Skip to main content

Ik heb mijn koptelefoon met bluetooth verbonden aan de Sagemcom Diw7022, hoe kan ik nu het volume harder en zachter zetten? Als ik dit met de remote doe gaat mijn versterker harder en zachter omdat de remote daar mee verbonden is. De versterker geeft geen geluid als ik de koptelefoon verbonden heb.

Moet ik de remote eerst mijn versterker laten "vergeten" of is er een workaround?

Hi @Davy O! Ik heb het voor je nagekeken. Ik ervaar hetzelfde en heb nog niet direct een oplossing. 

Wel lukt het aan mijn kant om via mijn headset het geluid aan te passen. Op mijn draadloze headset zit een volumeknop. En op mijn Galaxy buds kan ik het geluid bedienen door de knop ingedrukt te houden. 

Heeft jouw headset een soortgelijke functie? En kan je daar verder mee uit de voeten? Ik doe ondertussen navraag voor je. 🙂


Hier hetzelfde met Sony LinkBuds S: ik kan het volume regelen via de earbuds zélf, maar de afstandsbediening schakelt niet over. Ik zie als ik het volume via de earbuds verander wel even de volgende volumeregeling van de TV+ Box, met daarnaast het bluetooth icoon om aan te geven dat de oortelefoons geregeld worden:

 

TV + Box: bluetooth icoon bij volumeregeling.

(Amai, na het gerommel dat ik hieronder beschrijf, en het daarna weer op de “normale” stand zetten van de KPN afstandsbediening, zie ik bovenstaande niet meer. Misschien waren voor bovenstaande ook de volgende stappen al nodig. 🤯)

Bij een Chromecast met Google TV schakelt ook de (bluetooth) afstandsbediening bij aanzetten van bluetooth oortelefoons vanzelf over naar bediening van de Chromecast zelf, in plaats van bediening van de televisie. (En weer netjes terug naar infraroodbediening van de televisie als ik ze weer uit doe.)

Bij de KPN TV+ Box moet je dat blijkbaar handmatig doen: tandwieltje » Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening L8 » Bedien je tv met de KPN afstandsbediening » Uit: bedien het volume van de TV+ Box met onze afstandsbediening. En bedien het volume van je tv met je eigen afstandsbediening.

 

TV+ Box instellingen » Apparaat » Afstandsbedieningen en accessoires » KPN afstandsbediening L8 » Bedien je tv met de KPN afstandsbediening

Daarna zie je dat de volumneknoppen het groene lampje op de KPN afstandsbediening laten branden, in plaats van het rode (bij normale tv bediening). En dan zie je ook een volumebalk van de TV+ Box als je bluetooth oortelefoon niet aangesloten is, en je dus het volume regelt van het geluid dat dan via HDMI meegestuurd wordt:

 

TV+ Box: bediening geluid TV+ Box zelf, zonder bluetooth.

Kortom: niet te doen met de afstandsbediening.


Mooi! Ik kan nu het volume van de bluetooth speaker regelen met de ab. Geluid via JBL speaker. Beter dan tv en nu wel gesynchroniseerd met beeld!


Klopt, inderdaad niet te doen met de afstandbediening. Daarom heb ik de koppeling afstandbediening<->TV maar weer uit gezet. (En toch zit ik nog steeds met de afstandbediening naar de TV of het kastje te wijzen, ik denk dat dat er nooit meer uit gaat, na decennia gewend te zijn met ab’s naar tv's te richten...)


@DLD, en toekomstige lezers, ik lees net dit. Ik weet niet of het waar is:

... de remote control weer zo gezet dat hij het volume van de box zelf regelt (dit werkt natuurlijk alleen maar op StereoPCM en niet op Dolby Digital).

Als het klopt, dan natuurlijk geen probleem als stereo genoeg is. En misschien is dat ook de reden dat de sync beter is? Zo ja: je kunt stereo ook voor HDMI afdwingen.


@Davy O en anderen, ik heb voor de zekerheid dus navraag gedaan. Op dit moment is het simpelweg niet mogelijk het geluid van je Bluetooth headset direct te regelen met de KPN afstandsbediening terwijl de afstandsbediening gekoppeld is met de tv. 

Je kan dus deze gekoppeld laten en het volume bedienen via je headset. Gelukkig hebben vrijwel alle headsets hier de mogelijkheid voor. Of je kan de afstandsbediening ontkoppelen zoals @Arjan van B aangeeft. 


Het zou mooi zijn wanneer in een update volumeregeling automatisch schakelt. Ik gebruik zelf 2 google nest speakers. Bij live tv kijken is beeld en geluid niet synchroon. Verder wel. Wanneer ik stream is het bluetooth volume aan te passen in de google home app. Misschien een handige workaround voor nu?


Reageer