Skip to main content
Vraag

Hoe verwijder ik YouTube uit de applijst van de KPN TV+box?

• May 13, 2026
  • 13 reacties
  • 142 keer bekeken

Ik wil niet dat mijn kinderen zomaar gebruikmaken van YouTube. Op IPads e.d. is dat in te stellen maar de app zit standaard in onze nieuwe KPN TV+box en lijkt vrij toegankelijk. Niet alleen dat vind ik dat in de huidige tijd bijzonder, nog gekker vind ik dat de app ogenschijnlijk niet te verwijderen is. Waarom is dat? En kan iemand mij uitleggen hoe ik eventueel wel beperkingen instel? Alvast bedankt!

13 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Ik heb het bewust niet geprobeerd, maar kan je de app niet uitschakelen bij de Instellingen > Apparaatinstellingen> Apps > YouTube > Uitschakelen ? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 13, 2026

Verwijderen kan niet. De verwijderen functie zit er niet op bij lang indrukken ok. Het is een verplichte app. Van Google dus van Android ook.

Bij geen enkele van m'n Android en Google apparaten is de optie verwijderen beschikbaar voor de meeste Google diensten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Je kan Youtube verwijderen, maar de KPN ontvanger restore bij een kalt reboot alle vooraf geïnstalleerde apps (o.a. Youtube) opnieuw  als ze ontbreken.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 13, 2026

Je kan hem wel uitschakelen in de App-settings. Ik weet niet wat dat precies doet. Maar ik verwacht dat deze dan onzichtbaar is in de gebruikersschermen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Je kan hem wel uitschakelen in de App-settings. Ik weet niet wat dat precies doet. Maar ik verwacht dat deze dan onzichtbaar is in de gebruikersschermen.

Ja hij is onzichtbaar in Apps-scherm maar men kan hem nog steeds uitvoeren bij App-instelling. Een uitgeschakelde app wordt niet automatisch uitgevoerd (dus in achtergrond) maar heeft verder geen beperking. Hij kan nog steeds updates krijgen en weer zichtbaar op app-scherm. Ik zet ongewenste apps uit om de app-scherm overzichtelijk te houden en te voorkomen dat de KPN ontvanger hem weer terug zet bij een kalt-start. Maar als ze een updates van Playstore krijgt, zijn ze weer zichtbaar en ik moet ze opnieuw onzichtbaar maken. De meest system apps kan men niet normaal (alleen via ADB) verwijderen maar wel uitschakelen. Youtube is zo een system app. Ik zet b.v. de datenverzamelaar apps uit, en deze worden nooit geupdated dus ook blijven uitgeschakeld.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2026

Dank voor de tips. Dat met de OK-knop indrukken had ik inderdaad al gevonden, geprobeerd en gemerkt dat het niet werkt.

Ik ga dan maar aan de slag met het (steeds) uitschakelen. Overigens zou het fijn zijn als KPN hier meeleest en er iets mee doet. Voor Disney etc heb je een account nodig dus daar kun je niet zomaar in, maar YouTube is vrij toegankelijk. En je kunt wel allerlei “ongeschikte” zenders verwijderen of blokkeren, maar apps blijkbaar niet. Wordt KPN hiervoor door YouTube betaald?

• May 14, 2026

En je kunt wel allerlei “ongeschikte” zenders verwijderen of blokkeren, maar apps blijkbaar niet. Wordt KPN hiervoor door YouTube betaald?

Dat zal niet het geval zijn, maar het is uiteraard wel een standaard Google dienst. Dit is een bijkomend gevolg van een Android ontvanger. Hoewel op de diw7022 is deze nog te verbergen. Bij de vip5202 was dat niet eens mogelijk.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

En dit zijn natuurlijk ook dingen die je met de kinderen zult moeten bespreken wat ze wel of niet mogen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2026

Goh, bedankt voor deze nuttige tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

• May 14, 2026

YouTube heeft wel een Kids profiel maar dat zal ook de oplossing niet zijn.

https://support.google.com/youtubekids/answer/7554914?hl=nl

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 14, 2026

Op de oude boxen kon YouTube achter pincode. 

Op deze boxen kan dat niet, want het maakt intrinsiek onderdeel uit van Android-TV. 

Alleen 'uitschakelen' maar dat kan omzeilt. Want alleen de weergave van de button is dan uitgeschakeld. 

En via 201 kan de app dan nog steeds weer aangezet en daarna gebruikt worden. 

• May 14, 2026

Op de oude boxen kon YouTube achter pincode. 

Hmm ben ik dat al vergeten. Ik weet wel dat YouTube al jarenlang een heikel punt is niet alleen bij KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 14, 2026

. ​@Rowi.