Skip to main content
Vraag

Hoe sluit ik de soundbar aan om radio te luisteren met de tv uit?

• December 19, 2025
  • 8 reacties
  • 23 keer bekeken

Heb een vraag we hebben KPN TV via glasvezel,nu hebben we overdag altijd de radio aan met geluid via een soundbar,prima geluid,nu lees ik dat het ook kan zonder de TV aan te hebben,maar als ik de tv uit zet is de soundbar ook uit,kan iemand mij in gewone jip en janneke taal uitleggen hoe het wel kan met de tv uit onze tv is een LG

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

@janborkent Hoe heb je de soundbar aangesloten?

• Ontvanger → TV → Soundbar
    Kan niet zonder TV omdat LG geen Standby HDMI passthrough kent.
  • Ontvanger → Soundbar → TV
    In deze opstelling kan, je moet wel in LG de functie System Standby in Simlink deactiveren.
    De ontvanger moet wel in fullscreen modus zijn.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Of een optische kabel (toslink) tussen tv+ box en soundbar. Is natuurlijk alleen mogelijk als je soundbar een optische ingang heeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Of een optische kabel (toslink) tussen tv+ box en soundbar.

​Dat kan zeker werken, maar geeft blijkbaar ook haperingen bij bijvoorbeeld de topic starter hierboven:

Ik heb een omvormer met een Toslink kabel er tussen geplaatst. Dat werkt goed maar zoals eerder geschreven als ik de tv helemaal uitzet krijg ik regelmatig een haperend geluid.

Dus ook met de tv uit, kan een tv het geluid via de optische uitgang verstoren? Peter schreef hierboven:

In de box is het optische geluid direct verbonden met de hdmi en zal dus ook even onderbreken tijdens zo'n handshake poging.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

​Dat kan zeker werken, maar geeft blijkbaar ook haperingen bij bijvoorbeeld de topic starter hierboven:

Ja, dat klopt, ongeveer iedere 5 min een onderbreking in passthrough modus, maar in automatische modus (conversie naar DD+) geen onderbreking.

In de box is het optische geluid direct verbonden met de hdmi en zal dus ook even onderbreken tijdens zo'n handshake poging.

Nee, Toslink valt niet onder HD-content, hier is HDCP beveiliging niet van toepassing. Mijn receiver geeft continue geluid weer, ongeacht welke geluid modus in ontvanger ingesteld is.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Toslink valt niet onder HD-content, hier is HDCP beveiliging niet van toepassing.

Ik denk dat ​@PeterG bedoelt dat het een onbedoeld effect is: doordat de S/PDIF bron afkomstig is van het HDMI-signaal, hapert het ook als het HDMI-bronsignaal hapert?

En het volgende ging toch ook over S/PDIF?

ongeveer iedere 5 min een onderbreking in passthrough modus, maar in automatische modus (conversie naar DD+) geen onderbreking.

(Ik weet het niet, en ik gebruik het niet. Ik probeer het alleen te begrijpen voor anderen. Tot nu toe is dit topic wel een goede bron om later naar te verwijzen. 🙏)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 19, 2025

Het zal van de tv ontvanger én de tv afhangen of je al of niet problemen krijgt met stotterend geluid via toslink.

Met mijn opstelling (Arris 2952 en Samsung TV uit 2013) hoor ik geen onderbrekingen als de tv “uit”staat (standby eigenlijk). Alleen vlak na uitzetten van de tv stottert ie even, daarna niet meer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Heb het voor elkaar mijn kleinzoon kwam langs en loste het op,gewoon de optische kabel van kpn kast naar soundbar en je kunt radio luisteren zonder de TV aan te zetten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Tot nu toe is dit topic wel een goede bron om later naar te verwijzen. 🙏

Dat ging over een ander topic, voordat bovenstaande vraag van janborkent uit dat topic naar dit eigen topic werd afgesplitst: