Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik KPN TV+ aan met een LG TV en Denon soundbar?

• February 9, 2026
  • 7 reacties
  • 43 keer bekeken

Ik krijg binnenkort KPN TV met een tv-kastje. Ik heb:

• een LG TV met één HDMI-ARC uitgang (wel meer hdmi uitgangen)
  • een Denon sountbar een hdmi, een hdmi-arc, een aux en een optical ingang (geen usb)

Volgens mij gaat dit een probleem opleveren om de soundbar in te schakelen zodra de tv ingeschakeld wordt. Dat gaat nu wel omdat de soundbar op de hdmi-arc van de tv is aangesloten. Maar die hdmi-arc is straks nodig voor het tv-kastje.

Kan straks met één druk op één knop van de KPN afstandbediening alles ingeschakeld worden: tv kastje, tv en soundbar? En uiteraard: het volume dat uit de soundbar komt bedienen met de ab van KPN.

Mocht dit niet kunnen dan moet ik het tv-kastje met ingebouwde speaker er bij nemen dnek ik.

Beste antwoord door Wartywolfs

Hallo ​@okkehel, welkom op de community.

De HDMI-ARC (Audio Return Channel) aansluiting is geschikt om geluid terug te sturen van de tv naar het aangesloten apparaat. De tv ontvanger stuurt geluid samen met beeld mee naar de tv, dat kan ook prima op een reguliere HDMI ingang.

(Ik ga ervan uit dat je géén KPN Soundbox besteld hebt, want je hebt al een soundbar…)

Ook HDMI-CEC zou moeten werken mits goed ingesteld in tv en ontvanger, waarbij eerst de tv ontvanger, dan de tv, dan vanuit de tv ook de soundbox wordt in- en uitgeschakeld. Misschien werkt het ook als je de tv eerst in/uitschakelt, maar daar durf ik m’n hand niet voor in het vuur te steken.

Volumeregeling kun je apart koppelen met de kpn ab, nadat je eerst de tv gekoppeld hebt. Of alternatief volumeregeling  via HDMI-CEC.

Zie ook de TV+ Box artikelen in de Kennisbank - link vind je hieronder op de pagina.

7 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 9, 2026

Hallo ​@okkehel, welkom op de community.

De HDMI-ARC (Audio Return Channel) aansluiting is geschikt om geluid terug te sturen van de tv naar het aangesloten apparaat. De tv ontvanger stuurt geluid samen met beeld mee naar de tv, dat kan ook prima op een reguliere HDMI ingang.

(Ik ga ervan uit dat je géén KPN Soundbox besteld hebt, want je hebt al een soundbar…)

Ook HDMI-CEC zou moeten werken mits goed ingesteld in tv en ontvanger, waarbij eerst de tv ontvanger, dan de tv, dan vanuit de tv ook de soundbox wordt in- en uitgeschakeld. Misschien werkt het ook als je de tv eerst in/uitschakelt, maar daar durf ik m’n hand niet voor in het vuur te steken.

Volumeregeling kun je apart koppelen met de kpn ab, nadat je eerst de tv gekoppeld hebt. Of alternatief volumeregeling  via HDMI-CEC.

Zie ook de TV+ Box artikelen in de Kennisbank - link vind je hieronder op de pagina.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 9, 2026

Bedankt. het eerste deel van het antwoord snap ik en is denk ik ook voldoende. Ik ben er ten onrechte van ujit gegaan dat het tv kastje op de hdmi arc moet worden aangesloten. Dat hoeft dus niet.

Bedankt, ik denk dat het allemaal wel gaat lukken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@okkehel, welkom op onze community! Ik zie dat WartyWolfs t al mooi uitlegt Ik ga er vanuit dat het hiermee lukt maar mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 10, 2026

hoe doe ik dat?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 10, 2026

hoe doe ik dat?

Hoe doe je wat ​@okkehel ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 10, 2026

een reactie als oplossing markeren (zoals de moderator aangeeft); ik kan niks vinden om dat mee te doen...

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

ik had de reactie van wartywolfs al voor je gemarkeerd als oplossing 😊