Skip to main content

Wat een slecht antwoord van KPN. Sleepboot1214 heeft een KPN TV+ box en wil weten hoe je hem koppelt aan Google Home app (zodat je bijvoorbeeld kunt zeggen: "ok google zet de kpntv box aan") en het antwoord/advies van kpn is dat je via mijn kpn een abonnement kunt aanvragen. 😫

Het is een goede vraag en ik weet het antwoord ook niet want ik probeer al tijden de tv box aan de Home app te koppelen maar het lukt niet.  De box werkt niet via infrarood dus via een slimme IR lukt het ook niet. Moet de box via Wifi of mag die ook via de ethernet kabel verbonden zijn aan internet? Kan het alleen via een bluetooth koppeling en hoe dan? Ik krijg, bij het toevoegen van een apparaat aan de Home app, de tv box niet te zien. Wie het weet: geef een stap voor stap instructie. 


Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

@Navigator dat is niet hoe ik dit interpreteerde, wil je hier een eigen topic voor aanmaken? We denken graag even mee met jouw vraag!
We hebben hier ook een hoop handige artikelen over op onze kennisbank


Thomas, dit is toch al het topic "KPN TV + bedienen via Google Home (app). De box aan- en uitzetten hoort daarbij. Ander topic hoeft niet. Meedenken met de vraag hoe je de box aan de Google Home app koppelt wel. Is er een bepaalde app, zoals eHomelife of Smartlife, waarmee je de box aan de Google Home app koppelt? Is er een bepaalde manier waarop je de box moet configureren? Moet hij op Wifi of mag hij ook bedraad aan het netwerk? KAN DE BOX GEKOPPELD WORDEN AAN DE GOOGLE HOME APP??

 


@Navigator TV+Box bedienen via Google Home gaat niet, je kan hem wel op een Smart-Plug aansluiten en via de plug de TV+Box met Google Home aan en uitzetten. 


Ik kan 'm anders prima bedienen via de Google Home app op mijn telefoon @TDN .

Maar de vraag is al lang geleden gesteld door TS.


@PeterG Idd, ik gebruik mijn tablet met de oude versie van Google Home en daar is de afstandsbediening functie niet compatibel. Op mijn telefoon met nieuwere versie van Google Home gaat het via afstandsbediening functie.


TV+Box bedienen via Google Home gaat niet, je kan hem wel op een Smart-Plug aansluiten en via de plug de TV+Box met Google Home aan en uitzetten. 

Je kunt een TV+ Box ook met de app Google TV bedienen.

Zie onderstaand screenshot.

 

Wel zal je dan het volume op de TV+ Box zelf moeten bedienen en niet op de TV, soundbar of home cinema set.


@TDN Die optie van een smart plug had ik ook bedacht maar iemand zei me dat,  als je de stroom er zo lang van haalt,  het apparaat opnieuw moet gaan opstarten/rebooten,  anders dan via de aan/uit knop. Maar daar heb jij geen last van? Want dan is het een goede optie. Wellicht weet Thomas of het geen effect op de box heeft?


@TDN Die optie van een smart plug had ik ook bedacht maar iemand zei me dat,  als je de stroom er zo lang van haalt,  het apparaat opnieuw moet gaan opstarten/rebooten,  anders dan via de aan/uit knop. Maar daar heb jij geen last van? Want dan is het een goede optie. Wellicht weet Thomas of het geen effect op de box heeft?

Je kunt toch gewoon Google Home of Google TV gebruiken?!

 


Tv+ een naam geven die je wilt gebruiken bij spraak sturing. De mijne heb ik “tv in slaapkamer” genoemd. Dit doe je bij instellingen > apparaat > apparaat voorkeuren > over.

 

Als HDMI-CEC beide kanten goed op werkt, dan gaat tv+ aan die dan de tv aan zet.


@wjb 

Ik kan de tv koppelen maar ik krijg de KPN TV BOX niet gekoppeld. Noch in de Home app noch in Google TV app. Bjj het toevoegen van een apparaat zie ik gem gewoon niet. Op welke manier krijg jij de box gekoppeld, niet de TV maar de box zelf?

Ps het idee is dus dat je de BOX een commando kunt geven en niet dat je de tv kunt uitzetten of aanzetten.


Als jij in Google Home naar apparaten gaat zoeken, wordt de TV+ Box dan gevonden?


Ik heb de box hernoemd van DIW7022 etcetera naar KPN BOX. Bij het aanpassen van mijn "Alles uit" routine in de Automation sectie (waar je routines kunt instellen) van de Google Home app zie ik bij de smarthome apparaten opeens de KPN BOX. Goedzo.

Als ik nu roep " ok google, alles uit" gaat nu inderdaad OOK de kpn box uit. Mijn probleem is opgelost. Al weet ik niet waarom ik niet eerder die kpn box naar voren kwam. Ligt het aan het hernoemen? Ligt het aan iets anders? Heb ik iets gedaan waardoor die box toch gekoppeld werd? Ik weet het niet zeker. Maar in ieder geval: meedenkers, bedankt!!

 


Het is allemaal prima te koppelen. Belangrijk is dat de Google Home en de KPN TV box in hetzelfde netwerk zitten. Het is tenslotte allemaal van Google…

 

De KPN TV box kun je op twee manieren verbinden. Bedraad of via wifi. Als bedraad niet lukt, probeer dan hetzelfde wifi netwerk als waar je de google spullen op hebt verbonden.

 

Als de apparaten dan in hetzelfde netwerk verbonden zijn, kun je via de Google Home app > Devices. Het apparaat vinden. Scrol naar beneden of middels +Add.  NOTE: Zorg wel dat de Android TV aanstaat.

 

Nadat deze gekoppeld is, is de KPN TV box ook middels de Google Home app te bedienen. 

 

Dan nog een andere leuke feature is HDMI CeC / AnyNet+. Daarmee kun je de TV automatisch laten aan of uit gaan als je de android tv aan of uit zet. Uiteraard moet je TV dit wel ondersteunen. 

 

Handige is dat je zonder afstandsbediening maar alleen met je telefoon in de hand kunt casten (Netflix, Disney, HBO, etc) naar je KPN TV box en alles gaat vanzelf aan. En aan het eind zet je de KPN TV box uit via je telefoon en alles gaat weer uit. Ook nog eens een goede energiebesparing voor mens en machine.

 


Het is allemaal prima te koppelen. Belangrijk is dat de Google Home en de KPN TV box in hetzelfde netwerk zitten. Het is tenslotte allemaal van Google…

Dat heeft uiteraard niets met Google te maken maar met mDNS dat normaliter alleen binnen het subnet van de router werkt. Bij de wat meer professionele routers kan je mDNS ook doorgeven aan andere subnetten (vlans) en dan hoeven ze dus ook niet in hetzelfde netwerk te zitten.

Zo zie ik mijn TV+ Box ook vanaf andere vlans achter mijn EdgeRouter en dat komt puur door de onderstaande instelling op mijn EdgeRouter.

 


Reageer