Skip to main content

Hoe mijn box+ tv ontvanger aansluiten op mijn homecinemaset 

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Hallo Wietske2, welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

 


Hallo Jan,

Kpnbox+ typenummer diw7022


Sagemcom


Met de audio fiber (toslink) kabel.

 

Je kan eventueel adapters kopen naar 3.5 of tulp.

 

P.S.

Zie hier voor meer informatie over deze nieuwe 7022 KPN tv decoder.😉


De 7022 heeft alleen een optische audio uitgang. Een home cinema set heeft doorgaans een optische ingang. Dan heb je dit nodig 

Optische audio kabel 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1507973/toslink-optische-kabel-2m/

Heeft je audio geen optische ingang dan kun je bij kpn (en elders) deze omvormer kopen 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

en natuurlijk een analoog kabeltje. Zet dan de optische uitgang in de 7022 ook op stereo! Anders heb je bij zenders en ander aanbod met Dolby 5.1 geen geluid!


Bedankt allemaal, ik krijg vlg week de box , dan ga ik e.e.a uitproberen


@Wietske2 Heeft de homecinema-set een hdmi-aansluiting? 


Ja, ik heb nu een hdmi van tvkastje naar tv en van tv naar homecinemaset .

Verder een optische kabel van homecinemaset naar tv.

En een tulp aansluiting op homecinemaset en die gaat via een jackaansluiingnaar het tvkastje 

 

 


Ja, ik heb nu een hdmi van tvkastje naar tv en van tv naar homecinemaset .

---

Zelf heb ik hier ook die aansluitvolgorde (met JBL-soundbar). Zowel op mijn 5202 als ook op de tv+ box.

Gaat prima hier.


Hoi Wietske. 

Wat is het nut van optische kabel van tv naar versterker als je ook al hdmi (arc neem ik aan) van tv naar versterker hebt? 

Ik zou het zo doen, dat kan met alle decoders.

Ontvanger naar tv met hdmi
TV naar audioset met HDMI (ARC)
Ontvanger naar audioset met optische kabel.

En een tulp aansluiting op homecinemaset en die gaat via een jackaansluiingnaar het tvkastje

Het TV+ kastje heeft geen jack out meer. Alleen optisch. Maar als je deze analoge verbinding met de TV+ wilt blijven gebruiken dan dus die optisch ➡️ analoog converter aanschaffen / gebruiken.


Hoi Peter, ik vroeg me idd ook al af of ik niet gewoon de optische kabel moet verbinden tussen tvkastje en homecinemaset en dus de tulp/jackkabel laten vervallen.

Kan ik dan idd gewoon radio,tv, dvd over de homecinemaset afspelen?


DVD natuurlijk niet. Dat gaat met je DVD speler. Die kan je ook met het homecinemaset verbinden. Voor audio.

Maar als je de TV box van kpn optisch verbindt met je homecinemaset dan heb je dus al het geluid daarvan naar je homecinemaset. Radio, TV, de diverse apps (zelf te downloaden uit de Play Store), etc.

Met radio luisteren kan de tv dan uit.


Ik heb cd/dvdspeler in de homecinemaset zitten. Dan zou het wel kunnen toch ?

Het is nl 1 apparaat 


Oh ja. Intern. Dat is geen probleem. 


Super, dankjewel 


Ik had onze Home cinema set verbonden met dit stekkertje naar de tv ontvanger. Ik heb echter nu een nieuwe tv ontvanger, namelijk diw7022. Daar kan dit stekkertje niet meer in! Hoe zou ik de set nu kunnen verbinden met de nieuwe tv ontvanger? 


 


Ik had onze Home cinema set verbonden met dit stekkertje naar de tv ontvanger. Ik heb echter nu een nieuwe tv ontvanger, namelijk diw7022. Daar kan dit stekkertje niet meer in! Hoe zou ik de set nu kunnen verbinden met de nieuwe tv ontvanger? 

Zie het bericht van PeterG hierboven. Dus:

Ontvanger naar tv met hdmi
TV naar audioset met HDMI (ARC)
Ontvanger naar audioset met optische kabel.

 

Of die optische kabel nodig is, hangt er vanaf hoe je een en ander wilt gebruiken.


Met deze converter kun je van optisch naar analoog aansluiten.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?soPos=1092

Ook met die mini jack te gebruiken.


Zie ook hier voor een adapter Toslink (audi fiber kabel) naar 3,5 stereo. 

 

En ook hier.


Hoi Peter,

Ik heb alles aangesloten en het werkt perfect.

Bedankt voor de tips


Hoi Peter,

Ik heb alles aangesloten en het werkt perfect.

Bedankt voor de tips

Hi Wietske. Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je het uiteindelijk precies gedaan? Dan hebben andere meelezers er ook iets aan. 🙂


Hoi, ik heb een optische kabel verbonden van de kpn+ box naar de homecinemaset en het werkt perfect 


Goedemorgen,

Ik heb recentelijk ook een Sagemcom DIW 7022 van KPN mogen ontvangen. Aangesloten op de TV met HDMI werkt (geen ARC op TV) goed.

Nu heb ik de volgende uitdaging; van Sagemcom DIW 7022 ga ik met een optische kabel naar de receiver en kan ik radio luisteren. Alleen na 15 minuten gaat de Sagemcom DIW 7022 in stand-by. Hoe kan ik de stand-by functie uitschakelen. Ik heb ergens als in het menu stand-by uitgeschakeld/ nooit ingesteld maar na 15 minuten valt de verbinding met de receiver uit. Zet ik de TV erbij aan, dan blijf ik wel het signaal ontvangen op de receiver.

Met het Arris kastje had ik daar geen last van. Kan iemand mij helpen? Ik lees graag!


Dat is de (chromecast) screensaver @BAD720 . Die staat standaard op 15 minuten. En schakelt in zolang er nog een van de menu schermen als Start, Nu op TV, Gids e.d. op het scherm staat. Ook als de tv uit is.

Zet je de box dus aan dan dien je nog even op OK te drukken om de zender ook echt actief aan te zetten. Ik doe dat inmiddels “met m'n ogen dicht” (lees met de tv uit).

Staat je box op ECO dan eerste keer 2 x op OK drukken. Met Snelle start (daar heb ik 'm nu op) is 1 x OK voldoende. Bij mij speelt de radio vervolgens uren lang.

Op tv dien je alleen het radioscherm te zien. De ster met afwisselend tijd/datum en zendernaam.

De (chromecast) screensaver kan ook verruimd, maar tot maximaal 2 uur.


Reageer