Skip to main content

Ik heb een nieuwe KPNTV+box aangeschaft (aug.2024). Nu wil ik mijn Sonos soundbar aansluiten maar dit lukt niet helemaal. Ik wil het geluid van de TV uit de soundbar hebben.

In mijn vorige KPN box kon ik de optische kabel gewoon kwijt van de soundbar. In de nieuwe KPN TV+box zie ik nergens een ingang voor de optische kabel.

Nu heb ik wel een zgn “digital audio out “-aansluiting in mijn TV zitten. Moet de optische kabel van de soundbar daarop aangesloten worden?

 

 

 

Hallo @Jo59 ,

Dat is gewoon mogelijk, ik maak graag gebruik van een eerder gegeven antwoord van @GeSp : 

Bron:

Heb je al eens geprobeerd om ook in het instellingen menu van de TV+ Box de indeling op Stereo te zetten? Vaak verhelpt dat het geluidsprobleem.

Zie:

 

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.


AC4 Dialog Enhancer

Het kan voorkomen dat dialogen in films of series zachter klinken dan muziek en omgevingsgeluiden. Als je moeite hebt om gesprekken dan te kunnen volgen, kun je deze optie aanpassen. Deze zet dan het volume en de helderheid van gesprekken hoger.

Standaard staat dit op off. Je kunt verder kiezen uit LowMedium of High.


Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.

 


@Jo59 Ik begrijp dat je de aansluiting voor de optische kabel op de ontvanger niet kunt vinden. Volgens de handleiding zou de fysieke optische poort direct naast de aansluiting van de voedingsadapter moeten zitten.

 


Ik kan niets ontdekken op de nieuwe kpn+TVbox .…


 


Ik heb de DIW7022 ook, direct naast de voeding zit de ingang,  je ziet een rood lampje achter het beschermingsklepje branden.


Hallo @Jo59 

 

De optical ingang valt ook nauwelijks op vanwege het klepje wat ervoor zit:

 

Bron:

 


Het is nog niet duidelijk welk type TV box @Jo59 in augustus heeft aangeschaft en of die wel bij KPN vandaan komt.

@Jo59 , is dit wel het type DIW7022?

 


Ik kan niets ontdekken op de nieuwe kpn+TVbox .…


 

Naast de aansluiting van de voeding. Achter het klepje. Is het nu gelukt? 
 

Eventueel met deze info erbij…..

 

Hallo @Jo59 ,

Dat is gewoon mogelijk, ik maak graag gebruik van een eerder gegeven antwoord van @GeSp : 

Bron:

Heb je al eens geprobeerd om ook in het instellingen menu van de TV+ Box de indeling op Stereo te zetten? Vaak verhelpt dat het geluidsprobleem.

Zie:

 

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.


AC4 Dialog Enhancer

Het kan voorkomen dat dialogen in films of series zachter klinken dan muziek en omgevingsgeluiden. Als je moeite hebt om gesprekken dan te kunnen volgen, kun je deze optie aanpassen. Deze zet dan het volume en de helderheid van gesprekken hoger.

Standaard staat dit op off. Je kunt verder kiezen uit LowMedium of High.


Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.

 

 


Het is nog niet duidelijk welk type TV box @Jo59 in augustus heeft aangeschaft en of die wel bij KPN vandaan komt.

@Jo59 , is dit wel het type DIW7022?

 

Jazeker,  ik heb type DIW7022 TV box

 

 

 


Ok, dan zit er links naast de 12 V DC aansluiting toch echt een optische uitgang en die functioneert uitstekend i.c.m. een aangesloten Audio apparaat.

Tenzij je de TV+ box niet bij KPN hebt gekocht.

Zo ja, dan meteen naar KPN retourneren.

 


Het is nog niet duidelijk welk type TV box @Jo59 in augustus heeft aangeschaft en of die wel bij KPN vandaan komt.

@Jo59 , is dit wel het type DIW7022?

 

Jazeker,  ik heb type DIW7022 TV box

 

 

 

@Jo59 

Maar is het nu gelukt met behulp van de informatie uit dit topic? 


Het is nog niet duidelijk welk type TV box @Jo59 in augustus heeft aangeschaft en of die wel bij KPN vandaan komt.

@Jo59 , is dit wel het type DIW7022?

 

ja dat is em


Hmmm, kun je dan even een foto van de achterkant van de DIW7022 maken en deze hier plaatsen?

 


Ik kan niets ontdekken op de nieuwe kpn+TVbox .…


 

Naast de aansluiting van de voeding. Achter het klepje. Is het nu gelukt? 
 

Eventueel met deze info erbij…..

 

Hallo @Jo59 ,

Dat is gewoon mogelijk, ik maak graag gebruik van een eerder gegeven antwoord van @GeSp : 

Bron:

Heb je al eens geprobeerd om ook in het instellingen menu van de TV+ Box de indeling op Stereo te zetten? Vaak verhelpt dat het geluidsprobleem.

Zie:

 

Geavanceerde geluidsinstellingen KPN TV+ Box

S/PDIF output 

Deze optie bepaalt of je geluid via de optische uitgang hebt. Standaard staat dit uit. Zet dit aan als je een optische kabel gebruikt om je KPN TV+ Box met je geluidsapparatuur of tv te verbinden.


AC4 Dialog Enhancer

Het kan voorkomen dat dialogen in films of series zachter klinken dan muziek en omgevingsgeluiden. Als je moeite hebt om gesprekken dan te kunnen volgen, kun je deze optie aanpassen. Deze zet dan het volume en de helderheid van gesprekken hoger.

Standaard staat dit op off. Je kunt verder kiezen uit LowMedium of High.


Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed. Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.

 

 

hoe zet ik de s/pdifpoort dan open? er  komt nu heel zacht geluid uit de soundbarnu ik de optische kabel heb aangesloten op de TV box

 


Bedankt! ik heb nu de optische kabel goed aangesloten op het Tv-kastje. Maar …….met heel zacht geluid.

Het hoofdgeluid komt uit de TV zelf.

 

Nu instellen op de TV begrijp ik uit uw verhaal.

 


@Jo59 

Wat betreft instellen geluid. Dat staat beschreven in de uitgebreide reactie. 
 

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling één op één door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.


Bij mij werkt alleen de optie Passthrough.

Vervolgens heb ik een galmend geluid.

Er komt geluid uit de soundbar en uit de tV het lijkt niet synchroon te zijn.

heb al aan de instellingen zitten frutselen van de sonos maar lijkt nu erger te worden dan wat het was.


Als je de soundbar aan hebt zet dan het tv volume op 0. Want er zal altijd een paar milliseconden verschil zijn en daar maken je hersenen galm van. Of hol geluid.


Bedankt voor de tip.


@Jo59 ,Had je deze topic ook al gelezen?

 


Reageer