Skip to main content
Beantwoord

Hoe krijg ik radiozenders apart op de tuner?

• January 3, 2025
  • 42 reacties
  • 838 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

42 reacties

• January 4, 2025

*Dubbelpost.

• January 4, 2025

Stom van mij dat ik dat niet meteen gemeld heb.  

Ik las zojuist dat je zonder tv abonnement radio kunt beluisteren door tussen tv contactdoos en tuner een DVB-C radio-ontvanger te plaatsen.  Kan dat?

Ja en Nee, dat werkt enkel via een kabel aansluiting van bijvoorbeeld het Ziggo netwerk. Als je geluk hebt staat er signaal op maar die kans is klein als iemand daar geen klant is.

Ben je helemaal geen kpn klant meer? Ook niet voor het internet? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Ik heb sinds vorige week geen tv abonnement meer bij kpn.

Oh, dan is alle moeite voor niets. Heb je nog geen verzoek gehad de Arris te retourneren?

Hoe kijk je nu tv? Bij kpn is het radio aanbod bij het tv abonnement inbegrepen.

Radio kan nu nog:

FM lintantenne op de FM ANT aansluiting van je versterker. Je gebruikt dan de knop TUNER op je versterker. 

▪Met een internetradio 

▪Een DAB+ Radio, bijvoorbeeld met audio uitgang voor een versterker 

▪App MyTuner of Radio FM op smart-tv of streamingapparaat. Beide niet zonder meer aan te sluiten op je analoge versterker. 

De kans dat een DVB-C radio nog werkt op je Ziggo aansluiting is klein. Ziggo sluit doorgaans het ongecodeerde signaal binnen 3 maanden ook af. 

• Auteur
  • Topper
  • January 4, 2025

Ik heb kpn internet abonnement en abonnement mobiel

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Ik heb kpn internet abonnement en abonnement mobiel

Ja. Dat begrepen we al.

Maar gebruik je nu bijvoorbeeld NLziet voor tv?

Dat is alleen tv. Voor radio heb ik hierboven al mogelijkheden genoemd. 

• January 4, 2025

De kans dat een DVB-C radio nog werkt op je Ziggo aansluiting is klein. Ziggo sluit doorgaans het ongecodeerde signaal binnen 3 maanden ook af. 

Dan moet er wel een monteur worden gestuurd of toevallig in de buurt zijn want er wordt fysiek een kabel los gemaakt. Ik heb op een eerder adres zeker 5 jaar radio en tv signaal via de kabel binnen gekregen. Waar ik nu woon ongeveer een jaar. Ze zijn wel iets actiever hiermee dat klopt maar binnen 3 maanden dat verbaasd mij althans dat sluit niet aan bij mijn eigen ervaring.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 4, 2025

Beste ​@huib_k KPN wil die tv-decoder terug omdat je geen tv-abo meer hebt.

Iedereen binnen dit topic heeft zich nu druk gemaakt voor niets omdat je verzuimd hebt te melden dat je geen tv-abo meer hebt, dat houdt dan automatisch in dat je dan ook geen radiozenders meer hebt.

Radio luisteren kun je dan gewoon via FM met je bestaande audio-apparatuur.

Hoe kijk je nu televisie dan, of kijk je geen tv meer???

• Auteur
  • Topper
  • January 4, 2025

Kijk geen TV, films kijken doe ik op laptop.

Ik begrijp dat een DVB-C radio-ontvanger op mijn tuner aangesloten kan worden, maar dan moet die wel op KPN kabel passen.  Klopt ?

• January 4, 2025

Nee, DVB-C (met de C van coax cable) werkt alleen op de Ziggo kabel. Niet op de kpn internetverbinding.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 4, 2025

Ik begrijp dat een DVB-C radio-ontvanger op mijn tuner aangesloten kan worden, maar dan moet die wel op KPN kabel passen.  Klopt ?

Beste ​@huib_k met KPN heb je niets meer te maken.

Als je nog een kabelaansluiting van Ziggo of een andere kabelaanbieder  in de huiskamer hebt zitten, kun je kijken of de aansluiting nog actief is. Leg dan een coaxkabel tussen aansluiting en de coax-aansluiting op je tuner en je hebt verder geen aparte apparatuur nodig.

Zelf ben ik al 7 jaar weg bij Ziggo en kan nog steeds gratis tv kijken en radio luisteren van Ziggo.

Voorbeeld kabelaansluiting Ziggo

Voorbeeld coaxkabel

• January 4, 2025

Dat klopt niet helemaal.

Deze afbeelding is ter voorbeeld. Vanaf een Dvb-C tuner gaat een kabel naar een aansluiting zoals op de foto  

Het is makkelijker en goedkoper om een FM antenne aan te sluiten op de tuner. Je kan ook via de laptop radio luisteren. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

DVB-C radio zul je waarschijnlijk niks aan hebben. En anders gaat het signaal er te zijner tijd af omdat je geen Ziggo abonnement hebt.

Je kunt checken of er nog signaal is door je tv aan te sluiten op de Ziggo aansluiting. En te zoeken naar de DVB-C zenders. 

Kies bij zoeken voor Ziggo of, in voormalig upc gebied, voor UPC. Netwerk frequentie 474,000 en Netwerk 4444.

Je kunt het beste kiezen voor FM en/of DAB+ en/of internet radio. 1 of meer van deze. Het één sluit het ander niet uit.

Hier zou ik bijvoorbeeld niets hebben aan een DVB-C radio. Ik heb geen abonnement en Ziggo heeft 3 jaar geleden het signaal er helemaal af gehaald. Een DVB-C radio is al gauw € 90. Toch zonde dan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 4, 2025

Beste ​@PeterG , een FM-tuner heeft ​@huib_k al, hij hoeft alleen maar de antenne op de antenne-ingang aan te sluiten of kijken of het lukt met wat ik eerder schreef aangaande Ziggo-radio.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Beste ​@PeterG , een FM-tuner heeft ​@huib_k al, hij hoeft alleen maar de antenne op de antenne-ingang aan te sluiten of kijken of het lukt met wat ik eerder schreef aangaande Ziggo-radio.

Maar aan die FM tuner in zijn versterker heeft ​@huib_k helemaal niks aangaande Ziggo-radio ​@JanD . Het FM signaal is er al enkele jaren af.

Die tuner werkt alleen nog met een losse antenne. Lint of anderszins. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 4, 2025

Maar aan die FM tuner in zijn versterker heeft ​@huib_k helemaal niks aangaande Ziggo-radio ​@JanD . Het FM signaal is er al enkele jaren af.

Die tuner werkt alleen nog met een losse antenne. Lint of anderszins. 

Dat weet ik ​@PeterG , maar als die Ziggo-oplossing niet werkt, kan hij dus gewoon een FM-antenne , die meegeleverd is bij zijn tuner, aansluiten en naar FM radio luisteren, dat schreef ik dus eigenlijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2025

Dat heb ik voor Joe "moeten" doen ​@JanD . Na 11 jaar de FM tuner in mijn versterker niet gebruikt te hebben. Maar kpn gaat Joe niet doorgeven. En het is een leuke zender. Dus die zender nu via de lintantenne. 

Maar heel veel zenders hebben via de FM ether wel slechte ontvangst hoor. Gek genoeg vooral de NPO zenders. Die komen kennelijk niet van zendmast Haarlem hier. Lopik staat toch een eind verder.

• January 4, 2025

https://www.nederland.fm/mobile/index.php

https://www.online-radio.nl/

Deze.of andere site openen met de laptop klaar.

Ik deel de mening dat als er geen losse dvb-C tuner aanwezig is dit niet zinvol is om tijd en geld aan te spenderen.