Skip to main content
Vraag

Hoe voorkom ik dat audiobegeleiding op LG tv steeds aangaat met KPN afstandsbediening

• May 2, 2026
  • 6 reacties
  • 58 keer bekeken

Steven Ja
Nieuwkomer

Op de LG tv van mijn moeder (80+) gaat soms per ongeluk de audiobegeleiding aan, vermoedelijk doordat ze de mute knop van de kpn afstandsbediening te lang ingedrukt houd, ik vermoed dat deze dan onbedoeld als een soort sneltoets werkt. 

Nu kan ik de audiobegeleiding wel weer uitzetten met de originele LG afstandsbediening maar zelf kan ze dat niet, en om daar steeds een half uur voor te rijden wordt ook wat te gek….😛 en na een tijdje gaat het weer per ongeluk fout. Ze heeft weinig gevoel in de vingers dus een foutje is dan snel gemaakt.

mijn vraag is tweeledig: kan de audiobegeleiding ook weer worden uitgezet met de kpn afstandsbediening (en hoe) en/of kan die ongewenste activatiecode van de audiobegeleiding met de muteknop onklaar gemaakt worden?

ik heb al veel gelezen op het forum, maar ik kom de menu functies die worden voorgesteld niet tegen in het kpn menu op haar tv. Ook heeft zij niet het probleem door de veel genoemde 5 toets, bij haar is het echt de mute knop.

overigens betreft het de D3 afstandsbediening en de kpn ontvanger is de HMB2260

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2026

Die LG toegankelijkheid instellingen komen tevoorschijn als ze 2 seconden of langer de mute knop ingedrukt houdt. Waarom houdt ze die zó lang ingedrukt? Effies is voldoende voor geluid uit en aan.

Op Samsung werkt het ook zo. En op mijn Samsung is longpress mute helaas niet uit te zetten. 

Eenmaal per ongeluk geactiveerd krijg ik het alleen met de Samsung afstandsbediening weer weg.

Ergo

kan de audiobegeleiding ook weer worden uitgezet met de kpn afstandsbediening

Nee, dat kan helaas alleen met de LG afstandsbediening 

(en hoe) en/of kan die ongewenste activatiecode van de audiobegeleiding met de muteknop onklaar gemaakt worden?

Kijk eens in het menu van de LG onder toegankelijkheid. Hopelijk staat daar iets als 'snelkoppeling toegankelijkheid aan/uit.

Steven Ja
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 2, 2026

Ik ga eens kijken in het menu van LG.

zoals ik aangaf heeft ze weinig gevoel in de vingers dus heeft ze het niet in de gaten / voelt niet dat ze hem ingedrukt houdt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2026

Zover was ik niet gekomen met lezen 😚

Ik gebruik zelf mute weinig. Met even v- indrukken is het geluid ook weg. 

Op mijn Samsung verdwijnt het toegankelijkheid menu na één minuut ook weer vanzelf. Zal bij een LG toch ook niet 'eindeloos' blijven staan?

Steven Ja
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 2, 2026

Klopt, het verdwijnt vanzelf maar de audiobegeleiding is dan wel al geactiveerd en dus blijf je dan die irritante stem horen bij alle handelingen die je vanaf dan met de AB doet.

Er komt een melding in beeld dat audiobegeleiding is ingeschakeld en de optie om ja of nee te kiezen, probleem is alleen dat je dan geen ja of nee kan selecteren met de kpn afstandsbediening want de melding is van het LG menu. Als dat met de AB van de kpn zou kunnen was het al makkelijker. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2026

Als dat met de AB van de kpn zou kunnen was het al makkelijker. 

Helaas is dat onmogelijk. 

Op mijn Samsung staat die stem uit. En blijft ook uit bij (per ongeluk) oproepen van dat menu.

Je moeder zou de stem alleen horen bij gebruik van de volume knoppen. Want dat is eigenlijk het enige wat je met de televisie zelf doet. 

Overige zijn allemaal functies van de ontvanger. Een andere zender aanzetten kan dan niet vergezeld gaan van die stem.

• May 3, 2026

Een monitor gebruiken met een versterker + luidspreker.
Dan heb je al deze “handige” functionaliteit niet.
Althans, het gaat om de TV die onbedoelde dingen doet ? Of het KPN kastje ?