Skip to main content

Hoe mijn box+ tv ontvanger aansluiten op mijn homecinemaset 

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

@PeterG dank je wel, ik ga dit meteen eens proberen. Nieuwe kaartje er weer bij halen en inloggen. En uitproberen. Ik laat het weten.

Groetjes


Nieuwe kaartje er weer bij halen

Kaartje?? Wat voor kaartje? En inloggen hoeft ook niet voor de instellingen van de DIW7022. @BAD720 .


Kaartje moet kastje zijn. Staat nu in de meterkast te niksen.


Kaartje moet kastje zijn. Staat nu in de meterkast te niksen.

Aha! Die gekke woordcorrectie op mobiel en tablet ook…

Bij maakt de DIW7022 overuren. Hele dag radio, 's avonds tv.


Ik heb de bovenstaande instructies een paar uitgeprobeerd. Tot mijn grote verbazing, moet ik elke keer de tv aanzetten om “iets (geluid via de radio” te activeren, zodat het geluid via de optische kabel naar de receiver wordt gestuurd. Wat doe ik niet goed?

Optie 1

  1. receiver aanzetten + KPN box kanaal selecteren op receiver
  2. via de afstandbediening van de DIW7022, DIW7022 aanzetten (snelle start modus), 20 tellen wachten, ok drukken, radio drukken, bijvoorbeeld 813 invoeren (Radio 10), ok drukken
  3. het blijft stil

Optie 2

  1. receiver aanzetten + KPN box kanaal selecteren op receiver (optische invoer)
  2. TV aanzetten + KPN box kanaal selecteren (HDMI invoer)
  3. via de afstandbediening van de DIW7022, DIW7022 aanzetten (snelle start modus), 20 tellen wachten, ok drukken, radio drukken, bijvoorbeeld 813 invoeren (Radio 10), ok drukken
  4. TV uitzetten
  5. radio speelt geluid

Optie 3

  1. receiver aanzetten + KPN box kanaal selecteren op receiver (optische invoer)
  2. via de afstandbediening van de DIW7022, DIW7022 aanzetten (snelle start modus), 20 tellen wachten, ok drukken, radio drukken, bijvoorbeeld 813 invoeren (Radio 10), ok drukken
  3. TV aanzetten + KPN box kanaal selecteren (HDMI invoer)
  4. TV uitzetten
  5. radio speelt geluid

Stap 4 en 5 mogen ook worden opgedraaid en dan blijf ik geluid houden.

Wat gaat niet goed/ wat doe ik fout? Bijzonder om steeds de TV ff aan te zetten om naar de radio te kunnen luisteren.

 

Ben benieuwd!


Hmm, ik doe dit inmiddels blindelings:

‘s Avonds zet ik 'm uit op de radio zender die ik 's morgens aan wil hebben.

's Morgens aanzetten (snelle start) zonder tv aan te zetten. Vervolgens ok om de hele dag naar de bij het uitzetten voor ingestelde radio zender te kunnen blijven luisteren (zonder dat de screensaver van de box zelf het geluid wegdrukt).

En ander zendernummer voor radio intoetsen is de tv ook niet bij nodig.

Aangesloten:

Met hdmi op tv en met optical op versterker.

Ik zet de TV helemaal niet aan om radio te luisteren via de DIW7022.

 

Op je “opties”

Optie 1 en 2. Na intoetsen zender nummer radio juist NIET op ok drukken.


Bedankt voor je tip.

Ga ik die vanavond/ morgen eens uitproberen.


Al proberend (zonder TV aan) is er iets goed fout gegaan 😞 voor het acht-uur-journaal. Tijdens het acht-uur-journaal kwam ik erachter dat de afstandsbediening doet het nog maar "half”. Ik zal misschien een bijzonder toetscombinatie hebben gedaan. Geluid kan ik niet meer harder en zachter zetten met de AB. Ik heb de AB gerest; hielp niet, Ik heb DIW7022 naar de fabrieksinstellingen teruggezet en de AB opnieuw aangemeld. Ook dat heeft niet geholpen.

Reset met adapter 30 seconden los + instructies van internet hebben helaas ook geen oplossing geboden. Morgen eerst maar eens bellen naar KPN Klantenservice, misschien hebben zij nog een tip.


Had je de afstandsbediening ingesteld waarbij het geluid op de tv zelf geregeld werd? Of werd het rechtstreeks op de box geregeld? Verschilletje namelijk.

Doen alleen de volume knoppen het nu niet?

Hoe heb je de afstandsbediening gereset?


Ik heb de AB bij het aanmelden met de toetscombinatie 7&9 gekoppeld voor de rest niets. Op scherm kwam dan een balkje als het geluid werd aangepast. Nu geen balkje en geen aanpassing van geluid mogelijk 🫣😭


Hmm, als je de afstandbediening NIET hebt ingesteld op je televisie dan zou je wel het box-volume moeten kunnen regelen. 

Als ie WEL op je tv was ingesteld dan zal alleen opnieuw aanmelden op de box dát niet veranderen.

Hier heb ik de box gekoppeld met Google Home, dan kan het nog daarmee. En sowieso met voice command.


Ik heb alle reacties gelezen en het is me hopelijk duidelijk naar voor alle zekerheid toch even een resumé. Ik hen een HK 3700 als radio-ontvanger en sinds dat de FM niet meer op de kabel zit is mijn radio ontvangst vrijwel weg. Nu ben ik overgegaan naar KPN  TV en heb de Diw 7022. Om nu radio ontvangst mogelijk te maken moet ik een converter en een optisch kabel aanschaffen die de verbinding maakt tussen de Diw 7022 en mijn radio. Vervolgens de analoge verbinding tussen de converter en de radio tot stand brengen en dan kan ik dus alle  radio zenders die in de range van boven 801 zitten beluisteren. Ook op de afstandsbediening dien ik dan enige instellingen te wijzigen. Klopt dit? De tv is een Philips 7300 serie. Alvast bedankt voor iedere reactie.


Hij heeft alleen analoge tulp ingangen dus is de converter wel nodig. Die sluit je enerzijds aan op de optische uitgang van de DIW7022 en aan de andere kant een ingang naar keuze op de HK.

De voeding (5 volt) van de converter heeft usb en kan dus daarop van de DIW7022. 

In de box nog wel even geluidsuitvoer op "stereo PCM" instellen. 

En volgens bartje heb je dan ook geluid via je boxen. 


Hen= heb


Hallo PeterG,

ik heb inmiddels converter en optische kabel besteld nu vraag ik me af hoe ik de DIW7022 kan instellen op “stereo PCM” heb al zitten zoeken op forum maar ben op dat gebied niet wijzer geworden. Voor de aanwijzingen ben ik je dankbaar en was zonder niet verder gekomen. 

 

 

 


Ik moet het uit het hoofd doen:

tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - indeling geluid

zie ook

 

Start pagina kennisbank TV+

https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149


Sinds de aanschaf van KPN TV heb ik problemen met het geluid via mijn Pioneer Home Cinema center. Ruis, enorm hard lawaai en problemen met schakelen tussen andere aansluitingen op mijn Pioneer. Heb alles volgen mij goed aangesloten, middels HDMI en Optische kabel. Ook alle geluidinstellingen op de Box geprobeerd, maar problemen blijven. Sinds kort is daar geluidsvertraging bijgekomen. Gisteren de box terug gezet op fabrieksinstellingen. de geluidsvertraging schijnt nu weer optimaal te werken, maar de harde geluiden blijven uit mijn speakers komen. Ik moet dan de receiver uit/in schakelen om weer normaal geluid te krijgen. Niet alleen ikzelf ben hier niet blij mee, maar ook mijn vrouw en kat schrikken zich elke keer kapot.

Graag hulp met hoe ik KPN TV normaal kan gebruiken.


Welke Pioneer heb je,  Fred?

Ik heb hier de VSX-919AH. Daarmee heb ik geen problemen ondervonden met optische aansluiting via optisch uit van de box.

Ingang moet wel op sigsel auto staan. 

= signal selection 

HDMI heb ik vanaf de box direct naar de tv.


Hallo Peter, ikheb een VSX 521


Zojuist met het wisselen van zenders, stopt het geluid spontaan. Dit gebeurt ook vaker.


Die is bijna hetzelfde. 

https://tweakers.net/pricewatch/243638/pioneer-vsx-919ah-k/specificaties/

https://tweakers.net/pricewatch/285525/pioneer-vsx-521-k/specificaties/

Heb je 'm optisch en via hdmi met de kpn box aangesloten? Hier alleen optisch. Dat werkt prima.

Een kpn ontvanger met hdmi via de Pioneer gaat hier niet goed. Ik heb 't dus:

ontvanger via hdmi direct op tv

ontvanger (alleen) optisch naar de Pioneer


Oké, dat heb ik nu gedaan en ga het testen. Een andere vraag? Waarom is er verschil in Output tussen TV en digitale radio ontvanger van Dual? 


Bedoel je het merk Dual ??? Ik heb sinds kort sinds ruim 9 jaar weer eens een FM antenne aan de Pioneer gekoppeld. En die zenders zijn allemaal knoert hard.Bij kpn is er een paar dB volume verschil tussen radio en tv zenders. En zenders onderling ook weer. Het is voor een provider ondoenlijk dit allemaal naar hetzelfde niveau te krijgen. Zeker ook omdat je 5.1 en 2.0 al nooit gelijk kunt krijgen.


Ja een digitale Dual radio DAB, internet en FM radio. Ook via optisch aangesloten. Geluidsniveau 1 en bij omschakelen naar KPN TV, moet ie naar 15. Als ik dan vergeet het geluid terug te zetten knalt de radio door mijn speakers 🤨


Die niveau's zeggen mij niks.

Mijn Pioneer volume gaat in dB's. Van -80 tot +20 dB. Hij staat doorgaans voor kpn rond de -30 dB volume voor tv en voor radio -38 dB. (JOE via FM op -42 dB)

Ja een digitale Dual radio DAB, internet en FM radio. Ook via optisch aangesloten. Geluidsniveau 1 en bij omschakelen naar KPN TV, moet ie naar 15.

Maar dan heeft of geeft die Dual tuner wel een zeer hoog uitgangsniveau. Dat lijkt mij niet goed. Je hebt dan helemaal geen speling meer: 1 of 0 nog.

Of het niveau van de TV+ heb je niet op maximaal gezet vóórdat je de afstandsbediening koppelde met je tv.

 

 

Ga even terug naar “bedien geluid van de TV+ box” ; zet het op maximaal en ga weer terug naar bediening voor tv/audio.

Je kan het ook met voice proberen. Druk de knop in en zeg “volume maximaal”.

 


Reageer