etc. Maar als ik geen tv box heb hoe kan ik dan netflixen?

Je tv met wifi of netwerkkabel met het modem verbinden. En dan...

Met je smart​​​​ televisie ​@R67 . 😃. Daar zit gewoon de Netflix app in.

En anders smartphone, tablet en zelfs laptop via Netflix.com.

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

We hebben alleen internet besteld via kpn omdat we geen tv kijken maar wel Netflix etc. Maar als ik geen tv box heb hoe kan ik dan netflixen?

Wat voor tv heb je? Wat is het merk en type? Een beetje recente smarttv kan je gewoon met WiFi verbinden.

Dankjewel. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Maar ik ben er inmiddels achter dat  er zoiets bestaat als een tv box voor ‘alleen streamen’. 

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

@R67 

Het betreft een oudere flatscreen. Die het nog prima doet. Maar het is geen smart tv. Dus ik heb gewoon een HDMI aansluiting nodig. Het stoort mij dus geweldig dat kpn niet vraagt naar de situatie. Ik ben nog opgegroeid zonder mobiele telefoon en moet mijn uiterste best doen om overeind te blijven in deze digitale wereld. Ik zoek nu op de site naar de shop waar ik een tvbox bestellen kan. Onvindbaar!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2026

Hoe deed je het bij je vorige provider dan?

Ik zou gewoon een streamingbox kopen. Die heb je in de vorm van een 'dongel' al voor € 29,99. Er is keuze genoeg tot zo'n € 90.

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=streaming+box&suggestionType=regular&suggestFragment=Streaming

Dan kost de kpn box met 'alleen streamen' na 7 maanden al dus meer! (€ 3,50 per maand)

Nota bene. Een extra abonnement op Netflix is ten allen tijde ook nodig. Dat zit niet inbegrepen bij de huur van de box met alleen streamen. 

Wil je nu alsnog de kpn tv+ box zonder zenders dan kun je die via MijnKPN bestellen. (eigenlijk door je abonnement aan te passen)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 24, 2026

Als,je geen tv abo hebt genomen ​@R67 kun je ook geen tv kijken via KPN.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 24, 2026

Ikzelf heb een Chromecast (nu Google Cast) gebruikt op TV's waarop ik wou ik naar wou kunnen streamen. Speciaal voor tv's die nog niet echt smart waren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 24, 2026

@R67 

Het betreft een oudere flatscreen. Die het nog prima doet. Maar het is geen smart tv. Dus ik heb gewoon een HDMI aansluiting nodig. Het stoort mij dus geweldig dat kpn niet vraagt naar de situatie. Ik ben nog opgegroeid zonder mobiele telefoon en moet mijn uiterste best doen om overeind te blijven in deze digitale wereld. Ik zoek nu op de site naar de shop waar ik een tvbox bestellen kan. Onvindbaar!

OK ​@R67 

In jouw eerdere topic schreef je dit: 

Ik kijk Netflix en paar andere streamingabos.

Dan adviseer ik jou om voor 3,50 per maand de TV Box erbij te nemen. (Dus zonder TV-abonnement erbij). Die kun je met een HDMI-kabel aansluiten op jouw TV. 

KPN TV+ alleen streamen

Krijg je niet genoeg van alle streamingapps? En gebruik je meerdere apps naast elkaar op verschillende apparaten? Dan is KPN TV+ alleen streamen wat voor jou. Met de KPN TV+ Box stream je al je favoriete series en films op 1 scherm. Log in bij je favoriete streamingapps en kijk wat je wil. Net die ene film of serie zien die niet in je abonnement zit? Je zet extra streamingabonnementen makkelijk aan of uit. Jij hebt het voor het kiezen.

Dat bestellen kan via Mijn KPN, maar je kunt het ook telefonisch met de klantenservice regelen. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

Als,je geen tv abo hebt genomen ​@R67 kun je ook geen tv kijken via KPN.

Dat is algemeen bekend. De bedoeling is alleen streamen. 

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

OK ​@R67 

In jouw eerdere topic schreef je dit: 

Ik kijk Netflix en paar andere streamingabos.

Dan adviseer ik jou om voor 3,50 per maand de TV Box erbij te nemen. (Dus zonder TV-abonnement erbij). Die kun je met een HDMI-kabel aansluiten op jouw TV. 

KPN TV+ alleen streamen

Krijg je niet genoeg van alle streamingapps? En gebruik je meerdere apps naast elkaar op verschillende apparaten? Dan is KPN TV+ alleen streamen wat voor jou. Met de KPN TV+ Box stream je al je favoriete series en films op 1 scherm. Log in bij je favoriete streamingapps en kijk wat je wil. Net die ene film of serie zien die niet in je abonnement zit? Je zet extra streamingabonnementen makkelijk aan of uit. Jij hebt het voor het kiezen.

Dat bestellen kan via Mijn KPN, maar je kunt het ook telefonisch met de klantenservice regelen. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Dankjewel. De terugbelafspraak kan pas woensdag. Dat vind ik veel te lang duren. En ik maak geen gebruik van genoemde socialmedia. Je ziet we leven in een gecompliceerde wereld. Ik ga morgen naar een fysieke kpn winkel en hoop daar live contact te kunnen maken met een zichtbaar en medemens, zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

Ikzelf heb een Chromecast (nu Google Cast) gebruikt op TV's waarop ik wou ik naar wou kunnen streamen. Speciaal voor tv's die nog niet echt smart waren.

Jazeker. Dat heb ik ook een hele tijd gedaan. 

• Auteur
  • Helper
  • January 24, 2026

Hoe deed je het bij je vorige provider dan?

Ik zou gewoon een streamingbox kopen. Die heb je in de vorm van een 'dongel' al voor € 29,99. Er is keuze genoeg tot zo'n € 90.

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=streaming+box&suggestionType=regular&suggestFragment=Streaming

Dan kost de kpn box met 'alleen streamen' na 7 maanden al dus meer! (€ 3,50 per maand)

Nota bene. Een extra abonnement op Netflix is ten allen tijde ook nodig. Dat zit niet inbegrepen bij de huur van de box met alleen streamen. 

Wil je nu alsnog de kpn tv+ box zonder zenders dan kun je die via MijnKPN bestellen. (eigenlijk door je abonnement aan te passen)

Sorry Peter, maar dit is geen bruikbaar antwoord. Er bestaat een gerede kans dat ik een monteur moet laten komen. Die zal niet gecharmeerd zijn van een streamingbox van bol, toch? En dat je een abo op Netflix moet hebben om te netflixen dat is algemeen bekend. Als ik via mijnkpn op zoek ga naar een tvbox in de webshop dan kan ik die niet vinden. Misschien heb je een rechtstreeks linkje? 

obelisk
Wijsgeer
  • January 24, 2026

Je hebt alleen internet van KPN en dus zal je zelf moeten zorgen voor een apparaat dat voor jou Netflix op de TV kan toveren als de TV zelf niet smart is. Misschien niet het antwoord dat je wil horen, maar zo simpel is het. 

Een apart stream apparaat is eerder in dit onderwerp al genoemd, er zijn legio andere opties overig. 

De KPN TV box kan naar mijn beste weten alleen krijgen in combinatie met een TV abonnement.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 24, 2026

Misschien heb je een rechtstreeks linkje? 

Ik weet alleen de route in de app.

Na inloggen klik op Bekijk alles →

Daarna op Interactieve TV. 

Onder makkelijk aanpassen: tv ontvangers 

Waarom gebruik je nu de Chromecast Google-TV dan niet? Even koppelen met de wifi van het kpn modem en door. Netflix zal nog ingelogd zijn op dat apparaatje. 

Bespaar je weer € 3,50 per maand op je abonnement. Dat is toch € 42 in een jaar.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 25, 2026

Dankjewel. De terugbelafspraak kan pas woensdag. Dat vind ik veel te lang duren. En ik maak geen gebruik van genoemde socialmedia. Je ziet we leven in een gecompliceerde wereld. Ik ga morgen naar een fysieke kpn winkel en hoop daar live contact te kunnen maken met een zichtbaar en medemens, zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Graag gedaan ​@R67 ,

En ja, direct live contact is altijd het fijnste. Succes morgen in de winkel.  

• Auteur
  • Helper
  • January 25, 2026

Je hebt alleen internet van KPN en dus zal je zelf moeten zorgen voor een apparaat dat voor jou Netflix op de TV kan toveren als de TV zelf niet smart is. Misschien niet het antwoord dat je wil horen, maar zo simpel is het. 

Een apart stream apparaat is eerder in dit onderwerp al genoemd, er zijn legio andere opties overig. 

De KPN TV box kan naar mijn beste weten alleen krijgen in combinatie met een TV abonnement.

Dit antwoord zou eigenlijk al beschikbaar moeten zijn op het moment dat je een abo afsluit bij kpn. Want ik verkeer in de veronderstelling dat alleen streamen ook een vorm van tv kijken is. 

• Auteur
  • Helper
  • January 25, 2026

Misschien heb je een rechtstreeks linkje? 

Ik weet alleen de route in de app.

Na inloggen klik op Bekijk alles →

Daarna op Interactieve TV. 

Onder makkelijk aanpassen: tv ontvangers 

Waarom gebruik je nu de Chromecast Google-TV dan niet? Even koppelen met de wifi van het kpn modem en door. Netflix zal nog ingelogd zijn op dat apparaatje. 

Bespaar je weer € 3,50 per maand op je abonnement. Dat is toch € 42 in een jaar.

Kijk, hier kan ik wat mee. Mijn chromecast is dus hetzelfde als zo’n streamingding en vervangt dus een tvbox? Vergeef mij mijn onwetendheid maar ik heb Jip en Janneke taal nodig, internet is niet mijn vak. Ik beschouw het als noodzakelijk kwaad.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 25, 2026

Het vervangt de TV-box voor alles wat niet onder KPN-TV valt. Als je tv wilt kijken via KPN, heb je ook een televisieabonnement nodig. Dan kan je via de KPN tv-box kijken, maar ook via de iTV app van KPN. En ook dat kan je weer streamen naar een Chromecast.