Skip to main content

Hoe mijn box+ tv ontvanger aansluiten op mijn homecinemaset 

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Goeie tip. Stond echter al op maximaal . Misschien de Dual tuner niet via optisch aansluiten?


Misschien de Dual tuner niet via optisch aansluiten?

Zou kunnen.

Ik krijg de indruk dat die Dual een ongewoon idioot hoog niveau uitstuurt. Al mijn apparaten liggen rond het niveau van de TV+ box als ik daarop een radio zender aan heb.

Mogelijk heeft de Dual analoog wel een normaal niveau. Radio is toch allemaal stereo dus dan maakt digitaal of analoog verbinden qua geluidskwaliteit geen fluit uit.


Beste PeterG, 

Ik heb de bestelling vandaag gekregen en aangesloten had aanvankelijk wat problemen met het geluidsniveau  van mijn radio maar via instellingen het aangepast. Prima werkende radio zonder dat de tv aanstaat. Overschakelen naar andere zender werkt prefect. Tijdens het maken van dit bericht luister ik naar de radio en hoor ik af en toe het geluidsniveau zachter worden en gaat daarna weer na het oude niveau terug. 
hartelijk dank voor je aanwijzingen zonder die was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.

groet escebe


Hallo @Escebe met het type tv-ontvanger in je profiel wordt bedoeld het merk en type tv-decoder dat je van KPN in bruikleen hebt en niet je eigen tv-toestel.

 


Hoi Wietske. 

Wat is het nut van optische kabel van tv naar versterker als je ook al hdmi (arc neem ik aan) van tv naar versterker hebt? 

Ik zou het zo doen, dat kan met alle decoders.

Ontvanger naar tv met hdmi
TV naar audioset met HDMI (ARC)
Ontvanger naar audioset met optische kabel.

En een tulp aansluiting op homecinemaset en die gaat via een jackaansluiingnaar het tvkastje

Het TV+ kastje heeft geen jack out meer. Alleen optisch. Maar als je deze analoge verbinding met de TV+ wilt blijven gebruiken dan dus die optisch ➡️ analoog converter aanschaffen / gebruiken.

Hoi Peter,

Ben naar dit forum verwezen voor hetzelfde probleem als Wietske, en ben dus in dit oude topic terecht gekomen. Zoals bovenstaand heb ik het ook aangesloten volgens mij. HDMI van TV naar Home Cinema Set, HDMI van TV+ box naar TV. Optisch kabeltje van Home Cinema Set naar TV+ box. Maar nog geen geluid helaas. Wat mis ik in dit verhaal? Of moet ik bovengenoemde converter nu aanschaffen? Zo ja, is onderstaande (zie link) dan ook goed? Lijkt mij dezelfde en wil 'm graag nu bestellen mocht het nodig zijn. Bij de KPN pas eind van deze maand leverbaar.

https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-dac?gclid=EAIaIQobChMIv8XqteK2ggMV0uFRCh1Sdwd_EAQYAiABEgLXVPD_BwE

Ik hoop een antwoord te krijgen, bedankt alvast!


--reactie herplaatst met mention--


Hoi, @RiesC 

HDMI van TV naar Home Cinema Set, HDMI van TV+ box naar TV. Optisch kabeltje van Home Cinema Set naar TV+ box. Maar nog geen geluid helaas.

Voor geluid van TV naar HCS via HDMI moet de apparatuur (tv en hcs) ARC ondersteunen. Anders; geen geluid. Bij mij heet de ‘ingang’ voor ARC op de versterker TV. Op hcs is ARC en uitgang één en dezelfde trouwens. ARC, geluid van af een televisie met ARC werkt niet via een van de 'gewone’ hdmi ingangen van de hcs.

En je gebruikt, net als ik, zo wel 2 ingangen van de hcs. Dus voor radio luisteren met tv uit dan wel de ingang kiezen met de optische verbinding.

Dus 

TV ontvanger → hdmi → TV

en

TV → HDMI ARC → HCS

TV ontvanger → optisch → HCS

Dit laatste zijn 2 ingangen waar je wel handmatig tussen moet switchen. Werkt het via de optische ingang niet dan kán het optische kabeltje (oudje ?) defect zijn.

Die op dit moment niet verkrijgbare converter is alleen nodig als je een versterker / hcs hebt waar geen optische ingang op zit. Dat lijkt me bij jouw niet van toepassing.


Hoi, @RiesC 

HDMI van TV naar Home Cinema Set, HDMI van TV+ box naar TV. Optisch kabeltje van Home Cinema Set naar TV+ box. Maar nog geen geluid helaas.

Voor geluid van TV naar HCS via HDMI moet de apparatuur (tv en hcs) ARC ondersteunen. Anders; geen geluid. Bij mij heet de ‘ingang’ voor ARC op de versterker TV. Op hcs is ARC en uitgang één en dezelfde trouwens. ARC, geluid van af een televisie met ARC werkt niet via een van de 'gewone’ hdmi ingangen van de hcs.

En je gebruikt, net als ik, zo wel 2 ingangen van de hcs. Dus voor radio luisteren met tv uit dan wel de ingang kiezen met de optische verbinding.

Dus 

TV ontvanger → hdmi → TV

en

TV → HDMI ARC → HCS

TV ontvanger → optisch → HCS

Dit laatste zijn 2 ingangen waar je wel handmatig tussen moet switchen. Werkt het via de optische ingang niet dan kán het optische kabeltje (oudje ?) defect zijn.

Die op dit moment niet verkrijgbare converter is alleen nodig als je een versterker / hcs hebt waar geen optische ingang op zit. Dat lijkt me bij jouw niet van toepassing.

Dankjewel voor je reactie Peter!

De HDMI vanuit HCS naar TV zit op een HDMI-poort waar in beide gevallen ARC bij staat, dus dat zou goed moeten zijn. Of de optische kabel niet meer werkt weet ik eerlijk gezegd niet; hoe zie je dat? Het lampje aan het uiteinde vd optische kabel geeft aan één kant een rood lichtje en aan de andere kant niet. Klopt dat? Zit daar het defect?

 


Het lampje aan het uiteinde vd optische kabel geeft aan één kant een rood lichtje en aan de andere kant niet.

Dan zou de optische kabel best wel een helemaal gebroken kunnen zijn.

Klopt dat? Zit daar het defect?

Dat weet je helemaal zeker na aanschaf van een nieuw kabeltje. Zo duur zijn die optische audio kabeltjes niet en al verkrijgbaar bij lokale doe-het-zelf winkels.


Het lampje aan het uiteinde vd optische kabel geeft aan één kant een rood lichtje en aan de andere kant niet.

Dan zou de optische kabel best wel een helemaal gebroken kunnen zijn.

Klopt dat? Zit daar het defect?

Dat weet je helemaal zeker na aanschaf van een nieuw kabeltje. Zo duur zijn die optische audio kabeltjes niet en al verkrijgbaar bij lokale doe-het-zelf winkels.

Kijk….daar kan ik wat mee als niet-techneut zijnde 😉.

Ik ga een nieuw kabeltje regelen, en dan hopelijk het probleem verholpen. Je hoort nog of het gelukt is(als ik het niet vergeet, haha!) Bedankt voor zover en nog een fijne dag gewenst!


Gelukt! Nogmaals hartelijk dank!


Top, @RiesC . 👌😃

Geniet ervan .


Is het niet mogelijk om alleen een toslink naar jack verloopstuk te gebruiken of heb je dan geen geluid op de tv zelf.

 


Toslink naar analoog jack converter ​​​​​​. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack-rond-24-november-weer-verkrijgbaar/

Heeft geen invloed op het geluid via hdmi naar de tv.


Reageer